> Amerikai mozibevételek, 2010. január 15 - 17.
A Martin Luther King Jr.-emléknapot megelőző hétvégén az AVATAR ötödszörre vezeti az észak-amerikai bevételi listát, ám nem mondhatni, hogy fő kihívója kudarcot vallott volna, hiszen az ÉLI KÖNYVE, Denzel Washington vezényletével, erős összeggel lépett a második helyre, ahogy Peter Jackson KOMFORTOS MENNYORSZÁG-a is számottevő forgalmat bonyolított.
> Amerikai mozibevételek, 2010. január 15 - 17.
A Martin Luther King Jr.-emléknapot megelőző hétvégén az AVATAR ötödszörre vezeti az észak-amerikai bevételi listát, ám nem mondhatni, hogy fő kihívója kudarcot vallott volna, hiszen az ÉLI KÖNYVE, Denzel Washington vezényletével, erős összeggel lépett a második helyre, ahogy Peter Jackson KOMFORTOS MENNYORSZÁG-a is számottevő forgalmat bonyolított.
> #1
Bármely stúdió bármit is állítson most csatasorba, hiábavaló erőfeszítése. A 20th Century Fox ötödszörre üdvözölheti a dobogó legfelső fokán fennállása legjövedelmezőbb bemutatóját, az AVATAR-t. James Cameron sci-fi kalandfilmje újabb 42 millióval zár egy hónappal debütálását követően, és ezen bravúr kapcsán a '90-es évek végéhez érdemes visszanyúlni: egyrészt a TITANIC legnagyobb ötödik heti rekordja cserélődött le nem is akármekkora, tízmilliós ráadással, továbbá az 1999-es nyár végi-kora őszi, legendás sikerfilm, a HATODIK ÉRZÉK óta nem volt film ilyen hosszan a legnagyobb érdeklődés tárgya. A hétfői, munkaszüneti nappal ráadásul bizonyosan az AVATAR számlájára kerül az 500. dollármillió is, ahonnét már csak egy röpke hét A SÖTÉT LOVAG pozíciója, és a TITANIC tizenkét éves regnálásának megszüntetése sem kerül már sok időbe ilyen iram mellett. Ehhez már az Akadémia kedvező ítélete sem szükséges, a kérdés inkább úgy formálódik mostanra: mennyivel múlja felül az új Cameron a régit? Észak-Amerikán kívüli berkekben is ez a kérdés körvonalazódik, hiszen a hétvége során (egészen pontosan pénteken, azaz január 15-én) az egymilliárdos nemzetközi bevétel is jóvá lett írva, s innen szintén már csak egy ugrás a 11 Oscar-díjas előd állomása.
> új filmek
A legjobb formáját hozta Denzel Washington és a Warner Bros., hogy megállítsa az évtized box office sztorijának továbbgyűrűzését, de ez is kevésnek bizonyult. Az ÉLI KÖNYVE (The Book of Eli; hazai bemutató: február 25.) mindazonáltal 32 millió dollárt termett három nap alatt, s legalább egy nap (a pénteki) erejéig a vezetést is átvette. Az afroamerikai sztár pályájában ez a második legjobb indítás az AMERIKAI GENGSZTER-t követően, és számottevően jobb, mint a tavaly nyáron kudarcot valló HAJSZA A FÖLD ALATT és a szintén alulteljesítő DÉJÁ VU esete. A poszt-apokaliptikus produkciót a 2001-es A POKOLBÓL óta első ízben jelentkező Hughes-fivérek dirigálták egy eredeti forgatókönyvből, amire közel három éve csapott le a WB és a külföldi terjesztésért felelős Columbia Pictures. Havi viszonylatban a start harmadik helyet ér a mindenkori listán, ennél jobb eredményt az esztendő első 31 napja folyamán csak a CLOVERFIELD és a CSILLAGOK HÁBORÚJA felújított változata ért el. A kérdés persze az, lakozik-e elég erő a filmben, hogy tartós sikerré váljon, nagyvonalúan haladva meg 80 milliós gyártási költségeit? A tavaly ilyenkori tapasztalatokra alapozva van remény a százmilliós végkifejletre, mindazonáltal a film a minőségi rostán fennakadt: bár a kezdeti rendkívül kedvezőtlen visszajelzések mérséklődtek a hétvége során, a Rotten Tomatoes 45%-os értékelése szerint a film jó hírét csak azon nézők terjeszthetik, akik nem találtak kivetnivalót a hullámzó, sokszor eseménytelen cselekményvezetésben és nem érezték úgy, hogy az ÉLI KÖNYVE többet markol, mint amennyit fog.
Peter Jackson is elmérte magát ezúttal, noha ezt már a KING KONG bemutatójakor is volt, aki felrótta a kivi rendezőnek. A KOMFORTOS MENNYORSZÁG (The Lovely Bones; hazai bemutató: március 11.) esetében viszont már az újságírók nagyobb hányada adott hangot csalódottságának, miszerint a rendező amúgy ezúttal is kifogástalan megvalósítású vizuális elképzelései túlburjánzanak Alice Sebold 2002-es regényének adaptációjában, ráadásul nehezen fogadható be az egyszeri néző számára a szörnyű brutalitás és az émelyítő érzelmesség huzamosan gyors váltakozása. Mindezek ellenére a rendező neve és az impozáns színészgárda (köztük az alakításáért Golden Globe-díjra jelölt Stanley Tucci), s nyilván nem elhanyagolható hányadban a forrásanyag kedveltsége elegendő indokot szolgáltatott december második és január első felében a szűkre szabott körű vetítések nézőinek, s most úgy tűnik, a nagyobb közönség számára is érdekfeszítő darab ez a két és negyed órás filmdráma, hiszen péntek és vasárnap között 17 millió dollár értékben vásároltak jegyet rá a 2563 vetítő moziban. Ez az említett, kritikusok által szabott minőségi körülmények tükrében igen jó adat, ugyanakkor a 100 milliós költségvetés ismeretében édeskevésnek tűnik, tekintve, hogy esélytelen a bárminemű díjakból való táplálkozás. Ha mégis elnyeri a mozilátogató többség tetszését a gyenge visszajelzésű produkció (előfordult ez már, például két éve A BAKANCSLISTA esetében), akkor azért kijöhet még jól a Paramount már a mozis terjesztésből is, de könnyen bekövetkezhet a következő hétvégén egy felezés is.
Jackie Chan is öregszik, mint minden pályatársa, ám ez mégsem fizikai képességeiben szab gátat a hongkongi sztár számára, semmint józan ítélőképességében, már amikor szerepválasztásra kerül sor. A Lionsgate vette meg amerikai terjesztésre a THE SPY NEXT DOOR című családi vígjátékot, melyben a már csak részleges karatemester ex-CIA-ügynököt alakít, akire ráhárul barátnője három csemetéjének felügyelete, s hamarosan ősellensége, egy orosz terrorista is feltűnik a színen. Brian Levant, a műfaj szakavatott és általában sikeres (A FLINTSTONE CSALÁD, KUTYABAJNOK, TOR-TÚRA) mestere rendezte az igen gyatra minősítéseket szerzett akciókomédiát (Rotten Tomatoes: 9%), amit a nézők is csak fenntartásokkal fogadtak: a 6. hely jutott a listán a szomszéd kémnek, valamivel 10 millió dollár alatti bevétellel, aminél már csak a csaknem 3000 mozis terjesztés is többet követelt volna meg. Nem kizárt, hogy hosszabb távon érvényesül a maga módján a THE SPY NEXT DOOR, de valószínűbb egy 25-30 millió dollár közötti végelgyengülés.
> további filmek
A SHERLOCK HOLMES és az ALVIN ÉS A MÓKUSOK 2. ezúttal is egymást követve végzett, azonban helyet cserélve a sorban a negyedik víkendre; a 10-11 milliós bankolások a Warner nyomozójának 180 millió, míg a Fox rágcsálói számára 190 millió feletti állapotot jelentenek, mindkét esetben biztosra vehető 200 millió feletti zárással és további epizódok érkezésével.
A két blockbusterrel egyazon hétvégén startolt EGYSZERŰEN BONYOLULT is immáron határozottan 100 millió dollárt meghaladó végösszeg elé néz, ami az EGEK URA számára még nyitott kérdés. A Paramount eddig 62 milliót dollárt gyűjtött, a kritika által hevesen dicsért filmje lesz jó eséllyel a ma esti Golden Globe-gála fő nyertese. Ez utóbbi jelző sokszorosan aggatható rá a THE BLIND SIDE című sport-drámára is, hiszen Sandra Bullock a Broadcast Film Critics díjátadóján frissen elismert alakításával a Warner bemutatója már 225 millió fölött jár.
A múlt héten debütált produkciók ellenben nem szolgálnak túl sok jó hírrel forgalmazóik számára: bár a SZÖKŐHÉV némi kitartást mutat, 10 nap alatt kerekedett 17 milliójával a Universal nem fog dicsekedni, noha a 19 milliós produkciós költség már csak pár nap kérdése a romantikus vígjátéknak. A DAYBREAKERS-nek ugyancsak nem okozott gondot a 20 milliós büdzsé visszatermelése, ám második hetére a vámpírhorror 65%-ot zakózott, s így már az egy hete még sima ügynek látszott 30 millió dollár alatt is meginog a talaj. A Weinstein Company YOUTH IN REVOLT című vígjátéka szintén nagyarányú elpártolást volt kénytelen elfogadni.
> végszó
Bár mind az AVATAR, mind az ÉLI KÖNYVE és a KOMFORTOS MENNYORSZÁG derekas számokat produkált, a kevesebb forgalomban lévő film okán a hétvége első tizenkét helyezettjének 157 milliós összesített bevétele nem volt elegendő a rekordtörő, tavalyi MLK-víkend lefőzésére, amikor is bemutatkozott 2009 első váratlan sikere Paul Blart személyében.
> ami jön
Paul Bettany egy egész légióval indul csatába, míg Harrison Ford és Brendan Fraser különleges eszközökhöz folyamodik az AVATAR-t visszavonulásra kényszerítendő, mégis a fogtündér szerepében tetszelgő, és ezzel karrierjében új fejezetet nyitó Dwayne "The Rock" Johnson látszik a legesélyesebbnek megálljt parancsolni a sci-finek. De az oddsok mégis az AVATAR-nak kedveznek egy hatodik heti elsőséget előrejelezve.
> a top 10
1. Avatar ($42.8m/$493.3m)
2. The Book of Eli ($32.8m/$32.8m)
3. The Lovely Bones ($17.0m/$17.5m)
4. Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel ($11.6m/$192.7m)
5. Sherlock Holmes ($9.9m/$180.1m)
6. The Spy Next Door ($9.7m/$9.7m)
7. It's Complicated ($8.1m/$88.7m)
8. Leap Year ($5.9m/$17.6m)
9. The Blind Side ($5.6m/$226.8m)
10. Up in the Air ($5.4m/$62.8m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje
box office: 2008 azonos hétvégéje