aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: "slumdog button" Zalaba_Ferenc
2009. február 07. 09:01:39

Kategória: film 42 komment

Nem vitás, az idei Oscar-harc két film, egy nagy hollywoodi generációs dráma (THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON, 13 jelölés) és egy apró, de messzire tekintő független mozi (SLUMDOG MILLIONAIRE, 10 jelölés) között zajlik majd. Ha a statisztikákat nézed, láthatod, hogy általában az előbbi győz, az utóbbi pedig kap egy vígasz forgatókönyv-díjat, de idén más lesz a helyzet, ugyanis egyik film sem az, aminek első pillantásra gondolnád.

Az amerikai filmgyártás büszkeségei, a közönséget és szakmát egyaránt bódulatba ejtő megadrámák nagy eseményekről, nagy pillanatokról és nagy érzelmekről regélnek: így nyertem meg a polgárháborút, így haltam meg a kedvesem karjaiban és így tovább. A BENJAMIN BUTTON-nak nincsenek ilyen nagy pillanatai, melyekre jelenetek egész sorát épít, hogy csalárd módon könnyeket és tapsot zsákmányoljon a befogadóról. Nem: a melankóliába mártott BENJAMIN BUTTON elejétől végéig az elmúlásról regél. Arról, hogy lassan, de biztosan eljön az utolsó bekezdés, s lehet lovagolni azon, hogy FORREST GUMP, meg TITANIC - a felszínes összevetéseken túl ezeket a klaszikusokat semmi sem köti David Fincher (de)konstruktív drámájához.

Benjamin Button ugyanis nem figyelmeztet arra, hogy éld tartalmasan az életed, légy jelen, alkoss hullámokat, szeress és légy szeretve, stb-stb. Buttont már születésének pillanatában leírják, s egész életében a halál veszi körül: nem a dicső vég, hanem az, hogy minden félbeszakad, bármennyire is küzdesz, sem befolyásod, sem dühöd nem lehet akkora, hogy ezen változtass. Szerencsétlen villámsújtotta flótás sem tudja elmesélni mind a hét csapást, Torta úr órája is eltűnik, a filmnek keretet adó Daisy a jelenben sem meleg fénybe ágyazva, szerető családtagok által körülvéve hagyja el az árnyékvilágot, hanem a fenyegető tornádó ridegségében, egyedül.

Furcsa tanítás az egy állítólagos melodrámától, hogy ne küzdj, hagyd, hogy hadd múljon el, mégis érdemes meghallgatni, mert úgy is lehetsz értékes ember, ha halálod után nevedre nem emlékszik senki, ha nem alkotsz maradandót, ha nem cselekszel (hisz Button sosem irányít, sosem veszi kézbe a sorsát, csak sodródik és vár), hanem egyszerűen csak megbékélsz magaddal és a környezeteddel.

Fincher kifordított antieposzt forgatott, fityiszt mutatott az elvárásoknak, amit előbb vele szemben (miért nem sci-fi? miért nem thriller?), aztán később magával a filmmel szemben (miért nem hős? miért nem beszél?) támasztottak. A filmje természetesen nagyívű, egyszerre mesteri és mesterkélt: süt belőle a profizmus - színészi, technikai szinten egyaránt, de a lénye mégis annyira hétköznapi, hogy valószínűleg vereséget fog szenvedni a versenyben.

A négyes pályán ugyanis egy igazi szörnyeteg úszik: rafinált darab a SLUMDOG MILLIONAIRE. Kis költségvetéssel, többnyire obskurus helyszínekkel, nóném színészekkel és olyan kerettörténettel bír, mellyel nehéz rezonálni - Legyen ön is milliomos a moziban? Mi jöhet ezután? Kapcsoltam: A film?

Természetesen egy tisztavérű Sundance-ivadéktól a fenti tételek egyáltalán nem állnak messze, de a SLUMDOG egyáltalán nem ezeken a vízeken hajózik. A függetenség csupán álca: Danny Boyle sorskovácsoló meséje szégyentelen melodráma, faltól-falig tartó giccs, szélsőséges érzelmek, fényese mázolt plakátfigurák örömtánca, és mégis működik.

Mit működik: beránt, megmárt, átmos és a moziból kifelé menet még rakétákat is szerel a hátadra, hogy hazáig lebegj. És emiatt minden gyarlósága, minden trükkje, minden számítása megbocsátható.

Lust for Life. Megmosolyogtató, hogy a SLUMDOG üzenete megegyezik Danny Boyle legnagyobb mesterművének (mert legalább kettő van neki) kicsengésével, pedig a két filmet világok választják el egymástól, s nem csak földrajzilag. A skót sekélyemberek helyett itt igazi típusfigurák láthatók: az elvhű főhős, a gyarló testvér és a szép lány, aki nem több egyfajta jutalomnál, amit az ember felszögel a falra (s abban reménykedik, hogy nem szólal meg, hátha nincs is mondanivalója).

De olyan jó nézni. Olyan jó elhinni, hogy lehetsz nyakigláb, lapátfül, nyitott száj, bamba tekintet, ha kitartó vagy, ha nem adod fel, akkor te is kaphatsz egy ilyet. De a SLUMDOG nem csupán a SZÉPSÉG ÉS A SZÖRNYETEG előtt tiszteleg: a színes-szagos kavalkádba befér egy rész TWIST OLIVÉR, egy rész KOLDUS ÉS KIRÁLYFI és ha hunyorítasz, akkor még a SZÉP REMÉNYEK idealizmusát is felfedheted. Ezek gyönyörű történetek, nem vitás, meylekből bármikor jöhet a repeta, feltéve ha nem borul az egyensúly és az összeszerkeszett testre adott ruha nem csak szép, univerzális, de eredeti is. Ebben pedig nincs hiba.

Szóval talán nem kétséges, ki fog fellépni a pódiumra: a mocsokból jött, de nagy szívdobbanásokkal lépkedő SLUMDOG MILLIONAIRE móresre tanítja majd a THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON-t, ezt a sokszor látott moziszörnyet, ugye. Dávid kontra Góliát. Azért én csendben drukkolok az utóbbinak, pedig tudom jól, hogy Akadémia soha nem arra a filmre szavaz, amelyik igazán felnőtt.

Címkék

brad pitt cate blanchett danny boyle david fincher slumdog millionaire 8csillagos 9csillagos dijszezon 2009

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr844536292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dragonslayer 2009.02.07. 09:23:52

Klassz kritika mindkettő, mi több, azonnali megnézésre sarkall. :-)

Ismeretlen_1068 2009.02.07. 09:29:30

az egyiket már megnézheted azonnal: a másikra még várnod kell szűk két hetet, de megéri, vászonra termett.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2009.02.07. 11:31:44

Nyerjen bármi, csak a Benjamin Button ne... az év legrosszabb, legunalmasabb filmje. Fincher NE ezért kapjon oszkárt...

Bomarr 2009.02.07. 11:52:03

Benjamin Button az idei felhozatalból a legnagyobb csalódás SPOILER Van egy viszonylag ötletes alapfelvetése (valaki visszafele él) aztán látványosan nem kezd vele semmit. A szereplőket különösebben nem is érdekli, egyedül a párkapcsolatnál vetödik fel de ott is a lehető legélettelenebbül reagálnak a szereplők (a csajt nem érdekli, a csávó inkább elmegy csakhogy a csajnak jó legyen... nem csak életidegen de óriási hollywoodi klisé). Brad Pitt, aki egyébként egy zsenális szinész hoz egy darab arcot... kész szerencse, hogy hol öregitik hol fiatalitják, igy ez annyira nem zavaró, sőt lehet hogy még Oscar-dijas alakitás is lesz belőle (LOL). A film szinte minden jelenete semmitmondó... pár nap után már csak egy jelenet rémlik, amikor bemutatja mennyin múlik egy "autóbaleset". De ez is inkább csak jópofa, egyébként elképesztően unalmas.

Ismeretlen_1068 2009.02.07. 12:06:48

én pedig azt mondom (ismételten), hogy az egész filmet, a címszereplő egész életét az irányítja, hogy tudja, mit jelent meghalni, nem hisz ebben a minden perc ajándék bullshitben, s igazából csak egy dolgot akar, boldoggá tenni egy nőt, de mint minden, ez is félbeszakad a filmben. brad pitt alakítását is az elfogadás vezérli: nincsenek kirohanásai, színpadias deffektusai, szubtilis, kiegyensúyozott, erős teljesítmény, nem az az oscarozós fajta.

y 2009.02.07. 12:08:44

Jó összehasonlítás, és szerintem logikus végkövetkeztetés - Hollywood hajlamos a Twist Olivér módjára sárosan becsúszó, szerencsétlen de életigenlő kistesót magához ölelni a kifinomult, öltönyös bátyó helyett, csak, hogy egy pillanatra megmutassa, mennyire szívén viseli a világ borzalmait, és mennyire jutalmazza az erőfeszítéseiket. Ha hihetünk Boyle-nak (interjú @ Aintitcool), és elhozza szereplőit az átadóra, akkor, ha a kilenc főszereplő, köztük hat gettó-gyerek betrappol a színházba, az már önmagában a show csúcspontja lesz: Hollywood megtapsolja azt, amitől egyébként mérföldekre van, amitől undorodik, de titkon talán kicsit csodálja ezeket a messzi földről jött, boldog kis gettó-idegeneket. Úgy érzem, ez a díjözön olyan ziccer, amit nem fognak kihagyni egy őket folyamatosan szembeköpő (amúgy istentelenül zseniális) Fincherrel szemben.

gunsmoke 2009.02.07. 12:44:07

Nem értem, most azért élteted annyira a filmet, mert megmutatja azt, hogy előbb-utóbb mindenki meghal és, hogy nem kell nagy dolgokat véghez vinni (Benjamin azért részt vesz a háborúban), ahhoz, hogy valaki értékes legyen??? Szerintem ezt anélkül is tudnod (mindenkinek tudnia) kellene, ha kihagyod ezt a filmet, aminél unalmasabbat nem sokat láttam. Egyébként nem lenne baj a kritikával, ha a 2/3-ánál nem írnál olyan egetverő baromságokat, hogy: "Fincher kifordított antieposzt forgatott, fityiszt mutatott az elvárásoknak, amit előbb vele szemben (miért nem sci-fi? miért nem thriller?), aztán később magával a filmmel szemben (miért nem hős? miért nem beszél?) támasztottak". Ennél a filmnél pontosan Fincher megalkuvásáról van szó, amit rendelésre kellett elkészíteni. A filmben egyetlen különös dolog, van, az, hogy a főhös nem öregszik, hanem fiatalodik (ami eléggé abszurd, főleg mikor a kislány egy 80-évesnek kinéző emberrel kezd el szimpatizálni - hát persze a gyerekszerelem.. pfff.). Annyira nem történik a filmben semmi, hogy... emlékeztek arra a motoros jelentere, ami a trailer-ben is volt (kb. 2 másodperc), a filmben pontosan ugyanannyi van benne. Végül szentimentális leszek, mint a film. Inkább töltsetek el két és fél órát a szeretteitekkel, minthogy megnézzétek ezt a filmet. Ha meg mindenképp filmezni akartok, akkor nézzétek meg a Forrest Gumpot (ami hibái ellenére százszor jobb, mint a Benjamin Button), vagy a Nagy halat.

Ismeretlen_1068 2009.02.07. 12:46:42

szása: nagyon igaz. s ne felejtsük el megemlíteni azt, amiről már korábban beszéltünk, hogy a SLUMDOG tulajdonképpen a MILLIONS remake-je (nem csak címében), ebben is a hitet és az anyagi javakat mérlegeli egy gyermeki lélek, a kevesek által ismert (és szeretett) MILLIONS viszont szélsőségesebb, nehezebben értelmezhető hangot üt meg.

Ismeretlen_1068 2009.02.07. 12:48:48

gunsmoke: fincher és a megalkuvás? ez nekem új. pont a BENJAMIN BUTTON kapcsán küldött egy hatalmas fuck you-t a stúdiónak, mert úgy vélték túl hosszú és meg akarták vele vágatni.

taguchi 2009.02.07. 13:29:31

Ae: ez egy nagyon szép írás volt.

Real013GSF 2009.02.07. 15:05:08

Remek írás, ezek után csak az lenne a nagy pofáraesés, ha mondjuk a Reader nyerne. Részemről én is ennek a két filmnek drukkolok,bár a Milkhez és a Nixon filmhez még nem volt szerencsém, de nem hiszem, hogy fel tudnának érni ezen kettőhöz. Ha igazán a szívemre hallgatok, akkor egyértelműen a Slumdog mellett szavazok, csodálatos, lehengerlő, igazi mozivarázs.

Kaamir · http://www.kikotoonline.hu 2009.02.07. 15:20:52

Sztem Fincher nem akart anti-eposzt forgatni, simán csak ilyen gyenge lett a dramaturgia. Nem éreztem sehol, h ez szándékolt lenne. Amúgy egy nagyon üres, de érzelmileg elég erős melodráma, szépen becsomagolt műanyagfilm. Nagyon-nagy megalkuvás ez Finchertől :)

Ismeretlen_62806 2009.02.07. 15:29:33

nagyszerű írás. szinte végig bólogattam, de én mégis a slumdognak drukkolok: a ben button hőséhez hasonlóan nagyon érett darabként látta meg a napvilágot, de számomra mégis akadozott a dramaturgia, ahogy ugráltunk az évtizedek között, nem állt össze a film (lehet, hogy ezért a kényelmetlen moziszékek és a teltházas magyar közönség a felelős, egy itthoni újranézés sokat változtathat). Ezzel szemben ott van a slumdog, ami ironikusan már alapból epizodikus szerkezetű, és mégis a legapróbb gond nélkül siklik, repül előre egészen a katartikus végkifejletig (lehet vitatkozni azon, hogy a slumdog kezdettől sejthető és várható hepiendje vagy a ben button pluszba odatoldott narrációs montázsa hatásvadászabb). És persze giccses cukormáz az egész, de annyira finom, hogy nem érdekel, miből készült. ben button gyenge 9 slumdog gyenge 10

gyusi 2009.02.07. 15:31:53

ha választani kellene a két film közül egyértelműen a Slumdog millionaire mellé tenném le a voksom. teszem ezt úgy, hogy a másik 3 filmet, amelyek 2008 Legjobbjéárt versenyeznek még nem is láttam, úgyhogy könnyen lehet, hogy a Slumdog-ot is lepipálják. meglátjuk. A Benjamin Button-nal az a bajom, hogy túlontúl hosszú, és helyenként tényleg unalmassá is válik. Benjamin visszafelé éli az életét, egy vénember testében éli fiatalkorát, vénségére pedig gyerekként kénytelen bevégezni. Szemlátomást viszont senkit sem foglalkoztatnak a miértek. Fincher elnagyoltan festi meg Button portréját, évtizedek maradnak ki az életéből, nem is igazán tudunk meg róla semmit. Az egész filmet az elfogadás és belenyugvás jellemzi. Ahogy írtad Benjamint nem foglalkoztatja az, hogy miért is olyan amilyen, tudomásul veszi, elfogadja és úgy éli meg mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. SPOILER Csupán akkor zökken ki a film az érdektelenségből (és akkor is csupán néhány percre), amikor Daisy terhes lesz Benjamintól. De ahelyett, hogy Fincher boncolgatná a dolgot, gyorsan pontot tesz az ügy végére. Benjamin egyszerűen elhagyja Daisy-t és a lányát. SPOILER Összességében a Benjamin Button különös élete nem rossz film, de annyire nem is jó, hogy 2008 Legjobbja legyen.

Ismeretlen_1068 2009.02.07. 15:43:25

gyusi: szerintem azért nem bújja a könyvtárakat, azért nem értekezik doktorokkal, mert egyrészt ezen a vidéken, ebben a miliőben ez nem volt elfogadott, másrészt az anyjától azt a nevelést kapta, hogy az úr akarta így, hát legyen így.

Ismeretlen_84013 2009.02.07. 17:02:38

Jó kis írás, szerintem is a Benjamin Button a jobb, de ezt majd inkább egy saját postban fejtem ki.

DCIJB 2009.02.07. 18:55:21

A Slumdog nem rossz film, de inkább begy bazinagy lufi, ami pár év múlva kipukkad, mintsem egy mestermű, aminek sokan kikiáltották. A Benjamin Button túl hosszú, túl lassú és túl visszafogott ahhoz, hogy sokak tetszését elnyerje és taroljon az Oscaron, de szerintem simán veri a teljes mezőnyt.

taguchi 2009.02.07. 19:07:55

DCIJB: "bazi nagy lufi": maximálisan egyetértek. A jelölt filmek közül pedig szerintem a két legjobb és legjózanabb meglepő módon a két politikus mozi.

Ismeretlen_1068 2009.02.08. 00:26:50

taguchi: a MILK kimaradt, de a FROST/NIXON nálam pont azzal a jelenettel bukott meg, ami csak a forgatókönyvíró agyában létezett. igen, az a bizonyos telefonbeszélgetés.

Ismeretlen_84013 2009.02.08. 01:14:28

Nálam a sorrend: Benjamin Button - Slumdog - Frost/Nixon - The Reader - Milk. A Frost/Nixon jócskán felülmúlta a várakozásaimat, míg a Milk csak egy betonközepes biopic, nem is értem a fenenagy rajongást körülötte.

Ismeretlen_1068 2009.02.08. 11:17:02

az olvasottak alapján hálás téma.

Ismeretlen_9654 2009.02.08. 13:30:35

most már úgy gondolom, hogy jobb lenne, ha fincherék vinnének mindent, holott a slumdog sem rossz film.

Ismeretlen_1068 2009.02.08. 14:57:43

valóban nem az, de azért a 3 oscar-díjra jelölt, elképesztően gagyi filmzene kiver néhány biztosítékot. az indiai folklór találkozik a goával. nagy ügy. a juno reactor már száz éve ezt ötvözi.

Ismeretlen_84013 2009.02.08. 16:20:27

A Slumdog filmzenéje jól sikerült, a 3 jelölés viszont túlzás. Örülök, hogy most normálisabb a mezőny a betétdaloknál és nincsenek Dreamgirls-féle szörnyek jelölve, ugyanakkor Bruce és Clint mellőzéséért hatalmas fekete pont jár. A filmzenéknél pedig James Newton Howard ismét körbeveri a mezőnyt, díjat viszont most sem fog kapni, de ezt már megszokhattuk.

Ismeretlen_62806 2009.02.08. 17:03:40

szerintem a filmben kiválóan működik a soundtrack, de önmagában tényleg nem sikerült végighallgatnom.

e 2009.02.08. 19:03:19

Mivel "filmzene" kategóriáról beszélünk, azért mégiscsak az a legfontosabb, hogy film alatt mennyire működik a zene - és a Slumdogé igen jól helytáll... Nem vitatom, hogy a három jelőlés talán túlzás, de ha már keblünkre öleljük Bollywoodot, akkor legyünk maximalisták :-)

Ismeretlen_1068 2009.02.08. 19:11:06

maradjunk annyiban, hogy a film alatt el lehetett viselni, mert az ember egészen más dolgokra figyelt. nem ez lesz a legjobb filmezene, ami egy danny boyle-filmhez készült, sőt. :) nálam jelenleg desplat visszatérő vendég.

Ismeretlen_9654 2009.02.08. 22:44:10

nálam egyelőre desplat és newman a legjobb. egy kicsivel desplat vezet. azt pedig még mindig sajnálom, hogy az in bruges zenéje nem kapott jelölést. azt pedig csak remélni tudom, hogy a betétdalok között peter gabriel kapja az oscart.

Ismeretlen_1068 2009.02.08. 22:48:02

no, a slumdog kaszált a BAFTA-n. ki van meglepődve? :)

Ismeretlen_9654 2009.02.08. 23:07:36

+ újabb elismerés rourknak és ledgernek. sok meglepi idén sem lesz.

Ismeretlen_84013 2009.02.08. 23:14:56

Azért várjuk meg az Oscart, 1-2 meglepetés tuti lesz.

Ismeretlen_9654 2009.02.08. 23:23:51

csak nehogy kellemetlen meglepik legyenek. :)

Ismeretlen_1068 2009.02.08. 23:27:39

számomra az lenne a legkellemesebb, ha jenkins megbüntetné hollywoodot. erre lloyd "dumber" szerint elég nagy esély van. :)

Ismeretlen_9654 2009.02.08. 23:30:19

jenkins vagy pitt. akkor legalább jó alakítás jó filmmel is párosulna, mert a pankrátornak már ez előzetese is gáz.

Ismeretlen_62806 2009.02.08. 23:35:34

az egy dolog, hogy a film közelében sincs a két nagy jelöltnek, de rourke alakítása is eltörpül jenkins mellett.

Ismeretlen_1068 2009.02.08. 23:36:06

valóban nem túl erős a THE WRESTLER előzetese, de a filmről és mickey rourke-ról majd akkor nyilatkozom, ha megnéztem. ugyanez vonatkozik a MILK-re is. langella jó volt, habár csöppet sem hasonlít nixonra.

Ismeretlen_1068 2009.02.08. 23:37:12

no, vonuljunk át szépen a megfelelő poszthoz.

vittorio 2009.02.09. 11:15:43

Ez a szívből jövő kritika legalább csillagos tízes.

frmn 2009.02.09. 14:10:36

Egyetértek azokkal, akik lufinak mondják a Slumdog Millionairet. Igazából nem is tudom, miben hozott olyasmit ez a film, ami annyira kiemelné az idei alkotások közül, vagy a egyáltalán korábbi, hasonló történetű filmek közül. A karakterek csak vázlatok, tele van klisészerű, megmagyarázhatatlan fordulattal, illetve filmkockára kiszámítható a show és aztán a film befejezése. Még azt is előre megmondtam, hogy tuti lesz benne egy Bollywood-i dalbetét. De hát odaát imádják az ilyen csöpögő alkotásokat, úgyhogy kinéz neki egy pár Oscar.

vittorio 2009.02.09. 14:25:32

Nekem a Gran Torino tetszett legjobban az A-ligából.

Ismeretlen_1068 2009.02.09. 15:48:56

frmn: a végkifejlet természetesen a legelején érezhető, de az olyan apróságok, hogy megnyeri/nem nyeri meg, megbékél/nem békél meg, becsapja/nem csapja meg, azért annyira nem. de mint mondtam, ezek apróságok. a srác bármilyen díjra való jelölése pedig megmosolyogtató: úgy játssza végig a filmet, mint egy közepesen tehetséges scarlett johansson impresszárió. :)

Ismeretlen_114132 2009.02.19. 18:21:14

Elég nagyot csalódtam a Slumdogban. Talán túl nagyok voltak az elvárásaim, de ez egy abszolút klisékre épülő mozi. Egy csomó film beugrott a nézése közben (Istenek városa pl.), meg hát az alaptörténet is egy minden kultúrában fellelhető népmesei motívum. Ennek ellenére nagyon jól szórakoztam rajta, csak hát utána ne maradt volna ilyen fene nagy üresség bennem. Mintha a Transformers-ről jöttem volna ki. Egy díjakkal elhalmozott, nem popcorn mozitól nem ezt várnám.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása