aeon flux

ready for the action now, danger boy?

a 100 legnagyobb amerikai bukás (90-81.) Takács Máté
2016. október 22. 15:36:00

Kategória: boxoffice 2 komment

Újra nyit a blamázsplázs: a nagy bukások visszaszámlálásának második etapját rendhagyó rajzfilmek és súlyos sztárgázsik jellemzik. Kiderül, hogy másodjára széttenni nem izgató, hogy a megváltás gyakran elmarad és hogy a belügyek olykor megmaradnak éppen annak. Égéstermékek, 1997 és 2009 közötti intervallumban mozogva.

bo_bombs_02.jpg

Az igazságosság és összehasonlíthatóság jegyében a dolgokat leegyszerűsítettem. Meglehet, hogy manapság a nemzetközi bevételek teljesen átformálják azt a képet, amit Észak-Amerikában mutat egy film bevétele a költségvetés fényében, de az ezredforduló előtt alig-alig lehetett számolni a külföldi bevételekkel, így hát ettől én most is eltekintek. Továbbá, nyilván ma bukni 50 milliót és 50 évvel ezelőtt bukni 50 milliót szintén más-más súllyal bírt, ennek szemléltetésére a költségvetés összegéből kivont amerikai bevétel után fennmaradó összeget a 2016-os jegyárszínvonalhoz igazítottam. Az így kapott, pirossal jelölt számok jelentik a rangsor alapját, és persze erősen tájékoztató jelleggel bírnak.

korábban:
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 100-91.

#90 Elemi ösztön 2. (Basic Instinct 2, 2006)
költségvetés: 70 millió USD
USA bevétel: 6 millió USD
bukta ma: 84,7 millió USD

Amilyen sokáig erőlködtek megszülésén, olyannyira csendben vérzett el a '90-es évek egyik emblematikus filmsikerének folytatása. Mire Sharon Stone-t szépen zöldellő milliókkal sikerült rábírni Catherine Tramell újbóli eljátszására (mellesleg még egy kis pörlekedésből is jól jött ki, amit a projekt majdnem-meghiúsulása idézett elő), és valaki végre hajlandónak bizonyult leszerződni a megalázandó férfi főszerepre, az eredeti film nézői abba a korba értek, amikor az otthonmaradás csábítóbbnak tűnik, és persze a Sony se ügyeskedte el a dolgokat a kevesebb mint 1500 mozis bemutatóval. A szörnyen kínos bevételeket szörnyen kínos kritikák tetézték, Dobó Kata pedig megint nem a jó filmben téblábolt a kiugráshoz; ennél még Seagal mellett is többet hízott rezüméje.

#89 Bolondos dallamok: Újra bevetésen (Looney Tunes: Back in Action, 2003)
költségvetés: 80 millió USD
USA bevétel: 21 millió USD
bukta ma: 84,7 millió USD

Amilyen sikeres volt az 1996-os Space Jam - Zűr az űrben, nem csoda, hogy a Warnernél jó ötletnek tűnt a bolondos dallamos figurák köré építeni egy újabb filmet. Hogy az Újra bevetésen ekkorát bukott, igazából máig érthetetlen (alig több mint 20 millió dollárt gyűjtött ÖSSZESEN), de valószínűleg a családi konkurenciával frekventáltan megszórt 2003-as holiday szezon bizonyult terméketlen talajnak. Brendan Fraser a gyerekek bizalmát is gyorsan eljátszotta, Joe Dante pedig inkább nem rendezett már semmi nagyot - ezt nem is a film kudarca, hanem állítólagos korlátozott alkotói mozgása és élete "leghosszabb másfél éve" eredményezhette, saját bevallása szerint. Tapsiék meg azóta is várják, hogy az újabb Space Jam-folytatási próbálkozás realizálódjon, de eddig nem sok bizalomgerjesztő részlet látott napvilágot...

#88 Telitalálat (Lucky Numbers, 2000)
költségvetés: 63 millió USD
USA bevétel: 10 millió USD
bukta ma: 85,1 millió USD

A 2000-es év vége nem szűkölködött sem a dollártízmilliókkal, sem azok elmaradásával, és az egyik felettébb kellemetlenné vált annak a John Travoltának, aki alig fél évvel korábban a listánkról éppen lecsúszó Háború a Földönnel már végigszántotta a talajszintet. A Telitalálat egy romantikus krimivígjáték egy valóban megesett lottóelcsalási esetről, e műfajmix túlnyomó részében jól csengő nevű rendezővel (a néhai Nora Ephron) és a Paramount több mint 60 millió dollárjával. A gyenge kritikákra a közönség válasza egyértelmű volt, a számok szerencsétlenül alakultak: 10 millió dollár, ennyi volt az annyi, és ez mai árfolyamon is igazán siralmas, még úgy is, ha Travolta ma már csak DVD-ben utazik, és nem a méltóságot jelentő kiskereskedelmi ágában.

#87 Beowulf - Legendák lovagja (Beowulf, 2007)
költségvetés: 150 millió USD
USA bevétel: 82,3 millió USD
bukta ma: 85,2 millió USD

Mondjuk, hogy bocsánatos bűn Robert Zemeckis több szempontból is merész vállalkozásának anyagi kellemetlenül járása, elvégre a Beowulf - Legendák lovagja egy felnőtteknek szóló animációs fantasy. Ilyen ismérvekkel 80 millió dollár igazán eredmény, de persze ezt segítette, hogy a film első hírmondója volt az újkori 3D-s attrakcióknak. Zemeckis a Polar Expressz alkotása közben esett szerelembe a motion capture technológiával, és sem annak alulteljesítése, sem a Beowulf buktája nem szegte kedvét, de a Karácsonyi ének hasonlóan korlátolt anyagi képességei végül visszalökdösték az olyan filmekhez, mint a Kényszerleszállás és a Szövetségesek.

#86 Terminátor: Megváltás (Terminator Salvation, 2009)
költségvetés: 200 millió USD
USA bevétel: 125,3 millió USD
bukta ma: 86,2 millió USD

Az amerikai kasszáknál csalódást keltő eredménnyel záró A gépek lázadása után tulajdonképpen az Arnold-mentes újabb film a Terminátor-franchise-ban még helyt is állt, ugyanakkor híres a széria arról, hogy méregdrága mulatságot kerít a vászonra. Ez a teljesen lecserélt színészgárdával és akciósületlenségeken edződött rendezővel vértezett epizód van, akinek csakugyan okozott némi mókát, a többség viszont ismét temethette a sorozatot, beleértve a Warner stúdiót, akik rövid úton végleg le is passzolták a jelen filmnél 60 millióba fájt forgalmazási jogokat (a finanszírozásban már ekkor sem vettek részt), amik aztán némi vergődés után a Paramountnál kötöttek ki. Ez két dolgot eredményezett: egyfelől, hogy ők vihették még lejjebb az élő szövetes fémváz piaci értékét, ismét a tetszhalott állapotba taszítva szerencsétlent, másfelől pedig hogy mi, magyarok hiába is keresnénk DVD-n a Genisyst.

#85 A nőfaló UFO (What Planet Are You From?, 2000)
költségvetés: 60 millió USD
USA bevétel: 6,3 millió USD
bukta ma: 86,3 millió USD

A közelmúltban megboldogult Garry Shandling a szülőatyja (sztori, forgatókönyv, producerkedés, főszerep) és a vitán felül ezzel a filmmel karrier-mélypontot jegyző Mike Nichols a rendezője a sci-fi vígjátéknak, amelyben egy földönkívüli megtermékenyítés céljából érkezik a Földre. A 2000-es esztendő nem fukarkodott a nagy blamákkal, és hát ez már történetében is a padból kiesve jelentkezett a dobogóra. A nőfaló UFO 60 millió dollárba került és éppen tizedét hozta ennek a tengerentúlon, ami nem csökkentette a hőérzetet a Sony számára: a függetlenség napi hétvégén érkező A hazafiig kizárólag veszteséges produkciói voltak a stúdiónak az évben, olyan, szintén értelmetlen buktákkal, mint a Női vonalak vagy az Álom Afrikáról (e két film együtt 110 milliót emésztett fel).

#84 Ozmózis Jones - A belügyi nyomozó (Osmosis Jones, 2001)
költségvetés: 70 millió USD
USA bevétel: 13,6 millió USD
bukta ma: 86,3 millió USD

A Farrelly-fivérek fénykorában még nem lehetett úgy szakítani a felnőtteket célzó rajzfilmekkel, mint manapság egy Virslipartival, és ezt ráadásul költséges lecke keretében tapasztalta meg mind a páros, mind a Warner. Az Ozmózis Jones játékfilmes és animált jeleneteket vegyített egészen elszállt ötlettel operálva (Bill Murray testében kalandozó emberszabású vírus-irtókról szól), s hogy ez a dupla filmes technika mennyire divatjamúlttá vált, azt a fentebb taglalt, a gyerekekre programozott Bolondos dallamok: Újra bevetésennel is megtapasztalta a stúdió, plusz ugye a A bűvös kard - Camelot nyomábannal és a Szuper haverrel sem rombolták szét a kasszákat korábban, finoman szólva. A Warner egészen A LEGO-kalandig várt a külön animációs részleg újranyitásával, az Ozmózis Jones pedig könnyedén a feledés homályába merült.

#83 Idővonal (Timeline, 2003)
költségvetés: 80 millió USD
USA bevétel: 19,5 millió USD
bukta ma: 86,9 millió USD

Michael Crichton regényének adaptációja viszonylag nevezetes bukás, de legalábbis még nem feledett. Tekintve, hogy szerény közönségmozgatói képességgel bíró szereplőgárda jellemezte, feltétlenül ütős mozinak kellett volna lennie ahhoz, hogy igazolja 80 milliós költségvetését, de semmi sem valósult meg azokból az ígéretekből, amiket a Paramount láthatott benne. Az idővel való vacakolás a sci-fikedvelőknél szerezhetett pár jó pontot, de a középkori setting eleve rossz ómenként lebegett, ezt később az Arthur király és a Mennyei királyság is megemlegette. Az Idővonalt a perecelésnek köszönhetően nálunk nem is vetítették, az akkoriban 73 éves Richard Donner rendező pedig már csak a 16 utcát forgatta le három évvel később, mielőtt nyugdíjazta magát.

#82 A szentfazék (Holy Man, 1998)
költségvetés: 60 millió USD
USA bevétel: 12,1 millió USD
bukta ma: 88,5 millió USD

Eddie Murphy ugyan 1998-ban még nem számított a box office koldusának úgy, mint tíz évvel rá, a balfogások nem kerülték el a '90-es években sem. A szentfazékot manapság a 60 milliós büdzsé feléből is simán kihozta volna a Disney a sztárgázsik hiányában és a felelősebb költekezés értelmében, vagyis 30 millióból, és ha arra gondolunk, hogy az a 60 mai árfolyamon 100 millió feletti összeg lenne, csaknem a szívünkhöz kapunk. A pénzszórásra, s magára a filmre sincs különösebb mentség, és ezúttal a nézők is egyetértésben leledzettek a kritikával: messzire kerülendőnek ítélték annak a Stephen Hereknek a filmjét, aki eggyel korábban a 101 kiskutyát jutotta dollárszázmilliókhoz, ám ezt követően tovább táncoltatta magát kifelé az álomgyár kapuin a Rocksztár, az Élet, vagy valami hasonló és a Szemtelen szemtanúk című kudarcokkal.

#81 Az ördög maga (The Devil's Own, 1997)
költségvetés: 90 millió USD
USA bevétel: 42,9 millió USD
bukta ma: 88,9 millió USD

A két főszereplő tekintélyes fizetsége is ludas volt abban, hogy ez az IRA-s thriller csaknem százmillió dollárt emésztett fel már majdnem 20 évvel ezelőtt is (manapság tehát csaknem 170 millióba fájna, ha minden éppen ugyanúgy esne), de a The New York Times korabeli értesülései szerint egók egymásnak feszülése és elhúzódó munkálatok is alaposan pumpálták a tervezett fölé a költségeket. Harrison Ford és Brad Pitt ellenlábasként való szerepeltetése eleve elbaltázott ötletnek bizonyult, hisz mindkettőjüket jófiúként szokta meg a közönség, és ilyen irányzék mellett aligha lehetett kielégítő forgatókönyvet szülni - erről is panaszkodott a rendező, Alan J. Pakula, akinek ez volt utolsó munkája 1998-as, végzetes autóbalesete előtt. Pitt, akinek dédelgetett projektje volt Az ördög maga még híressé válása előttről, és aki maga javasolta Fordot, lefitymálta a végeredményt. Tudjuk, hogy a rossz sajtó csak néha képez hatást egy film box office-esélyeire, és Az ördög maga végül is nem ment rosszul Amerikában sem, ha eltekintünk félelmetes büdzséjétől, de igazán nemzetközileg talált be - viszont, ugye, ez még 2016-ban sem garancia semmire.

folytatása következik

Címkék

harrison ford sony disney fantasy thriller box office comedy animation sci fi terminator brad pitt eddie murphy john travolta warner sharon stone brendan fraser beowulf richard donner paramount robert zemeckis sequel michael crichton mike nichols joe dante nora ephron stephen herek garry shandling alan j pakula looney tunes farrelly children movie

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr8111829633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gallion 2016.10.27. 10:33:21

"De az ezredforduló előtt alig-alig lehetett számolni a külföldi bevételekkel, így hát ettől én most is eltekintek"

Ez azért nem mindegyik említett filmre igaz. A Terminator Salvation például 246 milliót hozott Amerikán kivül. A Beowulf 114 milliót.
Ez azért csak más kategória mint a szintén említett Osmosis Jones, ami fél milliót se tudott összelapátolni nemzetközi szinten.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2016.10.27. 12:15:50

@Gallion: Na de a Terminátor és a Beowulf ezredforduló utáni filmek.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása