aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: brazil (1985) Micsoda Dániel
2013. augusztus 14. 14:50:00

Kategória: film 13 komment

Még jóval azelőtt, hogy katasztrófa sújtotta produkciók birtoklójává avanzsált volna, vagy a féktelen önparafrazeálás földjéről fogalmazta volna újra és újra meg önmagát és hóbortos mesemondó vénáját, volt egy jobbára dinamikus Terry Gilliam, aki képes volt mindössze egy önálló nagyjátékfilmmel a háta mögött összerántani egy monumentális produkciót, melybe még nem csöpögött bele a későbbi, bájos és személyeskedő keserűség. A produkció kezdetben, finom sznob csavarral ezerkilencszáznyolcvannégyésfél címre hallgatott, később Brazillá szelídült.

brazil-07.jpg

Tökéletes bürokrata rendszer tárul a szemünk elé, mely csupán azért a legjobb minden lehetséges világ közül, mert már nem maradt benne fantázia másikat elképzelni. Lehetne gondosan karban tartott a hangyaháború, ám diktatórikus jellege ellenére nélkülözi az élére álló erős oligarchát, minden vezető funkcionárius is egyben, és minden tulajdon feudum. Főhősünk, Sam Lowry (Jonathan Pryce) jobbára mégis inkább csak funkcionárius, akit hiába lökdösne tehetős anyja felfelé a szamárlétrán, az kamaszos daccal és aggastyáni passzivitással szegül ellen a szülői szándéknak. Zöld dombokról, repülésről és kéjes latin falzettekről szövögeti homályos álmait, de a szárnyának tollaiba csöpögtetett viasz, amúgy antik mintára, még azelőtt olvadni kezd, hogy igazán megköthetett volna.

Ha a forgatókönyvet nem Gilliam zsírkrétája írta volna, valószínűleg nem a szerelem lenne az első elfogadható nemesítő erő, mely emberré gyúrná a hivatalnokot, ám ebben a világban az elromlott termosztát is szertelen, csapongó sziporkákkal javítható, szerszámok helyett és még ez a csupa nagybetűs szerelem is börleszkbe fogalmazva váltaná meg a világot. Senkit ne tévesszenek meg a párbeszédek, amit látunk az egy slendrián módon szőnyeg alá söpört pantomim, melyben az a zavarba ejtő, hogy rájövünk, hogy Chaplin se lenne olyan átkozottul szimpatikus, ha egy-egy bántón gyáva és kishitű mondatot csikorgatna a fogai közt.

Szerencsére a kezdetben csupán stilisztikai szürrealizmus fokozatosan átcsap minden valóságok szisztematikus megkérdőjelezésébe. A világ, melyet először a semmit sem birtokló ember felszabadult szemszögéből komikusnak és impotensnek láttunk, a felelősségek súlya alatt agresszívabb arcát kezdi mutatni. Lowry, aki kezdetben fókuszálatlan vágyaiból és félelmeiből szőtte álmait, a szeretett nőben és az őt üldöző rendszerben megtalálja rémálmai metropoliszát, és megteremti legyőzendő Góliátját, akivel szemben az ágyában fekve hellén hősként szállhat hadba. Legalább annyira a valóságban magát módszeresen alárendelő ember kedélyjavító játszmája ez, mint valós dilemmáinak lenyomata.

A rajzfilmes komikum viszont nem vész el, Gilliam tobzódik a hetvenes, nyolcvanas évek technokrata sci-fijeinek gúnyolásában, minden kütyü darabjaira hull, minden forradalmi orvosi eljárás nyomorba dönti a pácienst, egy jól megtermett rovar egy egész hivatal adminisztrációját béníthatja meg bármelyik pillanatban. Épp ezért hangosodik is a fegyverropogás válaszul a kiszolgáltatottságra, az az ember pedig, aki pillanatok alatt megoldást talál a felmerülő problémára, automatikusan rendszerellenes, törvényen kívüli. A vásári óberkodás azon fokozata ez, amikor bármelyik pillanatban felforrhat egy hajhálós öreg néni agyvize azon rendet tehetnékjében. Ez az öreg néni Sam Lowry.

Ami Gilliam-et illeti, ő fáradhatatlan játékossággal és vakmerő megalomániával építgeti futurisztikus cirkusz maximuszát, kapálózik minden olyan narratív eszköz után, ami korábban a Python gyomrát megfeküdte volna, és hajánál fogva rángatja magát előre a nagy művésszé válás útján. A Brazil, mint első önálló mérföldkő karrierében, a végletekig ars poeticus és a legapróbb részletéig megmunkált. Mesterkélt műdal a szerelemhez és dadaista gúnyvers az alkotó elmét cenzúrázó külső rendszerekhez. A formai, vizuális és tartalmi bravúrok mégis nehezebben ülnek meg az elmében, mint a beteljesülőben lévő szerelem egy-egy pátoszos kockája, melyek a technikás filmrendező tüdejében ücsörgő, vérét szopkodó gyermekded zigóta létét bizonyítják. Hál’istennek.

Címkék

kritika sci fi terry gilliam romance jonathan pryce 9csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr355459859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.14. 15:00:16

Talán ott van az a keserűség. Talán Gilliamet faképnél hagyta egy nő, akiből gondolatban angyalt teremtett, vagy egyszerűen csak nem állt szóba a fura animátorral, nem tudom, mindenesetre elég gonosz húzás az a befejezés, melyben kiderül, hogy...

SPOILER!!!

...ez az egész nagy kaland csupán emberünk zavaros elméjében létezik.

SPOILER OFF!

A "Love Councers All" változat megvolt? Igazi főnyeremény.

todie2d 2013.08.14. 15:09:00

gilliam hetet tartotok? lesz majd a halaszkiraly is?

szkristof92 2013.08.14. 16:03:43

Mintapéldánya azon filmeknek, amiket minél többször lát az ember, annál több rejtett kincset fedez fel benne. Ha már Gilliam remélem a Félelem és reszketésről is lesz ilyen írás.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.14. 16:05:00

@todie2d: @szkristof92: Ööö, nincsenek terveink, itt most véletlen egybeesésről van csak szó. :) De könnyen lehet, hogy egyszer nagyító alá kerül valamelyik.

Atkakukac1989 2013.08.14. 16:06:58

Annyira imádom ezt a filmet, hogy elmondani nem tudom. Elsőre borzasztóan zavarosnak tartottam, de nagyon szerettem már akkor is. A rendezői életműben szerintem ez a legjobb darab. Ha nem csinált volna más filmet, akkor is benne lenne a kedvencek között ez a mozi.

Adam Van Helsing · http://helsing.blog.hu 2013.08.14. 17:36:57

és újabban újra (először?) kapható dvd-n!

Thoras 2013.08.14. 18:12:33

A kedvenc filmem. Elsőre lehet, hogy zavaros (nekem az volt, de hát 15 évesen láttam először), de nagyon okos, nagyon pontos, nagyon éles alkotás. Minél többször látom, annál jobban összeáll, annál több részletet szúrok ki benne.

Bárcsak elmondhatnám ugyanezt a kritikáról. Régen nem olvastam ilyen sokat, de végül semmit sem mondó zagyvalékot. Nem tudom, hogy az írója csak nem tudta összeszedni a gondolatait, vagy csak simán sznob, aki azt hiszi, ha ilyen nyakatekerten közli a semmit, az olyan menő. Vagy csak én vagyok fáradt.

hoborg 2013.08.14. 21:02:43

@Thoras: Kétségtelen, hogy a szerző már-már parraghrammai mélységekbe emelkedett.
Jómagam a moziból úgy jöttem ki annak idején, hogy akkor most mi a véreres búbánat volt ez? Tehát megtekintettem még néhányszor. Az idők folyamán lassan eljutottam oda, hogy a Gilliam életműben nem ér fel számomra a 12 majomhoz, de szorosan a nyomában lohol a második helyen.

Micsoda Dániel 2013.08.15. 02:37:16

@Thoras: Reméltem, hogy nem zavarbaejtő az állítások hiánya. Nehéz lenne egy olyan filmmel kapcsolatban mereven állítani, kritizálni bármit is, mely mereven dob le magáról minden klasszicizáló szándékot. Nem vallanám magam filmkritikusnak, de csöppnyi esztétikai érzékkel úgy gondolom, hogy fals analógiák, valamint mégfalsabb ítéletek hozatala a brazil ezerértelmű fejtegetései kapcsán bűn volna az értelem ellen. Remélem ez nem tántorít el és továbbra is időd, pénzed áldozod azért, hogy jó kultúra fogyasztó módjára mondhasd meg az ajándék lónak, hogy büdös a szája.

Könnyítésként megemlítendő: a Brazil egy marhajó film, mégpedig azért mert nagyon tehetséges emberek készítették, nagyon szerencsés csillagzat alatt. Minden más csak a lecsó löttye.

filmzene.net 2013.08.15. 11:26:05

Nagyon jól összerakott írás, grat! Ha szabad ajánlani, akkor mi meg nem is olyan régen elemeztük ki Michael Kamen zenéjét:
www.filmzene.net/read.php?u=c_brazil.html

Sándor Kilencz 2014.09.16. 07:08:54

Lehet hogy valami elkerülte a figyelmem, de én nem jöttem rá hogy miért "Brazil" a film címe.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása