Sandra Bullock és a THE BLIND SIDE végre megtalálta útját a csúcsra: a harmadik héten az ÚJHOLD elé került a Warner sportdrámája. Az év eddig sem szűkölködött a bravúros teljesítményekben, de hasonló megmozdulás az országos premierek között már jó ideje nem fordult elő. A bemutatkozó produkcióknak azonban semmi emlékezetesben nincs részük: az év rendszerint egyik leghervatagabb hétvégjén a BROTHERS legalább a dobogón nyitott, ám A SZÁLLÍTMÁNY és a MINDENKI MEGVAN tetszetős szereplőgárdája ellenére sem tudott érvényesülni, a TRANSYLMANIA című horrorvígjáték pedig minden idők egyik legrosszabb rajtját jegyzi.
Sandra Bullock és a THE BLIND SIDE végre megtalálta útját a csúcsra: a harmadik héten az ÚJHOLD elé került a Warner sportdrámája. Az év eddig sem szűkölködött a bravúros teljesítményekben, de hasonló megmozdulás az országos premierek között már jó ideje nem fordult elő. A bemutatkozó produkcióknak azonban semmi emlékezetesben nincs részük: az év rendszerint egyik leghervatagabb hétvégjén a BROTHERS legalább a dobogón nyitott, ám A SZÁLLÍTMÁNY és a MINDENKI MEGVAN tetszetős szereplőgárdája ellenére sem tudott érvényesülni, a TRANSYLMANIA című horrorvígjáték pedig minden idők egyik legrosszabb rajtját jegyzi.
A csúcson
Sandra Bullock télen-nyáron. A NÁSZ-AJÁNLAT júniusi indulásakor nagy fennakadást nem okozott, ám az elkövetkező hetekben alaposan fennakadt a toplistán, s végül 165 millió dollárig vitte. Most a THE BLIND SIDE ezt az impozáns menetelt homályosítja el azzal, hogy a harmadik héten először kerül a toplista élére, 20 millió dolláros bevétellel, ami a Hálaadás utáni hétvégén oly gyakori mélyrepülések legvisszafogottabbját jelenti az élmezőnyben 50%-os csökkenésével. A Warner Bros. produkciója remek hírnek örvend a nézők körében, így még jó darabig nem szabadítják meg tőle magukat a mozik. A stúdióvezetők 200 milliós végben reménykednek, de ha az nem is valósul meg, 180 millió egészen biztosra vehető.
Új bemutatók
A hollywoodi újragondolásokba egyre rangosabb rendezők folynak bele: Martin Scorsese még Oscart is kapott egy távol-keleti történet amerikanizációjáért, s most az Akadémia által így vagy úgy, de hatszor jelölt Jim Sheridan tett kísérletet egy dán produkció átültetésére amerikai közegbe. A 2004-es TESTVÉRED FELESÉGÉT... három főszereplője nem ismeretlen a tengerentúli közönség előtt (Ulrich Thomsen - A BŰN ÁRFOLYAMA, Connie Nielsen - GLADIÁTOR, Nikolaj Lie Kaas - ANGYALOK ÉS DÉMONOK), de természetesen Tobey Maguire, Natalie Portman és Jake Gyllenhaal triója sokkal meggyőzőbb tud lenni. A Lionsgate-nek tulajdonképpen nem is kellett csalódnia a három színész értéke felől, hiszen a BROTHERS nyerte a heti premierek versenyét, s közel 10 millió dollárral még a dobogóra is felkapaszkodott, igaz, csak harmadik helyre. A közepes kritikák, a melodramatikus hangvétel és a témaválasztás ismeretében ez a számadat méginkább becsülendő. Így december tájékán akár a 30 milliós is kitűzhető cél erről a pontról.
Antal Nimródot mintha direkt gáncsolnák a Screen Gems fejesei. Az ELHAGYOTT SZOBA 2007 áprilisában érte a mozikat, egy tradicionálisan gyenge hónap legközepén, nem csoda, hogy csak a minimálist hozta. A SZÁLLÍTMÁNY (Armored; hazai bemutató: január 28.) hasonlóan kedvezőtlen időszakban, a Hálaadást követő hétvégén került a közönség elé, s hasonló módon, csupán egy nagyon gyenge közepes, de inkább simán gyenge indulásra futotta erejéből. A forgalmazó ráadásul még kétezer mozit sem szerzett a számos ismert nevet felsorakoztató akciófilmnek, amiről a kritikák hasonlóképpen szólnak, mint két és fél éve: a filmnek végül nem sikerül kitörnie műfaja tengeréből, de a rendezői munkáról ezúttal is van egy-két elismerő szó. A 6,5 millió dolláros start még az ELHAGYOTT SZOBA végeredményénél is alacsonyabb zárást sejtet, ám szerencsére ez már nem zárhatja be a kaput Antal előtt, hiszen a Fox egyik, ha nem legnagyobb nyári címét készíti legközelebb.
Ki ne karácsonyozna együtt Robert De Niróval, Drew Barrymore-ral, Kate Beckinsale-lel és Sam Rockwellel? Hát az amerikai mozibajáró közönség java. Legalábbis, ez szűrhető le nagyvonalúan a MINDENKI MEGVAN (Everybody's Fine; hazai bemutató: február 18.) sikertelenségéből. A 4 milliós nyitány még a legborúlátóbb előrejelzéseket is alulmúlja, de hát hiába: a fenti színészek nem Reese Witherspoon és Vince Vaughn, a Miramax pedig nem a Warner. Nagyobb részt olvashatunk lehúzó kritikát a LOTTÓZSONGLŐRÖK és a NANNY McPHEE rendezőjének harmadik filmjéről, azonban De Niro játékát még ezekben is kiemelik. Van tehát, amiért érdemes befizetni a MINDENKI MEGVAN-ra, azonban a 20 millió már kész karácsonyi csoda lenne a film számára.
De van még ennél lejjebb is. A Full Circle Releasing teljesen újonc a filmforgalmazás terén, s valószínűleg még csak nem is sejtették, hogy a bemutató előtt reklámozni kell filmjüket, pláne, ha országos babérokra törnek. A TRANSYLMANIA című horrorvígjátékban egyetemisták Romániába látogatnak tanulásnak álcázott partizás céljából, ám vámpírokkal akadnak össze. A filmmel azonban senki nem akadt össze abban az 1007 moziban, amely műsorra tűzte, és ez a 263 ezer dolláros nyitány mellett még csak nem is akkora túlzás. Teátrumonként tehát 262 dollár volt a bevétel, ami mellett jól mutat a Rotten Tomatoes 0%-os értékelése.
Mindössze 15 filmszínházból keresett több mint egymillió dollárt Jason Reitman új filmje, az EGEK URA (Up in the Air; hazai bemutató: február 18.). A National Board of Review által legjobb filmnek választott Paramount-produkció 79 ezres átlaggal várja karácsonyi országos premierjét.
Korábbi filmek
Tovább tünedezik az ÚJHOLD nézőközönsége. A Summit Entertainment világraszóló sikerének (570 millió dollár vasárnapig!) rajongói vélhetően elérik majd azt a pontot, amikor a mozis megtekintésből elég lesz, ám most még újabb 15 millióval gyarapodik a bevétel. Három hétvége után 255 millió dollár gyűlt össze, így már csak egy-két nap kérdése az éves listán a STAR TREK lekörözése, mindazonáltal a 300 milliós korlát egyre távolabbinak hat. A Disney VÉN CSONTOK című vígjátéka így 10 nap után érte el azt a szintet, ami öt nap alatt sem lett volna túlzás. John Travolta és Robin Williams csetlő-botló párosa 50 millió dollár környékén kerülhet le a műsorról.
A hétvégi összesített adatok jobb képet festenek a tavalyinál: 2008-ban, mikor a NÉGY KARÁCSONY második hete vezette a listát és a MEGTORLÓ: HÁBORÚS ÖVEZET csődöt mondott, az első 12 helyezett bevétele nem érte el a 80 millió dollárt, míg most 90 millió feletti értéket mutatnak.
Ami jön
Hosszú évek után először kerül a vászonra rajzolt rajzfilm. A HERCEGNŐ ÉS A BÉKA vetítéseire két moziban már - nem meglepő módon - rendkívüli érdeklődés mutatkozott. A felnőtt közönséget Clint Eastwood új filmje, az INVICTUS - A LEGYŐZHETETLEN csábítja a mozikba.
A Top 10
1. The Blind Side ($20.0m/$128.9m)
2. The Twilight Saga: New Moon ($15.4m/$255.4m)
3. Brothers ($9.5m/$9.5m)
4. A Christmas Carol ($7.8m/$115.2m)
5. Old Dogs ($6.9m/33.9m)
6. 2012 ($6.8m/$149.0m)
7. Armored ($6.5m/$6.5m)
8. Ninja Assassin ($5.1m/$29.8m)
9. Planet 51 ($4.4m/$34.1m)
10. Everybody's Fine ($3.9m/$3.9m)
updated: 2009. december 8. 7:42