aeon flux

ready for the action now, danger boy?

visszapillantó: anyu a sztár (mommie dearest, 1981) Zalaba_Ferenc
2008. szeptember 19. 09:35:43

Kategória: film 7 komment

„A mai fiatal színésznők közül szerintem mindössze Faye Dunawayben van elegendő tehetség és kitartás ahhoz, hogy valóban nagy sztár legyen” – nyilatkozta az 1970-es évek elején Hollywood egyik legnagyobb dívája, Joan Crawford. Egy későbbi interjúban még megjegyezte: „Ha valaha film készülne az életemről, szeretném, ha engem Faye Dunaway játszana.” Ez a film 4 évvel Crawford halála után készült el, méghozzá egyik örökbe fogadott lánya, Christina bestsellerré vált botránykönyve, a MOMMIE DEAREST (A legdrágább anya) alapján. Crawfordot végül valóban Faye Dunaway játszotta, akinek a karrierjére végzetes hatással volt a produkció, mivel részben e filmnek köszönhetően vesztette el kemény munkával megszerzett „A” kategóriás sztárstátusát.

Crawford, a sztár
Joan Crawford (1904–1977) élete valóban kész regény volt, hiszen a legnagyobb mélységekből jutott el a legnagyobb magasságokba. (Maga a sztár az 1960-as évek elején írta meg élete történetét, mely szintén sikerkönyv lett.) Eredeti neve: Lucille Fay LeSueur. Apja és anyja még az ő születése előtt különváltak. Lucille 16 esztendős koráig három pótapukát is megismerhetett. A fiatal lánynak nem volt könnyű az élete, hiszen tízévesen már dolgozni küldték, és későbbi életrajzírói szerint otthon gyakran megverték. 1923-ban megnyert egy amatőr táncversenyt, s mivel feltűnően szép lány volt, megnyíltak előtte az érvényesülés útjai. Chicagóban, Detroitban és New Yorkban lépett fel. Szépsége és tánctudása hamar felkeltette a filmesek érdeklődését, s az MGM hosszú távú szerződést ajánlott neki. A vállalat vezetői hamar felismerték, hogy milyen csodás kincsre leltek a lányban, és hozzáláttak, hogy sztárt faragjanak belőle. Először is megváltoztatták a nevét: Lucille Fay LeSueurből Joan Crawford lett. 1928-as filmje, az OUR DANCING DAUGHTERS hozta meg számára a nagy áttörést. Egyike lett a hangosfilm első sztárjainak. Eleinte zenés-táncos produkciókban szerepeltették, repertoárja csak fokozatosan szélesedett ki. Ahogyan azonban a sztárokkal lenni szokott, néhány év után Crawford csillaga sem ragyogott már annyira fényesen, és az 1940-es évek elején az MGM ejtette őt. Joan ekkor a Warnerhez szerződött, ahol pályája újabb fordulatot vett. Kiderült, hogy a drámai szerepek különösen testhezállóak számára. Kertész Mihály MILDRED PIERCE című filmjében nyújtott alakításáért 1946-ban megkapta a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat. (Később még kétszer jelölték.) Az 1950-es években sem esett ki a filmesek és a közönség kegyeiből, elég csak Nicholas Ray kultuszfilmjét, a JOHNNY GUITAR-t (1954) említeni.

Úgy tűnt, magánélete is szerencsésen alakul. 1955-ben kötötte negyedik házasságát, méghozzá Alfred Steele-lel, a Pepsi Cola-cég egyik igazgatójával. (Előző férjei: Douglas Fairbanks Jr., Franchot Tone és Phillip Terry.) A kiváló üzleti érzékkel megáldott Crawford minden tekintélyét és befolyását latba vetette férje cége érdekében. Lépten-nyomon azt hangoztatta, hogy ő csak és kizárólag Pepsit iszik. Közvetlen környezete persze tudta, hogy ezeknek a nyilatkozatoknak kevés a valóságalapja, hiszen ha Joan olykor meg is ivott egy-egy Pepsit, szomjúságát főleg a legdrágább szeszes italokkal oltotta. Kedvencei közé tartozott a Smirnoff vodka és a Dom Perignon pezsgő. A Pepsi-cég illetékesei mindenesetre hittek neki, ezért Alfred Steele 1959-ben bekövetkezett halála után Crawfordnak ajánlották fel a megüresedett igazgatói széket. Valószínűleg sejtették az igazságot, ugyanakkor tisztában voltak a színésznő nevének reklámértékével, melyet egészen az 1970-es évek elejéig nem tudtak nélkülözni. Az üzleti életben elért sikerekkel párhuzamosan Joan színésznői karrierje hanyatlani kezdett. Úgy tűnt, a MI TÖRTÉNT BABY JANE-NEL? (1962) újabb szerencsés fordulópontot jelent majd a pályáján, mivel Robert Aldrich filmjét kedvezően fogadta a kritika és a közönség, s mind Crawford, mind pedig a húgát játszó Bette Davis iránt hirtelen újra feltámadt az érdeklődés. Joan igyekezett meglovagolni a lélektani horror sikerét, ám végül a B-filmeknél kötött ki, melyeknek jószerivel csak az ő szereplése adott némi rangot. Az 1970-es évek elején előbb a filmezést hagyta abba, majd 1974-ben – állítólag egy rosszul sikerült fotó miatt – teljesen visszavonult a nyilvánosságtól. Utolsó éveiben egy keresztény szekta vakbuzgó tagja lett. Hasnyálmirigyrákban hunyt el. Halála után több mítoszromboló könyv jelent meg róla. Örökbe fogadott lánya, Christina regénye, a MOMMIE DEAREST lett a legismertebb, de más szerzők is szorgoskodtak Crawford nimbuszának megtépázásában. Egyik életrajzírója például azt állította, hogy Joan fiatal lányként egy pornófilmben szerepelt, melynek kópiáját az MGM igazgatója, Louis B. Mayer megvásárolta, hogy – üzleti érdekből – megóvja sztárja imázsát. Egyes írásművekben a színésznőt nemcsak férfifalónak, hanem leszbikusnak is beállították, s persze kellő részletességgel ecsetelték alkoholfogyasztási szokásait is. Művészete azonban túlélte a személyével kapcsolatos botrányokat, és Crawford mindmáig Hollywood egyik klasszikus sztárjának számít.

A botránykönyv
Még élt Joan Crawford, amikor nevelt lánya hozzálátott, hogy könyvet írjon róla, amely végül néhány hónappal a sztár halála után jelent meg. A MOMMIE DEAREST az 1978-as könyvpiac slágere lett, ám akik szeretet- és kegyeletteljes írásműre számítottak, nagyot csalódtak. Christina alaposan leszedte a keresztvizet a nevelőanyjáról, akit alkoholista, nimfomániás, labilis idegzetű, kiállhatatlan perszónaként írt le. Állítása szerint Crawford gyötörte és megalázta őt és fivérét, már gyerekkoruktól kezdve. Így például ha szopták az ujjukat, nevelőanyjuk az ágyhoz kötözte őket. Ha valamit nem ettek meg, minden egyes étkezésnél addig rakták eléjük ugyanazt, amíg el nem fogyasztották. Crawford tisztaságmániás volt, ezért gyakran felsúroltatta a gyerekeivel a padlót, akár még este is. Egy ízben Joan állítólag magából kikelve őrjöngött, mikor felfedezte, hogy lánya szekrényében fémfogason lógnak a drága ruhák. Egyszer szó szerint Christina torkának esett, és meg akarta fojtani a lányt. Christina kijelentette, hogy szerinte Crawford valójában mindegyik gyermekét (a sztár összesen négy gyermeket nevelt fel) csupán reklámcéllal fogadta örökbe, hogy ezzel is megfeleljen a róla kialakított „a család sztárja” imázsnak. A hollywoodi villa falai között azonban „a legdrágább anya” – Crawford állítólag megkövetelte ezt a megszólítást – igen gyakran nézett a pohár fenekére, mohó szexuális étvágya pedig nem csak a férfiakra terjedt ki.  



Mondani sem kell, hogy a MOMMIE DEAREST-nek óriási volt a visszhangja, hiszen tulajdonképpen ez volt az első „leleplező”, mítoszromboló sztáréletrajz. A könyv rövid időn belül a bestsellerlista élére került, több millió példányt adtak el belőle. Emberek tömegei olvasták elborzadva és szánakozva Christina sanyarú gyerekkorának históriáját, ám szép számmal akadtak olyanok is, akik inkább az elhunyt Crawfordot vették védelmükbe. A néhai díva hűséges barátnője, a szintén legendás filmcsillag, Myrna Loy például határozottan kijelentette, hogy a Christina által megírt incidensek egyikéről sincs tudomása. A maga részéről kifogásolható viselkedést sokkal inkább tapasztalt Christinánál, mint Joannál. Crawford első férje, Douglas Fairbanks Jr. filmszínész így nyilatkozott: „Az a Joan Crawford, aki valaha a feleségem volt, egyáltalán nem azonos azzal, aki a MOMMIE DEAREST-ben szerepel.” Cindy és Cathy, Crawford két másik örökbe fogadott lánya szintén elítélően nyilatkozott Christina könyvéről. Cathy ezt mondta: „Az én anyám nem azonos azzal a nőszeméllyel, aki abban a könyvben szerepel. Azzal a Joan Crawforddal én sosem találkoztam. Anyám melegszívű, szeretetteljes asszony volt, akit egész életemben hiányolni fogok.” A negyedik testvér, a vietnami veterán Christopher viszont megerősítette Christina kijelentéseit, sőt előadta a saját emlékeit is. Állítása szerint egyszer gyufával játszott, mire Crawford büntetésből a tűzbe tartotta a kezét. Hetekig tartott, míg begyógyultak a sérülései. Ötéves volt, amikor Christina játékból ráadta Joan egyik ruháját. A sztár rajtakapta őket, és állítólag katonai derékszíjjal verte össze Christophert. A férfi a botránykönyv megjelenése után így nyilatkozott a nevelőanyjáról: „Gyűlöltem azt a rettenetes némbert! Tudom, hogy borzalmas dolog ilyet mondani, de rászolgált.” Rossz nyelvek szerint Christinának és Christophernek minden okuk megvolt arra, hogy gyűlöljék a nevelőanyjukat, ugyanis a díva így rendelkezett a végakaratában: „Christina lányomról és Christopher fiamról nem kívánok gondoskodni az általuk is jól ismert okok miatt.”

Néhány filmsztár – például Bette Davis, June Allyson, Helen Hayes és Betty Hutton – viszont megerősítette, hogy a Christina által leírt esetek egy része valóban megtörtént. Hutton korábban Crawford szomszédja volt, és azt állította, hogy többször látta a gyerekeket egy-egy incidens után, sőt gyakran áthívta őket magukhoz, hogy Christina és Christopher az ő gyerekeivel játsszanak. Joan egyik legjobb barátnője, Eve Arden színésznő azt mondta, hogy a néhai filmcsillag nagyszerű asszony volt ugyan, de anyának valóban nem volt tökéletes. 1998-ban a MOMMIE DEAREST „jubileumi kiadás”-ban újra megjelent, ám Christina a könyvet – talán a film kínos bukása miatt is – részben átdolgozta. 50 oldalt kihagyott az eredeti szövegből, viszont 100 oldalnyi új anyag került a műbe. Az eltelt évtizedek nem szépítették meg az asszony emlékeit, az átdolgozások ugyanis egyáltalán nem azt a célt szolgálták, hogy Joant árnyaltabban mutassák be. Christina főleg azokat a részeket mellőzte, melyek az első kiadás kritikusai szerint nemcsak Crawfordra, hanem rá is rossz fényt vetettek. A jubileumi kiadásban konkrétan megnevezett néhány olyan személyt, akik addig név nélkül szerepeltek a könyvben. A kiegészítésekben a korábbinál részletesebben taglalta nevelőanyjával való kapcsolatát az 1970-es években, illetve bővebben írt Christopher sorsáról, a fiút ért egykori bántalmazásokról.

Dunaway, a sztár
Ahogyan a bestsellerekkel lenni szokott, a MOMMIE DEAREST megfilmesítése sem váratott magára túl sokat. A Paramount Pictures égisze alatt kezdődött a munka. A kulcskérdésekbe Christina beleszólást kért és kapott, már csak azért is, mert férje, David Koontz volt az egyik producer. A Paramount Franco Zeffirellit ajánlotta rendezőnek, Christina azonban elutasította a javaslatot, mert egyáltalán nem értett egyet a jeles direktor elképzeléseivel. Zeffirelli ugyanis Crawfordot Hollywood áldozataként akarta bemutatni. A rendezői székbe végül Frank Perry ülhetett, aki ugyan nem tartozott a legtekintélyesebb hollywoodi alkotók közé, de azért megbízható (és főleg kompromisszumokra hajlandó) művésznek számított. Joan megformálását Anne Bancroft vállalta, ám miután elolvasta a forgatókönyv végső változatát, visszaadta a szerepet. Faye Dunaway hajlandó volt arra, hogy Bancroft helyére lépjen. Szerződtetése több okból is jó ötletnek tűnt. Dunaway akkoriban Hollywood egyik legsikeresebb színésznője volt, 1977-ben az Oscart is megkapta a HÁLÓZAT című filmben nyújtott alakításáért, nevének tehát kétségtelenül megvolt a kereskedelmi vonzereje. Senki nem vitatta, hogy színésznői képességei alkalmassá teszik Crawford bonyolult jellemének megformálására, ráadásul az esetleges támadásokat részben ki lehetett védeni azzal, hogy valaha maga Joan gondolta úgy, hogy Faye lenne a legmegfelelőbb arra, hogy őt eljátssza. Nem volt mellékes szempont az sem, hogy Perry és Dunaway 10 évvel korábban már dolgoztak együtt a DOC (1970) című (mérsékelt sikert aratott) westernben, vagyis ismerték egymás munkastílusát. Perrynek az volt a véleménye, hogy Dunaway a régi nagy hollywoodi sztárok méltó utódja színészi tehetségben éppúgy, mint sztárallűrök tekintetében. Utóbbiakból a színésznő bőséges ízelítőt adott – egyébként is híres volt a nehéz természetéről –, és bennfentesek szerint olyan pokollá tette a forgatást, ami még az igazi Crawfordnak is a becsületére vált volna.

Faye alighanem szintén több szempontot mérlegelt, mielőtt igent mondott volna a felkérésre. Szakmai okokból feltétlenül szüksége volt egy olyan filmre, mellyel megerősítheti sztárstátusát, az ANYU A SZTÁR-ról pedig borítékolni lehetett, hogy nagy publicitást fog kapni. Az Oscar-díj 1977-es átvétele után Dunaway dúskált ugyan a szerepajánlatokban, ám nem túl szerencsésen válogatott közülük. Ráadásul pályája e különösen fontos szakaszában két évre felhagyott a filmezéssel, hogy rendbe hozza zűrös magánéletét. (E döntése egyébként  látványosan ellentmond annak a gyakori vélekedésnek, hogy Dunaway éppoly hideg és számító karrierista, mint akit a HÁLÓZAT-ban játszott.) A LAURA MARS SZEME (1978) című thriller forgatásán megismerkedett Terry O’Neill brit sztárfotóssal, akivel egymásba szerettek. Faye az új szerelem kedvéért elvált első férjétől, Peter Wolf zenésztől. O’Neill nemcsak arra biztatta, hogy vállalja el Crawford szerepét, hanem maga is beszállt a produkció finanszírozásába. A karrierszempontok mellett Dunawaynek voltak egyéb motivációi is. Tisztelte Crawfordot, és remélte, hogy a filmvásznon sikerül sokkal árnyaltabban bemutatni őt, mint Christinának a könyv lapjain. Álláspontjának már a forgatás kezdeti szakaszában hangot adott: „Nem igaz, hogy Joan olyan szörnyeteg lett volna, mint amilyennek a lánya leírta. Crawford keményen megküzdött a sikerért, és magam is tudom, milyen áldozatokat követel ez a pálya.”



Dunaway a tőle megszokott intenzitással vetette bele magát a szerepbe, és annyira átlényegült Crawforddá, hogy olykor már maga is azt hitte, megszállta őt a néhai színésznő szelleme. A maszkmesterrel való több órás kísérletezés után sikerült kialakítani a jellegzetes Crawford-külsőt, miután Faye rájött arra a titokra, hogyan használta Joan az arcizmait a megfelelő hatás elérése érdekében. A kosztümökkel viszont különösen sok probléma volt, és egy ízben Dunaway állítólag dührohamot kapott, mikor változtatni akartak az egyik szoknyája ráncain. Hogy mi igaz mindebből, azt nehéz eldönteni, az viszont tény, hogy a híres jelmeztervező, Irene Sharaff később meglehetősen pikírt és ironikus hangon nyilatkozott a Faye-jel való közös munkáról. A színésznőnek különösen nagy problémát okozott a híres ruhafogas-jelenet, amikor szerepe szerint magán kívül kellett üvöltenie a lányával. Dunaway a LOOKING FOR GATSBY című önéletrajzi könyvében azt írta, hogy rekedtre kiabálta magát ebben a jelenetben, de a végeredménnyel nem volt megelégedve. Végül felhívta Frank Sinatrát, akivel előző filmje, AZ ELSŐ HALÁLOS BŰN (1980) forgatásán barátkozott össze, és tőle kapott tanácsokat arra, milyen technikával tudja hangjának erejét és mélységét káros következmények nélkül változtatni. Egyébként bármennyire is szenvedett a stáb Faye kiszámíthatatlan viselkedésétől, a díva magatartására logikus magyarázat adható. Dunaway a híres Actor’s Studio növendéke volt, a teljes átlényegülés híve, ennek megfelelően nem tudott egyik pillanatról a másikra kilépni a szerepéből, miután kikapcsolták a jupiterlámpákat. Mivel az alkotói elképzelés szerint egy labilis idegzetű filmcsillagot alakított, tulajdonképpen semmi meglepő sincs abban, hogy a forgatási szünetekben is ennek megfelelően viselkedett.

A fogadtatás
Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy ha a MOMMIE DEAREST a negatív Crawford-kép ellenére is óriási siker lett, a belőle készült film miért volt mégis kínos bukás? Ennek egyik oka alighanem az, hogy a forgatókönyvírók alaposan átdolgozták a könyvet, és végül a filmbeli Crawfordnak sem a regényben szereplő figurához, sem „a család sztárja” imázshoz nem volt túl sok köze. A legfeltűnőbb, hogy Crawford 4 gyereke közül Cathyről és Cindyről egyetlen szó sem esik. Persze nem kizárt, hogy az alkotók ezzel csak az esetleges jogi procedúrákat kívánták elkerülni, hiszen fentebb szó volt arról, hogy a két lány elutasítóan viszonyult Christina könyvéhez. Christopher is szinte csak mellékesen szerepel a filmben. Bizonyos figurákat és eseményeket összevontak, aminek az lett az eredménye, hogy végül már maga Christina jelentette ki, hogy a filmnek nem sok köze van a valósághoz. Így például az a jelenet, amelyben Joan késő este dühödten esik neki a rózsabokroknak előbb egy hatalmas metszőollóval, majd egy fejszével, a filmben azután látható, hogy Louis B. Mayer elbocsátotta a sztárt az MGM-től, holott Christina szerint az effajta incidensekre valójában minden különösebb indok nélkül került sor. A film elején azt látjuk, hogy Joan a cselédlánnyal együtt súrolja a padlót, ám Christina azt állította, ilyesmi soha nem történt: nevelőanyja megkövetelte ugyan a makulátlan tisztaságot, de egyszer sem állt oda személyesen takarítani, a padlót Christinának vagy Christophernek kellett felsikálnia. A Steve Forrest által alakított Greg Savitt a valóságban nem létezett: megalkotásához Crawford harmadik férjének, Phillip Terry színésznek és Joan számos alkalmi szeretőjének jellemző tulajdonságait használták fel. Carol Ann, a házvezetőnő figurájában szintén több különböző személy jellemvonásait kombinálták, azokét a háztartási alkalmazottakét, akik Crawfordnál dolgoztak 1937 és 1977 között.



Egy másik komoly probléma a film stílusa, amely leginkább egy szappanoperára emlékeztet, főleg a jelenetek felépítésében. Az alkotók a részletekkel nem különösebben bíbelődve „ugrálnak” az egyik kulcsfontosságú eseménytől a másikig, miközben megfeledkeznek az átvezetésekről. Például az egyik jelenetben még azt látjuk, hogy Joan teljesen összeomlott, miután a Warnertől is menesztették, majd különösebb átmenet nélkül egyszer csak az Alfred Steele-lel kötött esküvő következik. Az ismerkedéstől az oltárig vezető út teljesen kimaradt. Bizonyos határig elfogadható ez a módszer, hogy egy hollywoodi filmcsillag életét „hollywoodiasan” ábrázolják, ám egy ponton túl mindez paródiába fordul át. Az ANYU A SZTÁR túlment ezen a határon, a kritika és a közönség nem is nagyon volt hajlandó mást látni benne, mint paródiát. Ahogyan azonban korábban a THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW-val (1974), később pedig a SHOWGIRLS-szel (1995) történt, az ANYU A SZTÁR-nak is hamar kialakult egy szűk, de lelkes rajongótábora. A Paramount Pictures marketingesei azonnal reagáltak minderre, és reklámkampányuk további részében már a mű „camp classic” jellegét hangsúlyozták. A film végül is behozta a gyártási költségeit, sőt némi hasznot is hajtott, ám messze elmaradt a várakozásoktól. A második Arany Málna-díjkiosztón az ANYU A SZTÁR rekordot állított fel: 9 jelölést kapott, ebből 5 kategóriában győzött. Mondani sem kell, hogy egyik díjazott sem örült az elismerésnek, és senki nem vette át a neki ítélt Arany Málnát.

Faye Dunaway pályáján az ANYU A SZTÁR valóban meghozta a fordulatot, ám a színésznő reményeivel ellentétben nem pozitív, hanem negatív irányba: az 1970-es évek nagy sikerei után az 1980-as években sorozatos bukások következtek, további Arany Málna-jelölésekkel. Dunaway később többször is nyilvánosan sajnálkozott amiatt, hogy elvállalta ezt a „karriergyilkos” szerepet. Már említett önéletrajzi regényében – melyben az ANYU A SZTÁR-ral feltűnően keveset foglalkozik – ironikusan megjegyezte, hogy annak idején számos jóindulatú barátja próbálta lebeszélni őt arról, hogy eljátssza Diane Christensen Oscar-díjas szerepét a HÁLÓZAT-ban, miközben ugyanezek a jó barátok nem le-, hanem inkább rábeszélték őt Joan Crawford szerepére. Saját alakításáról lényegében ellentmondásosan nyilatkozott. Szerinte egy rendezőnek mindig tudnia kell kontrollálni a színészeit, és értésükre adni, mikor szükséges visszafogottabban játszaniuk. E kijelentésével Faye burkoltan ugyan, de tulajdonképpen igazat adott azoknak a kritikáknak, melyek szerint túljátszotta a szerepet. Ugyanakkor a színésznő azt is megjegyezte, hogy egész egyszerűen túl jó volt erre a szerepre, és ebben a megállapításban is van igazság. Dunaway ugyanis arra helyezte a hangsúlyt, hogy Crawfordot emberközelbe hozza, érzékeltesse vitatható cselekedeteinek lélektani hátterét, miközben az alkotók tulajdonképpen megelégedtek annyival, hogy Joan hangulatváltozásait és dühkitöréseit különösebb pszichológiai magyarázat nélkül bemutassák. Dunaway alakítása nem amiatt kényes pontja a filmnek, mert a színésznő rosszul játszik, hanem azért, mert játéka és a film koncepciója nincsenek összhangban egymással. Erre is maga Dunaway hozott fel egy példát. Önéletrajzában megírta, hogy az elsők között forgattak le egy tengerparti jelenetet, melyben Joan a tábortűz mellett komoly beszélgetést kezdeményez a lányával, és ez a jelenet sok mindent világossá tett volna Crawford viselkedésében. Faye már azt is komoly szakmai hibának tartotta, hogy egy ilyen jelenet felvételére mindjárt a forgatás legelején sor került, holott az ilyesmi olyan érzelmi kötődést igényel a színészektől, ami néhány nap alatt még nem alakul ki közöttük. Ráadásul a kulcsfontosságú jelenet végül a vágószoba padlóján végezte, sok más képsorral egyetemben. (Érdekes módon viszont a Paramount a film lobby cardjaihoz – a mozik kirakataiban elhelyezett reklámfotók – számos olyan fotót felhasznált, melyek a kivágott jelenetekből származtak.)



Faye Dunaway alakítása azért is válhatott a produkció egyik sarkalatos pontjává, mert a színésznőnek egyszerűen nincs egyenrangú partnere a filmben. Ez részben a forgatókönyv hibája, hiszen Joan mellett csupán Christina számít fontosabb szereplőnek, őt viszont rögtön ketten is alakítják: gyerekkorában Mara Hobel, felnőttként pedig Diana Scarwid. Míg a kislányról csak annyi mondható, hogy talán nem volt a legjobb választás, addig Diana Scarwid játéka egyértelműen rossz, de legalább azt megérteti velünk, hogy a színésznői ambíciókat dédelgető Christinából valószínűleg nemcsak azért nem lett sztár, mert nem tudott kilépni az anyja árnyékából, hanem talán azért is, mert tehetsége se nagyon volt ehhez a pályához. A Carol Annt alakító Rutanya Alda a hűséges bejárónő sematikus figuráját játssza. A férfi szereplőknek sem volt sokkal több lehetőségük az árnyalt jellemábrázolásra. A Steve Forrest által megformált Greg Sawitt tipikus szappanopera-figura lett, Howard Da Silva sem igazán képes érzékeltetni Louis B. Mayer kisugárzását és hatalmát, Harry Goz alakításában pedig Alfred Steele egy papucsférj, nem pedig egy kivételes tehetségű üzletember. A papírmasé figuráknak köszönhetően válik helyenként már-már nevetségessé Dunaway-Crawford, hiszen azt kéne látnunk, hogy az elegáns és szexi külső mögött egy férfi keménységével küzd egy férfiak uralta világban, ehelyett viszont azt látjuk, hogy despotaként uralkodik mindenhol, összeomlásai, dührohamai pedig érthetetlenné válnak egy olyan miliőben, ahol szemmel láthatóan nincs hozzá hasonló kaliberű ellenfele. Az ANYU A SZTÁR-t mégis elsősorban Faye Dunaway alakítása miatt érdemes megnézni, mert valami mégiscsak „átjön” abból, amit a színésznő ábrázolni próbált: egy olyan sztár portréja, aki kitartással, szorgalommal és tehetséggel jutott fel a filmvilág csúcsára, és aki nemcsak másokkal, de magával szemben is kíméletlenül perfekcionista volt, s bár a csodálat mellett igényelte a szeretetet is, házasságai, szeretői, gyermekei és rajongói mellett is valójában magányos volt.

ANYU A SZTÁR (Mommie Dearest) – amerikai film, 1981. Vetítési idő: 129 perc. Rendezte: Frank Perry. Írta: Christina Crawford „Mommie Dearest” című regénye alapján Frank Yablans, Frank Perry, Tracy Hotchner, Robert Getchell. Operatőr: Paul Lohmann. Zene: Henry Mancini. Díszlet: Richard C. Goddard. Jelmez: Irene Sharaff. Főszereplők: Faye Dunaway (Joan Crawford), Diana Scarwid (a felnőtt Christina Crawford), Steve Forrest (Greg Savitt), Howard Da Silva (Louis B. Mayer), Mara Hobel (a gyerek Christina Crawford), Rutanya Alda (Carol Ann), Harry Goz (Alfred Steele), Michael Edwards (Ted Gelber). Producer: David Koontz, Neil A. Machlis, Terence O’Neill, Frank Yablans. Gyártó: Paramount Pictures. Bemutató: 1981. szeptember 16. (Egyesült Államok), 2005. június 7. (Magyarország, DVD)

Arany Málna-díjak
1982: Legrosszabb film (Frank Yablans)
1982: Legrosszabb forgatókönyv (Frank Yablans, Frank Perry, Tracy Hotchner, Robert Getchell
1982: Legrosszabb színésznő (Faye Dunaway, megosztva kapta Bo Derekkel)
1982: Legrosszabb női mellékszereplő (Diana Scarwid)
1982: Legrosszabb férfi mellékszereplő (Steve Forrest)
1990: Az 1980-as évek legrosszabb filmje (Frank Yablans)

Arany Málna-jelölések
1982: Legrosszabb rendező (Frank Perry)
1982: Legrosszabb női mellékszereplő, legrosszabb új felfedezett (Mara Hobel)
1982: Legrosszabb női mellékszereplő (Rutanya Alda)
1990: Az 1980-as évek legrosszabb színésznője (Faye Dunaway, jelölve még AZ ELSŐ HALÁLOS BŰN, A GONOSZ LADY és a SUPERGIRL című filmekért is)
2005: Az elmúlt 25 év legrosszabb drámája

Címkék

anniversary drama faye dunaway frank perry

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr464535863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

orion 2008.09.21. 19:19:00

"a színésznőnek egyszerűen nincs egyenrangú partnere a filmben" Négy férj, örökbefogadott gyerekek: Nem csoda, hogy hiányzik az egyenrangú partner a történetből. Stúdiófőnökökből, szobalányokból ritkán lesz Férfi Főhős. És erről azért nem a forgatókönyv tehet. Talán ha Crawford hamarabb összejön azzal a kólás pasassal, esetleg ő is jobban jár, meg a róla készült film is. Nem lepne meg, ha Dunaway-nek hasonló gondja lenne. Mellesleg, ha megnézzük a 80-as évek sikeres filmjeit - pl. Oscar-jelölések - akkor láthatjuk, hogy egy ilyen géppisztolyos bonninak egyáltalán nem lehetett volna könnyű dolga az akkori női szerepekkel, még bukás nélkül sem: Munkásnők és háziasszonyok slafrokban (made for M. Streep, S. Spacek, S. Field), sírdogálós, papírzsebkendős történetek (Becéző szavak, Acélmagnóliák) stb. Valószínűleg Cher is főként ezért kaphatott Oscar-díjat, mert annyira kilógott a sorból (a vert mezőnyben körökkel jobb színésznők végeztek - korrekt alakításokkal). És talán a szerintem elég középszerű Michelle Pfeiffer sem vitte volna ennyire, ha nem vonaglik ott a zongora tetején a Csodálatos Baker fiúkban. Dunaway-nek a film noir-os időkben kellett volna színésznősködnie. Vagy esetleg mostanában, a női egyenjogúság virágkorában.

Tony_McDouglas 2008.09.21. 19:51:48

Szia Orion! Végre, már azt hittem, ugyanakkorát bukom ezzel a szöveggel, mint az alkotók magával a filmmel! :)) "a színésznőnek egyszerűen nincs egyenrangú partnere a filmben" Ez sajnos szerintem tényleg így igaz. Az igazi Crawfordnak az életben ugyanis valóban fajsúlyos emberekkel akadt dolga férjeitől kezdve a stúdiófőnökökig, nem is beszélve a híres partnernőivel (pl. Bette Davis) való rivalizálásról. A gond tehát szerintem nem az, hogy az igazi Crawford életében nem voltak vele egyenrangú személyiségek és ellenfelek, hanem az, hogy a filmben sajnos nem elég fajsúlyosan jelennek meg. (Már ha egyáltalán szó esik róluk.) Dunaway egyébként tényleg sok mindenben hasonlít Crawfordra. Például mindketten munkamániások voltak, mindkettőjüket háromszor jelölték Oscarra (egyszer nyertek: Crawford elsőre, Dunaway harmadikra), sőt Dunaway éppen a MOMMIE DEAREST forgatása idején fogadott örökbe egy fiút, Liamet. (Ámbár évekig azt terjesztette, hogy saját fia, ám az exférj Terry O'Neill az új évezredben bevallotta a titkot.) A MOMMIE DEAREST egyébként szerintem nem Dunaway első rossz alakítása, hanem utolsó, igazán fajsúlyos (és szerintem végeredményben jól megoldott) szerepe volt. A 80-as években tényleg kevés babér termett számára, bár az ELLIS ISLAND című tévésorozatért Golden Globe-ot kapott, a BARFLY-ért pedig elég jó kritikákat. (Azt a szerepet – egy alkoholista nőt – ingyen vállalta, annyira tetszett neki.) Dunaway igazán jó és emlékezetes filmjei szerintem is 1967 és 1981 között készültek, s bár a későbbi szereplései sem mindig jelentéktelenek, ám azok mégsem érnek nyomába sem a híres filmjeinek és szerepeinek. P. S.: Bizony, Michelle Pfeiffer szerintem is többre vitte, mint amennyi benne volt. :)

orion 2008.09.22. 03:35:31

Talán azért nem szóltak hozzá, mert nem ismerik a filmet. Én sem láttam, így nincs is véleményem róla. Tényleg érdekes, hogy Dunaway szinte nem is tudott hibázni a 70-es években, a legtöbb akkori filmje ma is népszerű. A 80-as évektől kezdve pedig 180 fokos fordulat. Talán kevesebbet és átgondoltabban kellett volna vállalnia. Az IMDB 103 tételt listáz nála, ebből 73 volt 1981 után. A nála 4 évvel idősebb Jane Fondánál pl. összesen van 42 szerep, amiből 7 esik 1982 utánra - addig láthatóan folyamatosan dolgozott - és csak 2 jött a bukásnak bizonyuló Stanley és Iris után. 40 felett nehéz lehet egy nőnek Hollywoodban (talán még ma is, pedig ma már, köszönhetően az Amerikai pitének, tudjuk, hogy "MILF sells"), főleg akkor, ha valaki már 40 alatt sem számít könnyű természetnek.

Tony_McDouglas 2008.09.22. 21:45:14

„Talán azért nem szóltak hozzá, mert nem ismerik a filmet.” Meglehet, hogy tényleg ezért diskurálunk csak ketten, pedig a film megjelent nálunk DVD-n, sőt valamelyik mozicsatorna is játszotta. Annyira még nem régi megjelenés, hogy ne lehessen beszerezni, de annyira már igen, hogy elvileg rajtam kívül is lehessen nézője. :)) Nemrég gondolkodtam azon, hogy LÁTHATATLAN FILMEK vagy valami hasonló címmel indítanék egy másik sorozatot is a VISSZAPILLANTÓ mellett, amiben olyan alkotásokat veséznék ki, melyek külföldön elég ismertek, hozzánk viszont nem jutottak el, no de ennek most már nem sok értelmét látom. Dunaway pályájának látványos hanyatlását illetően én se nagyon látok más okokat, mint az életkort és a sztereotip szerepeket. 40 felett a színésznőket nem csak Hollywoodban nem halmozzák el jó szerepekkel, és Faye egyébként sem olyan típus, akit egy mosónő vagy egy takarítónő szerepében el tudnék képzelni. A pincérnő Bonnie-t ugyan szenzációsan játszotta, na de azért Miss Parker sem a pincérnői ténykedése miatt vonult be a történelembe... Egy interjúban valamikor a 80-as években Dunaway azt mondta, hogy képtelen meglenni munka nélkül, néhány nap pihenés után máris a forgatókönyveken és a producereken jár az esze. Egy másik interjúban arról beszélt, hogy szerencsésnek tartja magát, mert legjobb éveiben nagy szerepeket tudott eljátszani, manapság viszont nem nagyon készülnek olyan filmek, melyekkel ő sikereket aratott, s egyáltalán nem irigyli azokat a fiatal kolléganőit, akik most annyi idősek, mint amennyi ő volt híres szerepei idején, mert a skála azóta nagyon beszűkült. Egyébként a nehéz természetét ő azzal magyarázta, hogy neki a film a mindene, teljes erőbedobással dolgozik, és mérhetetlenül idegesíti, amikor azt látja, hogy a környezetében valaki nem veszi elég komolyan a saját munkáját, mert a filmezésben minden résztvevőnek megvan a maga feladata, amit mindenkinek kifogástalanul kell elvégeznie. Kollégái és rendezői közül Kirk Douglas, Richard Chamberlain, Warren Beatty, Elia Kazan, Jack Nicholson, Robert Redford, Johnny Depp és Peter Falk el voltak ragadtatva tőle, Roman Polanski és Bette Davis viszont egyáltalán nem. Miss Davis azt írta az emlékirataiban, hogy „soha nem lennék képes arra, hogy valaha még egy filmet forgassak Miss Dunawayjel”, és Polanski is hasonlóképpen nyilatkozott Faye-jel kapcsolatban. Ugyanakkor azt is elismerte, hogy Dunaway alakítása végül is megérte azt a rengeteg cirkuszt, ami a KÍNAI NEGYED forgatását végigkísérte. Persze ami Polanskit és Dunawayt illeti, bagoly mondja verébnek(ről), mert maga Polanski is különösen nehéz ember hírében áll. Nicholson egyszer azt mondta róla: „Roman egy zsarnok. Ha az ember ezt tudomásul veszi, akkor viszont elég jól ki tud jönni vele.” És egy tipikus női vélemény Faye-ről. Kirk Douglas feleségét egyszer állítólag megkérdezték, hogy nem féltékeny-e híres férjére, aki annyi szép színésznőt ölelt már a filmjeiben. Az asszony állítólag azt felelte: „Egyetlen feleség sem érezné magát biztonságban, ha tudná, hogy férje épp meztelenül hempereg Faye Dunawayjel egy forgatáson.” (Az ominózus hempergés A MEGEGYEZÉS című filmben látható, mely egyike Faye nagyon kevés ruhátlan szerepléseinek.) Magam egyébként azért is kedvelem őt – és szerintem Faye ebben is Crawfordra hasonlít –, hogy tehetségével és kitartásával ért el mindent. Nem volt senkinek a senkije (pedig elég sok hírességhez fűzte bensőséges viszony), nem mutogatta magát csupaszon semmilyen férfimagazinban, nem kürtölte tele a médiát a politikai nézeteivel, a magánügyeivel, meg minden egyéb mellékes dologgal, melyekkel fél- és negyedtehetségek, mondvacsinált celebek próbálnak érdeklődést kelteni maguk iránt.

orion 2008.09.24. 02:50:38

"a skála azóta nagyon beszűkült." Hát, nem tudom. Az A-kategóriás filmekben bizonyára, hiszen ezeket manapság már nem felnőtteknek csinálják - szemben (erőteljesen szemben) a 70-es évekkel. Viszont az amerikai filmipar ma sokkal kevésbé jelenti a hollywoodi A-kategóriát, mint bármikor korábban: A tévé mellé megjelent a házimozi, ennek ill. a tévézés technológiai változásainak (műhold, kábeltévé, digitévé) köszönhetően az amerikai sorozatok elárasztották a világot. A független film napról napra erősebb. Mindezek új alternatívákat teremtenek a filmkészítőknek, márpedig az új alternatívák nyilvánvalóan egyre bővülő sokszínűséget is jelentenek, amely sokszínűség a színészi szerepekben is meg kell mutatkozzon. (Nem teljesen függetlenül a társadalmi változásoktól.) Ami pedig Hollywoodot illeti, ők is kénytelenek igazodni a trendekhez: Az amerikai lakosság fokozatosan non-WASP-osodik, a külső ingerek - alkotók; követésre, másolásra érdemes filmek - már nem szinte kizárólag Európából, hanem egyre gyakrabban Ázsiából érkeznek. Mindehhez járul a pénzügyek egyre növekvő nemzetközi kitettsége - mind finanszírozási (bizonyára), mind bevételi (kétségkívül) oldalról. Bár az is igaz, hogy erre ők egyelőre a McDonalds-menüvel válaszolnak, hiszen a Transzformerek meg a Manuszok pont ugyanolyan, a legkisebb közös többszörösön alapuló univerzális termékek, mint a Big Mac. Viszont ha valakinek ez kevés, az szerintem ma több lehetőség közül választhat, mint korábban.

Ismeretlen_99916 2008.09.24. 22:28:38

Sok mindenben igazat adok Neked, egy ideje már tényleg egész más a hollywoodi stúdiók célközönsége, manapság egy olyan film, mint a régmúltból pl. AZ UTOLSÓ SZOLGÁLAT, az ÖT KÖNNYŰ DARAB, AZ UTOLSÓ MOZIELŐADÁS, a KÍNAI NEGYED vagy a HÁLÓZAT, valószínűleg csak rétegfilm lenne, talán el se készülhetne. Utóbbi kettőnek például évek óta nem készült el a remake-je, pedig a HÁLÓZAT-ot éppen a tévé számára George Clooney akarta megcsinálni, akinek a színészi képességeiről lehetne vitatkozni (melyik sztáréról nem?), de az kétségtelen, hogy egy ideje „húzónév”-nek számít, oszt' még se megy ez a projekt. Az amerikai sorozatokkal szerintem nagyjából ugyanaz a baj, mint a hollywoodi szuperprodukciókkal. Egy kaptafára készülnek (főleg a képi megoldásaikat illetően), és nem is igen tudnék hirtelen olyan mai színészt mondani, akinek a nevéhez több sikeres sorozatszerep is fűződik. (Persze az én véleményem nem mérvadó, 3-4 résznél többet még a legmenőbb sorozatokból se tudok megnézni, annyira nem kötnek le, a SZEX ÉS NEW YORK-kal például ki lehet üldözni a világból). A tévé a sztárcsinálás szempontjából nagyon csalóka: látszólag a legkülönbözőbb műfajokban tudja szerepekkel ellátni a színészeket, ám valójában az „A” kategóriás, „mcdonaldsos” szinten elkészített sorozatokkal lehet igazán befutni, melyekben nem állítom, hogy nincsenek színészi kihívást jelentő feladatok, de nem hiszem, hogy bármelyik komoly színészt hosszú távon kielégítené, hogy őt egyetlen sorozatszereppel azonosítsák. Amerikában egyébként állítólag nem is nagyon van átjárás a tévé és a filmvilág között olyan értelemben, hogy nagyon ritka, hogy valaki mindkét területen sikeres, pláne egy időben. Talán Whoopi Goldberg mondott egyszer valami olyasmit: „Ha egy filmemet a moziban megnézi egymillió ember, az kasszasiker. Ha ugyanennyien néznek a tévében, az bukás.” Ami a független filmet illeti, szerintem ott is kialakult egyfajta „hollywoodizálódás” (de hülye szó!): elég csak arra gondolni, milyen filmeket csinált régebben John Waters, aztán milyeneket kb. a 80-as évektől, vagy hasonlót láthatunk Gus van Sant pályáján is. Én nem állítom, hogy „elkurvul” az a független rendező, aki nemcsak a rokonainak forgat, de nekem úgy tűnik, a „független film” manapság gyakran csak annyit jelent, hogy „nem stúdiófilm, nem nagy költségvetésű film”, de tematikailag-stilárisan egy-egy független film gyakran alig különbözik a stúdiófilmektől. Az ázsiai hullám ugyan még tart, de arról meg azt gondolom, hogy az értékesebb vonulaton többé-kevésbé túl vagyunk, ma már azért a Távol-Keletről is zömmel az ilyen-olyan horrorok futnak be (legalábbis hozzánk), újdonság, hogy most már nemcsak Japánból, hanem például Koreából is, de hát ezeknek előbb-utóbb el is készül az amerikai remake-jük, ahogy régebben a francia vígjátékoknak is. Szóval én még nem látom az amerikai (hollywoodi) filmművészeten, hogy jelentősen átformálták volna az új technológiai lehetőségek vagy a „keleti szél”, sőt utóbbit Hollywood mintha egyre inkább a vitorlájába fogná. Bocs, ha kicsit kuszának tűnnek a gondolataim, kicsit kapkodok, indulok mindjárt haza.

orion 2008.09.26. 18:26:25

A független film egy lehetőség: Úgy is megcsinálhatod a mozidat, hogy nincs benne sem Julia Roberts, sem néhány robot. És ha elég jó vagy, akkor idővel választhatsz, hogy elmész kurvulni, vagy függetlenkedsz tovább (esetleg épp úgy, hogy Julia Roberts maga ajánlkozik be hozzád, mert egy tál lencse áráért nálad megvalósíthatja a művészi ambícióit). De a lényeg az, hogy függetlenek mindig lesznek, mert mindig jönnek újak - új történetekkel (találkozik egy lány és egy fiú, meg hasonlók), új elégedetlenségekkel. A nemzetközi nyitás sokféleképpen hathat: Pl. ma már nem ábrázolhatod az ázsiaiakat karikatúraként: kis sárga emberek, elektronikus kütyükkel és mókás tornagyakorlatokkal, mert a nézők kiröhögnek. Azzal, hogy kénytelen vagy figyelembe venni az Amerikán kívüli világot is - mert a sztárolt sztárok közül sokan külföldiek, jó néhányuk anyanyelve nem is az angol; mert az amerikai nézők toleranciaküszöbe is nő, ahogy egyre több külföldi filmest és filmet látnak; és főleg, mert ma már a külső piacok is rengeteget számítanak - változnak a karakterek, legyen szó akár fő-, akár mellékszerepekről. Másik hatás (összefüggésben a technológiával): Nagy piac, ergo nagy film, ergo nagy költségvetés. Márpedig a befektetett pénznek minél hamarabb vissza kell jönnie. Emiatt, ill. a PC-s részlegre fordított rengeteg idő és pénz miatt változnak, megváltoztak a forgatások. Így változik a filmek stílusa is. A technológiának köszönhető az is, hogy ha a stúdió fenntartja magának az utolsó vágás jogát, akkor erre egy mai rendező csak megvonja a vállát, hiszen a DVD-n már az ő változata is rajta lesz. (Ez egyébként csak előszele a jóval drasztikusabb változásoknak.) És az is, hogy a nézők - köszönhetően az extráknak: kommentár, Making of.. stb - egyre "dörzsöltebbek" lesznek, azaz egyre több szemszögből képesek véleményt mondani egy filmről (ami azzal is jár, hogy egyre nehezebb elkápráztatni őket- márpedig kápráztatni muszáj). De ide tartoznak az olyan apróságok is, hogy pl. az első féltucatnyi Blu-Ray megjelenés közül az egyik kínai (Repülő tőrök klánja) volt, egy másik pedig francia (Az ötödik elem) is. Vagy az, hogy Peter Jackson - köszönhetően a technológiának ill. a korábbi nagy költségvetésű-nagy bevételű rendezéseinek - csak úgy, szórakozásból megengedhette magának, hogy új jelenetet forgasson a King Konghoz. Ilyenek. Persze Hollywood ezzel együtt is megmarad olvasztótégelynek, ahol minden vajszínű árnyalatot kap.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása