aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office magazin: blockbusterek magyarországon VIII. Takács Máté
2008. november 26. 20:28:52

Kategória: Szólj hozzá!

A 2000-es év második hat hónapja több mint dupla annyi sikerfilmet számlál, mint az első. Az InterCom három, a UIP két bemutatóval volt jelen január és június között. A két forgalmazó közül végül utóbbi kerül ki győztesen az eladott jegyek terén a tárgyalt filmeket tekintve, noha a tizenhat 200 ezer néző feletti produkció soraiban az InterCom képviselteti magát nagyobb számban. Az év bajnokát már felavattunk legutóbb, de a nyár további amerikai sikerei csak ezután csörtetnek be a magyar filmszínházakba.

2000, 2/2
Maximus végül július első hetében visszavonulót fújt, hogy átadja a toplista vezető pozícióját a UIP újabb monstrumának. A MISSION: IMPOSSIBLE II alkotói, fittyet hányva a fizika törvényeire és Hollywood egyéb ellenségeire, az X-MENt megelőzve tálalták a nyár No.1 szuperhősét Tom Cruise személyében. Az első résztől merőben más lehetetlen küldetés világszerte túlteljesítette az 1996-os epizódot, s ez nálunk sem volt másképp: a 405 ezer látogató közel 10%-kal több, mint az előzményé, s ezzel Cruise a magyar mezőnyben harmadik legnépszerűbb filmjét avatta az ESŐEMBERt és a KOKTÉLt követve. A film+ csatorna gyöngyszemeinek egy jól bevált alaptörténetét (vájrusz a világra) a hozzá párosuló bombasztikus akciójelenetek tehát épp elég emberrel feledtetni tudták, annak ellenére, hogy ezúttal még szinkron sem társult a csinnadrattához. A narancs színvilág és Ethan Hunt Oakley napszemüvege jó mélyen belevésődött a közönség agyába, ám a 2006-os harmadik eresztés már semmi jellegzeteset nem hordozott magában, így akik a de palmai feszültséget vagy a wooi akciót keresték, csak egy színész one-man-showját kapták. Ez nem is tetszett nekik, így tetemes, 70%-os elpártolást figyelhetünk majd meg. Egy héttel később, a nyár legközepén a heves akciókat egy kis romantikus könnyedséggel kívánta levezetni a magyar néző, s ezt az igényt Edward Norton rendezői debütje, az ÉG VELÜNK! elégítette ki közel 150 ezer érdeklődő számára. Két héttel később megint az egyik legnagyobb hollywoodi sztár állt a rajtvonalhoz, s bár A HAZAFI címre fejüket felkapó ősmagyar hitűek egy fia Petőfi Sándort, Dugovics Tituszt, de még egy Rózsa Sándort sem találtak a vásznon, azért pár tucat híján 200 ezren drukkoltak a ködös Albion Mel Gibson meghitt családi nyugalmára törő gaz tisztjeinek vesztéért. Júliusban tehát az InterCom két filmmel sem tudta beérni a UIP blockbusterét.


Augusztusban filmáradattal kényeztettek bennünket a forgalmazók, a legnagyobb érdeklődést pedig a 17-én startolt TOLVAJTEMPÓ váltotta ki. Nicolas Cage harmadik bruckheimeri akciómozija éppen maga mögé tessékelte a négy évvel korábbi A SZIKLÁt, ám jelentősen elmaradt a CON AIR 1997 nyári performjához képest. A film, amelyben néhány szépen fényezett metál váz sokkal dögösebb, mint Angelina Jolie, s Cage még egészen másféle sérókkal kísérletezgetett, 270 ezer ember előtt süvített el a multiplexekben. Coppola mester unokaöccsével legközelebb csak hét év múlva találkozunk újra, amikor is a Disney családi szórakoztatóiparában találja meg önmagát. A járgányfutammal egy napon indult be a CSIBEFUTAM is. A szökésre szövetkező szárnyasok - igen szellemes reklámkampánnyal a hónuk alatt - lassú vízként mosták a mozik partjait, mígnem 153 ezren fizettek be gyurmatyúkokra. Egy hét sem telt bele, s a újabb nagy név kényeztette a hálás hazai közönséget. Akadtak még, akik ekkortájt is a HATODIK ÉRZÉKben lesték Bruce Willis minden, meghallgatásra amúgy gyakran nem találó szavát, ő máris éles műfajváltással kerekedett ismét a toplisták élére: a BÉRGYILKOS A SZOMSZÉDOMat némi megszokott tilitoli után prezentálta a Best Hollywood, s AZ ÖTÖDIK ELEM óta legjobb eredményükkel büszkélkedhettek el, hiszen a decemberig műsoron tartott fekete komédia trükkös szálaiba 318 ezren bonyolódtak bele országszerte. Willis ezt azóta csak a TÚL A SÖVÉNYENnel volt képes meghaladni, játékfilmjei innentől heves hullámvölgyet vázolnak. Jonathan Lynn filmjének arcátlanul semmi újat nem kínáló folytatása 2004-ben, bár nyomába sem ér az első résznek, még így is messze többeket érdekel arányaiban Magyarországon, mint szinte bárhol máshol a világon. A nyarat az év egyik nagy amerikai sikere zárta. A VIHARZÓNA azonban Pannónia szikes földjén megfeneklett 104 ezer nézőnél, így a tengerentúlon a függetlenség napján indult filmek csatájának végkifejlete errefelé ellentétesen végződött, hiszen a hullámok mellett Gibson is Clooney felébe kerekedett.

Az őszt az InterCom egy vígjátékkal köszöntötte, s szeptember eleje bizony azóta is kiváló időpont eme műfaj képviselőinek. Igaz ugyan, hogy a GAGYI MAMIban nem csak a mami volt gagyi, de abszolút leszűrhető a 268 ezres közönségből, hogy Martin Lawrence humora nagyon is egy hullámhosszon volt és van is az itteni igényekkel. Volt, mert ezután komédiái már nem lépik túl a 200 ezres nézőhatárt (leszámítva az akcióval és Will Smithszel vegyített BAD BOYS II-t), és van, mert alkalomadtán a kereskedelmi csatornák formás nézettségre tesznek szert egy-egy opusával. A 2006-os második rész már errefelé is túl gagyi volt, 59%-os elmaradással kellett az InterComnak szembenéznie. A harmadik rész forgatókönyve a hírek szerint már javában készül. A gagyi mamit a gagyi Freddie Prinze Jr. követte egy héttel később. A PASIK ÉS CSAJOK csupán három hónap pihenőt hagyott a minden idők legidiótább magyar címeivel megvert színész rajongóinak a RÁD VAGYOK KATTANVA után, s ez a 105 ezer eladott jegyet még impozánsabbá teszi, főleg, hogy amúgy egy hazájában rendesen elhasalt filmről van szó. Szeptember 21-én Kevin Bacon játszott itt a piros, hol a pirost Elisabeth Shue-val és a nézők idegeivel. 179 ezren kívánták megtapasztalni, milyen ÁRNYÉK NÉLKÜL, de többnyire csak az amúgy egészen kiváló vizuális hatásokban gyönyörködhettek, mivel a tudomány és a fantasztikum hamar kiveszett Paul Verhoeven filmjéből, átadva a helyet az esztelen öldöklésnek és kergetőzésnek.


Októberben aztán háromszorosan is a vígjáték mellett tette le voksát a nép. 5-én újfent az egyik legkasszabiztosabb sztár, Jim Carrey érkezett az akcióval és feszültséggel megterhelt magyar lelkek megmentésére. Ám hiába duplázta meg saját lelkét a Farrelly fivérek negyedik művében, Renée-nek most több kellett, mint egy 'helló'. Az ÉN ÉS ÉN MEG AZ IRÉN nem érhetett a színész magyar földön legnézettebb filmje, a HANTA BOY nyomába 339 ezer jegyváltójával, de az InterCom ezüstérmesét köszönthette benne a 2000-es évre. A későbbiekben még vendég lesz Carrey a sikerfilmek között, de a meghasonlott rendőrnél egyik szerepe sem vonz már több érdeklődőt, míg Zellweger kisasszony majd csak ezután sújt le tollával a honi box office nagykönyvébe. Hiába lett azonban ő és ő meg a nő október nyertese, a UIP megduplázta a tétet és megint nyert. Egy hét múlva szállították ők is a júliusról váratott vígjátéksikert, és a HORRORRA AKADVA, AVAGY TUDOM, KIT ETTÉL TAVALY NYÁRSON, ahogy hazájában is, messze túllépte fő forrásanyaga közönségét. Hiába intett arra korábban a Wayans testvérek két legelvetemültebb példánya, hogy ne légy barom, ők a legtöbbet kihozták ebből a jelzőből, s ami azt illeti, még akadt is a végeredményben valami, ami nem sérti vérig a paródia fogalmát; ezt a 263 ezer mozinéző nagyobb része talán nem is vitatja. A folytatások már teljesen elvesztették az első epizód hatásosságát és egyben a nézők több mint felét is: a HORRORA AKADVA 2 címet viselő borzadály és a harmadik rész szinte megegyező eredményt mutat fel, míg a 2006-ban készült negyedik felvonás már a százezres határtól is távol esik. Szívások, péniszek és elhalálozások elegye után valami még ízléstelenebb tűnt fel a vásznon: Tom Green. Na, de szerencsére ő csak mellékszereplője volt a 26-án megindult COOL TÚRÁnak. Valószínűleg senki nem látta előre, hogy egy akkor itthon teljesen ismeretlen fiatalokból álló brancs (nem mintha Breckin Meyer vagy DJ Qualls nevére manapság hivatkoznának filmplakátokon vagy tévében vetített filmek beharangozójában...) kiruccanása a New York állambeli Ithacából - ahol szépséges Pénelopét nem, csak egy csúfságos kígyót, pár jobb sorsa érdemes fehér egeret és a már említett, semmilyen felületre nem érdemes Greent hagyták hátra - 344 ezer kalandvágyót vonz majd, s amolyan AMERIKAI PITE-pótlékként szolgálva így az első és a második rész között az éves negyedik helyre túrázza be magát. Az elsöprő siker árnyékában az InterCom táncoltatott össze még több mint 160 ezer jegyre valót a SAKÁLTANYA szépségei, no és John Goodman hathatós közreműködésével, vagyis Jerry Bruckheimer nálunk is jobban járt a pöpec verdákkal, mint a szexi nőcikkel. Van ez így.

Novemberben aztán még inkább besűrűsödött a mezőny, s egymást kaszálták el a 200 ezer néző felé vezető úton a nyárról felsorakozott produkciók. Az első a sorban az X-MEN - A KÍVÜLÁLLÓK volt, amely sec perc alatt termett majd' félszáz ezer nézőt az első budapesti hetében, ám egy mutáns gepárd gyorsaságával fogyatkoztak a kasszáknál sorban állók, míg végül a trilógia első felvonása számára a 155 ezres országos látogatottság kapujában bezárt a bazár. Hasonló tájékon végzett az agysejtekre a vásznon nem, de a nézőtéren ülők felé - negatív - hatást gyakorló, japán eredetű torzszülött sláger, a POKÉMON: AZ ELSŐ FILM. Bő egy év késéssel kántálhatta a hazai gyereksereg, hogy pikapik, ma meg már azt se tudni, rémálom volt-e ez csupán, vagy tényleg az egyik legprimitívebb pénzforrásra bukkant rá a Warner. A következő héten a telekinetikus és egyéb nem szokványos ráhatásokba nem sok bizalmat vető zsaru, SHAFT kívánt rendet tenni egy stukkerral és laza megjelenésével. Sam Jacksonnak ez nagyon megy, nem csoda hát, hogy Christian Bale inkább el is szegődik a jövőben városvédelmezőnek, amit a 115 ezer néző bizonyára jól végzett munkaként értékel. A UIP nem elégedett meg egy fekete sztárszínésszel, így 16-án rendesen megfingatta a jónépet: Eddie Murphy egyik legnagyobb sikerét, az 1996-ban több mint 400 ezer nézőt teljesítő BÖLCSEK KÖVÉRÉt kívánta folytatni egy égető szükségű sikerfilm érdekében, s úgy gondolta, annak varázsa a galamberegetésben rejlett, úgyhogy most triplaadagot kapott a néző belőle. Ellentétben az ámérikaiakkal, mink nem szeressük ezt errefelé, úgyhogy 72%-os távolmaradással büntettük az azóta is csak Szamárként szívesen látott (hallott), de a továbbiakban állat- és gyerekpesztrálásból még egy ideig jól megélő, egykor itt is igen népszerű sztárt. Újabb egy hét elteltével CHARLIE ANGYALAI kezdték el seggbe rúgni a rájuk törő férfisereget, amiben az év végéig 165 ezer szórakozni vágyó találta meg számítását, a következő esztendőben pedig további 45 ezer, vagyis az angyalok, akik valószínűleg nem esznek babot, 211 ezer eladott jegyre voltak hivatva. A második epizód 2003 nyarán, az első rész legjobb húzása, Bill Murray nélkül, de parodisztikusan túlzó momentumokkal kevesebb érdeklődőt vonz majd, a konkurenciamentes júliusi premier ellenére. A hónap végén az InterCom felnőtteknek és gyermekeknek is szállította a néznivalót. A TEMETETLEN MÚLTban felszínre került az, amitől a Harrison Ford-rajongók féltek, míg a Michelle Pfeifferben gyönyörködni szeretők valószínűleg hetente megfordultak a nézőtereken. Robert Zemeckis thrillere két sztárjának köszönhetően képes volt az érdeklődést folyamatosan fenntartani úgy nálunk is, mint hazájában, így 180 ezer főt borzongatott meg, s még január közepén is a budapesti heti 10-es lista vendége volt. A DINÓ a megszokott éves Disney rajzfilmadag szerepét töltötte be, ám nem tudta betölteni az előző év TARZANja által hátrahagyott, tátongó űrt. Az esztendő hátralévő egy havában 135 ezren indultak ősvilági kalandra, majd a 2001-ben még annyian, hogy feltornásszák a kipusztult gyíksereg eredményét 212 ezerre.


S hogy ez a szám nem lett magasabb, abban benne van a szőrös keze a december elején bemutatott A GRINCSnek is. A UIP már hónapokkal korábban elkezdte a reklámkampányt Jim Carrey második 2000-es, s egyben az év legnagyobb észak-amerikai sikeréhez, s egészen sokat kifacsartak egy tipikusan amerikai meséből itt a Kárpát-medencében. A karácsony szellemében 238 ezren ültek be a karácsony szellemének ellopására tervet szövögető manóra, amit mindenképpen komoly eredményként könyvelhet el a forgalmazó, noha hat ez évi blockbusterének sereghajtójáról van szó. A zöld szín kavalkádja után a vörös vette át az uralmat a magyar mozik felett, lévén az InterCom decemberi, szinkronnal megtoldott sikerfilmet vágyott kreálni az ősz egyik amerikai buktájából. A forgalmazó számításai bejöttek: A BÁJKEVERŐ, amelyben Bredan Fraser ezúttal egy olyan, kevésbé rothadó természetfölötti lénnyel kerül szembe, akinek lehetetlen nemet mondani, három hét alatt 108 ezer nézőt termett, s végül alig több mint kétezerrel maradt le a 200 ezres nézőhatárról. Szintén 14-étől volt látható a sok meglepetést már nem okozó újabb magyar remake-mű, a MESEAUTÓ. Az egy évvel korábbi HIPPOLYT sikerén felbuzdult alkotók most sem fukarkodtak a szponzorok bezsúfolásával, így mindenki jól megjegyezhette, hogyan is lehet eljutni az óbudai Eurocenterhez. A 308 ezer néző szép lassan gyűlt össze, bizonyosságot szolgáltatva afelől, hogy a közkedvelt filmklasszikusok újrájára igenis szüksége van a magyar filmgyártásnak; a MESEAUTÓ a legnézettebb magyar filmmé vált A MINISZTER FÉLRELÉP óta, így néhány év kihagyás után újból üdvözölhetünk majd hasonszőrű produktumukat a mozik műsorán. A 2000-es év végén Schwarzenegger is felbukkant, ahogy tette azt egy évvel korábban is. Ám míg az ÍTÉLETNAP világszinten hármas alával átment a vizsgán, A 6. NAPON csúf buktává vált, globálisan sem érve el a százmilliót. Idehaza azért nem lebecsülendő azon 154 ezer egyén mersze, akik az egyébként nem súlytalan témával operáló sci-fit választották a bejgli mellé.

Az első féléves top 10 a következőképpen módosult, azaz

2000 legnézettebb filmjei Magyarországon
helyezés, film (országos nézőszám) forgalmazó

1, Gladiátor (746 460) UIP
2, Hatodik érzék (480 042) InterCom
3, Mission: Impossible II (405 046) UIP
4, Cool túra (344 534) UIP
5, Amerikai szépség (342 441) UIP
6, Én és én meg az Irén (339 349) InterCom
7, Bérgyilkos a szomszédom (318 144) Best
8, Meseautó (308 787) CinemaStar
9, Tolvajtempó (270 442) InterCom
10, Stuart Little, kisegér (269 080) InterCom

folytatása következik

a cikksorozat első része (1997/1)
a cikksorozat második része (1997/2)
a cikksorozat harmadik része (1998/1)
a cikksorozat negyedik része (1998/2)
a cikksorozat ötödik része (1999/1)
a cikksorozat hatodik része (1999/2)
a cikksorozat hetedik része (2000/1)

Címkék

nicolas cage bruce willis tom cruise jim carrey magyarvalosag box office magazin

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr194536069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása