aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: az utolsó műszak [end of watch] (2012) Takács Máté
2012. október 31. 21:11:41

Kategória: film 7 komment

David Ayer, a zsarufilmek avatott embere harmadik rendezésével elért oda, ahová indult. Az utolsó műszakból ugyanis válhat akár olyan film is, melyre visszautalnak a későbbiekben, mely bekerül ilyen-olyan számvetésekbe. Ezt leginkább annak köszönheti, hogy az új idők szelére hallgatva kézi kamerás filmezési megoldással él, amiről tudjuk ugye, hogy elsődleges célja közelebb hozni a vásznon látott eseményeket a nézőhöz. És az élmény tényleg erőteljes.

end_of_watch_small.jpg

Az életszagúra vett figura keresett dolog manapság, márpedig ebben jelen produkció igazán jeleskedik, sőt annál is nyersebb filmről van szó. Tulajdonképpen nincs folytonosan fűzött cselekménye; a kézi kamera is azt szolgálja, hogy csupán betekintést nyerjen a néző a nyomon követett járőrök napjaiba Kalifornia South Central részén (ami meglehetősen problémás vidék, hiszen már húsz éve is szenteltek neki egy filmet, ami Magyarországon Békétlen zóna címen jelent meg), ahol különféle bűnügyeket próbálnak kezelni. A film ezalatt előáll, amivel csak tud, bár a rendőrsztorikba nem csempész semmi tartalmi újdonságot. Riasztások, járőrözés, szorult helyzetek, fegyverek, kábszer, pénz – a szokásos darálás, de a feszültség azért nem marad el, így folyamatos élvezetet nyújt, és a koncepció is képes kiállni egy-két megbicsaklást.

A két főszereplőt illetően a '80-as és '90-es években megszokott etnikai mixen az amerikai népességösszetétel-változásokhoz igazodik a film: a fekete fél hispánra cserélődik (nincs messze a nap, hogy fekete és hispán duót lássunk). Taylor (Jake Gyllenhaal) és Zavala (Michael Peña) társak, barátok, szóbeli testvérek. Kiválóan működik közöttük az összjáték, s ez érdeme a szájukba adott mondatoknak és az őket játszó tehetséges színészeknek is. Jellemük vázolása nem terjed tovább a kötelező köröknél, de ez a dokumentálás-jellegű elbeszélés miatt nem lényeges, meg amúgy is: a barátság–család–hősiesség háromszögének alkalmazásánál aligha lehetne szimpátiát keltőbbé gyúrni őket. Itt pedig erről van szó: ők figyelnek a hátuk mögé (watch your six, ahogy a tagline is int), mi pedig rájuk, mert sorsuk érdekel bennünket.

A rendezői munka precíz: Ayer az epizodikusság ellenére összeálló filmet fabrikált, jókor és jól mutat meg mindent, nem esik túlzásokba, bár őszintén szólva nem lepődtem volna meg rajta, ha 18-as besorolást kap idehaza a film. S ha már itt tartunk, itteni szemmel még egy ilyen célirányosan földhözragadt moziban is kissé karikatúraszerűek a bandatagok, akik egymás között is nem túl választékos verbális erőszakkal diskurálnak és alig érthetően fogalmazzák meg mondandójukat.

Ez persze csak a mi szerencsénk, s nem a film hibája; a hibákat ugyanis gondosan ápolja s takarja el a hatásos csomagolás. Az utolsó műszak nyugtalanító film, mert valóságosabbnak hat bármelyik reality-műsornál. Nem áll igazán módomban hasonlítgatni a valósággal, akár az amerikaival, akár a magyarral, de egy biztos: ezeket a szolgálatot teljesítő férfiakat és nőket még a legszélsőségesebb elemeknek se lenne bőr a képén lesünözni.rating-7.gif

end_of_watch_hun_poster.jpg

Címkék

kritika thriller jake gyllenhaal drama action david ayer michael pena 7csillagos cop movie big bang media

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr644882735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.04. 20:48:51

Nem is tudom, mi az elszomorítóbb, hogy ezzel a pózer plakáttal reklámozzák ezt a filmet vagy pedig az, hogy még senki sem szólt hozzá a kritikához.

Igen, a figurák szélsőségek, de nem karikatúrák, inkább olyan emberek, akik szörnyetegekké váltak. Elképesztően hatásos film, leginkább azért, mert alig-alig szakad el a rendőrök szemszögétől, akik csak sejtik, hogy mekkora kígyófészekbe is léptek. Utoljára a Világok harca okozott ilyen eszközökkel hasonlóan intenzív élményt, csakhogy az egy sci-fi volt, míg ez egy olyan naturalista thriller, melyhez hasonlók Ausztráliából érkeznek mindenféle figyelmeztetőjelek kíséretében.

Atkakukac1989 2012.11.05. 17:34:37

Talán azért nem szóltak hozzá eddig sokan, mert nagyon kevesen ültek be rá. Mindenkit beszív a Skyfall (ami nem baj), de az kicsit elkeserítő, hogy egy átlag mozinézőnek mennyire kevés információja van az aktuális premierekről. Miskolcon néztem a filmet (ami azért nem egy falu), és mindössze 2-en voltunk a nézőtéren. A társaságom, meg én.

Más kérdés, hogy ez így nagyon kényelmes, de megint más, hogy nagyon elszomorító is. Azonban ez semmit nem von le a film értékéből, hogy kiváló darab. Az egyik legjobb az évben.

freddyD 2012.11.08. 16:31:26

Tegnap láttam én is. Igazából tetszett, sugárzott az életszerűség és az összhang (kicsit “The Shield” feelingje is volt, ami nagy plusz szememben).

Ami viszont teljesen felesleges volt szememben, az a kézikamerázás. Részben még jó lett volna kiegészítőként a normális nézethez, de csak ezt használni szerintem hiba volt. Nem indokolta semmi. Az is görcsös volt nekem, hogy valahogy minden szereplőnek a kezébe nyomtak egy kamerát, mert csak. A latino gengszterekkel amúgy egyetértek, kicsit már röhejesen sablonosak voltak. Mintha a GTA San Andreasból importálták volna őket.

Amúgy ez a csapat,történet sorozatként állatian jól működne. Így filmben ez az epizódikus bontás bár működött, sorozatban ezt klasszul ki lehetne bővíteni.

szkristof92 2012.11.09. 21:36:51

David Ayer eddigi munkái nálam eléggé "meh" szintet ütöttek meg, na viszont ennek olyan ereje volt mintha egy húszkilós kalapáccsal sóztak volna oda. Hangulat, atmoszféra, naturalista realizmus, karakterek, színészi játék, egyszerűen minden klappolt. Az év egyik legjobbja.

AldoWinnfield 2012.11.15. 22:36:04

Megnéztem most én is. minden elképzelésemet felülmúlta. Nem igazán érdekelt a film, aztán jöttek róla sorra a pozitív írások, és b@zmeg tényleg eszement jó. Kicsit-kicsit mintha a rendező hozott volna áldozatokat a mainstream oltárán, meg igazából az ellenséges banda túlpörgetett, túljátszott, de a szubjektív szemszögű plusz kézikamerás felvételek annyira közel hozzák a két főszereplőt (akik élő-lélegző figurák rendesen), hogy a negatívumok eltörpülnek mindezek mellett. Ütős dráma, kemény akciók, buddy-movie vonalon.

todie2d 2012.11.26. 13:31:05

lehet, hogy rossz passzban neztem meg, de nagyon nem jott at. a karomkodas soha nem zavart, de itt egy ido utan a parbeszedekbol, csak a fuck, fuck, fuck, fuckity fuck maradt meg. gengszterek szornyen idegesitoek es faek egyszeruseguek voltak (bar valoszinuleg elethu az abrazolas). az idobeni ugrasok kicsit zavaroak voltak, az eskuvoi taktust ugy ahogy van kivagtam volna, a vegso lovoldozes meg agyonvagta kicsit az egeszet. nalam maradt meh kategoria a film, par ev mulva nem is fogok emlekezni ra.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása