Két hét után nagyon úgy tűnik, hogy a nyári szezonban a közönség maximálisan igyekszik kárpótolni a stúdiókat az esztendő gyengélkedő első harmadáért. Most is a Vasember 3. vezeti a mezőnyt, méghozzá igen erős második hétvégi eredménnyel, ám A nagy Gatsby bemutatkozása az, ami igazán szenzációsnak minősül ezen a héten.
> új filmek
Talán a zsúfolt karácsonyi naptárból mentette a Warner Bros. F. Scott Fitzgerald regényének új feldolgozását, vagy első benyomásaik alapján esetleg világossá vált előttük, hogy a díjszezonban nem sok keresnivalója van Baz Luhrmann filmjének, az mindenesetre igen meglepő, hogy A nagy Gatsby (The Great Gatsby; hazai bemutató: május 16.) igazolta a decemberről májusra halasztásához fabrikált indokot, ugyanis csakugyan érdemes volt egy nagyobb tömegeket megmozgató időszakra programozni e romantikus drámát. Nem mintha a forgalmazó ne tett volna meg mindent azért, hogy az utolsó ember is értesüljön a létezéséről, de egyrészt anyák napjának hétvégéjére, másrészt látványorientált akció-blockbusterek közé nevezni vele, kifejezzen a hölgyközönséget megcélozva, igazán nyerő lépés volt. A forrás népszerűsége és a címszerepet játszó Leonardo DiCaprio személye ugyancsak hozzájárult ahhoz, hogy mire elérkezett május második hétvégéje, az előzetes online jegyeladások 40 millió dollár feletti nyitányt sugalljanak. És valóban: a több mint 3500 mozit elárasztó, 3D-s produkció csaknem befogta a Vasember 3.-at pénteken, hétvégi összeredménye pedig meghaladja az 50 millió dollárt, ami az előttünk álló hónapok sok versenyzőjének javára válna, nem mellesleg az egyik legerősebb nem #1 debüt (a Holnapután és a Sherlock Holmes előzi csak meg a becsült összeget). Igaz, Luhrmann keze alatt sosem volt kérdés, hogy nem szokványos adaptáció születik, a film átültetése az év végi (potenciálisan) lassú gyűjtögetők csoportjából a nyári kasszarobbantókéba igazán tanítani való példát szült most, pláne úgy, hogy A nyomorultak vagy a Django elszabadul kiugró sikere mellett el is sikkadhatott volna a sokkal gyengébb kritikai visszhangjával. Májusban viszont az a legkevésbé sem számít; A nagy Gatsby már meg is haladja a rendező előző munkája, az Ausztrália végeredményét, s a Moulin Rouge!-tól sincs már messze, az pedig igazán figyelemreméltó, hogy 105 millió dolláros (bevallott) költségvetésén bőségesen túl is haladhat. DiCaprio legutóbbi egyéni munkája, a J. Edgar - A törvény embere teljes bevételét emellett két nap alatt csaknem le is tudta; a színész a Django elszabadul (nemzetközi) sikerében is markáns szerepet játszó, globális sztárstátusza eme észak-amerikai hírveréssel, no meg a térhatású vetítésekkel bizonyosan 100 millió dollár fölé juttatja a nemzetközi bevételt is. A siker kulcsa tehát a remek időzítés és a jó felvezetőkampány (ami érzékeltette, milyen jól mutatnak a színészek a díszletek között és jelmezekben, miközben azért drámáznak is), ugyanakkor valószínű, hogy nem mindenhol akarják ezekben látni, hiszen másban könnyebb: talán egyéb amerikai könyvklasszikusok is mozgóképpé válnak az elkövetkezendő években, s teszik mindezt 3D-vel felturbózva, bár jelen tárgyalt film esetében csak a közönség egyharmada szavazott ezekre a vetítésekre. A plusz dimenziós opció ugyan halódni látszik Észak-Amerikában a nagy költségvetésű filmek körében, de a rendezői víziók szolgálatába még csak most kezd beállni. A nagy Gatsbyre a hírek szerint inkább a vízió, mint rendezettség jellemző, de ez nem gátolhatja meg, hogy 130-140 dollárt termeljen hazájában.
Tyler Perryről hosszú ideig úgy tűnt, bármihez ér, arannyá változik, aztán az Alex Cross bemutatójakor kiderült, hogy csak az afroamerikaiak ügyes-bajos dolgaiba betekintést nyújtó családi drámákra harap közönsége. Azokra viszont oly mértékben, hogy a fickó neve márkajelzéssé vált a filmeken, akár Oprah-é a könyveken. Úgy tűnik azonban, annyira azért mégsem elhivatottak követői: a kizárólag produceri minőségében jegyzett Peeples megdöbbentően alacsony érdeklődést váltott ki, hiszen teljes hétvégi bevétele sem éri el az 5 millió dollárt, ami nyitónapi összegnek talán már elment volna. A Craig Robinson és Kerry Washington főszereplésével készült vígjáték így még az alacsonynak tekinthető moziszám (2000) mellett is gyenge átlagos bevételt produkált, és az is teljesen biztos, hogy csak a moziforgalmazást tekintve a Lionsgate bukni fog a 15 milliós költségvetésen. Kínos.
> korábbi filmek
Bár minden A nagy Gatsbyról szól ezek a hétvégén, azért a Vasember 3.-nak is kijár az elismerés. Az egy hete minden idők második legmagasabb startját regisztráló képregény-adaptáció 58%-ot zuhant csupán, ami azért figyelemreméltó, mert ily magasságból is kevesebbet ereszkedett, mint mondjuk a második rész három éve vagy A sötét lovag: Felemelkedés tavaly nyáron. A Disney és a Marvel szédületes iramban hódító filmje 72.5 millió dollárt hajtott fel péntek és vasárnap között, amivel a negyedik helyet érdemli ki a második hétvégi bevételek között, ha marad a becsült összeg. Tíz nap alatt 285 millió dollárt kasszírozott a Vasember 3. az amerikai piacon, globális szinten pedig már 950 milliónál állomásozik!
Most már több mint 800 moziban pereg a Mud című dráma, hétvégi eredménye pedig bemutatója óta stagnál 2 millió dollár környékén. Ez azt jelenti, hogy az egy mozira jutó átlagos bevétel hétről hétre csökken, így a Roadside Attractionsnak tovább küldözgetnie a film kópiáit már nem nagyon érdemes, de azért pár száz mozis szinten a nyár folyamán még akár 15 millióig is elkúszhat.
> végszó & ami jön
2013 második legerősebb víkendjéhez járult hozzá a Vasember 3. és A nagy Gatsby; ketten együtt a top tíz bevételének több mint 80%-át birtokolják. Utóbbi film sikere meglepő, és még zsúfoltabbá teheti a toplistákat a következő pár hétben, mint azt előzetesen vélni lehetett, de a tavaszi produkciók már teljesen lecsengtek, és a közönség szemmel láthatóan falja a százmilliós értékű szórakozást ígérő darabokat. A következő ilyen a sorban ismételten egy nagy reményű versenyző. A Sötétségben - Star Trek az első rész iránt tanúsított méretes szeretetből sokat táplálkozik majd ahhoz, hogy leszállítsa az év második 100 millió feletti nyitányát.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Sötétségben - Star Trek | 3700 | $135m (csüt-vas)
> a top 10 (előzetes becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | Vasember 3. | $72.5m | $284.9m | $200m |
2 | ú | A nagy Gatsby |
$51.1m | $51.1m | $105m |
3 | 2 | Pain & Gain |
$5.0m | $41.6m | $26m |
4 | ú | Peeples | $4.9m | $4.9m | $15m |
5 | 3 | 42 | $4.7m | $84.7m | $40m |
6 | 4 | Feledés | $3.9m | $81.7m | $120m |
7 | 5 | Croodék | $3.6m | $173.2m | $135m |
8 | 6 | A nagy nap |
$2.5m | $18.3m | $35m |
9 | 7 | Mud |
$2.3m | $8.4m | $10m |
10 | 8 | Óz, a hatalmas | $0.8m | $230.0m | $210m |