A 2000-es évvel folytatódik a hazai sikerfilmek áttekintése, és ez az év az elmúlt és elkövetkezendő pár esztendő ha nem is mély-, de láthatóan leggyengébb pontját jelenti. 16 filmre váltottak 200 ezernél többen jegyet, s ebből mindössze öt esik az első hat hónapba. Az év bajnoka magasan tornyosul a mezőny felé, hiszen jó' egy évig volt műsoron - nem kevesebb idő kell a Római Birodalom megdöntéséhez.
2000 a filmszínházak számát és összetételét is alaposan átrendezte. Utolsó üzemévéhez érkezett a fővárosban az Alkotás, a később más formában újranyitó Duna, a Flórián, a Horizont, a Hunyadi, a Metro, az Olimpia, a Sport, és a SOTE sem tart már 2001-ben éjszakai filmvetítéseket. Szaporodtak viszont a plázakeretek közé szorítottak száma: május végén nyitott meg Óbuda első multiplexe az Eurocenterben; ezzel a Hollywood Multiplex már harmadik bástyáját helyezte el a táblán. Két hétbe sem telt, és "próbahetével" - korábbi filmek kedvezményes árú vetítésével - megkezdte működését a Mammut Budai Moziközpont a Budapest Film gondozásában, majd június 22-től már a legújabb produkciók peregtek itt is. Ez a mozi - immáron Palace-ként, de régi szellemiségéből még megőrizve ezt-azt - a főváros második leglátogatottabbja manapság. Az áprilisban indult Rózsadomb mozi tiszavirág-életűnek bizonyult, míg a nézőket decembertől fogadott Cinema City VIP, később Új Udvar, néhány évig bírta a gyűrődést, s elsőként dobta be a kesztyűt a nagyok közül az alacsony látogatottság miatt.
2000, 2/1
Január első hete rögvest az év egyik szenzációját kínálta a magyar közönségnek. A HATODIK ÉRZÉKben az Oscar-díjra jelölt Haley Joel Osment látta a halottakat, a filmet azonban korántsem kísértetjárta termekkel vetítették: már az első héten tekintélyes nézőszámot parancsolt magának az InterCom bemutatója, és népszerűsége hétről-hétre utánozhatatlanul alacsony szinten csökkent, akárcsak az Egyesült Államokban a múlt év késő nyarán-kora őszén. Három hétig őrizte az első helyet a budapesti toplistán, a hónap végén pedig már 100 millió forint felett járt bevétele - figyelemreméltó eredmény az átlagban 600 forint alatti mozijegyárak mellett. Az országos 480 ezer lelkes néző az éves ezüstéremhez juttatta Bruce Willist, aki két éve már az ARMAGEDDONnal is egészen hasonló eredményt ért el, míg a tengerentúlon éppen ezzel filmmel aratta mindmáig legnagyobb sikerét - pont mikor egy kisfiú kivételével mindenki levegőnek nézte. A HATODIK ÉRZÉK joggal csatlakozott a kilencvenes évek maradandó alkotásai közé. Két hét múlva forradalmi hangulat köszöntött be, igaz, a legtöbben továbbra is a Willis-film nagy csattanójára voltak kíváncsiak. A JEANNE D'ARC, AZ ORLÉANS-I SZŰZ a mindig megbízható történelmi műfajt hozta el a közép-kelet európai szegletbe. Senki nem vette rossz néven, hogy Luc Besson először az univerzum tökéletességét testesíttette meg Milla Jovovichcsal, most pedig az egyik legünnepeltebb francia nemzeti hős szerepét osztotta rá, különösen az a 134 ezer mozilátogató, aki a nagyvászonra szegezve tekintetét bírta ki a 160 perces történelemórát. Január végén Brad Pitt és Edward Norton tartott egészen sajátos foglalkozást; a HARCOSOK KLUBJA leszorította a toplista éléről a HATODIK ÉRZÉKet és országos szinten 145 ezer klubtagot nyert meg magának, amivel David Fincher harmadik legjobb nevezésének örvendhetett a magyar ringben A VÉGSŐ MEGOLDÁS: HALÁLt és a HETEDIKet követve. Szintén 27-én került a hazai nézők elé Szabó István legnagyszabásúbb rendezése, A NAPFÉNY ÍZE. A három órás történelmi tabló Golden Globe-jelölések sokaságával felvértezve vágott neki hosszú útjának, aminek végéhez érve csupán pár száz fő hibádzott a 200 ezres klubba való bebocsátáshoz.
A kellően zsúfolt februári felhozatal számos díjnyertes és -esélyes produkciót tartogatott, ám a százezernél többeket megmozgató három címből csak egy esik ebbe a kategóriába. 10-én hozta be a UIP a STIGMATA című thrillert, másfél hónappal csupán az ÍTÉLETNAP premierjét követően, azonban a hazai közönség fogékony volt az újabb ördögi játszmára. Miközben Patricia Arquette-ből valami egészen csúnya lett, a forgalmazó máris prezentálta az AMERIKAI SZÉPSÉGet is. Az öt Oscar-díjat nyert alkotást úgy falták a magyarok, ahogy ma már nem tennék - és nem is teszik - más hasonló jellegű filmmel. Nem kevesebb, mint 324 ezer illető napjának lett fénypontja Lester Burnham két órába sűrített élete és halála. Ezzel a '90-es évek "legjobb film" kategóriában győzelmet arató filmjei között a hatodik helyet foglalja el a TITANIC, a FORREST GUMP, a SCHINDLER LISTÁJA, a FARKASOKKAL TÁNCOLÓ és A BÁRÁNYOK HALLGATNAK mögött. Egyedül a NINCS BOCSÁNAT nem bírta belasszózni a százezer jegyváltót a tíz alkotás közül; a következő évtizedben ez már a MILLIÓ DOLLÁROS BÉBInek, az ÜTKÖZÉSEKnek és a NEM VÉNNEK VALÓ VIDÉKnek sem sikerül. A hónap utolsó hetében a SIVATAGI CÁPÁK ragadták magukhoz a vezető pozíciót, s miközben "elloptak egy háborút", aranyat érő műfajkeveréket szállítottak le, amire 137 ezren haraptak rá.
Márciusban először A CSONTEMBER, majd a KETTŐS KOCKÁZAT ismételte meg Clooneyék számait a felnőtt közönség élénkségének köszönhetően, mígnem egy digitális kisállat ismét moziba kényszerítette őket - ezúttal a gyerekekkel együtt. A STUART LITTLE, KISEGÉRre 269 ezer jegy kelt el, ami jól bizonyította, hogy így tavasszal az egereknek szezonjuk van, hiszen két éve az EGÉRTANYA aratott sikert ugyanekkor, azzal is, hogy főszereplője kevesebbet - semennyit sem - beszélt. A vizuális effektjeiért Oscar-díjra jelölt családi mozi folytatása két és fél évvel később sehol sem tud felérni elődjéhez, nálunk is 47%-kal kevesebben fogadják el másodszorra is, hogy a Little család természetesnek vesz soraiban egy rágcsálót. A hónap második felében még A PARTot és AZ ÁLMOSVÖLGY LEGENDÁJÁt tüntette ki kiemelt figyelemmel a magyar közönség. Leonardo DiCaprio bekattanása és Christopher Walken fejvesztettsége mozgalmas három hónapot zárt le, s adta át a teret a jóval lassabb április-június időszaknak. A tavasz középső havában csupán az InterCom két premierje bírt százezernél többeket a mozikba csábítani. A VELEM VAGY NÉLKÜLED Bruce Willis leggyengébb eresztése AZ UTOLSÓ EMBERIG óta, míg a TOY STORY - JÁTÉKHÁBORÚ 2 egészen méltatlan módon volt kénytelen vereséget szenvedni a magyar porondon, s noha az erőtlen kezdést hosszas kitartás követte, több mint 30 ezerrel kevesebb szék volt foglalt vetítései alatt a négy évvel korábbi első részhez képest, s így a Pixar sereghajtója vált belőle Magyarországon.
Májusban a fellendülést a 11-én bemutatott TÖK ALSÓ hozta el néhány egészen gyenge hét után, s Rob Schneider első tökölése bizony 180 ezer látogatóig vitte, nem csoda hát, hogy megbélyegezték e szóval a további sikerek reményében (csoda, hogy nem lett a BIG STANből mondjuk TÖKETLEN FEGYENC). A következő héten aztán rohamra indultak a nézők, méghozzá a legfrissebb szuperprodukcióra, a csupán két hetet késő GLADIÁTORra. A szintén 5 Oscar-díjat nyert alkotás 270 millió dollárt gyűjtött az Észak-Amerikán kívüli piacokon, s bizton állítható, ez az összeg ma módfelett nagyobb lenne. Itt, a Kárpát-medencében azonban méretes, a Római Birodalom nagyságához illő teljesítmények fűződtek Maximus bosszújához. Az első héten a fővárosban 62 ezren bonyolódtak bele az epikus proporciókba, és ez a szám alig akart lohadni hétről-hétre. Ahány dombra épült Róma, annyi héten át tartott a UIP bemutatójának uralkodása, amit a forgalmazó egy újabb sikere szakított meg július elején, de erről majd később. A GLADIÁTORt 2001 márciusában, az Oscar-gála kapujában újra műsorra tűzték a mozik, így egészen hosszú időt töltött a nagyvásznon, nem csoda hát, hogy mire az utolsó kardcsörte is elnémult, már 746 ezren fordultak meg a nézőtereken, méltó helyre, az éves lista első helyére emelve, egyúttal húsz esztendő második legnézettebb "legjobb filmjévé" avatva Ridley Scott rendezését. Május egy hangos sikollyal ért véget, s ellentétben a világszerte tapasztalható trendekkel, nálunk a SIKOLY 3 vált a széria legnézettebbjévé.
Júniusban a UIP számára a menthetetlenül romantikázó fiatalokkal teli RÁD VAGYOK KATTANVA ismételte meg tökéletesen a menthetetlenül fogyatkozó fiatalokat felvonultató horror nézőszámát, míg az ugyanakkor rajtolt A MARS MENTŐAKCIÓ, ugyan módfelett több patrónust gyűjtött, mint az eljövendő A VÖRÖS BOLYGÓ, 112 ezres legénységnél kifulladt, Gary Sinise pedig nem fulladt meg. Egy héttel később, 15-én egy mélyen ülő gombszemekkel megáldott, határozott állú, mulatságos pizsamát viselő játékszer pattogott be a magyar mozikba. A TIGRIS SZÍNRE LÉP első volt a sorban a Micimackó Baráti Kör tagjainak mozis bevetései között, s a nyár folyamán minden héten számottevő emberi egyed jelentkezett az ugróiskolába. Így esett meg, hogy mire minden gyerkőc levonhatta a tanulságot barátságról, elfogadásról és egyéb Disney-féle nyalánkságokról, már 206 ezren huppantak bele a matinés székekbe. És bár az eredeti, '88 decemberétől vetített MICIMACKÓ már egy hónap alatt jóval több érdeklődőt vonzott, a későbbi MALACKA, A HŐS és MICIMACKÓ ÉS A ZELEFÁNT, bár továbbra is közkedvelt célpont lesz a családok számára, a 200 ezres határt nem tudja megközelíteni.
2000 első félévének tíz leglátogatottabb filmje a végső országos nézőszám alapján így fest:
helyezés, film (végső országos nézőszám) forgalmazó
1, Gladiátor (746 460) UIP
2, Hatodik érzék (480 042) InterCom
3, Amerikai szépség (342 441) UIP
4, Stuart Little, kisegér (269 080) InterCom
5, Tigris színre lép (206 123) InterCom
6, A Napfény íze (199 787) InterCom
7, Tök alsó (179 998) InterCom
8, Az Álmosvölgy legendája (173 410) UIP
9, A part (164 473) InterCom
10, Stigmata (148 218) UIP
folytatása következik
a cikksorozat első része (1997/1)
a cikksorozat második része (1997/2)
a cikksorozat harmadik része (1998/1)
a cikksorozat negyedik része (1998/2)
a cikksorozat ötödik része (1999/1)
a cikksorozat hatodik része (1999/2)