> Amerikai mozibevételek, 2010. február 12 - 14.
Köszönhetően a hétfői szünnapnak és nem kevés részt a világ egyik legnagyobb üzleti fogását jelentő Valentin napnak, február második hétvégéje pótolta mindazt, amit január hava elmulasztott. Három film nyitott több mint 3000 moziban, s mindegyik helyet is követelt magának; az élen persze a VALENTIN NAP áll, romantikus filmekhez mérten, de önmagában is szenzációs starttal, kissé leszakadva pedig PERCY JACKSON és a FARKASEMBER vívott vérre menő csatát a dobogó további helyezéseiért. Azért az AVATAR-t sem kellett félteni...
> Amerikai mozibevételek, 2010. február 12 - 14.
Köszönhetően a hétfői szünnapnak és nem kevés részt a világ egyik legnagyobb üzleti fogását jelentő Valentin napnak, február második hétvégéje pótolta mindazt, amit január hava elmulasztott. Három film nyitott több mint 3000 moziban, s mindegyik helyet is követelt magának; az élen persze a VALENTIN NAP áll, romantikus filmekhez mérten, de önmagában is szenzációs starttal, kissé leszakadva pedig PERCY JACKSON és a FARKASEMBER vívott vérre menő csatát a dobogó további helyezéseiért. Azért az AVATAR-t sem kellett félteni...
> #1
Valószínűleg kevésbé ismert tény, szemben a karácsony vagy a húsvét eredetével, hogy a Valentin nap is a keresztény egyház mártírjaira kíván emlékeztetni. Persze mikor I. Geláz pápa 1500 évvel ezelőtt kinevezte február 14-ét a szerelmesek napjának, kevés csokiszív és rózsaszín plüssnyuszi, s még kevesebb hollywoodi produkció állt a kedvesüknek örömet szerezni vágyók rendelkezésére. A modern kor embere efféle problémákkal nem kell, hogy szembesüljön, sőt. Míg tavaly csak apropót szolgáltatott a Warner/New Line a NEM KELLESZ ELÉGGÉ című össznépi komikus-tragikus románccal, idén már direkt módon szerelkezhetett fel több mint 3600 mozi a még több ismert színészt és wannabe-színészt, és még több szerelmi vívódást felvonultató, két órás VALENTIN NAP-pal (Valentine's Day; hazai bemutató: már a mozikban). És lehet-e vádolni a gyenge kritikák láttán a a producereket, ha a kereslet az egekbe szökött már a nyitónapon? Merthogy a film közel 15 milliót tett le az asztalra pénteken, hogy aztán 56 milliós három napos hétvégével a 2010-es lista élpozícióját szúrja ki magának, rövid távon teljesítendő. Ebben nem is lesz hiba, mert bár vélhetően gyorsan továbbáll a közönség, mihelyst lecsengenek a Bálint napi andalgások, a 100 millió dollár elvehetetlen a MICSODA NŐ és a NEVELETLEN HERCEGNŐ rendezőjének új munkájától, és ez elég nyomós érv minden működő színésznek és stúdiónak, hogy jövőre a "még több sztár - még több zsozsó" képletet követve jelentkezzenek egy újabb kiadós párkapcsolat-analízissel.
> új filmek
Nem kellett félteni a további premiereket sem. A családi mozizásra a 20th Century Fox szolgáltatott alkalmat Rick Riordan Percy Jackson-regénysorozata első részének adaptációjával. A PERCY JACKSON ÉS AZ OLIMPOSZIAK: VILLÁMTOLVAJ-t (Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief; hazai bemutató: február 18.) Chris Columbus rendezte, aki a Harry Potter-széria első két része óta nem-igen találta a helyét, ám most ismét egy sikeres franchise-indításban vehetett részt, persze közel sem olyan mértékűben, mint 2001-ben. A 31 milliós start messze jobb a vártnál, és szintén 100 milliót kilátásba helyező összeg. Onnan pedig további részekre szólnak a távlatok, hiszen négy könyv lapul még a tarsolyban; a második epizód éppenséggel 2012-re várható. Na, de ne siessünk így előre. Jelen film a Harry Potter-ösvényt követi a lehető legtöbb ponton, például a stáblista-felállásban, miszerint a három fiatal főszereplő megelőzi az ábécérendben sorolt felnőtt színészeket (többek között Sean Beant, Pierce Brosnant, Uma Thurmant és Ray Winstone-t), azonban a kritikusok kevésbé voltak kegyesek a görög mitológiát a mával vegyítő fantasyhoz: a 48%-os Rotten Tomatoes-értékelés ugyan még nem vészes, de azért zavaró. Kérdés, hogy a közönséget meggyőzik-e annyira a látottak, hogy két év múlva visszatérjenek A SZÖRNYEK TENGERE című fejezethez. Addig is tehát, kilenc számjegyű végződés várható, ami már-már olimposzi magasság így február tájékán.
Akinek az édelgő szerelmesek és a gyerekes fantáziálások rövid úton megfekszik a gyomrát, ám bír gyomorral némi bélontást, annak ideális választásnak bizonyult a Universal horror-remake-je, a FARKASEMBER (The Wolfman; hazai bemutató: már a mozikban). A korhatáros monster movie-ra márpedig igen sokan jegyet váltottak, 31 millió dollárhoz segítve hozzá a már közel két éve forgatott produkciót. Ez nagy megkönnyebbülést jelent a földgolyós stúdiónak, akiknek legalább 80 millió dollárjukba volt a rém exhumálása. Ennyi pénzre jelen ponton még abszolúte számíthat bevétel formájában a film, feltéve, ha a nézők nem értenek egyet az újságírókkal, akik szerint egyebek mellett a feszültséget és a valóban félelmetes mozzanatokat teljességgel nélkülözi a film (mi se gondoljuk másképp). Figyelmen kívül hagyva a minőségi szempontokat ugyanakkor elmondható, hogy nem volt sok hűhó semmiért elkészítése, s az se kizárt, hogy végül egy folytatás is zöld utat kap.
> további filmek
A múlt hétvége fénypontját jelentő Super Bowl-döntő rendesen betett a mozik vasárnapi forgalmának, egyedül az AVATAR kapaszkodott foggal-körömmel a listán, kevesebb mint 30%-ot hátrálva. Most mégis jóvá kívánta tenni a közönség múltkori távolmaradását, így a Fox bemutatója nagyobb bevételt regisztrált forgalmazásának 9. hétvégéjén, mint az azt megelőzőn; 23 millió dollárnál többet ezen a ponton csak a TITANIC hozott 12 évvel korábban. James Cameron sci-fije 660 millió dollárhoz ért, s innen tisztán belátható távolság a 700 millió is, ami még februárban megvalósulhat.
Tiszavirág életűnek bizonyul a DEAR JOHN című film, de azért rövid életét nagy lábon éli a múlt héten 30 millióval dobbantó románc. A közel 50%-os csökkenés egyáltalán nem jó a szokottnál nagyobb vasárnapi forgalom mellett, ám az alacsony költségvetés okán akárhogy is alakulnak a dolgok, vitathatatlan sikerről beszélünk. Ez nem mondható el a FROM PARIS WITH LOVE című francia akciófilmről, ami gyenge kezdés után igyekszik tartani magát, de még a 20 milliónak sem ért közelébe 10 nap után.
> végszó
Az első tizenkét helyezett összesített bevétele megközelíti a 190 millió dollárt (ez nem is kevéssel több a tavalyi év azonos víkendjénél), amiért természetesen a premiereket illeti elismerő kézfogás. Január az ÉLI KÖNYVÉ-n kívül nem termett érdemlegeset box office szempontból, míg ezen hónap két hétvége után már négy figyelemreméltó versenyzőt tudhat magáénak, amiből kettő majdnem biztosan 100 millió felett végez.
> ami jön
Ebbéli igyekezetüket nem gátolja semmi, hiszen a következő kör mindössze egy országos premiert tartogat. A VIHARSZIGET nem ígérkezik könnyű mozinak, azonban a várakozás igencsak felfokozódott a tavaly októberről történt halasztás óta, s az első vélemények szerint mind Scorsese, mind DiCaprio a legjobb formáját hozta (van nekik másmilyen?). A Paramount bemutatója a toplista első helyénél nem alább pályázik.
> a top 10
1. Valentine's Day ($56.3m/$56.3m)
2. The Wolfman ($31.5m/$31.5m)
3. Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief ($31.2m/$31.2m)
4. Avatar ($23.6m/$661.2m)
5. Dear John ($16.1m/$53.9m)
6. The Tooth Fairy ($6.1m/$42.0m)
7. From Paris with Love ($5.5m/$16.6m)
8. Edge of Darkness ($4.8m/$36.3m)
9. Crazy Heart ($4.3m/$16.8m)
10. When in Rome ($3.7m/$26.3m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje
box office: 2008 azonos hétvégéje