10 év, 50 film, 8 szerkesztő, 1 blog. Folytatódik az évtized legjobb filmjeinek rangsorolása. (Kapcsolódó anyag: #50-41.)
40. A.I. ARTIFICIAL INTELLIGENCE (USA, 2001, Steven Spielberg)
Lehet továbbra is azon feszülni, hogy mi lett volna, ha tényleg Kubrick rendezi a filmet, de a lényegen nem változtat. Spielberg Kubrick jegyzeteiből igazán komoly sc-fit hozott össze. Igaz, hogy a vége nyögvenyelős egy kicsit, de a rendezőnek rengeteg gondolatiságot sikerült belevinnie a filmbe, melynek forgatókönyvét is ő jegyzi - közel húsz év után az elsőt. (DL)
39. KILL BILL VOL. 1-2 (USA, 2003-2004, Quentin Tarantino)
A Death Prooffal ellentétben Tarantino a Kill Bill első felében még képes volt a saját lábain megálló filmet készíteni a hommage gyűjtemény köré. Bár a második részben elvétette az arányokat, a bevezető epizód sokadszorra is sajátos élmény: egy átjáró QT gondolatoktól és filmektől zsongó fejébe. (DA)
Bár a Menyasszony bosszúhadjárata két felvonásban került a filmszínházakba, mégis egyben az igazi. Esszenciális Tarantino-mozi, világbajnok szereposztással, hibátlan soundtrack-kel, sok-sok vérrel és hatalmas dumákkal. Szerintem Tarantino legjobbja; igen, a Ponyvaregény előtt. (BR)
A halál torkából visszapattanó Menyasszony sajátos feketelistán zongorázik, útját a bosszú erdejébe fejek és végtagok övezik, de az utolsó névvel való szembesülés mindenhová kérdőjelet rajzol. Vérben tocsogó, bűnjó stílushommage két fejezetben a la Tarantino. (Z)
38. ETERNAL SUNSHINE OF A SPOTLESS MIND (USA, 2004, Michel Gondry)
A banálisnak ható forgatókönyv lapjait életre keltve két színész élete alakítását nyújtja, miközben a kihelyezett kontextus magához öleli a legmeghatározhatatlanabb emberi érzés mibenlétét. Gondry elhiteti, hogy a szerelem törékeny idilljéhez két ember kell, nem több. (Z)
37. 36 QUAI DES ORFÉVRES (36, Franciaország, 2004, Olivier Marchal)
Marchal saját rendőréveinek keserű tapasztalatát gyúrta bele az utóbbi évek legkerekebb rendőrdrámájába, melyben nem csupán két francia színészóriás feszül egymásnak, de olyan alapvető emberi értékek és defektusok, mint a becsület, az integritás, a kapzsiság és a telhetetlenség. (AE) (Kritika)
36. 4 LUNI, 3 SAPTAMANI SI 2 ZILE (4 MONTHS, 3 WEEKS AND 2 DAYS, Románia, 2007, Cristian Mungiu)
A három fejezetre szakított abortuszdráma egyszerre festi fel egy letűnt kor pusztulással körbemázolt miliőjét és három ember sorsának kényszerű összekapcsolódását. Aki gyenge, az belerokkan, mert Mungiu semmi egyebet nem akar, csak a néző lelkének egy darabkáját. (Z)
Egy ritka jó példa arra, amikor a vérfagyaszó thrillerelemek és a dráma egymásra találnak. A színészek elsőrangúak. Bebe úr karaktere pedig az évtized egyik legjobban megírt szerepe. (DL) (Kritika #1, Kritika #2)
35. THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD (USA/Kanada, 2007, Andrew Dominik)
Egy Terrence Malick-film Terrence Malick nélkül. Andrew Dominik folytatja a Chopperrel megkezdett utat, ismét egy törvényen kívüli figuráról mesél. Brad Pitt tökéletes választás volt a paranoiás bandavezér szerepére, de Casey Affleck elvakult rajongóból gyilkossá vedlett Robert Fordja az igazi katalizátor a filmben. Nick Cave és Warren Ellis zenéjét pedig az angyalok írták. (BR)
Már a cím is lelövi a poént, már amennyiben is beszélhetünk arról. Mégis sikerült az elejétől fogva érdekesen tálalni ezt a jól ismert történetet. Brad Pitt Jesse Jamese annyira antiszociális, amennyire csak lehet, Casey Affleck pedig bámulatos érzékkel formálja meg a gyáva gyilkost. Nick Cave-et (és Warren Ellist) itt is ki kell emelni, aki a The Proposition után megint kellemesen andalító filmzenét írt. (DL) (Kritika)
34. GLADIATOR (USA/Anglia, 2000, Ridley Scott)
Ridley Scott filmjének hála az új évezredben ismét reneszánszukat élik a szandálos eposzok, de Maximus felemelkedéstörténeténél jobb nem került a mozivásznakra. Russell Crowe végtelenül karizmatikus, méltó ellenlábasa Joaquin Phoenix hataloméhes kígyójának, de Oliver Reed utolsó alakítása mellet sem lehet szó nélkül elmenni. Hans Zimmer és Lisa Gerrard gyönyörű zenéje pedig már csak hab a tortán. (BR)
33. MEMENTO (USA, 2000, Christopher Nolan)
Kirakósjáték másképpen. A Nolan-tesók visszafelé elmesélt története igazi stílusbravúr, Leonard „memóriahibáját” sikeresen átörökítik a nézőre, a soron következő 10 perc mindig nem várt meglepetéseket tartogat. Így kell forgatókönyvet írni. (BR)
Guy Pearce élete az időkezeléssel együtt a fejtetőre áll: a sziklaszilárdnak tűnő konklúzió, a jogosnak vélt emberölés percről percre veszít súlyából, hogy aztán a tetoválásokkal együtt minden bizonyosság semmibe vesszen. A két Nolan könyve szimplán az évtized legjobbja. (Z)
“Mi tesz azzá, akik vagyunk?” - egy kérdés, melyet már sokan felvetettek, rengeteg különböző válasszal. Nolan szerint a kulcs az emlékekben rejlik: egy pofonegyszerű, mégis hihetetlenül invenciózus ötlettel azonosítja a nézőt főhősével, akinek antik tragédiákba illő sorsa csak kérdéseket hagy, reményt semmit. (DA)
32. THE DARK KNIGHT (USA, 2008, Christopher Nolan)
Christopher Nolan komolyan vette a bőregeret és a Batman Begins-szel sikeresen újraindította a Joel Schumacher által kivégzett franchise-t, ezután pedig bevetette a legnagyobb ütőkártyáját, Jokert. Heath Ledger félelmetesen zseniális alakításával beírta magát a filmtörténelem legemlékezetesebb gonoszai közé, de Aaron Eckhart Kétarca mellett sem lehet szó nélkül elmenni. Intelligens blockbuster, hasonlót leghamarabb a következő Nolan-filmnél láthatunk. (BR)
Az éjfeketébe burkolózó fiktív városban a káosz fejedelme rántja le a leplet az emberi faj jellemhibáiról. Aki elébe lép, elbukik, legyen szó államügyészről, rendőrfőnökről, vagy denevérjelmezbe csomagolt milliárdosról. Nolan eposzának a relevanciája a legijesztőbb. (Z) (Kritika #1, Kritika #2, Kritika #3, Kritika #4)
31. WALL-E (USA, 2008, Andrew Stanton)
Azt hiszem, ha negyven éve Kubricknak valaki azt mondja, hogy a 2001 legsikeresebb követője egy botladozó animált robot lesz, aki melltartókat próbál fel szemüvegnek, nos, a mester talán még arra sem méltatta volna, hogy kiröhögje. Szerencsére ez a beszélgetés nem történt meg, így ő továbbra is tévedhetetlen. (DA)
Andrew Stanton némafilmes csodával megfűszerezett szerelmi története az évtized legsikerültebb sci-fije. WALL-E pedig a valaha készült legjobb animációs karakter, egész egyszerűen imádnivaló. Pixar mindenek felett! (BR) (Kritika)
(Kapcsolódó anyag: #50-41.)