> Amerikai mozibevételek, 2010. március 5 - 7.
Ezek után bizton számíthatunk rá, hogy naponta érkeznek a bejelentések arról, mi minden kerül majd 3D-ben a mozikba. Na, nem mintha az ALICE CSODAORSZÁGBAN ne lenne önmagában is egy nagyon kedves történet az amerikai közönség számára, ám a több mint százmillió dolláros nyitányt kérlelhetetlenül megerősítésnek veszi Hollywood - nem mondhatjuk, hogy nem teljes joggal.
> Amerikai mozibevételek, 2010. március 5 - 7.
Ezek után bizton számíthatunk rá, hogy naponta érkeznek a bejelentések arról, mi minden kerül majd 3D-ben a mozikba. Na, nem mintha az ALICE CSODAORSZÁGBAN ne lenne önmagában is egy nagyon kedves történet az amerikai közönség számára, ám a több mint százmillió dolláros nyitányt kérlelhetetlenül megerősítésnek veszi Hollywood - nem mondhatjuk, hogy nem teljes joggal.
> #1
Johnny Depp immáron visszafordíthatatlanul a családi mozik beazonosítható arca lett. Ki gondolta volna ezt a HALOTT EMBER vagy a FÉLELEM ÉS RESZKETÉS LAS VEGASBAN idejében? Amellett, hogy sikerhez segítette A KARIB-TENGER KALÓZAI-trilógiát, volt dolga a fél angolszász mesevilággal: Roald Dahl és J. M. Barrie munkássága után Lewis Carroll klasszikusának adaptációjában látható, a tőle megszokott szórakozottsággal. Nem véletlen, s érthető tehát, hogy az ALICE CSODAORSZÁGBAN (Alice in Wonderland; hazai bemutató: már a mozikban) marketingjét a címszereplő helyett javarészt a Bolond Kalaposra építették, plakátokkal és előzetesekkel az élen. De úgy néz ki, ez teljesen mindegy volt: a közönség rendkívüli érdeklődéssel állt hozzá a Disney több mint 3700 teátrumban (ebből 2000 fölötti a 3D-sek száma és 180 az IMAX-eké) vetített mesefilmjéhez, már pénteken felborzolva a kedélyeket. A 41 millió dollár az összes film között a 11. a premiernapok mezőnyében, olyan, korábban rekordot író címeket főzve le ezzel, mint az első két PÓKEMBER vagy a MÁTRIX: ÚJRATÖLTVE. És igen, az AVATAR-ra is határozottan rálicitált, ami jelen esetben azért számít, mert így a 3D-s terjesztések között az élre tört az ALICE CSODAORSZÁGBAN. A hétvége további történései kedvező forgatókönyvet hoztak, nevezetesen növekedést szombaton, így a nyitány 116 millió dollárra rúg, ami lehengerlő adat, bőven az első tízbe helyezve Tim Burton filmjét az öröklistán. De hibát ne ejtsünk: új szelek fújnak a jegyárak terén, a korábbi évekhez képest való emelkedés mellett természetesen a 3D-s prémium is hozzájárult e csúcsteljesítményhez, és persze most sem hanyagolható el az, hogy sok esetben minden bizonnyal a 3D volt maga attrakció, s a film mellékes.
Akárhogy is, még ha meg is feleznénk ezt az összeget, akkor is még megkapnánk a CHARLIE ÉS A CSOKIGYÁR, 2005 egyik legnagyobb sikerének startját. Ez ismét megerősíti azt a tételt, miszerint az ismert mesék rém népszerűek odaát (legutóbb az AHOL A VADAK VÁRNAK tett erről tanúbizonyságot, legalábbis kezdetben), a közönség nagy becsben tartja őket. Na és az alkotók? A kritikai visszhangból kiindulva ők már kevésbé. A Rotten Tomatoes konszenzusa szerint a film feláldozza a könyv amúgy sem túl koherens elbeszélését, s szíve-lelke nagyját, így végső soron a vizuális megvalósítás az, ami figyelemre méltatja a produkciót. Ilyesmivel találkoztunk már nem is olyan régen, amikor a KARÁCSONYI ÉNEK került a mozikba. De most azért más a helyzet, hiszen maradandó nyomot hagy a box office színterén az ALICE CSODAORSZÁGBAN: a nyári (május-augusztus) és az év végi (november-december) szezonon kívül ennyit még nem termett film egyetlen hétvége alatt, legutóbb A PASSIÓ tett ilyen mély benyomást a jegypénztárakra a fennmaradó hónapokban, ha pedig a tavaszra vagyunk kíváncsiak, akkor a tavaly áprilisi HALÁLOS IRAM szenvedett most el trónfosztást, míg március havának eddigi csúcstartója a 300 volt, 2007-ből. És mi jön még? Jövő vasárnapra kedvező alakulás esetén a CHARLIE ÉS A CSOKIGYÁR 206 milliója meg lesz már ALICE-nak is (világviszonylatban egyébként ez már meg is történt egyetlen hétvége után), s aztán jöhet a 300 millió is. Na meg a 3D-s filmek özöne. Mert tény, hogy igény az van rá, nem is kicsi.
> új filmek
Az Overture Films mutatta be a már közel két éve forgott BROOKLYN MÉLYÉN (Brooklyn's Finest; hazai bemutató: április 29.) című bűnügyi filmet, melyben három zsaru (Richard Gere, Don Cheadle és Ethan Hawke) útjai keresztezik egymást a kérdéses városrészben; a további szerepekben Wesley Snipes, Ellen Barkin, Vincent D'Onofrio, Lili Taylor és Will Patton látható. Ez a sztárparádé talán már önmagában is elég volt egy korrekt, 13 milliós starthoz, noha egyedül egyik színész sem releváns box office-szempontból. Az Antonie Fuqua által rendezett film azonban leginkább jókor volt jó helyen, világosan körülírható közönségét sikerült megszólítania. Bár az újságírók többnyire húzzák a szájukat az eredetiség hiányát felróva, ez a felállás tipikus nézőkedvenc-matéria, tehát - leginkább online - fényes utóéletre számíthat a mozikban kb. 33-34 millióra esélyes BROOKLYN MÉLYÉN.
> további filmek
A második helyre csúszott vissza a két héten át uralkodó VIHARSZIGET. A Paramount thrillere jó harmadik kört zár, az összbevételt a százmillió kapujába helyezve. Az utóbbi jó pár év folyamán ilyen magasságban Leonardo DiCapriónak már csak Scorsese keze alatt lehetett része. Nyáron ez minden bizonnyal megváltozik. A múlt héten debütált KÉT KOPPER, ahogy az várható volt, közel felezi hétvégi értékét, így a Warner akció-vígjátéka 10 nap alatt 32 milliót teljesített, ami a produkciós költségeket ugyan fedezi, de nyerőnek nem-igen teszi meg Kevin Smith filmjét. A jó kezdést rondítja a THE CRAZIES zuhanása is, noha egy horrortól a -56% megszokott fejlemény, még ha a kritikák kedvezőek is rá nézve. Az Overture Films-nek valószínűleg 35 millióval kell beérnie, ami hasonló következtetések levonására sarkall, mint a KÉT KOPPER esetében.
Az ötödik helyen áll az AVATAR, aminek komoly érvágást kellett volna, hogy jelentsen az ALICE CSODAORSZÁGBAN érkezése, hiszen a 3D-s vásznak jelentős hányada átvándorolt egyik fantáziavilágból a másikba. A Fox blockbustere azonban, bár eddigi legnagyobb csökkenésén van túl, úgy-ahogy állta a sarat, s az összbevétele már meghaladja a 720 milliót. Ugyan már csendesedik James Cameron filmje, egy ma éjszakai tarolás az Oscar-gálán még simán 750 millió fölé küldheti ezt a fenomént.
> végszó
Bizony már egy éve, hogy a WATCHMEN - AZ ŐRZŐK uralma alá hajtotta a mozikat, hogy aztán gyorsan át is engedje a teret az érkező újoncoknak. 2009 márciusának első hétvégéjén az első 12 helyezettre 100 millió dollár értékben keltek el jegyek, míg most a #1 egymaga meghaladja ezt. A 3D-s bemutatók sokasága jelenti a mentőövet 2010-nek, s az esélyt, hogy az éves forgalom meghaladja a tavalyi 10 milliárdost.
> ami jön
Most kicsit sűrűsödik a mezőny, az érkező négyesfogatot Matt Damon vezeti a ZÖLD ZÓNA című akció-thrillerrel, amelyben ismét együtt dolgozott Paul Greengrass rendezővel. Az ALKONYAT-hívek kedvenc vámpírjukat az EMLÉKEZZ RÁM című romantikus darabban bálványozhatják tovább, míg az R-es vígjátékok kedvelői a TÚL JÓ NŐ A CSAJOM-ban találhatják meg számításaikat. A kisebbségeknek az afro Forest Whitaker és a hispán America Ferrera szereplésével készült OUR FAMILY WEDDING jelenthet alternatívát. Mindezek ellenére az ALICE CSODAORSZÁGBAN számít ismét biztos befutónak a lista élére.
> a top 10
1. Alice in Wonderland ($116.1m/$116.1m)
2. Brooklyn's Finest ($13.4m/$13.4m)
3. Shutter Island ($13.2m/$95.8m)
4. Cop Out ($9.3m/$32.5m)
5. Avatar ($8.1m/$720.6m)
6. The Crazies ($7.1m/$27.5m)
7. Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief ($5.1m/$78.1m)
8. Valentine's Day ($4.2m/$106.3m)
9. Crazy Heart ($3.3m/$29.5m)
10. Dear John ($2.8m/$76.6m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje
box office: 2008 azonos hétvégéje
kritika: ALICE IN WONDERLAND
follow me on twitter!