A csúcson
Azért meg lehet érteni Robert Zemeckis-t. Mihez kezdjen az ember, ha a 80-as években készített pár meghatározó, üzletileg és kritikailag is a maximumot elérő, szórakoztató blockbustert, majd a következő évtizedben az Oscart is bezsebelte minden idők egyik legkedveltebb filmjével, s mindezt az ezredfordulón egy box office duplabombával koronázta meg? Hát mi máshoz, mint a motion capture ill. performance capture tökéletesítéséhez. A gond csak az, hogy a közönség idegenkedve fogadja, amit a vásznon lát, hiszen hiába hirdetik a művet neves színészekkel, ha csak animált arcuk köszön vissza. A POLAR EXPRESSZ és a BEOWULF - LEGENDÁK LOVAGJA után a KARÁCSONYI ÉNEK (A Christmas Carol; hazai bemutató: már a mozikban) is felemás eredményekkel vág neki a toplistának: a 30 millió dolláros első hétvége ugyan több a két korábbiénál, de épphogy csak súrolja alulról a várakozásokat. Ítéletet ugyanakkor még nem hozhatunk: a POLAX EXPRESSZ hasonló kezdést követően egészen messzire jutott, ami mondjuk nem volt több méretes költségvetésénél. Nem egy démoni nő, hanem szintén ez volt a veszte Beowulfnak is: a 80 millió feletti összeg igen szép ettől a nem kimondottan matinéjellegű sztoritól, mindazonáltal a büdzsének alig több mint felét fedezte. A kérdés tehát adott: rejlik-e több mint 175 millió Dickens klasszikusának sokadik, de eddigi legambiciózusabb adaptációjában? A válaszra nem kell olyan sokat várni, de irányt adhat, hogy az elkerülhetetlen összehasonlítási alap, azaz a POLAR EXPRESSZ egészen hasonló fogadtatásban részesült a kritikusoktól is: Jim Carrey fösvénykedése 55%-ot ért az újságíróknak. Ez az adat arra enged következtetni, hogy hozzáállás kérdése a dolog, márpedig az amerikai közönség a karácsonyi témájú filmekhez nagy kedvvel áll hozzá az év utolsó két havában, így hát a KARÁCSONYI ÉNEK a jövő évnek már 150 millió dollárral fog nekiindulni. Ha mégsem, lehet, hogy ezek után a stúdiók kétszer is meggondolják, mennyit áldoznak Zemeckis úr hóbortjaira.
További bemutatók
George Clooney nem egy tétlen ember. A sorozatszerepből több mint kinövő színész ügyesen lavíroz a blockbusterek és a kisebb, de jobban becsületére váló darabok között, s az elmúlt években a mérleg nyelve utóbbi felé billent. A SZIRIANA Oscar-díja, a GOOD NIGHT, AND GOOD LUCK. és a MICHAEL CLAYTON jelölései után nem csoda, ha nem tágít az Oscar-esélyes körből. Most még azonban nem az a film került a mozikba, amely révén feltehetőleg ismét találkozunk nevével a díjkiosztókon, hanem a Jon Ronson könyvéből készült THE MEN WHO STARE AT GOATS. A hadviselés egészen új oldalát feltáró szatíra igazi sztárparádét kínál, hiszen Clooney mellett Ewan McGregor, Jeff Bridges, Kevin Spacey, Robert Patrick és Stephen Lang is feltűnik a vásznon, no meg a kecske, akinek star-powerjére a film plakátjai elég sűrűn hivatkoztak. Azt már tudjuk, hogy a kortárs, közel-keleti háború bármilyen formát is ölt filmen, sok jóval nem kecsegtet a jegypénztáraknál, még akkor se, ha ismert és kedvelt színészek sorakoznak fel benne. Ennek fényében a 13 milliós nyitány, ami öt és félezres átlagot jelent, nem rossz adat, még akkor se, ha a legtöbb elemzésben csalódásként aposztrofálják. Az Overture Films persze egy hónapja még meglehet, ettől a projektjétől várt többet, semmint a TÖRVÉNYTISZTELŐ POLGÁR-tól, de ma ilyen idők járnak. A háború még abszurd megvilágításban sem kelendő, nem így a rendszer áldozatának bosszúhadjárata. A THE MEN WHO STARE AT GOATS, melynek rendezője a TRUE LIES vagy a KONGÓ mellékszerepe óta nagy utat bejárt Grant Heslov, a kritikusok szerint szórakoztató mivolta ellenére nem elég éles a humor oldalán, s ez hosszú távra nézve nem jó fejlemény. A sorsa csak attól függ, mikor un rá a közönség. Jó esetben ez 40 millió felett következik be.
A földön kívüli élet örökké foglalkoztatni fogja az embert, s Hollywood számára ez jó hír. A bolygónkra látogató idegenekről mégsem készül sűrűn film, s talán éppen ebben rejlik sikerük. Most éppen a THE FOURTH KIND című sci-fi horror szerez kellemes perceket a Universalnak 12 milliós nyitányával, ami nem rugaszkodik el túlzottan a földtől, de Halloween után és mindössze Milla Jovovich-csal tisztességes eredmény. A siker kulcsa jelentős részben a marketingben keresendő: plakát és trailer is hátborzongató mód hirdette, hogy a film valós esetek tanulmányozásával született meg, s egyfajta dokumentumfilmként funkcionál, néhol valódi felvételek beágyazásával. A történet színhelye egy alaszkai kisváros, ahol a film tétele szerint nagyon sok ember tűnt el nyomtalanul. Egy helyi lap utánajárt a dolgoknak, s arra jutottak, hogy a film által hangoztatott valós eseteknek nem-igen lelhető fel lejegyzése, továbbá oknyomozásuk szerint a kérdéses településen mérhető magas alkoholfogyasztás és a zord vidék okozza a magas arányú eltűnéseket, semmint az ufórablások. Merthogy a címben referált negyedik típusú találkozás maga az emberrablás. A kritikusok véleményéből pedig leszűrhető, hogy az ember rablásnak joggal ítélheti meg a filmre vesztegetett pénz és időt, hiszen a Rotten Tomatoes 16%-os átlaga földhözragadt ijesztgetéseket sejtet csupán. A THE FOURTH KIND körülbelül 32 millió dollárra számíthat.
Nem kívánt beletekinteni a dobozba, azaz a THE BOX-ba (hazai bemutató: január 7.) az amerikai közönség, különleges erőinek ígérete ellenére sem. A DONNIE DARKO rendezőjének Richard Matheson novellájából készült thrillere kevesebb mint 8 millió dollárt gyűjtött a hétvégén, amivel még a legjobb öt közé sem jutott be. Ezen céljában nem csak a hasonló közönséget megszólító THE FOURTH KIND, de a továbbra is komoly játékos PARANORMAL ACTIVITY is akadályozta. Cameron Diaz nyáron messze jobb számokat láthatott a nálunk azóta sem látott A NŐVÉREM HÚGA című filmdrámával, s az újságírók is láttak már jobbat a Warner filmjénél: a közepes vélekedések összegzéseként az olvasható, hogy a film ötletes, de gyakran nevetségességbe hajlik át. Összbevétele a 20 millión nem fog áthajlani.
Mindössze 18 moziban mutatták be, de nagy felbolydulást okozott a PRECIOUS: BASED ON THE NOVEL "PUSH" BY SAPPHIRE című független film. A Lionsgate terjesztése egészen limitált premierje alkalmával 1,8 millió dollárt hozott, ami százezer dolláros átlagot jelent, nem kevesebbet. Az egészen sajátos, nehéz darabnak tekintett filmről ódákat zeng az, akinek tetszett, s ők vannak fölényes többségben, kérdés, hogy az Akadémia meghallja-e egy effajta filmet övező hangokat.
Korábbi filmek
Az elmúlt hét hétköznapjain erős számokat produkáló THIS IS IT egészséges második hétvégén van túl, méghozzá az ezüstérmet érő pozícióban; a meghosszabbított játszási idő alatt ha kamatoztatni tudja a jó szájhagyományt, akkor a mostani közel 57 millió 80 fölé emelhető, ami még nem thriller, de egyáltalán nem bad. A PÁROS MELLÉKHATÁS egészen egyedi csökkenési aránnyal (-5%) több mint 6 milliót hoz az ötödik héten is, ezzel bebiztosítva a százmilliós végkifejletet; ez a Universalnak a HALÁLOS IRAM óta először sikerül. A PARANORMAL ACTIVITY szintén már csak egy karnyújtásnyira van a mérföldkőtől.
Hiába a négy új premier, a tavalyi november kemény diónak bizonyult, s talán fog is a továbbiakban. 2008-ban elsőként a MADAGASZKÁR 2. vette ki oroszlánrészét a hónap blockbustereinek hódításából, s most kevés volt a nagyvadnak a KARÁCSONYI ÉNEK, így az éves alapú hétvégi összevetésben az idei top 12 alulmaradt 16%-kal.
Ami jön
A világvége. Már nem először, de minden eddiginél látványosabb keretek között, ugyanis a hírek szerint Roland Emmerich láthatóan költötte el a 260 millió dollárt, ami rendelkezésre állt, s ezt a promóciós anyagok is alátámasztják. A HOLNAPUTÁN kis híján 70 millióval kezdett 2004 májusában, úgyhogy fel van adva a lecke. A monstrum árnyékában a késlekedő ROCKHAJÓ fut be ezernél kevesebb moziba.
A Top 10
1. A Christmas Carol ($30.1m/$30.1m)
2. This Is It ($13.2m/$57.0m)
3. The Men Who Stare at Goats ($12.7m/$12.7m)
4. The Fourth Kind ($12.2m/$12.2m)
5. Paranormal Activity ($8.3m/$97.1m)
6. The Box ($7.6m/$7.6m)
7.
Couples Retreat ($6.1m/$95.7m)
8. Law Abiding Citizen ($6.0m/$60.7m)
9.
Where the Wild Things Are ($4.2m/$69.2m)
10. Astro Boy ($2.6m/$15.1m)
updated: 2009. november 10. 7:38
box office: robert úr a pácban?
2009. november 08. 18:44:04
Kategória: 7 komment
Az amerikai mozik bevételei, 2009. november 6 - 8.
A karácsony korán érkezett idén, köszönhetően annak, hogy a Disney szeret biztosra menni. Az idei repertoárjukban még további két olyan produkció található, amitől sokat várnak, így nem csoda, ha kellő távolságot eszközöltek közöttük. A sort a KARÁCSONYI ÉNEK nyitotta meg, hogy a kezdeti érdeklődés után új erőre kapjon december utolsó napjaiban; erre szüksége is lesz a nyitóhétvége láttán, ami csak a minimálist hozta. A Universal sci-fijére, a THE FOURH KIND-ra és az ébredező Overture Films új bemutatójára, a THE MEN WHO STARE AT GOATS-ra közel ugyanannyi bámészkodó ült be, míg a hét vesztese cím a Warnert, azaz a THE BOX című thrillert illeti.
Az amerikai mozik bevételei, 2009. november 6 - 8.
A karácsony korán érkezett idén, köszönhetően annak, hogy a Disney
szeret biztosra menni. Az idei repertoárjukban még további két olyan
produkció található, amitől sokat várnak, így nem csoda, ha kellő
távolságot eszközöltek közöttük. A sort a KARÁCSONYI ÉNEK
nyitotta meg, hogy a kezdeti érdeklődés után új erőre kapjon december
utolsó napjaiban; erre szüksége is lesz a nyitóhétvége láttán, ami csak
a minimálist hozta. A Universal sci-fijére, a THE FOURH KIND-ra és az ébredező Overture Films új bemutatójára, a THE MEN WHO STARE AT GOATS-ra közel ugyanannyi bámészkodó ült be, míg a hét vesztese cím a Warnert, azaz a THE BOX című thrillert illeti.
A bejegyzés trackback címe:
https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr314537263
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Daemiaen 2009.11.08. 19:26:19
Nagyon szorítok Emmerich filmjének, egy 70+-os indítás az elvárható minimum. Gondolom, a Sony szerint is.
Ismeretlen_82259 2009.11.08. 19:42:04
260 millát kóstált a 2012? Az nagyon nem kevés...
Daemiaen 2009.11.08. 19:54:15
És arra még rájön egy 120+-os globális marketing költség.
tristram 2009.11.08. 19:54:28
Elvileg a karácsonyi ének 200 millióba került, úgy tudom a 2012 is. A kecskés filmtől nem tudom ki várt ennél többet, szerintem így is felülmúlta a jóslatokat. A hétvége legfurcsább eseménye a couples retreat, én ilyet még nem is láttam: moziszámot sem emeltek, ünnep sem volt, nem értem.
Ismeretlen_1068 2009.11.09. 07:22:20
...ráadásul a film is közel nézhetetlen. az amerikaiak megint alulmúlták magukat romantikus / vígjátékok terén: jövőre még ócskább filmekre számítok ebben a zsánerben.
azt hiszem, nem vagyok kárörvendő típus, de A CHRISTMAS CAROL alulperformanszának örülök, remélem szépen el is tűnik a süllyesztőben 100 millión innen (a POLAR giccsével ellentétben ez a mozi a "sivár valóságot" próbálja visszaadni viaszbábok segítségével a szülők talán inkább más karácsonyi mozi után néznek majd az ünnepek közeledtével) és zemeckis végre tényleg visszatér az élők sorába, túlságosan tehetséges ahhoz, hogy ebben a zsákutcában forgolódjon a továbbiakban. habár amit a ROGER RABBIT 2-vel tervez, erre a visszatérésre még nem sok esély van. :(
Daemiaen 2009.11.09. 09:44:44
Ha 100 millión innen végez az Ének, akkor a Roger Rabbit 2-vel adódhatnak finanszírozási gondok.
Seraphin84 2009.11.09. 16:13:06
Azért mekkorát dobbanthatna mostanában egy Adam Sandler film... jó nagyot.