Majd’ fél éves szünet után folytatódik a hazai sikerfilmek krónikája, jubileumi, tizedik részével. Legutóbb itt hagytuk abba: 2001 januárja és júniusa között 13 film érdekelt több mint 200 ezer főt, az év második hat hónapja pedig még ugyanennyit tesz hozzá ehhez. Shrek mellett még valaki bemutatkozik ebben az esztendőben, aki aztán rendszeresen az élmezőnyben végez, de előtte még minden támad, ami él és mozog: dinók, majmok, szinglik, földönkívüliek, japánok és Koltai Róbert ront rá a magyarokra 2001 második felében.
2001/2
Júniusban Hannibal és Shrek rémisztgette a felnőtteket, illetve a gyerekeket, s rájuk még a következő hónapokban is számítottak ebbéli munkájukban. A figyelem azonban másra vetült július beköszöntével: jól ismert akciófilmes frázisok és töltények pufogtatásával indult első mozis kalandjára a videójátékok talán legnépszerűbb hőse, Lara Croft. A LARA CROFT: TOMB RAIDER a Paramount Pictures legnagyobb 2001-es sikere lett a tengerentúlon, vaskos mérföldkőként ásva be magát a játékadaptációk box office históriájába. A rajongók nálunk is felsorakoztak: hét nap alatt a fővárosban 53 ezren eredtek az Illuminati nyomában Angelina Jolie társaságában, akinek oldalán ott loholt maga James Bond is, bár hasznát nem nagyon vette. Végül 319 ezren járhatták be Kambodzsa és egyéb országok tájait - örökbe ugyanakkor kevesen fogadtak ezalatt - az év legütősebb soundtrackjére ropva, a csalatkozók legnagyobb bánatára azonban a végefőcím kezdetekor az új játék betöltése opció nem volt elérhető. Lady Croft bő két év múlva visszatér, ám a közönségnek csak egyharmada tesz ugyanígy. Két héttel később az eddigieknél is szokatlanabb földönkívüli fenyegetéssel kellett szembenéznie az emberiségnek. Ivan Reitman sci-fi komédiája a 2001-es nyár nagy buktája volt Észak-Amerikában, nálunk azonban három héten át töltötte be a listavezető szerepét az EVOLÚCIÓ. Idegenjei nem olyan kíméletlenek, mint A FÜGGETLENSÉG NAPJA csápos felforgatói és kevésbé elvetemültek, mint a TÁMAD A MARS! nyálkás rendbontói, azonban gyors fejlődésükkel mindegyiknél komolyabb veszélyt jelentettek. A korpánál mégsem többet, hiszen a paranormálishoz menthetetlenül vonzódó David Duchovny és csapata egy adag Head & Shouldersszel megoldotta azt, ami másoknak csak komputervírusokkal vagy muzsikaszóval sikerült. A 208 ezer jegyváltó ugyan kétszer annyi, mint Tim Burton filmjének közönsége, s tény, hogy az X-AKTÁKat is alaposan lekörözi, de csak töredéke 1996 mindent elkaszáló bombasikerének. Az egzotikus rovarok, kék majmok és szájon át szülő sárkánygyíkok mellett más egyéb is beosont a filmszínházakba július 19-én. Morgan Freeman A PÓK HÁLÓJÁBAN találta magát, 104 ezren pedig a nézőtereken: 19%-kal kevesebben dőltek be ezúttal a „ki-a-gyilkos”-játszma banális végkifejletének, mint A GYŰJTŐ esetében.
Augusztus 9-én mi is megszenvedtük, amit megkövetelt az amerikai haza. Michael Bay sajátosan rekonstruálta 1941 decemberének hetedik napját, amihez egy sereg ismerős arc és név asszisztált, a Jerry Bruckheimer-produkcióktól megszokott módon. A PEARL HARBOR - ÉGI HÁBORÚ nem az utolsó film, aminek kapcsán a TITANIC (legsikeresebb film, infláció nélkül) és az ELFÚJTA A SZÉL (legsikeresebb film, inflációval) címével dobálóztak, s bár süllyedtek hajók és a háború alatti szerelem viszontagságaiból is ízelítőt kaphattunk, a maradandóság minden oldalról elmaradt. Észak-Amerikában a 200 milliós bevétel nem jött össze, ellenben a hazai nézőtereken megfordult 395 ezer fő igazán figyelemreméltó adat egy efféle, háromórás amerikai történelemórától. A producer úr ezt csak A KARIB-TENGER KALÓZAI-folytatásokkal lesz képes meghaladni ezt követően, míg a rendező úrnak máig a második legérdekfeszítőbb projektje idehaza az ARMAGEDDON mögött. Egy héttel később Eddie Murphy-é és egy erdőnyi állaté volt a terep, hogy bizonyítsák: a legkisebb erőbefektetéssel is nézőhegyeket lehet megmozgatni. Sztárunk rövid időn belül másodjára volt kénytelen korábbi sikerét folytatni, hogy a topon tudjon maradni, noha a DR. DOLITTLE 2. csak árnyéka maradt az 1998-as első résznek. Az akkori 432 ezres közönségből még így is állati sokan, 324 ezren gondolták úgy, lássuk a medvét, s nem szegte kedvüket az sem, hogy a Heti Hantás notórius közreműködői szólaltatták meg nem egyszer kellemetlen hangjukkal a négylábúakat és kétlábúakat. Az éppen 25%-os elmaradás az első résztől bőven vállalható arány, elvégre a 102 KISKUTYA az első félévben messze nagyobb hiánnyal szembesült, igaz, a két folytatás közönsége nagyjából azonos számot mutat. Murphy innentől kezdve már csak a Shrekekkel képes jobb bizonyítványt felmutatni, az InterCom viszont a hónapra jutott négy premierjével 840 ezer jegyet számlál. A legnagyobb siker azonban mégsem hozzájuk fűződik. 23-án a UIP bemutatta a magyar közönségnek az év egyik szenzációját, ami csakhamar teljes életstílust teremtett. A BRIDGET JONES NAPLÓJA már az első héten több mint 50 ezer nézőt vonzott csak a fővárosban, s akárcsak a tengerentúlon, a hazai látogatottsági naplóban is minimális visszalépéseket könyvelt el, s még két hónappal később is a budapesti top tíz vendége volt, mígnem országos szinten közel félmillióan izgulhatták végig, hogy ki lesz végül a befutó Colin és Hugh közül. Ez a szám bizony a legkevésbé sem feketeleves, s ha nem is kék, minden bizonnyal ízlett a forgalmazónak az éves negyedik helyezés. A szókimondó gondolatok és a bazi nagy bugyik bő három év múlva újra felbukkannak a mozik műsorán, ám a közönségnek csak a kétharmada sorakozik fel ismét.
Az első őszi hónap két sarokkőre volt kiélezve, alig akadt egyéb említésre méltó produkció szeptemberben. 6-án harmadjára nyílt meg a Universal attrakciója. A JURASSIC PARK III csupán diszkont kiszerelésű volt a korábbi részekhez képest, végképp a szórakoztatásra helyezve a hangsúlyt, elvetve az emberi felelősség kérdését. Sam Neill visszatérése üdvözítő pont volt a Spielberg dirigálását csak produceri szinten élvező kalandfilmben, ellenben nemezisét, a Tyrannosaurus rexet felváltotta a Spenótszaurusz, a tolongó nézőhadakat pedig az enyhén nyüzsgő embersereglet. A trilógia befejező részére 380 ezren parkoltak le, ami azt jelenti, hogy nagyjából AZ ELVESZETT VILÁG látogatóinak fele vette fontolóra John Hammond szavait, miszerint nem követi el újra a régi hibáit. A kakasokká lett raptorokat a majommá lett embertársadalom váltotta fel két hét elteltével. A MAJMOK BOLYGÓJA Észak-Amerikában kezdetben a frenetikus siker látszatát keltette 68 millió dolláros, akkoriban a második legmagasabbnak számító nyitányával, ám ezután gyorsabban fogyatkoztak nézői, mint ahogy egy átkozott mocskos majom leveszi a mancsát egy emberről. Nálunk 218 ezren tettek látogatást a banánköztársaságba, ami persze csak morzsányi az itthon 1981-ben vetített, Heston-féle feldolgozás pár hónap alatt verbuvált 915 ezres táborának.
A szőrös szívű és testű emlősök lakta bolygó után az InterCom egy olyan világba kalauzolta a nézőket október 4-én, ahol „robotok álmodnak és szeretnek”, ám a nézők és kritikusok többségének szeretete csak álom maradt a Spielberg által kezelt kubricki hagyaték számára. Ahogy Amerikában, úgy nálunk is hamar kifulladt az A.I. - MESTERSÉGES ÉRTELEM felé mutatott érdeklődés, amiért részben az októberi kínálat túlcsordulása okolható. Egy héttel később a forgalmazó újabb két filmmel támadt, s bár a TÖK ÁLLAT színvonalához képest elképesztő magasságokba emelkedett, a 2000-es TÖK ALSÓt nem érte utol, s a NEVELETLEN HERCEGNŐt is csak valamivel több mint 130 ezren igyekeztek a helyes irányba terelni, ami ugyanakkor megegyezik az A.I. teljesítményével. A hónap (erkölcsi) győztese csak a harmadik héten érkezett. A legkevésbé populáris versenyzőként a MOULIN ROUGE-nak több mint 200 ezer főt sikerült táncba vinnie. A sajátos zenei- és látványvilágú, rendhagyó alkotás rengeteg szívbe lopta be magát, ám az Akadémiának ebben az évben nem a szív, hanem az elme számított. Ettől függetlenül a 20th Century Fox és az InterCom a kánkán egy csomót keresett, nem így legközelebb, amikor Nicole Kidman és a rendező újabb közös nevezőjét a lenti kontinens porában találja majd meg. Az abszintmámoros dáridó, egyúttal Luhrmann „vörös függöny” trilógiája, 210 ezer nézőnél ért véget - vagyis a ROMEO+JÚLIA poétikus hangvételében többen vesztek el négy és fél éve, de e két eredmény mai szemmel nézve több, mint nagyszerű. Ugyanilyen jelzőkkel illetendő a szintén 18-án startolt ÜVEGTIGRIS teljesítménye. A közönség szép lassan fedezte fel magának Rudolf Pétert és bandáját, mígnem a 123 ezredik néző tájékán megállapodott a Budapest Film bemutatója. S mivel nagyon jó helyen volt ott az a kocsi, a folytatás is érkezett, méghozzá hatalmas durranással, de erről majd egy későbbi alkalommal. Még mindig nem lépünk tovább október harmadik csütörtökéről, hiszen röpke egy év után folytatódott a 2000-es év egyik meglepetéssikere. A HORRORRA AKADVA 2. már a legkevésbé sem akarta film benyomását kelteni, s a nézők sem kívánták ismételten mindent vivővé tenni a Wayans-fivérek torzszülöttjét. Nálunk 58%-kal kevesebb jegy kelt el erre a jó ízlést nagy odafigyeléssel kerülő fércműre, de a következő folytatás még felszínen tartja a szériát, hogy aztán a negyedikkel sírba szálljon. Októberi zárásképpen megint a beszélő állatok jutottak szóhoz. A KUTYÁK ÉS MACSKÁKban Jeff Goldblumra a négylábú, szőrös Hitler és csatlósai nagyobb veszélyt jelentettek egy szigetnyi ősgyíknál is, de persze a családi mozi közelébe sem jutott a színész korábbi blockbustereinek. A Haumann Péter zseniális szinkronmunkáját enyhítő körülményként értékelő közönség 214 ezer egyént tett ki. Folytatás jövőre, 2010-ben. A gyermektelenül moziba induló felnőtt korosztály ezalatt A SZAJRÉ végkimenetelén izgulhatott, Marlon Brando pedig azon, hogy deréktól lefelé nehogy látszódjon a filmben. Az évből hátralévő bő két hónap alatt 105 ezer szék volt foglalt a UIP bemutatójának vetítésein, ami nagy szajrét azért nem jelent.
November sem szűkölködött az új filmekben, s elsején rögtön olyan sebességre kapcsolhattunk a HALÁLOS IRAMBAN főszereplőivel, ami még a halottakat is felrázza sírjaikból. A tengerentúlon váratlanul robbantó akciófilm nálunk tisztességes helytállást mutatott, amire aztán a közvetlen folytatásnak majd sikerül némileg rálicitálnia. Egy hét múlva John Travolta és Hugh Jackman hackelte meg több mint 150 ezer mozilátogató pénztárcáját. A KARDHAL eredményét Travolta azóta sem bírta még csak megközelíteni sem a hazai porondon, nem számítva a VOLTot, amiben ugyebár Rékasi Károlyra változtatta hangját galád módon. 15-én aztán végre mindenki jól kiélhette magát, aki a tinédzser szexvígjátékokra bukik, s bizony az ábra szerint jó páran vannak ők kis országunkban. Az AMERIKAI PITE 1999 decemberétől fél évig műsoron volt, s ezalatt 537 ezer jegy kelt el rá, nem csoda hát, hogy nagy volt a kereslet a folytatásra is. A nagyköltségvetésű megafilmeket megszégyenítő számok jellemzik az AMERIKAI PITE 2. pályafutását, kezdve a 81 ezres budapesti első héttől, aminél az éves mezőnyből eddig csak a májusi A MÚMIA VISSZATÉR tudott jobb eredményt felmutatni. Így folytatódott ez a továbbiakban is, míg végül az újabb felvilágosítási óra arról, hogy mit és hogyan nem kell, nemcsak beérte, de le is körözte a korábbi ízelítőt az amerikai nemzeti süteményből, ám egy kis forgalmazócserének következményeképp ennek már nem az InterCom, hanem a UIP örülhetett - mint ahogy az éves harmadik helynek is. 567 ezren kívánták meg a forró pitét ismét, s bár közel sem kerül ilyen magasságokba, még a harmadik epizód is nagy sláger lesz két év múlva. A következő héten AMERIKA KEDVENCEI a magyaroknak nem lettek túl nagy kedvencei, ellenben a 29-én debütáló DOKTOR SZÖSZI hosszú ideig szédítette a népet. A Bridget Jones-ból a divatot, színt és ledérséget hiányóló, ellenben a túlontúl követhetetlen mondatszerkezeteket és érthetetlen humort kifogásoló fiatalabb hölgykorosztályból végül 210 ezer támogatót toborzott az InterCom bemutatója. A Harvard mellett akadt még kívánalmas célpont a mozikban ekkor, nevezetesen ATLANTISZ, AZ ELVESZETT BIRODALOM. A Disney 41. egész estés meséje azonban messze a legérdektelenebb november végi prezentáció lett a stúdió hagyományában, hiszen az újévet alig több mint 80 ezer eladott jeggyel köszöntötte, amit 151 ezerre egészített ki 2002-ben.
Decemberben a fejetetejére fordult a mozikasszák világa, de előtte is jutott azért a jóból a magyaroknak. A Mikulás puttonyából nem piros alma, de még csak nem is mogyoró került elő, hanem Koltai Róbert. A CSOCSÓ, AVAGY ÉLJEN MÁJUS ELSEJE! nem az első, s nem is az utolsó a színész-rendező nosztalgiafilmjeinek sorában, amellyel a megmozgatott közönséget országjáró házalással gyarapította. A magyar viszonylatokban sztárparádét kínáló komédia hosszú ideig nem került le a mozik műsoráról, s akkor már 218 ezer tették tiszteletüket a jegypénztáraknál vagy közösségi/művelődési házakban. 6-án még Heath Ledger és szedett-vedett kompániája okozott anakronisztikus zavart, miközben Queen-dalokat kántáltak a lovagkort idéző LOVAGREGÉNYben. Aztán 13-án kezdetét vette az, ami azóta is meghatározza Magyarország és a világ filmbevételeinek alakulását. A HARRY POTTER ÉS A BÖLCSEK KÖVE képtelen népszerűségnek örvendett széles e világon, kezdve az amerikai nyitányrekord-döntéssel, ami persze azóta újból megesett, több ízben is. Az első budapesti héten 105 ezer néző szegeződött a székekhez, de két héttel később, a téli szünet közepén még ennél is többen sorakoztak fel, s az érdeklődők csak nem akartak fogyni még a jövő év elején sem. December 31-ét országosan 549 ezer eladott jeggyel zárhatta az InterCom, de 2002-ben még közel ugyanennyien engedtek a felhajtás csábításának, s mire Potter a maga sajátos módján befejezte első évét, hirtelen a rendszerváltozás óta eltelt idő harmadik leglátogatottabbjaként eszmélt fel. Az Európa szerte eladott több mint 60 millió jegyből 1 millió 34 ezer került ki hazánkból, s film azóta sem közelítette meg ezt az eget rengető határvonalat, ahogy a varázslótanonc is csak kétharmadukat csábította vissza egy évvel később. Végezetül illik szólni arról, hogy 2001 utolsó csütörtökén Michael Douglas akasztotta össze a bajszát Sean Beannel, s a NE SZÓLJ SZÁJ szereplése miatt az InterCom fejének megint csak nem kellett fájnia...
Az első féléves top 10 a következőképpen módosult, azaz
2001 legnézettebb filmjei Magyarországon
helyezés, film (országos nézőszám) forgalmazó
1. Harry Potter és a bölcsek köve (1 034 441) InterCom
2. A múmia visszatér (582 560) UIP
3. Amerikai pite 2. (567 876) UIP
4. Bridget Jones naplója (479 601) UIP
5. Taxi 2. (438 793) InterCom
6. Shrek (436 677) UIP
7. Mi kell a nőnek? (421 838) InterCom
8. Apádra ütök (399 275) UIP
9. Pearl Harbor - Égi háború (395 044) InterCom
10. Jurassic Park III (379 954) UIP
folytatása következik
a cikksorozat első része (1997/1)
a cikksorozat második része (1997/2)
a cikksorozat harmadik része (1998/1)
a cikksorozat negyedik része (1998/2)
a cikksorozat ötödik része (1999/1)
a cikksorozat hatodik része (1999/2)
a cikksorozat hetedik része (2000/1)
a cikksorozat nyolcadik része (2000/2)
a cikksorozat kilencedik része (2001/1)