> Amerikai mozibevételek, 2011. április 1 - 3.
Április havát egyre határozottabban igyekeznek hozzácsatolni a nyári szezonhoz az amerikai forgalmazók: több százmillió-gyanús versenyző is felsorakozik, s az első már be is mutatkozott. A HOPP a legjobbkor érkezett a jó helyre, de a FORRÁSKÓD című sci-fi is utat vágott magának, ahogy az INSIDIOUS nevezetű horror is hozzájárult ahhoz, hogy a két héttel ezelőttihez hasonló, mindenki-nyer-víkend kerekedjen.
> Amerikai mozibevételek, 2011. április 1 - 3.
Április havát egyre határozottabban igyekeznek hozzácsatolni a nyári szezonhoz az amerikai forgalmazók: több százmillió-gyanús versenyző is felsorakozik, s az első már be is mutatkozott. A HOPP a legjobbkor érkezett a jó helyre, de a FORRÁSKÓD című sci-fi is utat vágott magának, ahogy az INSIDIOUS nevezetű horror is hozzájárult ahhoz, hogy a két héttel ezelőttihez hasonló, mindenki-nyer-víkend kerekedjen.
> startolt
Tulajdonképpen egészen meglepő, hogy 2011-ig kellett várni egy húsvéti nyulas filmre. A kézenfekvő ötletet a Universal materializálta, s jó stratégiával, már bőven az idén egyébként meglehetősen kései Húsvét előtt mozikba küldte. A rá osztott feladat helyett sztáréletet élni vágyó nyuszi történetének könnyű dolga volt a (gyerek)nézők megnyerésében, hiszen az időzítés mellett javára vált, hogy az ALVIN ÉS A MÓKUSOK-filmek sémáját követi (a 2007-es első rész rendezője, Tim Hill a jelen direktor), szeretnivaló(nak szánt) animált állatkával a főszerepben. A HOPP (Hop; hazai bemutató: április 14.) több mint 3500 filmszínház műsorára került fel, s a nyitónap a 2011-es év harmadik legnagyobbja lett A FÖLD INVÁZIÓJA és a JUSTIN BIEBER: NEVER SAY NEVER mögött, de a hétvégi, több mint 38 milliós összeggel már jobban áll mindkét említettnél - sőt, az év top rajtját jegyzi, ha a tényleges összeg nem csökken Rangóé alá. A stúdió tehát kezet csókolhat az Illumination Entertainmentnek, amiért azok újfent nem túl vészes összegből (63 millió dollár) tető alá hoztak nekik egy sikermozit a tavaly nyári GRU után. Tapasztalva az ALVIN ÉS A MÓKUSOK 1-2., illetve a MACI LACI esetét, még a nyúzó kritikák sem gátolhatják, hogy kilenc számjegy felett legyen a vége - és a RANGO után idén már másodszor jön ez össze egy nem 3D-s gyerekfilmnek!
Duncan Jones megtette a kellő benyomást HOLD című munkájával, így azon film költségvetésének több mint hatszorosát kapta meg a FORRÁSKÓD (Source Code; hazai bemutató: április 21.) című újabb sci-fijéhez. Ez ugyan még mindig csak 32 millió dollárt jelent, ám a befektetők és a forgalmazó Summit Entertainment nem mentesültek minden kockázattól, hiszen az efféle, inkább felnőtteknek szóló sci-fik ritkán képesek említésre méltó eredményt elérni az észak-amerikai mozikban. Szerencsére azonban az elmúlt hetekben tapasztalható alakulások, melyeknek hála a vártnál jobban szerepelt a SORSÜGYNÖKSÉG és a CSÚCSHATÁS is, más egyéb, nem kifejezetten a tizen/huszonévesekre szabott produkciók mellett, nem hagyták cserben a közel 3000 mozival kellő figyelmet kapott művet sem. Jake Gyllenhaal számára ez a 15 millió dollár sokkal többet ér, mint a PERZSIA HERCEGE kétszer ekkora nyitánya szűk egy évvel ezelőtt, s megfelelő kiindulópont a filmnek egy gyümölcsöző pályafutáshoz. Merthogy ilyenben kell gondolkodni: a kritikusok szerint Jones filmje az év egyik legjobbja, az izgalmak és akciók mellett nem feledkezik meg a szereplőkről sem, s Bradley Cooper és Matthew McConaughey után Gyllenhaal is megnyerő hősnek bizonyul. 50 millió alatt nem fog kifújni a FORRÁSKÓD.
James Wan és Leigh Whannell, a FŰRÉSZ elkövetői (és a PARANORMAL ACTIVITY rendezője, Oren Peli) megint megcsinálták! Ugyan az INSIDIOUS-ból nem lesz csaknem egy évtizeden átívelő fejőstehén, s még csak akkora rajongótáborra sem számíthat, mint Jigsaw története, de megkapja a neki járó figyelmet. Az alig több mint 1 millió dollárból tető alá hozott horror ugyanis több mint 13 millió dollárral került fel a listára (mégpedig dobogós helyre), amihez hozzáadva a további költéseket (forgalmazás, marketing, egyebek) sem kell már sokat várni, hogy tiszta haszon folydogáljon a kasszákba. És ami ugyancsak elismerésre méltó, az a kritikai fogadtatás. Szó se róla, egy a Rotten Tomatoes-on a "friss" szintet épphogy elérő film esetében ritkán lehet örvendezni, ugyanakkor egy ijesztő kisfiús/szellemházas történettel manapság megnyerni az újságírókat már felér egy világraszóló hőstettel. Márpedig a konszenzus szerint a végkifejletet leszámítva, az INSIDIOUS jó: egy kifejezetten félelmetes és meglehetősen szórakoztató darab. Ha a nézők hirdetik az igét, akkor csak 40%-50% közötti esésekkel kell számolni, s akár 40 millió fölé is eljuthat az országos terepre első ízben lépő FilmDistrict forgalmazó terjesztése.
> még játsszák
A HOPP érkeztével az ifjúságot megszólító mozik dobtak egy hátast, ami a múlt hetet nyerő DIARY OF A WIMPY KID 2: RODRICK RULES esetében még nem nagy cucc, hiszen fillérekből készült, s már 40 millió közelében jár, ellenben RANGÓ-nak nem illene felezgetnie, ha viszont akarja látni a beléölt 130 millió dollárt. Jelen pillanatban úgy néz ki, 120-125 millió között lesz vége a dalnak a Paramount szokatlan animációs filmje számára.
A látványosságukban bízó, rajongói produktumok (tovább) semmisülnek: egy vészharang-kongató első hétvége után a több mint 80 milliót kóstáló ÁLOMHÁBORÚ rendesen megadta magát közel 70%-os mélyrepülésével, ami 10 nap után még 30 milliót sem enged a Warner filmjének. Ezzel a tempóval a vége alatta marad a 40 milliónak, ami elég kínos az INSIDIOUS és a többiek esete mellett. A FÖLD INVÁZIÓJA - CSATA: LOS ANGELES-nek csak azért jobb a helyzete, mert már túl van állítólagos költségein (70m), ám ugyancsak megveszekedett irama intő jel a nyári delikvenseknek, amikor is még annyi idő sem lesz a kibontakozásra, mint most, tavasszal, mert egyre-másra jönnek a hasonszőrű alkotások, melyek főként speciális effektusaiktól remélnek glóriát.
Akik viszont nem, azok jól járnak: a FORRÁSKÓD határozott belépője ellenére a CSÚCSHATÁS a harmadik körben is alig hoz kevesebbet 10 milliónál, összbevétele pedig a következő víkend előtt eléri a 60 milliót. AZ IGAZSÁG ÁRA ugyancsak kitartóan gyűjti nézőit; a Lionsgate drámája a 40 millióval kacérkodik, s ilyen összeget manapság már bizony nagyon ritkán látni ebben a műfajban.
> végszó & ami jön
Egy évvel ezelőtt csapott le A TITÁNOK HARCA, ráadásul a WHY DID I GET MARRIED, TOO? és az ÍGY NEVELD A SÁRKÁNYODAT is erős számokat produkáltak, így igen esélytelen volt 2011-nek 2010 nyomába érni ezen a hétvégén. Ami a premierektől tellett, azt megtették, így panaszra igazán nincs ok. Sőt mi több, érdemes kiörvendezni magunkat, hogy az amerikai nézők apróbb forradalmat csinálnak, aminek most a FORRÁSKÓD vált zászlóshajójává - persze sok függ még a folytatástól. Az éves szintű folytatás két komédiát, a sokak által várt KIRÁLY!-t és a kevésbé bizalomgerjesztő ARTHUR-t tartogatja, no meg két fiatal leányzó nagy dobását: a HANNA - GYILKOS TERMÉSZET-ben Saoirse Ronan domborít, s az első kritikák szerint Joe Wright filmje kivételes, míg a SOUL SURFER című drámában AnnaSophia Robb alakítja a horrorisztikus, mégis inspiráló sztorijú szörföst, Bethany Hamiltont.
> a top 10 (becsült adatok)
01. (ú) Hop ($38.2m/$38.2m)
02. (ú) Source Code ($15.1m/$15.1m)
03. (ú) Insidious ($13.5m/$13.5m)
04. (1) Diary of a Wimpy Kid 2: Rodrick Rules ($10.2m/$38.4m)
05. (3) Limitless ($9.4m/$55.6m)
06. (4) The Lincoln Lawyer ($7.1m/$39.6m)
07. (2) Sucker Punch ($6.1m/$29.9m)
08. (5) Rango ($4.6m/$113.8m)
09. (7) Paul ($4.3m/$31.9m)
10. (6) Battle: Los Angeles ($3.5m/$78.5m)
> kapcsolódó írások
box office: 2010 azonos hétvégéje (A titánok harca)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Halálos iram)
box office: 2008 azonos hétvégéje (21 - Las Vegas ostroma, Nim szigete)
kövess twitteren!