Az amerikai mozik bevételei, 2009. január 16 - 18.
..méghozzá az az álmom, hogy az év hátralévő részében is olyan adatok szülessenek, mint Martin Luther King Jr. emléknapjának hétvégéjén, illetve az azt megelőzőn. Négy új országos premier lépett színre, s további kettő lépett szintet még a tavalyi felhozatalból. Egytől egyig beváltották, mi több, nem egyszer felülmúlták az általános várakozásokat. A hétvégét a Sony vígjátéka, a PAUL BLART: MALL COP nyerte, igazán kiváló, 31 milliós eredménnyel. Kevin James tehát első igazi főszerepével január havának harmadik legnagyobb startját jegyzi, máris leszorítva a dobogóról a múlt héten rátelepedett GRAN TORINÓt. A produceri székben James megszokott társa, Adam Sandler ült, úgyhogy az ismert minőség jellemzi a MALL COPot is: a 26%-os Rotten Tomatoes-ítéletet azonban nyilván kiröhögik az alkotók és a forgalmazó, hiszen nagy valószínűséggel 2009 első százmillió dolláros bevételű címével van dolgunk. Az már elég Sandler egy saját vígjátékára, noha a MALL COPot négyszer fedezi.
További új országos bemutatók
Harmadik helyre érkezett az élre törésre legnagyobb eséllyel bírt VÉRES VALENTIN 3D (My Bloody Valentine 3D) című horror-remake. A Lionsgate terjesztésének előnye abban rejlik, hogy 3 dimenziós mészárlást kínál az erre fogékony amerikai közönségnek, s ha már ez így van, nem is aprózták el: több mint 1000 3D-kompatibilis filmszínházban látható, s ezzel új csúcsot állított fel, ami az elkövetkezendő 2009-es bemutatókat nézve nem lesz hosszú életű elsőség. Bár nem jellemző a műfaj képviselőire az érdeklődés folyamatos fenntartása, a 21 millió dollár talán megháromszorozható a speciális tulajdonság révén, s az sem utolsó, noha valószínűleg irreleváns szempont, hogy a kritikusok nagyobb része jól szórakozott a látottakon. Ez is pont egy horrorfilmmel esik meg. Ritka dolog, meg kell becsülnie a nézőknek, s akkor talán 60 millió fölé jut a hozzánk február végén érkező gyilkolósdi.
Mindezek mellett a hét legnagyobb nyertese mégis - bár most aztán lehet vitázni ezzel a jelzővel - a NOTORIOUS című biopic a Fox Searchlight forgalmazásában. A The Notorious B.I.G. avagy Biggie Smalls életét feldolgozó film 20,5 millió dollárt keresett kevesebb mint 1700 moziból, s így bizony a hét legjobb mozinkénti átlagos bevételét tudja felmutatni, nem kevesebbet, mint 12 ezer dollárt. Tény és való, hogy nagyon népszerű rapperről van szó, így nem csoda a heves érdeklődés, no meg ki tudja, hányan hitték Hitchcock klasszikusának reissue-ját a cím mögött. A tartalomhoz híven két helyütt is erőszakos cselekmények kísérték a film vetítését, ami a híradásokban is meghozhatja gyümölcsét, s ha valamelyik forgalmazó ért a jó stratégiákhoz, hát az a Fox Searchlight. Mindegy is, hogy a kritikusok nem találták kimondottan érdekfeszítő alkotásnak a FÉRFIBECSÜLET rendezőjének filmjét, mert a befektetett pénzek vélhetően hamar megtérülnek, s 50 millió fölé jut a NOTORIOUS. Idő kérdése, hogy lássunk egy Tupac-játékfilmet is.
Ötödik lett a legtöbb moziban debütált KUTYASZÁLLÓ (Hotel for Dogs). A DreamWorks családi filmje 17 millió dollárra volt képes a kutyával már megterhelt filmpiacon, de ez amúgy önmagában is jó eredmény. Vélhetően a hétfői nap nagy kedvencéről van szó, így könnyedén 25 millió feletti állást mutat majd a mérleg az első hét befejeztével. A továbbiakban nincs akadálya a kedvező átlagos változásokat magában foglaló gyarapodásnak, s bár ez sosem tényező a gyermekeket megcélző filmeknél sem, de a kritikusok is alig szapulták a produkciót a Rotten Tomatoes 45%-os tanúbizonysága szerint. Végül a VÉRES VALENTIN 3D és a NOTORIOUS bevételét meghaladó végösszeg kerekedik a KUTYASZÁLLÓ számára.
Ugyan csak a 8. helyre lépett elő, ám ez majd' 9 millió dollárt jelent a DEFIANCE-nek. A Paramount Vantage két hétig tartotta csak szűk körnek elérhetően Edward Zwick a kritika által szokás szerint elutasított filmjét, ami kiemelkedő eredményeket hozott. Az újságírók nagyjából arra a konszenzusra jutottak, mint Zwick legtöbb produkciója esetében: profi munka, nagyobb mélység nélkül. A nézőket ez újfent nem érdekelte, s ami azt illeti, nagyobb bevételhez juttatták három nap alatt az új művet, mint a VÉRES GYÉMÁNTot 2006 decemberében. Ha olyan jó átlagos változást nem is várhatunk ezúttal, mint akkor, a 30 millió nem jelenthet gondot, de egy 50 milliós költségvetés mellett a jobb eredmény is elvárható. A tizenharmadik helyen áll most az Overture Films által gondozott, két Golden Globe-ra jelölt LAST CHANCE HARVEY. Az immáron ezer moziban játszott film jó, 4 ezres átlagot generált, vagyis hétvégi bevétele meghaladja a 4,2 millió dollárt. Jelenlegi 4,8 milliója kis szerencsével és jó sok pozitív szájhagyománnyal 15 millió fölé emelhető.
Korábbi filmek
Nem fogytak még el a kedvező adatok. A múlt héten igen nagy meglepetést nyújtó GRAN TORINO folytatja elképesztő pályafutását. Most 22 millióval állta a számtalan új film támadását, s az élmezőnyben sikerült maradnia, nevezetesen a 2. helyen. 73 millió dollárnál tart már Clint Eastwood filmje, ami nem csak hogy több, mint a büdzsé kétszerese, de messze a legjobb perform a színész karrierjében. Jövő hét ilyenkorra már 90-95 millió közé várhatjuk a hozzánk sajnos csak április közepén érkező alkotást. A CSAJOK HÁBORÚJA és A TÚLVILÁG SZÜLÖTTE azért megsínylette a sok új opciót, így 44-53%-os csökkenéssel kellett számolniuk, míg a MARLEY MEG ÉN hasonló adatot mutat ilyen téren, mivel két kutyás film nem fér meg egy csárdában. A tízes listát a frissen Golden Globe-ozott SLUMDOG MILLIONAIRE zárja, s a mozielvonás ellenére való 50% feletti bevételnövekedés idén először mutatja jól, hogy mennyit jelentett az amerikai külföldi újságírók szava, s ez vonatkozik a többi díjazott egész heti szereplésére is. A hétvégén szép csendben a BENJAMIN BUTTON KÜLÖNÖS ÉLETE és az ESTI MESÉK is csatlakozott a százmilliós blockbusterek 2008-as táborába, 26 tagúra növelve az elit klubot.
A 2009-es Martin Luther King-hétvége nem elhanyagolható módon a mindenkori legnagyobb bevételt hozó januári víkend lett, a becsült adatok alapján 165 milliós aggregált bevétellel, az első 12 helyezettet tekintve. Soha rosszabb évkezdést!
Ami jön
A jövő héten kicsit lenyugszanak a kedélyek, de az UNDERWORLD újabb epizódja gondoskodik róla, hogy ne maradjunk újabb 20 millió feletti nyitás nélkül. A fantasyknél leragadt Brendan Fraser is próbálkozik ismét a TINTASZÍVvel, míg a FROST/NIXON és A SZABADSÁG ÚTJAI először lép országos szintre.
A Top 10 (becsült adatok)
1. Paul Blart: Mall Cop ($31.8M/$31.8M)
2. Gran Torino ($22.0M/73.0M)
3. My Bloody Valentine 3D ($21.3M/$21.3M)
4. Notorious ($20.5M/$20.5M)
5. Hotel for Dogs ($17.0M/$17.0M)
6. Bride Wars ($11.7M/$37.5M)
7. The Unborn ($9.3M/$32.6M)
8. Defiance ($8.9M/$9.3M)
9. Marley & Me ($6.2M/$132.6M)
10. Slumdog Millionaire ($5.8M/$42.7M)