A falevelek hullása hangosabb jelenség így szeptember
derekán, mint a mozikasszák csilingelése. Négy új film közül
válogathattak az amerikai nézők a nemzeti gyásznapjukkal kezdődött
hétvégén, ám egy a szokottnál mozgalmasabb augusztus után már egyiknek
sem futotta maradéktalanul kielégítő számokra. Tyler Perry azért hozta
formáját, bár nem a legjobbat: az I CAN DO BAD ALL BY MYSELF 23 millió dollárral és tízezres átlaggal magasan vezeti a mezőnyt, míg árnyékában a 9 című animációs sci-fi jegyzett jelen viszonyok szerint tisztességes forgalmat. A leszakadó mezőnyben két premier vérzett el: a SORORITY ROW hajszállal hozott csak többet az alaposan megfeneklő VAKÍTÓ FEHÉRSÉG-nél. A BECSTELEN BRIGANTYK közben a dobogón üdvözölhette a századik millióját...
A csúcson
Az első Tyler Perry színdarabjai alapján készült filmet 2005 februárjában mutatta be a Lionsgate, s mivel a DIARY OF A MAD BLACK WOMAN kitörő sikert hozott, ezután már nem volt megállás. A CSALÁDI GUBANCOK (Madea's Family Reunion) rátett egy lapáttal, s néhány kisebb, de a 20 milliós nyitány-bűvkört nem elhagyó cím után az idei MADEA GOES TO JAIL volt az, ami igazán bizonyított közel százmilliós bevételével. A bizonyítás tárgya pedig, hogy nem csak az afro-amerikai közönséget képes megszólítani Hollywood egyik legjobban kereső embere. A figyelemreméltó a dologban leginkább az, hogy a népszerűség, bár némileg ingadozó, összességében változatlan. A legfrissebb, nyolcadik produkció, az I CAN DO BAD ALL BY MYSELF Perry sorrendben második darabján alapszik, s a hírhedt karakter, Madea csak mellékszereplőként tűnik fel benne. A címből hiányzó név tehát dollármilliókba került, de a 23 millió dollár ettől függetlenül dicséretes összeg, s a harmadik legmagasabb első hétvégi adat a filmográfiában. A kritikusok előtt Perry sosem volt favorit, s bár még két tucat írás sem gyűlt össze, eddig a jelenlegi mű tudhatja magáénak a legmagasabb százalékos arányt, ami még így sem éri el a 60%-ot. Ez persze zárójeles tényező, hiszen a show megy tovább, jelen esetben akár 60 millióig is, aztán jöhetnek a további adaptációk. A Lionsgate pedig akár fontolóra vehetné, hogy a jövőben mást nem is mutat be, de legalábbis azt, hogy megkísérli a nemzetközi értékesítést is. Elvégre 400 millió dollár az mégiscsak 400 millió dollár.
További új bemutatók
A számok uralják az életünket, a matematika mindenben ott rejtőzik. Na, abban azért nincs semmi ördöngösség, ahogy a filmipar hasznosítja mindezt, s a korábbi tapasztalatok szerint kifizetődő módon. Emlékezzünk csak: 2006.06.06-án az ÓMEN rekordbevételt is hozott, s világszerte aztán több mint 100 millióig vitte. Ilyen veszély a Focus Features új terjesztését azért nem fenyegeti, de a kevésbé szimbolikus 2009.09.09-es start hozzásegítette néhány extra millióhoz Shane Acker saját, az Akadémia által is megsimogatott animációs rövidfilmjének játékfilm változatát, melynek címe nemes egyszerűséggel 9. A film jövővíziójában 9 rongybabán múlik az emberiség öröksége, közülük is a 9-es számún, akinek eredeti hangját a világok megmentésében nagy gyakorlatot szerzett Elijah Wood szolgáltatja. A PG-13-as korhatárral ellátott tudományos-fantasztikus film szerdán 3 millió feletti bevétellel vezette a napi listát, amit másnap is őrzött, majd 4,4 millióval vágott neki a hétvégének. Péntek és vasárnap között további 11 millió gyűlt össze, ami, tekintve a vetítő filmszínházak mérsékelt számát, igen decens, 6500 dolláros átlagos bevételt jelent mozinként. Ha nem is olyan mértékű, de a DISTRICT 9-éhez hasonlatos internetes felhajtást (plusz sztárproducert, ezúttal Tim Burton személyében) sikerült tehát jegybevételre lefordítani, mindazonáltal a végeredmény feltehetőleg nem fogja nagyon meghaladni a TriStar említett sikerfilmjének nyitányát (37 millió dollár). Ezt látszik alátámasztani a jelen esetben hiányzó pozitív kritikai visszhang, hiszen az újságíróknak csak valamivel több mint fele szolgált legalább közepesnél jobb értékeléssel. Az 56%-os ítélet mögött a megnyerő vizualitás és a részletekbe menő odafigyelés állnak az erények listáján, azonban felróják az eredeti történet és az összetettség hiányát - azt, aminek a DISTRICT 9 meleg fogadtatását köszönheti.
A Summit Entertainment igyekezetét a nézők nem viszonozzák mozijegyek megváltásával. Az ALKONYAT mellett csak a KÉPLET eredményeivel büszkélkedhet a forgalmazó, s most szégyenfalukat gazdagítja a SORORITY ROW (hazai bemutató: október 29.) című horrorfilm-remake is. A társuk halálát titokban tartani kívánó, ám egy sorozatgyilkos által fenyegetett főiskolai lányközösség sztoriját a kritikusok és a közönség egyaránt magára hagyta: a Rotten Tomatoes 33%-os ítélete mellé 5 millió dolláros nyitóhétvége jut, ami ugyan több mint kétszerese a múlt hónapban perecelő BANDSLAM-ének, még ilyentájt is fájdalmasan gyenge. A 10 millió dollárt nem fogja sokkal meghaladni, s a műfaj hazai kedvelői csak örülhetnek, hogy a Palace Pictures-t nem-igen befolyásolja a kinti box office a hazai forgalmazás kérdésével kapcsolatban.
Kate Beckinsale nem ezt érdemli. A bájos színésznő a nehezebb utat választotta: könnyen eladható romantikus vígjátékok helyett akciófilmekben és thrillerekben vállal szerepet, s amikor elérkezik az idő, hogy megmérettessék, mennyit is ér neve, a VAKÍTÓ FEHÉRSÉG (Whiteout; hazai bemutató: október 15.) csúfos érdektelenségbe fullad. A Warner Bros. már jó ideje bíbelődött Greg Rucka képregényalbumának filmváltozatával, hiszen a forgatás már több mint két éve befejeződött (mellesleg azt megelőzően is csaknem nyolc évig nem jutott egyről a kettőre a filmterv), de úgy tűnik, még ülhettek volna rajta egy kicsit. A szeptemberi premier a legkevésbé sem tett jót a filmnek, a hét legszélesebb premierjeként ugyanis a leghervasztóbb adatokkal szembesült a stúdió: kevesebb mint 5 millió dollár folyt be, aminél vélhetően a műhó leszállítása is többe került a Dark Castle Entertainmentnek. Joel Silverben tehát joggal erősödhet meg az a vélekedés - amit már jó ideje gyakorol is -, hogy horrorfilmet éri meg igazán csinálni. A 40 millióból készült VAKÍTÓ FEHÉRSÉG három napos bevétele ugyanis a júliusi AZ ÁRVÁ-nak szinte már egy nap alatt a kasszában volt. Nem javít a helyzeten az egészen siralmas recenziók sora sem. A Rotten Tomatoes-on közel 80 véleményből mindössze 6 mellett találunk néhány jó szót is, ami vetekszik a múlt heti ALL ABOUT STEVE népszerűtlenségével. A 10 millió dolláros végösszeget látva Dominic Sena rendező valószínűleg újabb nyolc évig nem jut munkához az álomgyárban, hacsak nem arat meglepő sikert a nálunk forgatott SEASON OF THE WITCH-csel jövő tavasszal. Nem fog.
Korábbi filmek
A csődöt mondó premierek révén Quentin Tarantino filmje, a BECSTELEN BRIGANTYK újabb hetet tölthet a dobogón, most a harmadik fokán. A Weinstein Company fennállásának legsikeresebb filmje 23 nap után teljesítette a százmillió dollárt, s ezután már alig egy hét kérdése a PONYVAREGÉNY megelőzése is az észak-amerikai toplistán. A VÉGSŐ ÁLLOMÁS 3D ezalatt gyorsan morzsolódik le, de harmadik heti majd' 6 milliójával - ami újabb vaskos felezést jelent - már a széria éllovasaként pereg tovább, s 65 millió körül éri el a végállomást. A múlt hét filmjeiről már nem fog sok szó esni: az ALL ABOUT STEVE-re fele annyian voltak most kíváncsiak, mint egy hete, és ez a 30 milliós cél felé vezet, míg a GAMER - JÁTÉK A VÉGSŐKIG nyitánya egyharmadára volt már csak képes a második hétvégén, s ez öt helyes visszaesést jelent, no meg azt, hogy a rendezőpáros idei két buktája után igen nehezen fog befektetőket találni következő munkájához.
Az első 12 helyezett együttes bevétele nem éri el a 80 milliót, s bizony ez öt hét után az első negatív változást jelenti 2008 azonos víkendjével összehasonlítva. Tavaly ilyenkor George Clooney, Brad Pitt, Al Pacino, Robert De Niro és Meg Ryan is felsorakozott, hogy a közönség kedvére tegyen.
Ami jön
Egy módfelett izgalmasabb hétvége következik, hiszen 3D-s számítógép-animációs film is lesz az étlapon; a DERÜLT ÉGBŐL FASÍRT-ot a Sony hozza el. Kihívói Steven Soderbergh és Matt Damon (AZ INFORMÁTOR!), Jennifer Aniston és Aaron Eckhart (LOVE HAPPENS), illetve Diablo Cody és Megan Fox (ÖRDÖG BÚJT BELÉD). Utóbbiról sajnos az első vélemények csalódottságnak adnak hangot, de az AEON FLUX (uh-oh) rendezőjétől ez nem is olyan meglepő fejlemény.
A Top 10
1. I Can Do Bad All By Myself ($23.4m/$23.4m)
2. 9 ($10.7m/$15.2m)
3. Inglourious Basterds ($6.1m/$103.9m)
4. All About Steve ($5.6m/$21.7m)
5. The Final Destination ($5.5m/$58.3m)
6. Sorority Row ($5.1m/$5.1m)
7. Whiteout ($4.9m/$4.9m)
8. District 9 ($3.5m/$108.5m)
9. Gamer ($3.3m/$16.3m)
10. Julie & Julia ($3.2m/$85.2m)
updated: 2009. szeptember 15. 13:57