Október harmadik hétvégéje is jelesre vizsgázik: sok kérdést válaszol meg az AHOL A VADAK VÁRNAK sikere, ismét bizonyítva, hogy az amerikaiak feltétel nélkül szeretik mesekönyveiket. Az igazi meglepetést azonban a TÖRVÉNYTISZTELŐ POLGÁR szereplése jelenti; az Overture Films eddigi legjobb nyitányát jegyzi a 21 milliós rajt. Nem sokkal marad el tőle az immáron országosan (de még így is kevesebb mint 800 moziban) látható PARANORMAL ACTIVITY, újabb frenetikus átlagot generálva, s ilyen erős mezőnyben a THE STEPFATHER 11 millióját is jó eredményként értékelhetjük...
Október harmadik hétvégéje is jelesre vizsgázik: sok kérdést válaszol meg az AHOL A VADAK VÁRNAK sikere, ismét bizonyítva, hogy az amerikaiak feltétel nélkül szeretik mesekönyveiket. Az igazi meglepetést azonban a TÖRVÉNYTISZTELŐ POLGÁR szereplése jelenti; az Overture Films eddigi legjobb nyitányát jegyzi a 21 milliós rajt. Nem sokkal marad el tőle az immáron országosan (de még így is kevesebb mint 800 moziban) látható PARANORMAL ACTIVITY, újabb frenetikus átlagot generálva, s ilyen erős mezőnyben a THE STEPFATHER 11 millióját is jó eredményként értékelhetjük...
A csúcson
Maurice Sendak 1963-ban írta meg az AHOL A VADAK VÁRNAK (Where the Wild Things Are) alapjául szolgáló illusztrált mesekönyvet, amely csupán 10 mondatnyi szöveget tartalmaz. A kritikusok tetszését hamar elnyerte a mű, számos díjat kapott, rövidfilm és operaváltozat is készült belőle, ám mindez ellenére a filmváltozat sokat váratott magára (nem mellesleg nálunk a könyv még csak meg sem jelent). Persze, tervei már a 80-as évek elején formát kezdtek ölteni. Ekkor még a Disney egy animációs filmjeként képzelték el, amiben John Lasseter is részt vett volna, azonban a produkció néhány teszt után holtvágányra futott. 2001-ben a Universal szerezte meg a könyv jogait, s ők szintén (számítógép-)animációs technikát kívántak alkalmazni, két év múlva azonban már élőszereplős filmként szerepelt. Ekkor tűnt fel a színen Spike Jonze, akit maga a szerző is támogatott, ellenben a stúdiónak nem tetszettek Jonze víziói, így a film a Warner-hez került át. A forgatás végül 2006 áprilisában vette kezdetét, s némi korai felvétel 2008-ban felkerült az internetre. Az ezt követő elégedetlenkedő rajongói hangok és az ijedt gyerek-tesztközönség arra sarkallták a Warnert, hogy egy egész évvel elhalassza a film bemutatóját, s állítólag még a teljes újrafelvétel is szóba került. E viszontagságos út után most mindent egy lapra feltéve, 3735 mozi műsorára került fel a film (köztük IMAX vásznakra is), s a nyitónapon összegyűlt 12 millió dollár megnyugtató eredményként hathat mindenkinek. Az, hogy a szombat kevesebb mint 2%-os emelkedést hozott, alátámasztja a Warner azon igyekezetét, hogy legalább annyira, ha nem inkább a felnőtt közönség számára pozicionálja a filmet, reagálva a korábbi tapasztalatokra; nem a matinék voltak tehát kevésbé kihasználtak, hanem a péntek esti előadások erősebben. A három napos bevétel 32 milliót mutat, ami ugyan nem egy CHARLIE ÉS A CSOKIGYÁR-kaliber ($56M), de százmillió fölé varázsolható, míg meg nem érkezik a KARÁCSONYI ÉNEK november elején. A kritikusok szava egyszerre lehet érdeklődést felkeltő és riasztó: a 69%-os Rotten Tomatoes-értékeléshez mellékelt konszenzus szerint ugyanis "egyesek talán elkedvetlenítőnek találják a sötét hangvételt és a karcsú elbeszélésmódot, ám Spike Jonze őszinte adaptációja a klasszikus gyermekkönyvből amilyen szép, annyira megalkuvást nem tűrő is egyben."
További új bemutatók
Gerard Butler egy percre sem tűnik el a mozinézők elől idén, s ezúttal Jamie Foxx-szal állt össze egy korhatáros thrillerben. A súlyos veszteséget elszenvedett férfit játszó Butler a közönségkedvenc 300 óta nem akart szembeszállni úgy senkivel sem, mint ahogy tenné és teszi azt most az afroamerikai nézők egyik favoritja, Foxx kerületi ügyész karakterével a TÖRVÉNYTISZTELŐ POLGÁR-ban (Law Abiding Citizen; hazai bemutató: december 3.). Az előzetes kőkemény akciót, a két főszereplő közötti feszült pillanatokat és egy komoly rejtélyt is kínált (megtekintése ezért inkább nem is ajánlott annak, akit a film maga érdekel), s ebbe belegondolva talán nem is olyan eget rengető fejlemény, hogy a film 21 millió dollárral a második helyet szerezte meg a hétvégén. Ezzel az Overture Films fennállása legjobb eredményét könyvelheti el, jócskán meghaladva a tavaly őszi A TÖRVÉNY GYILKOSÁ-t (ez a törvény volna a kulcsszó?). A bosszúhadjáratot hirdető elkeseredett apára a nézőkkel ellentétben a kritika ezúttal sem vevő: F. Gary Gray filmjét 85 újságíró 22%-a találta mindössze érdemesnek, s a végkövetkeztetés hasonló intelemmel él, mint a szeptemberi GAMER - JÁTÉK A VÉGSŐKIG esetében. Vagyis: feleslegesen erőszakos és végtelenül abszurd, ami persze az IMDb szavazóinál pluszpontot ér (jelenleg 7.6 csillagos értékelést találhatunk a 19. születésnapját ünneplő oldalon). A TÖRVÉNYTISZTELŐ POLGÁR-t valószínűleg gyorsan magára hagyja a közönség, de addig is 50 milliót könnyedén összegyűjthet.
John List 1971-ben kiirtotta egész családját, majd továbbállt, s új életet kezdett. Az amerikai tömeggyilkost csaknem 18 évig nem sikerült kézre keríteni, amikor is az America's Most Wanted című tévéműsorban beszámoltak esetéről, s akkori környezete ráismert a férfire. Ez 1989-ben esett meg, s már két évvel korábban játékfilm is készült a pszichopatáról Terry O'Quinn, a LOST - ELTŰNTEK John Locke-jának címszereplésével. A horror két folytatást is megért, s most elkészült a remake is a Sony égisze alatt. A THE STEPFATHER-ben a mostohaapát Dylan Walsh, a KÉS/ALATT egyik főszereplője alakítja, de a filmen magán még lett volna mit alakítani a kritikusok szerint: többek között az R korhatár felé a PG-13 helyett, meg úgy általában, legalábbis ez olvasható ki a Rotten Tomatoes 7%-os értékeléséből. Mindemellett a 11 milliós nyitány egyáltalán nem rossz, nem csak úgy, hogy a célközönségnek több választása is volt a hétvégén. 28-30 milliónál sokkal messzebb viszont nem jut a mostohaapa.
Korábbi filmek
Az őrület folytatódik: a múlt héten nem csupán felhívta magára a figyelmet, de rögvest helyet parancsolt magának az élbolyban a PARANORMAL ACTIVITY című, dokumentarista sítlusban, potom pénzből forgatott horrorfilm, mindössze 160 filmszínházból. A Paramount az érdeklődésre való tekintettel 760-ra emelte a mozik számát, azonban a kereslet akkora, hogy még kétszer ennyi helyen is bőven tízezres átlag született volna. 19 millió dollárral most harmadik a produkció, ami 25 ezer dollár jelent teátrumonként, így meglehet, komoly kihívó elé néz az elkövetkezendő hétvégén a Halloweenkor általában kaszáló FŰRÉSZ soron következő epizódja.
Az elsőről a negyedik helyre csúszott vissza a PÁROS MELLÉKHATÁS. A Universal vígjátéka felezi nyitányát, ami nem meglepő; 10 nap után 62 millió dollár került a kasszákba; kérdés, hogy ez a sebesség elég lesz-e a százmillióhoz? E határvonalat a DERÜLT ÉGBŐL FASÍRT csütörtökön pipálhatta ki, s az ötödik víkendet is elismerésreméltó számokkal zárja. A Disney teljesen váratlan módon úgy döntött, hogy a dupla TOY STORY-nak ad még egy kis időt a pénzgyűjtésre, ahogy tette azt anno a Hannah Montana-koncertfilmmel is. Ezzel veszélybe sodorja a jövőben rövid időre bemutatandó filmek üzletét, mert ezek után ki nyalja be, hogy valami csak két hétig lesz műsoron? A dolgot a Sony Michael Jackson-filmje tovább bonyolíthatja a hónap végén.
Az első tizenkét helyezett e kivételesen erős hétvégén kis híján 130 millió dollárt lapátolt össze, ami 50%-os emelkedés a Max Payne-vezette 2008-ashoz képest.
Ami jön
A Universal vért szív (RÉMSÉGEK CIRKUSZA), a Lionsgate vért ont (FŰRÉSZ VI), a Summit az űrbe repül (ASTRO BOY), a Fox Searchlight pedig az Atlanti-óceánon át (AMELIA).
A Top 10
1. Where the Wild Things Are ($32.7m/$32.7m)
2. Law Abiding Citizen ($21.0m/$21.0m)
3. Paranormal Activity ($19.6m/$33.2m)
4.
Couples Retreat ($17.2m/$62.6m)
5. The Stepfather ($11.5m/$11.5m)
6. Cloudy with a Chance of Meatballs ($8.0m/$108.2m)
7. Zombieland ($7.6m/$60.6m)
8. Toy Story 3D ($3.0m/$28.6m)
9. Surrogates ($1.9m/$36.3m)
10. The Invention of Lying ($1.9m/$15.5m)
updated: 2009. október 19. 23:53