A csúcson
Mit lehet még elmondani Clint Eastwoodról, ami legkésőbb az utóbbi hetekben nem fogalmazódott meg? Azt, hogy rendelkezik 'star power'-rel, vagyis miatta megy el csupán a néző egy filmre, aligha. Most már ez is helytálló kijelentés, úgyhogy csak leszögeztünk valami újat. A GRAN TORINO szenzációs limitált vetítéseiről már esett szó korábban. Kevesebb mint száz moziból 11 millió dollár gyűlt össze csütörtökig, így az elvárások is alaposan megnövekedtek a Warner filmje felé. Itt-ott már 20 millió feletti nyitást és az erős konkurens(ek) legyőzését, vagyis a no. 1 pozíciót jósolták a veterán színész-rendező háborús veterán szerepének. Enyhén szólva sem kellett csalatkozniuk: a GRAN TORINO 29 millió dollárral könnyedén nyerte 2009 második hétvégéjét, január havának mindenkori 3. legjobb startját villantva a CLOVERFIELD nevű szörnyeteg és a még nagyobb monstrum CSILLAGOK HÁBORÚJA felújított változata mögött. Érdemek hada jár mindezért és kérdések sokaságát veti fel. Miért is ilyen népszerű ez a látszólag egyszerű filmdráma, aminek főszereplője egy közel nyolcvanéves színész, aki sosem volt a kasszák sztárja? Ennyit számított volna tán, hogy közhírré tétetett: ez lesz az utolsó színészi munkája? Mert a kritikusok ódái nem zengtek, pusztán, ha úgy tetszik, szonettek születettek, és az eddigi díjszórásokból is kimaradt jelen filmünk. Az országos terjesztés alkalmával ugyanakkor javított a Rotten Tomatoes-értékelésen, s valljuk meg, Eastwood nagy kedvence az Akadémiának, és az is tagadhatatlan, hogy a box office befolyással bír a fontos döntésekre. Ami biztos: a GRAN TORINO most 40 millió dollárnál tart, így jóformán fixre vehető, hogy a százmillió dollár is meglesz a gyűrött képű és hangú színésznek így befejezésképp. Ez a mérföldkő eddig háromszor fordult elő Eastwood félszáz filmet számláló karrierje során: kettő a kilencvenes években esett, egy pedig legutóbbi felbukkanásakor. A NINCS BOCSÁNAT 15 millió dollárral indított, s egy éves futása alatt - nem mellékesen pár aranyszobrot is belasszózva - végül átkúszott a kilenc számjegyűek táborába. 1993-ban, feltehetőleg az előbbi westernnel nyert alkalmi népszerűség-fellendülésnek is hála, a nyári szuperfilmnek szánt CÉLKERESZTBEN futott be hasonló karriert, persze jóval rövidebb idő alatt; kedvenc vén rókánk ennek ellenére azóta sem engedte meg, hogy más dirigálja őt. Ezt követően hullámvölgy tűnt fel a horizonton a javából, ami a TÖKÉLETES VILÁGgal (31,1M) kezdődött: átkozott egy film ez, hiszen Kevin Costner fénylő pályájának is véget vetett, meglehetősen hamar. A SZÍV HÍDJAI szépen muzsikált, sokak szívét megpendítve, a kiszámoljamáramodik Oscar-jelölést hozva Eastwood partnernőjének, Meryl Streepnek, aki most is ott van mindenhol két tavalyi filmje kapcsán. Az ÁLLAMÉRDEK hozta a kötelező 50 milliót, ami már nem mondható el AZ IGAZSÁG NAPJÁról: abszolút mélypont az évtizedben. Az ŰRCOWBOYOK (90,5M) aztán elsimította a Warner és Eastwood közötti súrlódásokat, ami az ezt megelőző mozi sikertelenségéből fakadt, hogy aztán újból elhangozzék a vád: a stúdió teljesen félreforgalmazta a VÉRES MUNKÁt (26,2M). Egy olyan kettős persze, mint a százmilliót és második rendezői Oscart hozó MILLIÓ DOLLÁROS BÉBI, illetve a GRAN TORINO anyagilag vélhetően ezt is túllicitáló teljesítménye feledtet mindent, ami rosszul sült el. Ha tényleg itt a vége Eastwood részéről, egyetlen közkedvelt színésznek se legyen rosszabb búcsúja a vászontól.
További új országos bemutatók
Nem szabad azonban elsiklani a tény felett, hogy az új év első három filmje is igazán jól vette az akadályt. Második helyre futott be a Fox menyasszonycsatája, A CSAJOK HÁBORÚJA (Bride Wars). Kate Hudson és Anne Hathaway küzdelme egy esküvői helyszínért 21 millió dollárt termett, amiből bizonyára futná még egy puccos hely kibérlésére. Nem lehet tehát panasz a 30 millióból készült komédiára, főleg úgy nem, ha tudjuk: ez bizony egy nagyon gyenge produkció. Több mint száz újságíróból mindössze egy tucat találta tűrhetőnek a MALAC A PÁCBAN rendezőjének munkáját, ami nagyon elkeserítő még akkor is, ha amúgy is csak a két szép hölgyemény miatt nézné meg az ember. Január 29-ig még van idő mérlegelnünk itthon, addig pedig biztos összeszed ez a női csetepaté egy 50-55 milliót, amit még a továbbiakban 60-70 közé is eljuttathat.
Legalább akkora nyertes A TÚLVILÁG SZÜLÖTTE (The Unborn) című horror, mint az első helyezett, hiába áll csupán a dobogó harmadik fokán. A Universal évindítója 20 millió dollárt jövedelmezett három nap alatt mindössze 2357 filmszínházból, ami igen erős átlagot takar. Tette mindezt a túlontúl ismerős sztori és a szintén katasztrofális kritikák ellenére. Igaz ugyan, hogy ez ebben a műfajban mindig elmondható. Most még azt mondhatjuk el, hogy az ábra eddig a várakozások szerint fest: az elsőként érkezőnek jut a torta, de a jövő héten máris választ kaphatunk arra, mennyit ér a rémület, ha 3D-ben folyik a vér a MY BLOODY VALENTINE érkezésével. Gary Oldman ördögűzősködése 50 milliót könnyedén hozhat, még ha vaskos visszaesésre is számíthatunk a jövő héten, a Martin Luther King Jr. (szün)napi hétfő ellenére is.
A hármasfogat sereghajtója a kilencedik helyen debütált NOT EASILY BROKEN című dráma. A Sony a Screen Gems-részlegén keresztül küldte alig több mint hétszáz helyre a filmet, de nekik sem kellett kiábrándulniuk: az 5,3 millió dollár máris többet jelent a gyártási költségnél, és egyébként A CSAJOK HÁBORÚJÁénál jobb átlagot. Okos taktikázás szükséges ennek megháromszorozásához, mivel általános trend az afroamerikai közönséget megcélzó filmek esetében a gyors visszaesés. A 15 millió dollár elérése talán nem töri meg könnyen a NOT EASILY BROKENt.
Korábbi filmek
A korábbi, fenemód jól teljesítő filmeknek komoly bevételveszteséget okoz most, hogy múlt péntek újév másnapjára esett. Ez -60-80% közötti péntek-péntek változást jelent az egyes címeknél, s általában 50% feletti visszaesést a hétvége tekintetében. Kivétel ez alól a makacskodó ALKONYAT, ami az ünnepek alatt is remek számokat produkált. Így a nyolcadik hét táján még közel kétezer dollárt keresett mozinként, immáron a 180 millió feletti vidéken. És persze kivétel még a SLUMDOG MILLIONAIRE, aminek kijutott már és még ki is fog jutni a jóból. Már bőven több mint produkciós költsége dupláját hozta vissza Észak-Amerikában.
A
toplista első tizenkét helyezettjének összesített hétvégi bevétele 20%-kal múlta felül 2008 azonos víkendjét, ami biztató jel. Meglehet ugyan, hogy az amerikaiak pusztán nem vették észre, hogy most így újév és Martin Luther King Jr. emléknapja között épp nincs semmilyen ünnep, de remélhetőleg arról van szó, hogy a változatos és box office szempontból remek karácsonyi filmkínálat meghozta a lakosság kedvét a filmnézéshez - pénzügyi recesszió ide vagy oda.
Ami jön
A jövő hét tehát ismét hosszúnak és gazdagnak ígérkezik. Nagy valószínűséggel a GRAN TORINO ismét győzelmet arat, kihívói a már említett MY BLOODY VALENTINE-on kívül egy újabb kutyás film, a KUTYASZÁLLÓ, a PAUL BLART: MALL COP című komédia, illetve a NOTORIOUS című (rap)zenés biopic lesznek. Szélesedik továbbá Edward Zwick eddig jó box office-eredményeket hozó, de a kritikai körökben leszerepelt új filmje, a DEFIANCE.
A Top 10
1. Gran Torino ($29.5M/40.5M)
2. Bride Wars ($21.2M/$21.2M)
3. The Unborn ($19.8M/$19.8M)
4. Marley & Me ($11.4M/$123.8M)
5. The Curious Case of Benjamin Button ($9.2M/$94.1M)
6. Bedtime Stories ($8.8M/$97.4M)
7. Valkyrie ($6.6M/$71.5M)
8. Yes Man ($6.0M/$89.3M)
9. Not Easily Broken ($5.3M/$5.3M)
10. Seven Pounds ($3.8M/$66.7M)
updated: 2009. január 14. 13:50
box office: gran
2009. január 11. 20:42:12
Kategória: 2 komment
Az amerikai mozik bevételei, 2009. január 9 - 11.
A bejegyzés trackback címe:
https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr304536201
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Daemiaen 2009.01.12. 10:15:31
Bruce Springsteen és Mickey Rourke győzelmének reggelén még itt van Clint Eastwood - számára - blockbusteri tarolása. Nem kell, hogy díjakat kapjon a Gran Torino, de egy-két jelölésnek nagyon örülnék. A Defiance-nek pedig nagyon szorítok, Zwick régimódi hollywoodi iparos, akinek filmjeire mindig jóval kíváncsibb vagyok, mint ahogy szórakozom magán a terméken. Ez most sincs másként.
Ismeretlen_112472 2009.01.12. 16:44:31
Az Unborn elég jól nyitott horror létére. Kíváncsi leszek a folytatásra.
Bár nem szerepelt jól a Seven Pounds, engem ettől még nagyon érdekel.
OFF: Hogy mennyi jó film lesz ebben az évben. Már előre dörzsölöm a tenyerem. (Gondolom a forgalmazók is.) :D