aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: the taking of pelham 1 2 3 (2009) Zalaba_Ferenc
2009. szeptember 29. 13:17:47

Kategória: 9 komment

Néhány visszaeső eltérít egy metró kocsit. A jegy nélkül utazó túszokért cserébe váltságdíjat követelnek, melynek késedelmes teljesítése esetén azok dinamikus és ütemes kivégzését helyezik kilátásba. Erre egyébként semmi felhatalmazásuk: bár kinézetük alkalmassá tenné őket, ők nem ellenőrök. A menetrendszerű (ha más nem is az) bkv-botrány hátterében azonban egy sokkal komolyabb számjegyű üzelem folyik...

Egy remake elkészítése egyszerre lehetőség és kockázat. Lehetőség, mert ha van esze a producernek kipróbált, jó anyaghoz nyúl; a rendező tobzódhat az eltelt idő technikai vívmányaiban; ha bátor, újraértelmezheti a koncepciót, történelmileg aktualizálhat, vagy akár új kontextusba is helyezheti a sztorit. Ugyanakkor mindig ódiuma lesz ezen projektnek a végeredmény eredetivel való szigorú, szentimentalizmustól fűtött összemérése. Ahogy mondani szokás, a címhez a bajnokot nem elég megverni: nagyon meg kell verni... S ha a mérleg az előd felé billen, az bizony komoly foltot hagy a résztvevők pedigréjén. Persze Tony Scottnak nem kell megijednie: a The Taking of Pelham 1 2 3 teljesen felesleges újrázása nem dönti romba popcornnal gazdagon megszórt filmográfiáját: olyan nagyon nem tartja azt számon senki sem...

Néhány visszaeső eltérít egy metró kocsit. A jegy nélkül utazó túszokért cserébe váltságdíjat követelnek, melynek késedelmes teljesítése esetén azok dinamikus és ütemes kivégzését helyezik kilátásba. Erre egyébként semmi felhatalmazásuk: bár kinézetük alkalmassá tenné őket, ők nem ellenőrök. A menetrendszerű (ha más nem is az) bkv-botrány hátterében azonban egy sokkal komolyabb számjegyű üzelem folyik...

Egy remake elkészítése egyszerre lehetőség és kockázat. Lehetőség, mert ha van esze a producernek kipróbált, jó anyaghoz nyúl; a rendező tobzódhat az eltelt idő technikai vívmányaiban; ha bátor, újraértelmezheti a koncepciót, történelmileg aktualizálhat, vagy akár új kontextusba is helyezheti a sztorit. Ugyanakkor mindig ódiuma lesz ezen projektnek a végeredmény eredetivel való szigorú, szentimentalizmustól fűtött összemérése. Ahogy mondani szokás, a címhez a bajnokot nem elég megverni: nagyon meg kell verni... S ha a mérleg az előd felé billen, az bizony komoly foltot hagy a résztvevők pedigréjén. Persze Tony Scottnak nem kell megijednie: a The Taking of Pelham 1 2 3 teljesen felesleges újrázása nem dönti romba popcornnal gazdagon megszórt filmográfiáját: olyan nagyon nem tartja azt számon senki sem...  

Alibi. Már eleve remake, ergo sok meló nincs vele, azzal viszont alkalmasint nem ártott volna vigyázni, hogy a '95-ös tokiói metrómerényletet követően, a felfokozott terrorveszélytől fűtött amerikában mennyire lesz hihető egy, a napjainkban elkövetett túszejtésre egy ennyire töketlen, a New York-i hatóságok által elkövetett kombinált riposzt. A '74-es ős nyilvánvalóan a frissesség és ötletesség látszatát volt képes kelteni a nem mindennapi helyszínnel szembesülő karhatalom vetületében; ugyanez a projekt 2009-ben minimum hat ultra-kemény (és nyilván titkos) terrorelhárítási forgatókönyvvel találkozna, melyek közül a patkányharapástól rángatódzó szuperprofi lövöldözése egyiknek sem eleme. Scott szerint de, sőt, egyéb paródiába hajló szcénákat is felsorakoztat szórakoztatásunk(?) érdekében: a váltságdíjat helikopter helyett autóval a helyszínre szállító akció (kábé 40 ártatlan halott, és egy bagatellizáló beköpés); a gigaprofi túsztárgyaló két mondat utáni visszavonulása (mer' ugye az felkészületlenül éri őt, hogy a merénylő nem akar tárgyalni vele); vagy a túlsúlyos Walter Gerber fél Manhattanen át-atletizáló sziluettje, csak hogy a klasszikus duel összejöjjön.

A casting sem melós. Denzel Washington (a Scott család ragaszkodik kabalaszínészeihez) rutinból játssza el a random heroikus szerepet, akaratlanul is átalakítva azt Denzel Washingtonná. Már nincs olyan, hogy John Quincy Archibald (John Q), Lincoln Rhyme (The Bone Collector), vagy Gray Grantham (The Pelican Brief) - csak Denzel Washington van. Sikerült benyúlni Travoltát, akiről egyszer, valaki, egy félrészeg santa monica-i produceri tivornyán benyögte, hogy istenesen hozza a gonosz karaktereket, pedig nem. Turturro súlytalan, Gandolfini jó, de keveset van a színen.

És még mindig nem a fentebb felsorolt problémák összessége a mozi veszte, hanem az, hogy az akciókban, klipszerű vágásokban otthonosan mozgó Tony Scott egy moralizáló, végtelenített dialógusról akar filmet forgatni - és hát ő ehhez nem ért. A dramaturgiai gerincnek szánt társadalmi metszetből így lesz egy unalmas, felszínes, önigazolást kereső, bárgyú valami. És ez az, amitől valójában megkeseredik a szánk íze.

Címkék

kritika denzel washington john travolta 4csillagos drama action tony scott gecco

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr224537130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Süti 2009.09.29. 14:03:24

"Sikerült benyúlni Travoltát, akiről egyszer, valaki, egy félrészeg santa monica-i produceri tivornyán benyögte, hogy istenesen hozza a gonosz karaktereket, pedig nem." Pedig, de. :)

Ismeretlen_87170 2009.09.29. 14:59:54

pedig nem: Travolta nagy színész (Őrült város, Bobby Long), de nem szabad olyan szerep közelébe engedni, ahol ripacskodhat is. mert fog...

Komplikato 2009.09.29. 18:01:39

Azért nem volt olyan rossz az Ál-Arcban, vagy a Battlefield Earthben is tetszett mint főgenya, a 6db aranymálnadíj, meg az übersz*r film ellenére is. ;)

Ismeretlen_133730 2009.09.29. 18:47:03

Nekem a film tetszett, szórakoztatott. Travolta is jó volt, Denzel szintén. Egy mozijegy árát megérte :)

süti 2009.09.29. 20:08:48

csak azértis de! és az én apukám az erősebb! :)))

Ismeretlen_84013 2009.09.29. 22:19:22

Jó kis egyszernézős film, végig feszült és izgalmas, Denzel hozza a szokásos formáját, Travolta viszont hatalmasat ripacskodik. Egyébként meg Travolta nagyon is jó és sokoldalú színész, aki sikeresen levetkőzte az énekes-táncos skatulyát és megmutatta, hogy drámai szerepekben is megállja a helyét (A Love Song for Bobby Long), jó komikusi vénával rendelkezik (Get Shorty), iszonyat cool (Pulp Fiction) és gonoszként is emlékezetes (Face/Off).

SoZi 2009.09.30. 13:29:37

Szerintem sem volt rossz film. Az eddigiekhez képest jó dialógusokkal és kis benyögésekkel -Jó kis meló! Kit kellet seggbek*rni érte? -Magamat. Az mindig könnyű. :) Egyébként Travoltát bármiben szeretem, de "sikeresen levetkőzte az énekes-táncos skatulyát"? Vagy inkább kurvára meghízott azóta. 50kiló plusszal nem nehéz elkerülni a tinci-táncit.

Ismeretlen_87170 2009.09.30. 16:12:36

SoZi: mégis súlyfeleslege csúcsán táncolta a legemlékezetesebbet, aztán hazament és kiverte :) (volna)

Ismeretlen_1068 2009.10.01. 00:38:04

a film közben csak én feszültem az ilyen-olyan sutaságoktól kikezdve, melyek javát még az egykoron jó forgatókönyvírónak tartott helgeland is beismerte on the fly ("miért nem helikopterrel hoztuk a pénzt?"). egyébként tiszteletem tony scottnak, aki szerencsére az első öt percben kiélte a vágásmániáját, aztán sikerült többé-kevésbé lenyugodnia.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása