Ezen a hétvégén fordul a kocka: Észak-Amerikában a Thor támad, hozzánk pedig a legújabb Halálos iramban-epizód farol be.
Ezen a hétvégén fordul a kocka: Észak-Amerikában a Thor támad, hozzánk pedig a legújabb Halálos iramban-epizód farol be.
Észak-Amerika
Miután a világ Észak-Amerikán kívüli részét már sikerrel bevette és csaknem 100 millió dollárnak megfelelő összeget termelt, a Marvel Studios új szuperhős-filmje hazájában is tiszteletét teszi. A nagyszabású képregény-adaptációk mindig biztos pontot képeztek a box office színterén, azonban amíg a legnagyobbak, úgymint Pókember, Batman és Superman a jövő évig pihennek, addig a terep az újaké. Thor száll versenybe a legjobb esélyekkel az idei felhozatalból; az, hogy speciális módon egy eredetileg nem képregényekből ismert hősről van szó, segítheti a boldogulást, noha az északi mitológia korántsem olyan ismert, mint mondjuk a görög. A szuperhős-filmek idén szinte kivétel nélkül 3D-ben érkeznek, s ha ezzel a rásegítéssel a Zöld Darázs képes volt közel 100 millió dollárt termelni év elején (a nemzetközileg összegyűlt 130 millió pedig csaknem duplája lehet annak, ami a 3D nélkül jött volna össze), akkor a Thornak 10 napnál többet nem-igen kéne, hogy igénybe vegyen ez a határ. A prognózisok bőkezűek, úgy kezelik a helyzetet, mintha a Halálos iramban: Ötödik sebesség egy cseppet sem lopta volna el a Paramount filmjének szelét, s egészen a Star Trek két évvel ezelőtti magasságáig (75 millió dollár) merészkednek a nyitányt illetően; a BoxOffice.com 68 millió dollárra teszi a kezdő értéket, amit részben a Fandango jó arányú jegyértékesítéseire alapoznak. Nos, 3D ide vagy oda, azért Thor nem az a fajta szuperhős, akihez a nézők szoktak, s talán kevésbé találják érdekesnek karakterét előzetesen, ám a kedvezői kritikai fogadtatásból kiindulva (nyári popcornfilmek 'certified fresh' mutatója a Rottenen: 2/2) tervezhet hosszú távra Kenneth Branagh fantasy környezetbe helyezett királydrámája. Egy 60 milliós start már kielégítő volna, de ne lepjen meg senkit, ha egyelőre csak 55 millió kerül a kasszákba.
Már az is hagyománnyá válik, hogy a nyárindító szuperfilmek mellé beprogramoznak a stúdiók egy romantikus komédiát is. A boldogító talán és az Excsajok szelleme nagyjából sikeresen sodródott az árral, s most a Szerelem kölcsönbe (Something Borrowed) című Warner-bemutatón a sor. Kate Hudson ezúttal Matthew McConaughey nélkül áll rajthoz, ami komoly hátrányt jelent, de amúgy sem tűnik elég meggyőzőnek a film box office-szempontból. Mindazonáltal a hangos látványmozik között szüksége van a nézőknek az ilyenekre is, így a vélhetően nem túl költséges könyvadaptáció meg fogja találni közönségét, még ha nem is érdemli meg őket - legalábbis a halovány újságírói visszajelzéseket látva. A projekciók a hétvégére 10 millió körüli értékről szólnak, aminél feljebb vagy lejjebb pármilliónál többel biztos nem is megy.
Az afroamerikai közönség szórakoztatására érkezik a Jumping the Broom című vígjáték a Sony Pictures-től. Az efféle filmek gyakran tisztességes kört futnak, de például a tavalyi Házasodik a család nem zavart túl sok vizet. Az előrejelzések ennek megfelelően merőben eltérnek: találunk 5-7 millióról és 10 millió feletti összegről szólókat is; az óvatos tippelő azt mondaná, az igazság valahol a kettő között lehet, de a helyzet az, hogy a Jumping the Broom odapörkölhet a Szerelem kölcsönbének, akár 12 milliós starttal is.
A Halálos iramban: Ötödik sebesség masszív startja erőteljes visszaesést is jelent erre a víkendre, de még egy 65%-os mínusszal is 30 millió fölött lenne a második kör. Ez az újabb nagyágyú árnyékában mindenképpen megbecsülendő összeg, hát még a 10 napos futás során nyert, azaz vasárnapig várható 140 millió dollár - ami már csak 15 millióra van az előző rész, a Halálos iram végösszegétől. A cím nem hazudik!
Magyarország
Itthon a multiplexek csak egy premiert tartogatnak, de azt teljes fordulatszámon jegyzik: a Halálos iramban: Ötödik sebesség nem egy esetben két termet is birtokba vesz mozinként -már csak hossza miatt is-, de ami figyelemreméltóbb a sikert nem a véletlenre bízó taktikában, az az, hogy az eddigi összes résszel ellentétben szinkronizáltan látható. Ennek érdekességei közé tartozik, hogy Paul Walker már a negyedik szinkronszínészt fogyasztja el a széria története során (ezúttal Rajkai Zoltánt), s a kötelezők mellett (Kőszegi Ákos, Galambos Péter, Kálid Artúr, Csőre Gábor...) érdekes még Schneider Zoltán, aki Dwayne Johnsont szólaltatja meg. Nehéz hozzászokni, de ami még nehezebb, az feliratos verziót találni, mert nincs (legfeljebb felirat nélküli). Bánkódás helyett gondoljunk arra, majd ott lesz a DVD, no meg arra, hogy több ezer plusz nézőt jelent az olvasás szükségességének feloldása. A korábbi részek nem szerepeltek rosszul hazai berkekben: a csúcsot a második rész jelenti a maga 167 ezer eladott jegyével, s még a mélypontot jelentő Tokiói hajsza is csak 35, azaz 35 fővel maradt le a 100 000 nézőről. Két évvel ezelőtt 101 ezren léptek a gázra, ezúttal azonban nagyban kell emelni a tétet. Számítsunk már az első hétvégén 40 ezer látogatóra - és úgy 48 millió forintra.
A Thort egyelőre nem háborgatja új 3D-s műsoridő-követelő, de azért kalkulálni kell az Ötödik sebesség nézőelszívó erejét. Tegnappal bezárólag 45 és félezren látták a UIP terjesztését, s ha sikerül megúszni az 50% feletti nézőveszteséget, akkor a bevétel vasárnap zártával elérheti a 90 millió forintot.
Táblázat az amerikai premierekhez
Az alábbi táblázat, ami klikkre nagyobb formát ölt, az amerikai bemutatónaptárt követi nyomon a jelentős érdeklődésre számító filmekkel. A premier dátuma mellett a költségvetés és idővel a nyitóhétvége ill. az akkor éppen aktuális bevétel összege szerepel majd, ezen felül pedig a Rotten Tomatoes, az IMDb és az Aeon Flux értékelése kap helyet.