aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: burn after reading (2008) Zalaba_Ferenc
2008. december 06. 22:21:10

Kategória: film 17 komment

hollywood legtehetségesebb szerzőpárosa vitathatatlanul joel coen és ethan coen. a szakmájukat közel 20 éve űző szerzői filmesek olyan klasszikusokkal ajándékozták meg a világot, mint a mesteri miller's crossing, a kultikus the big lebowski, vagy művészi látásmódjuk abszolút csúcspontja, az éjfekete komédia és kíméletlen dráma határmezsgyéjén egyensúlyozó fargo. az utóbbi évek sikertelenebb mainstream megmozdulásai ugyan elszomorították a rajongókat, de tavaly szerencsére helyreállt a világ rendje. mccarthy regényének adaptálásával létrehozták a tökéletes filmet (mert a no country for old men az), amivel minden nívósabb kritikai elismerés mellett díjra váltották az akadémia legfontosabb jelöléseit (film, rendezés, forgatókönyv) is. a sors furcsa fintora, hogy megannyi szerzői és rendezői bravúr után egy olyan adaptációval tetőzték életművüket, melyben markáns stílusjegyeik csak nagyon ritkán törnek a felszínre. fontos azonban megjegyezni, hogy sok év tapasztalata szervezte koherens egésszé az alapanyagot.

bár az intolerable cruelty óta hivatalosan is megosztják egymás között a rendezői és produceri titulust, az aranyszobrok érkezése hosszú időre biztosította számukra a korlátlan művészi és anyagi szabadságot. néhányan újabb csodában reménykedtek, de végül nem volt meglepő, hogy a testvérpár egy jóval könnyedebb, személyesebb hangvételű filmet készített. a bevált receptet alkalmazva újfent egy tradicionális, sokat koptatott zsáner elemeit forgatták ki és olvasztották össze sajátos filmes nyelvükkel, hogy az öntőformában megszilárduló végeredmény átadhassa a coeni látásmódot, ugyanakkor tisztelegjen a megidézett művek előtt.

a burn after reading a korábbi darabokkal ellentétben csupán fomájában hommage, a kémfilmek kliséinek bátor és szabatos alkalmazása ugyanis kőkemény szatírájává formálja a fekete komédiába csomagolt alapanyagot. a fogyasztói társadalomtól kezdve az idolizált prezidentális köztársaságig elég sokan górcső alá kerülnek, a mű mégsem markol elég nagyot. szerencsére ezzel elkerüli a kínos feszengést, önismétlést, ám a rendezőpáros zsenije még így is szétfeszíti a kereteket. a könnyed ujjgyakorlatnak titulált mű konklúziója mögé további rétegek is szerveződnek, ám ezek kidolgozatlanok, csupán néhány érdekesebb problematikát vetnek fel. a néző mégis nem egyszer azon kapja magát, hogy önfeledt szórakozása közepette kénytelen önmagát is kinevetnie.

coenék forgatókönyvében tótágast áll az értelem, mert a stílusparódia eszköztára még a képtelenebb jeleneteket is gond nélkül belesimítja a történet folyamába. a túlkapások bemutatása azonban konzekvens és kulcsfontosságú, mert azon túl, hogy gúnyt űz a szituációk hangsúlyából és a karakterek tetteiből, ez az alkotás fő hajtóereje. a feldobott akcióra soha nem a kémfilmekben várt reakció érkezik: a tét érdektelen, de ezt az oroszokon kívül senki nem látja; a titokzatosságot az emberi butaság konstruálja; a feltételezett konspirációt tévedések és félreértések egész láncolata érvényteleníti; az amerikai hírszerzés vezetősége tökéletesen dilettáns; információelhallgatások helyett információhiányt kapunk; az üldözési mániát gerjesztő fekete autós/fekete öltönyös férfiről pedig rövid úton kiderül, hogy csak egy ügyvédi iroda sunyi megbízottja. a paródiából eredő humorforrások nincsenek maradéktalanul kiaknázva, bár valójában nem ez a mű célja.

a dialógusok coenesen csipkelődők, élesek, mesteriek, ráadásul az elhangzó mondatok a legváratlanabb pillanatokban kacsintanak ki az aktualitásokra.

a karakterek sztereotípiákat testesítenek meg, de egytől-egyig eltúlzott karikatúrák. a színészgárda brillírozik, de ez el is várható. frances mcdormand a fargo óta nem volt ennyire magával ragadó. játékát tovább erősíti az a tény, hogy az ő karakterének van egyedül súlya. középkorú, magányos nő, akinek agyát a társadalmi trendek már tisztára mosták, így boldogságát a plasztikai műtétektől reméli. brad pitt végérvényesen bebizonyítja, hogy fantasztikus színész. rövid, de annál infantilisabb szerepe az utóbbi idők egyik legkomolyabb önkritikája. george clooney és tilda swinton a michael clayton konfrontációja után egy ágyba bújt, bár a kémia nehezen működik közöttük. john malkovich figuráját ugyan valamelyest unalmassá teszi, hogy legalább 234-szer használja a legmegnyerőbb angol szót, arroganciája, modoros artikulációja viszont egyszerre gúnyolja a klasszikus ügynökök viselkedését, és a magukat alkotó értelmiségnek valló, valójában motiváció- és kreativitásmentes senkiket. az egyetlen normálisnak nevezhető karaktert a zseniális richard jenkins formázza meg, akinek viselkedése és sorsa némi rezignáltságot csempész az alapvetően önfeledt játékidőbe.

coenék ismét elég mostohán bántak a szereplőkkel, de ezt már megszokhattuk. hangulatváltásokban, váratlan meglepetésekben még mindig ők viszik a pálmát, pitt és clooney közös jelenete pedig annyira jó, hogy azt már büntetni kellene.

a forgatókönyv homályosággát, és jóformán az egész cselekményt megsemmisítő záró dialóg bármennyire humoros, nyomasztó konklúziót fogalmaz meg. a távolodó kamera szimbolikája nem egyértelmű: kiterjeszti az elhangzottak érvényességét és/vagy kijelöli a forrást. mindenki döntse el magában.

az új coen-darab ugyan nem éri el a klasszikusok színvonalát, de még így is az év egyik legjobb komédiája. összességében egy szerethető, szórakoztató és elgondolkodtató mozi. mondanom sem kell, rajongóknak kötelező.

emmanuel lubezki meg egy zseni.

Címkék

kritika z brad pitt george clooney coens 8csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr254536091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_76970 2008.12.07. 09:16:57

A kritika is méltó a filmhez, gratulálok!

Ismeretlen_1068 2008.12.07. 09:19:25

most már tényleg ideje lenne megnézni. ...csak nem találok ki az elveszett szobából. :)

Ismeretlen_9654 2008.12.07. 09:43:20

jó kritika! engem meg is győzött, hogy nem is olyan rossz film a burn after reading. mert először nem annyira tetszett. talán a no country túlságosan magasra tette a lécet.

Ismeretlen_108973 2008.12.07. 11:19:45

köszi mindenkinek. :) ae: kötelező. csak nem a lost roomot c. minisorozatot abszolválod? dick laurent: egyáltalán nem, sőt! :) újranézve más lesz a véleményed, ez egészen biztos. sok száz hollywoodi író/rendező tenné össze a kezét, ha csak töredéke ilyen jó filmet tudna készíteni. (coenéknek ez séróból jött.) nincs kedvünk coeneket pontozni?

Ismeretlen_9654 2008.12.07. 11:31:56

kezdje el valaki! ...mert nincs kedvem beírni a címeket. :D

Ismeretlen_108973 2008.12.07. 11:40:05

blood simple: 9/10 raising arizona: 8/10 miller's crossing: 10/10 barton fink: 9/10 the hudsucker proxy: 8/10 fargo: 10/10 the big lebowski: 10/10 o brother, where art thou?: 9/10 the man who wasn't there: 9/10 intolerable cruelty: 7/10 the ladykillers: 6/10 no country for old men: 10/10 burn after reading: 8/10 és igen, coen-fan vagyok. :)

Ismeretlen_1068 2008.12.07. 11:47:38

blood simple: 10/8 raising arizona: 10/8 miller's crossing: 10/10 barton fink: 10/6 (újranézős) the hudsucker proxy: 10/8 fargo: 10/9 the big lebowski: 10/7 o brother, where art thou?: 10/7 the man who wasn't there: 10/9 intolerable cruelty: 10/5 (az egyeten, ami nem sikerült) the ladykillers: 10/7 no country for old men: 10/10 burn after reading: 10/x és paris je t'aime - tuileries 10/10

Ismeretlen_84013 2008.12.07. 12:16:21

blood simple: x/10 raising arizona: 7/10 miller's crossing: x/10 barton fink: x/10 the hudsucker proxy: x/10 fargo: x/10 the big lebowski: 8/10 o brother, where art thou?: x/10 the man who wasn't there: 10/10 intolerable cruelty: 5/10 the ladykillers: 6/10 no country for old men: 7/10 burn after reading: 4/10 Nem mondanám, hogy a Coen-tesók munkássága nagy nyomot hagyott bennem, de azért még próbálkozok. A Burn After Reading iszonyat nagy csalódás, a forgatókönyvet nyugodtan elégethették volna olvasás után. Coen-ék humora nagyon nem fekszik nekem, így iszonyat módon unatkoztam, a remek színészgárda (Pitt mindenkit lejátszik, a többiek ügyesen megoldják a feladatot, Malkovich viszont hatalmas ripacs) mellett Carter Burwell dallamai és Emmanuel Lubezki fényképezése tartotta bennem a lelket, mert hát story az nem nagyon volt.

Ismeretlen_9654 2008.12.07. 14:56:56

blood simple: 10/10+ raising arizona: 10/6 (nekem ez újranézős) miller's crossing: 10/x (nem láttam, ne bántsatok) barton fink: 10/8 the hudsucker proxy: 10/8 fargo: 10/10+ the big lebowski: 10/10+ o brother, where art thou?: 10/9 the man who wasn't there: 10/10 intolerable cruelty: 10/4 the ladykillers: 10/6 no country for old men: 10/10+ burn after reading: 10/7 és paris je t'aime - tuileries 10/10

Ismeretlen_1068 2008.12.07. 15:02:35

"miller's crossing: 10/x (nem láttam, ne bántsatok)" micsoda dolog ez?! http://aeonflux.freeblog.hu/archives/2006/12/30/2043034/

Ismeretlen_108973 2008.12.07. 16:00:40

dl: csatlakozom ae-hez. még ma meg kell nézned! :)

palakon 2008.12.07. 18:39:10

blood simple: 10/9 raising arizona: 10/7 miller's crossing: 10/10 barton fink: 10/7 the hudsucker proxy: 10/x fargo: 10/8 the big lebowski: 10/10 o brother, where art thou?: 10/x the man who wasn't there: 10/10 intolerable cruelty: 10/x the ladykillers: 10/7 és a rövidfilm 10/10 no country for old men: 10/10 burn after reading: 10/8

Ismeretlen_87170 2008.12.07. 20:49:34

Itt szorongatom ezt a Barton Fink DVDt, de ezek után nem visz rá a lélek, elég "közepes" pontokat osztogattok rá...

Ismeretlen_1068 2008.12.07. 21:13:54

burn after reading: 10/8 fájdalmasan szellemes!

Ismeretlen_108973 2008.12.07. 21:43:15

McClane83: dobd csak be a lejátszóba, szeretni fogod! :) ae: az bizony! :)

Ismeretlen_9654 2008.12.07. 22:27:23

ae & Z: egy héten belül megnézem, esküszöm! :)

frmn 2008.12.09. 14:06:08

Valóban szellemes film, de a túljátszást, még ha szándékolt is, nem tudom megbocsátani. 10/7

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása