Most olvastam egy interjút Steven Sodeberghgel, melyben a rendező azt nyilatkozza, hogy hazugság lenne, ha integritásuk kárára "felmelegítené", azaz szimpatikussá tenné figuráit. Ez egy bátor és világos gondolat, éppenséggel az a baj, hogy Sodebergh figurái mostanság injább ködbe burkolóznak, nem pedig őszinteségbe. Talán elsőre meglepő, hogy a THE INFORMANT! főhőse kapcsán az őszinteséget kérem számon, hisz Mark Whitacre, a kartellbotrányba keveredő mezőgazdasági konszern alelnökéből lett FBI-besúgó súlyos tévhitek rabja. Menthetetlenül. Tény és való, hogy Soderbergh nem kerekít hollywoodi hazugságot a figura köré, nem farag belőle sem tékozló visszatérőt, sem underdog hőst, ugyanakkor az sem ártott volna, ha hideg távolságtartás helyett kicsit boncolgatja a fazont.
Most olvastam egy interjút Steven Sodeberghgel, melyben a rendező azt
nyilatkozza, hogy hazugság lenne, ha integritásuk kárára
"felmelegítené", azaz szimpatikussá tenné figuráit. Ez egy bátor és
világos gondolat, éppenséggel az a baj, hogy Sodebergh figurái
mostanság injább ködbe burkolóznak, nem pedig őszinteségbe. Talán
elsőre meglepő, hogy a THE INFORMANT! főhőse kapcsán az őszinteséget
kérem számon, hisz Mark Whitacre, a kartellbotrányba keveredő
mezőgazdasági konszern alelnökéből lett FBI-besúgó súlyos tévhitek
rabja. Menthetetlenül. Tény és való, hogy Soderbergh nem kerekít
hollywoodi hazugságot a figura köré, nem farag belőle sem tékozló
visszatérőt, sem underdog hőst, ugyanakkor az sem ártott volna, ha
hideg távolságtartás helyett kicsit boncolgatja a fazont.
Nem mondom, hogy nem láthattunk Whitacre fejébe, hisz Matt Damon folyamatosan kommentálta az adott szituációkat, ettől viszont figurája még rémületesebbé, még távolabbivá vált, hisz a magát hősnek képzelő szélhámos annyira más világban létezik, annyira nincs fogalma arról, hogy mit tesz, hogy cselekedeteinek milyen következményei lesznek - ha úgy érzi jónak, kémkedik egy sort, aztán visszakozik, aztán mégse, közben maga is lop, aztán mégse, de végül mégis... -, hogy az ember maximum szánalmat tud érezni iránta. Na tessék, meg is van az érzelmi kötődés.
A gond csupán annyi, hogy az ember fia és lánya nem nagyon kedveli az olyan vígjátékokat, melyek hősét nem lehet sem szeretni, sem utálni, maximum csak méregetni, s a színészi képességeit tekintve alulértékelt Matt Damon hiába hozza le a csillagot az égről, döbbenetesen jó alakítása valószínűleg az Akadémia tagjait is hidegen hagyja majd. Ami pedig magát a filmet illeti, nem ártott volna néhány jól sikerült szituációs poén, némi derű a vészjósló kórkép mellé, és akkor úgy jellemezném, hogy "az év legjobb szatírája", nem pedig úgy, hogy "hideg, de hatásos szenvedéstörténet. De hát ez hazugság lett volna, nem igaz, Steven?

Az oldalon található tartalmak kizárólag








