Aki figyelemmel kísérte az idei díjszezont, az elég gyakran találkozhatott Kathryn Bigelow nevével és legújabb filmjével, ami nem csak a 2009-es, hanem az évtizedes toplistákon is előkelő helyen szerepelt - a nézőknél és a kritikusoknál is egyaránt. Tényleg egy megkerülhetetlen mestermű született? Nos, ez jó kérdés.
Aki figyelemmel kísérte az idei díjszezont, az elég gyakran találkozhatott Kathryn Bigelow nevével és legújabb filmjével, ami nem csak a 2009-es, hanem az évtizedes toplistákon is előkelő helyen szerepelt - a nézőknél és a kritikusoknál is egyaránt. Tényleg egy megkerülhetetlen mestermű született? Nos, ez jó kérdés.
A helyszín Bagdad, miután kiderült, hogy "a háború egy drog", már jön is az első éles bevetés, amelyben egy fiatal katonákból álló bombaszakértő alakulat mindennapjaiba nyerhetünk betekintést. A piszkosul erős nyitójelenet remekül megalapozza a feszültséget, a lineáris cselekményvezetésnek köszönhetően hamar kirajzolódnak a sakktábla figurái: a tökös William James (Jeremy Renner), a szabályhű JT Sanborn (Anthony Mackie) és a gyenge idegzetű Owen Eldridge (Brian Geraghty).
Amennyit képes hozzáadni az epizodikus felépítés egy több szálon futó történethez, annyit el is tud venni egy egyszerű, idő- és térbeli ugrásokat minimálisra redukáló sztoriból. És itt kezdődnek a bajok, ugyanis a 6 kisebb-nagyobb epizódból álló történet kiinduló- és végpontja között gyakorlatilag bármilyen sorrendben lehetnének a mini-filmek, a végeredmény ettől nem lenne se jobb, se rosszabb. Viszont hatalmas pirospontot érdemel Bigelow, amiért a kényes témaválasztás ellenére sem próbált meg politizálni, kizárólag a "megmutatásra" koncentrált és nem a miértek keresésére.
Egy szűnni nem akaró feszültség-áradat helyett sokkal inkább egy érzelmi hullámvasúthoz hasonlít az élmény, ami kevésbé töredezett cselekménnyel - 100 percben elmesélve - igazi műfajdefiniáló alkotást eredményezhetett volna. A Greengrass-érában kézikamerára legalább akkor szükség van, mint a színészekre, szerencsére Bigelow mindkettővel jól bánik, így a háborús realizmust kifogástalan alakítások teszik még átélhetőbbé.
Jó film-e a The Hurt Locker? Igen. Mondott-e valami újat az eddigi háborús filmekhez képest? Nem nagyon. A tavalyi év legjobbja? Á, dehogy. Egy váltakozó színvonalú, bizonyos részleteiben kiemelkedő alkotás, ami nagyvásznon él csak igazán.