Nincs több várakozás, nincs több titkolózás, nincs több találgatás. Csak itt, csak most, csak az aeonflux olvasói előtt feltárul a kendőzetlen igazság: mely filmeket látták a legtöbben Magyarországon 1990 óta.
Nincs több várakozás, nincs több titkolózás, nincs több találgatás. Csak itt, csak a blog olvasói előtt feltárul a kendőzetlen igazság: mely filmeket látták a legtöbben Magyarországon 1990 óta. De csak sorjában: miért is ezen évszámbeli megkötés?
Az AVATAR rendkívüli sikere kapcsán többször felmerült az a kérdéskör, ami a korábbi filmek az újdonsült blockbusterekhez való mérésének tényezőit taglalja. Először is ott van a megkerülhetetlen jegyár-növekedés, ami még a górcső alá vett két évtizedben is szakadékszerű különbségeket jelent. Ha pedig még visszább tekerünk az időben, akkor arra is választ kapunk, miért nem lehet (vagy inkább érdemes) a rendszerváltozás előtt bemutatott filmeket egy kalap alá venni az azóta eltelt időszak termésével - nézők száma tekintetében sem. Egyrészt - és ez még világos is mindenki előtt - jelentősen kevesebb házon belüli és kívüli elfoglaltságot talált magának a magyar ember még az 1980-as évtizedben is, egyebek mellett a lassan bekúszó technológiai fejlesztések és az érezhető állami korlátozások végett. És ez utóbbiból következik a lényeg, vagyis a filmkínálat kérdése. Ahogy még manapság is a kommunista berendezkedésű országokban (például Kínában, ahol 20 film körüli az éves hollywoodi kvóta), a nyugati, azaz amerikai filmek messze kisebb számban szerepeltek a műsorban, márpedig a magyar ember már akkor is ezekre volt a legkíváncsibb. Így eshetett meg, hogy a kínálat irányított a mai kereslet-központúság helyett, s így válik érthetővé, hogy miért is születtek olyan fenemód nagy nézőszámok huszonöt-harminc évvel korábban.
A tendencia a következő: míg 1961-ben mindössze 7 amerikai filmet vettek meg hazai forgalmazásra (ebből is 1 dokumentumfilm és 2 rajzfilm), addig húsz évvel később, vagyis 1981-ben már 19 produkció jött a tengerentúlról. Még mindig nem nagy szám. A 19 filmből 17 több mint százezer látogatót vonzott, míg a nézőkre erőltetett 38 szovjet alkotásból mindössze 10 teljesítette ezt a határt. Ezek az arányok az évtized közepéig közel változatlanok maradtak, míg 1987-ben már azonos számú amerikai és szovjet mű került terítékre (szám szerint 34). A helycserére a következő esztendőben került sor, amikor is az amerikai bemutatók számának változatlansága mellett csökkent a nagy testvér importja (és közöttük is 0-ra változott a 100 ezer néző felett teljesítők száma). Az igazi fordulat azonban természetesen 1989-ben, a politikai mozgolódások, illetve a harmadik magyar köztársaság kikiáltásának évében következett be. Ekkor lépett színre a két mai piacvezető forgalmazó, az InterCom és az akkor még Dunafilmként működő UIP-Duna Film. Az amerikai produkciók száma a magyar piacon ugrásszerűen nőtt 80 fölé, míg a szovjetek megkezdték a kivonulást a maguk 10 bemutatójával. A lavinaszerű hollywoodi kínálat alaposan átalakította az összképet, nagy mértékben visszaszorítva minden más nemzetet. A két stúdiómegállapodás szerint üzemelő forgalmazó igencsak redukálta az addig uralkodó MOKÉP terét, de az állami forgalmazó még ebben az esztendőben is jelentős számú premierrel képviselte magát. Ebben az évben jött létre az Art mozihálózat is, miután megszűnt a filmszínházak normatív támogatása. A nagy érdeklődésre számot tartó címek gazdagsága azonban az, ami gátat szabott a végéhez ért évtized során éves szinten akár féltucatot is meghaladó milliós nézettségű filmeknek, hiszen a túlkínálat megosztott figyelmet szabott az egyes produkcióknak, s kevesebb időt, vetítésszámot hagyott egyébként is csökkenő számú mozik mellett. Mindazonáltal, mai szemmel nézve még 1989-ben is rendkívüli adatok születtek (több mint 15 filmre kelt el félmilliónál is több jegy), amik még ugyanúgy aránytalanul uralnák a listát, mint az 1980-as évek bármely évének élmezőnye. Az új évtizedtől érdemes tehát számítani a kezdetet.
Ám mielőtt a tárgyra térünk, érdemes egy rövid kitekintést tenni a mozik és össznézők számának alakulására. A '80-as évek elején országos szinten több mint 3200 filmszínház üzemelt (543 ezer fős befogadóképesség mellett), ami az évtized folyamán nem változott jelentősen; minden esztendőben százas nagyságrendet tett ki az újonnan nyitott és bezárt mozik száma is. 1988-ban, a változás küszöbén süllyedt 3000 alá a teátrumok mennyisége, 1990-ben pedig már 2000 alatt volt a számuk. Egy évvel később ez is csaknem felére csökkent, s az 1990-es dekád közepén torpant meg, majd kezdett kisebb növekedésbe a mutató. 1998-ban, mikor az első multiplex mozik már több mint egy éve működtek, 628 filmszínház üzemelt az országban, 121 ezer férőhellyel. Ma állandó jelleggel kevesebb mint 70 mozi végzi tevékenységét. Az 1960-as évek derekán Budapesten 216 filmszínház működött, az 1970-es évek elején már csak 159, ami azonban hellyel-közzel tartani tudta magát még egy évtizeddel később is. 2010-ben a fővárosban 26 mozi található, amiből 11 az Art mozihálózat tagja. A nézőszámok alakulása éves szinten szintén drasztikus csökkenésbe kezdett a rendszerváltozást követően: 1990-ben 35,8 millió fő fordult meg a jegypénztáraknál, egy évvel később pedig már csak 21,7 millió - ez még mindig kétszerese az amúgy növekményt mutató 2009-es eredménynek. A nézőszám-csökkenést a multiplex mozik térnyerése szüntette meg 1997-ben ideiglenesen, hogy aztán ismét lejtmenetbe kapcsoljon.
És most, hogy megkaptuk a szükséges háttérismereteket, következzen Magyarország 30 legnézettebb filmje 1990 óta!
#30 TANGO ÉS CASH
nézőszám: 635 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1990. május 10.
Éppen húsz éve szambázott be a hazai mozikba a problémás munkálatokat végül átvészelő akció-vígjáték, ami otthonában tisztességes kört futott, de olyan, már-már kultikus státusba nem emelkedett talán sehol, mint nálunk. Meglehet, a pénzromlás sem öltött ilyen méreteket másutt: ami akkor 34 millió forintos bevételt jelentett, ma már csaknem 750 millióra lenne lefordítható. Stallone a 90-es évek végéig népszerű maradt, még azok után is, hogy kiderült: Rambo, az egy buzi.
#29 AZ ISTENEK A FEJÜKRE ESTEK 2.
nézőszám: 649 ezer
forgalmazó: MOKÉP
mozistart: 1990. május 24.
A lista igazi kakukk-, avagy strucctojása. Hírmondója a nem amerikai filmeknek (legalábbis nagyrészt dél-afrikai meg botswanai) és a MOKÉP-nak is az InterCom-UIP uralta mezőnyben. Az első epizód frenetikus sikere hazánkban is egymilliónál több embert talált meg magának, nem csoda, hogy a folytatás is az egekbe tört - persze, az új évtized mércéjével...
#28 JÉGKORSZAK 3: A DÍNÓK HAJNALA
nézőszám: 652 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 2009. július 1.
Talán még nem merült a feledés homályába, hogy a 3D-vel megtámogatott, de anélkül is egy rém népszerű sorozatból való animációs mozi bevételi csúcsot döntött az elmúlt nyáron. Ezzel itt most semmit sem ér, ám a korábbi részeket is lefőző közönsége is bizonyíték rá, hogy senkit sem hagyott hidegen.
#27 VAKLÁRMA
nézőszám: 658 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1990. február 15.
Gene Wilder és Richard Pryor duóját is vakon követte a hazai közönség a SZÁGULDÁS GYILKOSSÁGOKKAL-tól egészen utolsó közös munkájukig. A VAKLÁRMA is zajos sikerként lépett fel a listára, nem hagyva kétséget afelől, hogy a folt a sűrűbb mezőnyben is megtalálja a zsákját.
#26 SZELLEMIRTÓK 2.
nézőszám: 659 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1990. január 18.
Kevesebb mint egy év eltéréssel prezentálta a forgalmazó a ma már klasszikus-számba menő SZELLEMIRTÓK-at és folytatását. És ennek ellenére - vagy éppen ezért - a második epizód volt nyerőbb, ha nem is sokkal. Kérdés, mire lesz képes egy, a tervek szerint jövőre bemutatandó harmadik epizód. Vajon emlékszik-e még a magyar közönség arra, kit kell hívni, ha?
#25 A MINISZTER FÉLRELÉP
nézőszám: 662 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1997. december 11.
Mindmáig a legsikeresebb magyar film szerepét tölti be Kern András és Koltai Róbert rendezése, az azonos című színdarab adaptációja, és a hazai produkciók háza táján manapság végbemenő tendenciák ismeretében még csak szikrányi esély sincs rá, hogy ez valaha is megváltozzon.
#24 MÁTRIX: ÚJRATÖLTVE
nézőszám: 671 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 2003. május 22.
Már az első rész is sokak tudatát felszabadította, ám a 2003-as nyári évad legnagyobb slágere nyerő receptet követve tornázta fel magát a listára: még több akció, még több elmélkedés, még több Smith ügynök: még több néző.
#23 HARRY POTTER ÉS A TITKOK KAMRÁJA
nézőszám: 675 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 2002. december 5.
A varázslók leghíresebbike második kalandjában félelmetesebb ellenfelekkel nézett farkasszemet, így a legkisebbek jobban is tették, hogy otthon maradtak: az óriáskígyók és óriáspókok fenyegetésével csak A BÖLCSEK KÖVE nézőinek kétharmada vette fel a harcot, ám még így is szilárdan tartja második helyét a szérián belül A TITKOK KAMRÁJA.
#22 A MÚMIA
nézőszám: 690 ezer
forgalmazó: UIP
mozistart: 1999. június 24.
Az időszámítás előtti második évezred legátkozottabb teremtménye az időszámítás szerinti második évezred végének egyik legmarkánsabb filmsikerében kelt új életre. Az egyiptomi kiruccanásra meglepően sokan fizettek be, nem csoda, hogy az amúgy szintén taroló második rész nem tudott a nyomába érni, a harmadik epizódról - amely ugyanakkor 2008-as keretek között ugyancsak derekasan teljesített - pedig már ne is beszéljünk.
#21 A GYŰRŰK URA: A KÉT TORONY
nézőszám: 709 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 2003. január 9.
Három éven át határozta meg a januári forgalmat a nagyszabású trilógia, amelynek középső része vonzotta a legkevesebb érdeklődőt. 700 ezer néző azért cseppet sem kevés, hiszen ennyi emberrel egy perc alatt győzelmet lehetne aratni a Helm-szurdokban az orkok felett.
#20 STAR WARS III. RÉSZ: A SITH-EK BOSSZÚJA
nézőszám: 714 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 2005. május 19.
Még egy trilógia, ami definiálja az újkori mozizást Magyarországon. A Star Wars-széria befejező akkordja ugyan csak az utolsó helyet csípte meg az összes rész között, a fentihez hasonlóan szép kis klónhadsereget lehetne felállítani a 700 ezer látogatóból.
#19 A GYŰRŰK URA: A KIRÁLY VISSZATÉR
nézőszám: 728 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 2004. január 8.
A konklúzió ezesetben érdekesebbnek bizonyult: a 11 Oscar-díjas filmalkotás, harcba hívva az ország minden lelkét, méltó zárásként javított az ereszkedő középső fejezet nézettségén, noha az első résztől csaknem olyan távolság választja el, mint Völgyzugolyt Mordortól.
#18 HARMADIK SHREK
nézőszám: 740 ezer
forgalmazó: UIP
mozistart: 2007. június 14.
A popkultúrába nagy lábakkal betrappoló, már-már túlszerepeltetett ogre még a harmadik kalandra is tartogatott annyi szuszt, hogy A Gyűrűk Ura- és Star Wars-filmeket nyomjon le. A 3D-ben érkező negyedik rész előtt világos cél lebeg.
#17 GLADIÁTOR
nézőszám: 746 ezer
forgalmazó: UIP
mozistart: 2000. május 18.
A kardos-szandálos filmek új életre hívója a magyar piacra mély benyomást tett: másfél hónapig őrizte a vezető pozíciót a nézettségi listán, olyan szilárdan, ahogy a Római Birodalom állt fénykorában. Az ókori mozik (TRÓJA, MENNYEI KIRÁLYSÁG, NAGY SÁNDOR, A HÓDÍTÓ) mindegyike bottal üthette Ridley Scott filmjének nyomát, de kétség kívül, arányaiban nagyobb sikert élveztek nálunk, mint Észak-Amerikában.
#16 A FLINTSTONE CSALÁD
nézőszám: 746 ezer
forgalmazó: UIP
mozistart: 1994. szeptember 15.
A kiváltképp erős 1994-es év gyümölcsöző termésének egyike az idehaza - nem kis részt fordítójának leleményessége révén - hajdan oly népszerű rajzfilmsorozat élőszereplős filmváltozata. A több tucat forgatókönyvíró munkáját igénybe vevő családi mozi mai ésszel felfoghatatlan magasságokba jutott. Subidubidú!
#15 AZ ELVESZETT VILÁG: JURASSIC PARK
nézőszám: 757 ezer
forgalmazó: UIP
mozistart: 1997. szeptember 25.
A dinoszauruszok 65 millió évvel kipusztulásuk után uralmuk alá hajtották a világ mozijait, s bár második nekifutásra világszerte kevesebbet markoltak a bontószauruszok, nálunk azért még egész sokan kívántak repetát.
#14 SHREK 2.
nézőszám: 771 ezer
forgalmazó: UIP
mozistart: 2004. július 1.
Bár mocsárral csak elvétve szolgálhattunk Shreknek itt a Kárpát-medencében, azért megvetette a lábát első bevetése során. A mesevilág renegátja alaposan rálicitált mindenre a folytatással, olyan poénokkal, amiktől biztosan nem marad száraz Pinokkió alsóneműje.
#13 MAMMA MIA!
nézőszám: 772 ezer
forgalmazó: UIP
mozistart: 2008. július 17.
Még most is hallani az ABBA fülbemászó nótáit, úgy megrengette a hazai mozitermek falait a sikeres musicalből készült annál is sikeresebb film. A 2008-as év lehengerlő teljesítménye sok folytatás-blockbustert megszégyenítő módon egy könnyed nyári produkcióé lett, ismét a lemezeladási listák élére repítve a svéd formációt.
#12 AZ OROSZLÁNKIRÁLY
nézőszám: 775 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1994. december 1.
A már említett 1994-es esztendő legnagyobb királya a Disney-rajzfilmek történetének legeredményesebb bemutatója lett. Miközben szóltak az Elton John, Tim Rice és Hans Zimmer tehetségét dicsérő dallamok, Szimba, az oroszlán elfoglalta az őt megillető helyet a trónszirten és a nézettségi listán egyaránt.
#11 A FÜGGETLENSÉG NAPJA
nézőszám: 778 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1996. október 24.
1996 leghangosabb filmjére úgy özönlött a világ összes nemzetének, így a magyarnak is minden mozibajáró polgára, mintha a Fehér Házon és az Empire State Buildingen kívül bármit is fenyegettek volna az idegenek. Roland Emmerich azóta is igyekszik megismételni a bravúrt egyre nagyobb spektrumú pusztításokkal, de semmi sem fogható ahhoz, ahogy Will Smith behúz egy E.T.-nek.
#10 TERMINATOR 2: AZ ÍTÉLET NAPJA
nézőszám: 786 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1991. augusztus 16.
Mi sem bizonyítja jobban a nagyképűnek ható állítást, miszerint valaki a világ királya, minthogy három teljesen eltérő (értsd: nem függenek össze) produkcióval képviselteti magát a legnézettebb filmek top 10-es magyar listáján. James Cameron első költségvetés-megújító, lassan 20 esztendős, de cseppet sem öregedett munkája ugyan a három évvel korábbi első résztől elmaradt kicsit, a folytatásokra szédítő magaslatról tekint le.
#9 NICSAK, KI BESZÉL MÉG!
nézőszám: 802 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1991. március 22.
Hiába, a komédiák jelentették és jelentik azért a legegyértelműbb kikapcsolódást, így méregdrága, három- meg két és félórás produkciók ide vagy oda, a beszélő kisbabáknak is megvan a maguk helye a nagyok között.
#8 A GYŰRŰK URA: A GYŰRŰ SZÖVETSÉGE
nézőszám: 805 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 2002. január 10.
Semmi sem fogható ahhoz, mint mikor egy nagy kaland elkezdődik. Míg amerikai embertársaink közül évről-évre többeket szólított meg Peter Jackson alkotása, addig mi már elsőre teljes létszámmal felsorakoztunk, s bár kiváltak a gyűrű szövetségéből jó néhányan az újabb epizódok alkalmával, ez mit sem változtat a tényen, hogy A GYŰRŰK URA a magyarok egyik legkedvesebb filmje, úgy, ahogy van.
#7 STAR WARS II. RÉSZ: A KLÓNOK TÁMADÁSA
nézőszám: 812 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 2002. május 16.
Akárcsak a CSILLAGOK HÁBORÚJA. Az új trilógia középső darabja már rutinból támadta be a toplisták legmagasabb pozícióit, s végül a(z) (szűkített) all-time első tíz helyezettje közé repült, sebesebben, mint egy tatooine-i landspeeder.
#6 JURASSIC PARK
nézőszám: 950 ezer
forgalmazó: UIP
mozistart: 1993. szeptember 24.
Kihaltak, de 1993-ban mégsem volt náluk legnépszerűbb lény a földön. Dinoszaurusz és ember találkozásának elképzelése mindenkit a mozik felé irányított, számos jegybevételi rekordot (nálunk például egyetlen nap alatt 46 ezren látták) és jó eséllyel játékdinó-eladási csúcsot is generálva.
#5 AVATAR
nézőszám: az egymilliós határ mentén
forgalmazó: InterCom
mozistart: 2009. december 17.
A legfrissebb belépőként James Cameron filmje éppen ezen hétvégén érkezik az egymillió nézős mérföldkőhöz, ami nyolc éve esett meg utoljára. Ez talán nem is tűnik olyan nagy időtávnak, ám a lista további helyezettjei közül több is jól felépített renoméjának köszönhette egetrengető sikerét, míg az AVATAR a semmiből lépett elő, egyenesen az élbolyba, jóllehet, a harmadik dimenzió komoly segítséget nyújtott ehhez. (A film jelenleg is műsoron, így akár a 2. helyig is felkúszhat.)
#4 TITANIC
nézőszám: 1 millió 20 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1998. január 22.
És még egyszer Cameron. A TITANIC valami olyasmit vitt véghez 12 évvel ezelőtt, amit minden ember, aki nyomon követi a box office eseményeit, csak egyszer láthat életében. Legalábbis úgy tűnt akkor, mígnem a direktor úr új filmmel rukkolt elő. Az AVATAR menetelése persze cseppet sem kisebbíti a 11 Oscar-díjas produkció érdemeit, noha nálunk bevételi mellett nézőszámbeli fölényre is rövidesen szert tesz a 2009-es trónkövetelő. Mégsem érdemes azokkal vitába szállni, akik azt állítják: az álmok hajóját semmi sem süllyesztheti el.
#3 HARRY POTTER ÉS A BÖLCSEK KÖVE
nézőszám: 1 millió 34 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 2001. december 13.
A kisfiú, aki nagy tetteket hajtott végre. Idestova tíz éve állandó szereplő a moziműsorban Harry Potter, s bár az első rész utolérhetetlen távolságba helyezte magát, a további epizódoknak sikerült tartaniuk egy bizonyos szintet, ami éppen elég ahhoz, hogy az év legnagyobb mozis eseményeként tartsák számon a fiatal varázsló érkezését. Az 1 milliós nézettség közelébe férkőzéshez új esélyt ad, bár csak halványat, hogy a befejező felvonás 3D-ben érkezik.
#2 NICSAK, KI BESZÉL!
nézőszám: 1 millió 62 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1990. április 12.
Nocsak, ki van itt! Igen, ismét az a helyzet, hogy az első része a trilógiának az, ami vitte a pálmát. A tengerentúli közönség is nagyon ráharapott a magvas gondolatainak hangot adó bébire, persze 1990-ben még nem lehetett túl sok párhuzamot vonni egy-egy produkció ottani és itteni sikere között. Amy Heckerling filmjének elég volt a komikus alapötlet, hogy egy életre bebetonozza magát az ambiciózus blockbusterek közé itt, Magyarországon.
#1 STAR WARS I. RÉSZ: BALJÓS ÁRNYAK
nézőszám: 1 millió 196 ezer
forgalmazó: InterCom
mozistart: 1999. szeptember 16.
Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban....de hisz tudja ezt mindenki. Alig múlt tíz esztendeje, hogy George Lucas a vártnál is vártabb alkotása elérte a hazai filmszínházakat, már nem kevés hírrel az oldalán, amik a különböző bevételi sikerekről tudósítottak. De az amerikai premiert megelőző hónapokban sem szólt másról a fáma: kígyózó sorok a pénztáraknál már hetekkel a bemutató előtt, és így tovább. A Star Wars-őrület, mert nem kevesebbről volt itt szó, a tetőfokára hágott: egyetlen hét alatt 300 ezren járták meg a filmet vetítő magyar mozikat, és az érdeklődés hasonló tempóban apadt csupán, mint mostanság az AVATAR esetében. Az erő még most is a BALJÓS ÁRNYAK-kal van, nem valószínű, hogy valaha is akad kihívója, de ki tudja, mit hoz a jövő a 3D után.