aeon flux

ready for the action now, danger boy?

Zalaba_Ferenc
2007. május 31. 14:19:48

Kategória: 12 komment

zodiac (2007). néha sajnálom, hogy sötét van a moziban. nem, ne kezdj el örömködni: nem cidriztem, egyáltalán nem erről van szó. ha világosabb lett volna, akkor használhattam volna jegyzetfüzetet, és lett volna esélyem a filmmel szemben.

talán némivel több, mint azoknak a san franciscói nyomozóknak és újságíróknak, akik hosszú éveket töltöttek a zodiákus gyilkos utáni nyomozással. a hatvanas évek végén öt embert biztosan megölt az a fehér férfi, aki leveleket, titkosírással szövegezett üzeneteket küldött a rendőrségnek és a sajtónak, nem ritkán névreszólóan. az ilyen kihívás persze sosem talál süket fülekre, s ugyan évente több száz embert meggyilkolnak san franciscóban, a jófiúk közül néhány arc személyes kihívásnak veszi a nagyfenekű kekeckedést. ők sosem tudtak lejönni az ügyről, ami a mai napig megoldatlan maradt.

nem túl jó kiindulópont ez egy sorozatgyilkosos filmnek, amit ráadásul az a david fincher dirigált, aki öt éve hallgatott, s akitől ilyen hosszú pauza után minimum csodát várna az ember, főleg ebben a zsánerben. hiba lenne ilyen előítélettel beülni erre a mozira, melynek végkifejlete mindenki előtt ismert, aki nem most hall először a zodiákusról. viszont az nem róható fel a nézőnek, hogy egy fincher-filmtől fincher-élményt vár; a rendező azonban úgy döntött, hogy a decens kameramunkát leszámítva mellőzi a védjegyévé vált - és azóta rendesen kifosztott - manírjait. nincsenek műtermi szögek, felfedező kamerafarchtok, teáscsészén átcsalt nézőpontok, stb-stb.

fincher inkább a sztorira összpontosít, amely a karikaturistából lett kódfejtő, majd önjelölt nyomozó, robert graysmith (a filmben jake gyllenhaal) dokumentumregénye alapján készült. én is erősen koncentráltam, de a közel 50 szereplő és a legalább kétszer ennyi név hamar kifogott rajtam, így aztán egyre messzebb és messzebb sodródtam a történésektől, miközben graysmith egyre inkább belelovalta magát azokba, s hát te is ismered a krónikus munkamánia körülményeit: előbb a családod, aztán a munkatársaid fordulnak el tőled, végül aztán az egész világ... de hol voltam én már ekkor? nyakkendőket és irodákat számoltam, aktákat és telefonokat stócoltam, okfejtéseket és megbeszéléséket pipálgattam, s azon morfondíroztam, hogy bármenyire is színpadias a se7en, bármennyire valósághű a zodiac, az előbbi az életrevalóbb mozi. (trailer)

Címkék

kritika film fincher

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr804534578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_47663 2007.05.31. 18:07:14

meglessük majd (bár igy előre kevéslem a 6 csillagot de aztán majd kiderül...)

Ismeretlen_22500 2007.05.31. 18:21:13

na akkor ma együtt moziztunk! nekem nagyon hetedik utánérzés volt, és azzal együtt, hogy százszor összetettebb és bonyolultabb volt, úgy volt sokkal laposabb és sivárabb sajnos. a hat korrektnek tűnik. mindig is mondtam, h nem szeretem az igaz történeteken alapuló filmeket, amikor a való élet és nem a dramaturgia diktálja a cselekményt. KÉT ÉS FÉL ÓRÁBAN!

Ismeretlen_1068 2007.05.31. 19:08:19

nekem inkább az elnök emberei utánérzésnek tűnt, ráadásul nem jutott el hozzám a hír, hogy fél órával előbb kezdődik a vetítés, így mire beestem, a gyilkosság már megvolt, s épp a helyszínelés zajlott. vajh volt fincheri módon egyéni title credits?

Angelus 2007.05.31. 20:09:33

A régen elfeledett Avatar gyilkosságokat is megfilmesíthetnék már. Azok sem voltak mindennapiak, és ott el sem kapták a gyilkost. Egyszer csak abbahagyta, de majdnem megcsípték csak valahogy kicselezte a nyomozókat, ugyanis Avatar másnap küldött egy levelet, amiben leírta a parkot és a rendőrök azonosító számát is. Annyira közel volt mégsem kapták el. Hátborzongató...

Ismeretlen_37621 2007.05.31. 20:45:06

jegyzettömb helyett pda

Ismeretlen_67781 2007.05.31. 21:06:58

Lemaradtál a filmről és amiatt húzod le, hogy nem értetted? LOL... profizmus.

hinher 2007.05.31. 21:15:51

sztem teljességgel érthető és követhető a film, leszámítva azt az egytelen momentumot, hogy vajon miért pont erre a sztorira fente a fogát Fincher 5 év után. érdekes egyébként összehasonlítani a Kegytelen jel (The Zodiac) c. filmmel (előbbi az imdb-n 8,2-vel a 162. legjobb film, utóbbi pedig 5,4-et kapott). DF dolgozata nálam 7/10.

Ismeretlen_1068 2007.05.31. 21:40:35

priit ballot: csináltam egy kis felmérést (ballotot, eheh) a film után, hogy mit hagytam ki. két pisztolylövést, that's all. amúgy ez egy blog, hadd legyen már amatőr. :)

Ismeretlen_1068 2007.05.31. 21:43:43

hinher: hisz ismered a névmemóriám... :)

Ismeretlen_56007 2007.06.01. 09:55:01

aki lemaradt az elejéről az sem maradt ki semmiből. kiadták már számtalan könyvben, volt erről a sztoriról több mozi is. sajnos annyira unalmas már, nem is értem mit akart ezzel fincher!

mr. 2007.06.02. 02:01:56

nekem elég volt az előzetese ahhoz, hogy úgy érezzem, ezt nem kell látnom, mert már láttam párszor. ezek szerint jól éreztem..

heyday 2007.06.08. 13:33:15

valós félelmek ám ezek... trailer alapján ítélkezni. istenkém. hát, nem tudom, nekem a legkevésbé sem okozott gondot az események nyomon követése, sőt, a fotelba szegezett. 1 másodpercnyi üres járat nem volt, és a 2 és fél óra számomra úgy telt el mint egy 80 perces explanation. nem értem finchernek miért kellene saját magát ismételgetnie. talán nem akart ő most semmi újat, csak elmesélni vmt, lévén ő is ott ült gyerekként a buszokon, melyeket rendőrautók kísértek a suliig. gyerekkora óta izgatta fantázáját zodiac és most csinált róla egy filmet, amit több évi kutatómunka előzött meg. látszik is, nem? szerintem 'fincher-élményekben' is tobzódik a film. már az első 15 percben (ami neked ezek szerint kimaradt) legalább 3 ejakulációban volt részem. pl a taxi felülről történő kamerázása, majd ráközelítés (vajh, hogy csinálta ez a jó ember:), vagy amikor toschi nyomozó a helyszíneléskor noiritikus fényarzenálban áll az úton, és még számtalan másodpercekre bevágott képet megemlíthetnék (najó, mégegy: az megvolt, amikor hátulról vette a felszállás előtti repülőt bepakoláskor, omg:) az egyik legszebb neo-noir munka,amit az utóbbi időben láttam. fincher imádja a noirt, dehát ezt tudjuk már a se7en óta. csak az ott alkalmazott esőmosta szürkés- zöldet itt most felváltotta a ságás- barna whisky szín (isten áldja a thomson viper filmstreamet). nem csak utalgat a noirra, hanem az arcunkba nyomja (lsd. még a fény- árnyék játékon túl a klasszicizáló kameramunkát v amit nagyon szerettem: a noir posztereket a filmben- key largo, conquest és volt egy edward g. robinson poszter is. kurva nagy:-DDD az atmoszféra is tökéletes volt. olykor-olykor repdestünk a ködbe burkolt golden gate felett a 70es évek mégis velünk maradtak. kurva jók voltak a ruhák, állatok a poénok. basszátok, mi kell még?.-DDD asszem andre bazin mondta/írta, hogy előbb nézni kell megtanulni, aztán jöhet a film;-)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása