aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office special: a filmtörténelem legnagyobb bukásai Takács Máté
2011. március 22. 22:56:15

Kategória: Szólj hozzá!

Az Anyát a Marsra! fatális megfeneklése gondolkodóba ejti az embert: mennyi a túl sok és mennyi a nagyon kevés? A hollywoodi stúdiók már a múlt század derekán is belekóstoltak a méretes kudarcokba, ám az igazi pénznyelők csak a blockbuster-korszak beköszöntével, az 1990-es évektől sorakoztak fel. A 100 milliós költségvetés két évtizeddel ezelőtt még heves hüledezést váltott ki, ma már visszafogottként tekintünk rá egy olyan produkció esetében, amitől erős jelenlétet várnak a bevételi listákon. De mi van, ha a nézők viszont nem tervezik a megjelenést? Bukta. Jobb esetben csak akkora, hogy a home video részleg és egyéb források kárpótolnak, drasztikusabb forgatókönyvek azonban a gyártó cég megszűnéséhez és fejek hullásához is vezethetnek. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük. Következzék tehát az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás!

(Módszer: az egyes filmekről fellelhető költségvetési adatból levontam az észak-amerikai bevételt, s az így kapott deficitet minden esetben a 2010-es árfolyamhoz igazítottam, hogy a régebbi produkciók is "egyelő eséllyel" induljanak. A "bukta" adat tehát csak a 2010-es filmeknél egyezik a "költségvetés" és a "bevétel" adatok különbségével, egyébként nem tükrözi a valós veszteségeket; már csak azért sem, mert a bevételek kb. fele a moziknál marad minden esetben.)

#50 Arthur király (King Arthur, 2004)
költségvetés: 120 millió dollár
bevétel: 51,9 millió dollár
bukta: 86,5 millió dollár
Jerry Bruckheimer és a Disney 1: a brit mondavilág hősét Jack Sparrow kapitány nyomába szánták az egészen hasonló bemutatási körülményekkel, de nem minden kard arany, ami fénylik. Antoine Fuqua filmje azonban csak egyike volt a 2004-es év történelmi kalandfilmjeinek, amelyek -a kedvező nemzetközi fogadtatás ellenére- embereset hasaltak. Nagy károkat nem okozott senkinek az Arthur király, Clive Owennek például kifejezetten jót tett, s Ioan Gruffudd is szuperhősként tért vissza.

#49 A varázslótanonc (The Sorcerer's Apprentice, 2010)
költségvetés: 150 millió dollár
bevétel: 63,2 millió dollár
bukta: 86,8 millió dollár
Jerry Bruckheimer és a Disney 2: tavaly nyáron újabb kísérletet tett az egyre kevésbé mindenható producer és stúdiója, ezúttal a mindenre kapható Nicolas Cage-dzsel, ám ebből sem lett egy A Karib-tenger kalózai, de még csak egy A nemzet aranya se; hiába, a varázslós sztorikra csak akkor kíváncsiak az amerikaiak, ha Harry Potter a főhős. Bruckheimer úr kicsit visszavett a hazardírozásból, s ezután biztosra ment az újabb A Karib-tenger kalózaival, továbbá pedzegetik a Bad Boys, A nemzet aranya és a Top Gun folytatását is.

#48 Az utolsó emberig (Last Man Standing, 1996)
költségvetés: 67 millió dollár
bevétel: 18,1 millió dollár
bukta: 87,3 millió dollár
Bruce Willis visszatérő szereplője a bukások krónikájának, ám ez a sokszor vászonra vitt történet tán még érthető módon nem találta meg az összhangot a nézőkkel. Walter Hill rendező a zakót követően egy még nagyobbal folytatta tevékenységét, majd a 2002-es Vitathatatlannal le is tette a lantot - egészen mostanáig, ugyanis tíz év elteltével egy bérgyilkos-thrillerrel tervezi a visszatérést, illetve az új Alien-projekt produceri gárdájából sem maradhat ki. Ami pedig Willist illeti, karrierje legnagyobb sikerei (Armageddon, Hatodik érzék) még hátra voltak.

#47 Vadiúj vadnyugat (Wild Wild West, 1999)
költségvetés: 170 millió dollár
bevétel: 113,8 millió dollár
bukta: 87,3 millió dollár
Az 1999-es az az év volt, amikor nagyon elkényelmesedtek a producerek: csaknem félszáz olyan filmet mutattak be, amely 20 millió (2010-es árfolyamon számítva 31 millió) feletti hiánnyal zárt. A szörnyű összeget felemésztő sc-fi western ráadásul még nem is a legsúlyosabb, de kétség kívül a legkínosabb volt mind közül, hiszen addig a pontig 100 milliós bevétel felett nyert ügyről volt szó. A kritikai kudarc nem segített a dolgon, de Barry Sonnenfeld legalább magába nézett, s megcsinálta a Totál káoszt: az csak feleennyit bukott.

#46 A Titanic kincse (Raise the Titanic, 1980)
költségvetés: 36 millió dollár
bevétel: 7 millió dollár
bukta: 88 millió dollár
A Clive Cussler regénye nyomán készült kalandfilm hírhedt feneketlen kúttá lett: az egyik befektető szerint -aki ezután vissza is vonult- olcsóbb lett volna csökkenteni az Atlanti-óceán vízszintjét. Cussler is elszörnyedt, s ezután nem engedte, hogy Hollywood írásaihoz nyúljon (az ugyancsak vaskosat bukó Szahara alkotóit be is perelte). A többszörös Arany Málna-jelölt filmre az érdektelenség azért is érdekes, mert a Titanic-roncs körül forgó történet később -igaz, csak kerettörténetként- minden idők (második) legsikeresebb alkotásában köszönt vissza.

#45 Farkasember (The Wolfman, 2010)
költségvetés: 150 millió dollár
bevétel: 62 millió dollár
bukta: 88 millió dollár
A Universal több mint egy éven át húzta-halasztotta klasszikus szörnyének új színre lépését, s mire erre végül sor került, már behozhatatlan távolságba kerültek a költségek. Hiába a rezonábilis szereplés az amerikai jegypénztáraknál, a szörnyeteg súlyos sebet ejtett a stúdió elszámolásán, de ez tulajdonképpen minden második filmjükről elmondható volt a tavalyi évben. Joe Johnston rendező ettől függetlenül töretlen bizalmat élvez, hiszen idén Amerika Kapitányt küldi bevetésre, s ezzel aligha űz kockázatos játékot.

#44 Atomcsapda (K-19: The Widowmaker, 2002)
költségvetés: 100 millió dollár
bevétel: 35,2 millió dollár
bukta: 88 millió dollár
Vadászat a Vörös Októberre, Az utolsó esély, U-571. Tengeralattjárós filmek, amik nyerők voltak, azonban ez a független befektetők által pénzelt, nyári durranásnak szánt opus hamar léket kapott. A dolog nem teljesen érthetetlen: az amerikai közönség számára jórészt érdektelen szovjet történelem egy szelete elevenedik meg az orosz akcentussal dörmögő Harrison Forddal, akinek ezzel a filmmel vette kezdetét rossz szériája. A rendező, Kathryn Bigelow tudta, mit kell tennie: fújt egyet, s következő, alacsony költségvetésű, de nem kevésbé férfias filmjével Oscar-díjat nyert.

#43 Ausztrália (Australia, 2008)
költségvetés: 130 millió dollár
bevétel: 49,6 millió dollár
bukta: 88,4 millió dollár
Baz Luhrmann dédelgetett, s az ausztrál állam által részfinanszírozott projektjének legnagyobb baja az volt, mikor az amerikai mozikba került, hogy a címe nem Amerika. Különösebb csorbát azért nem ejtett senki karrierjén a nemzetközileg decensen szereplő kalandfilm, ám gyanút ébresztő, hogy Hugh Jackman és Nicole Kidman is üdítőital-reklámozásra kényszerült ezt követően.

#42 EDtv (EDtv, 1999)
költségvetés: 80 millió dollár
bevétel: 22,4 millió dollár
bukta: 89,4 millió dollár
A már említett '99-es évad újabb abszurd anyagi kudarca: Ron Howard valóságshow témájú vígjátéka többe került, mint a pár héttel később debütált Mátrix, vagyis a Universal már tíz évvel ezelőtt sem nagyon tudott gazdálkodni a pénzével. Howard jóvátette baklövését, mikor a következő évben megrendezte nekik a 2000-es évet nyerő A Grincset, s a főszereplő Matthew McConaughey is rehabilitálta magát náluk a U-571-gyel.

#41 Hudson Hawk (Hudson Hawk, 1991)
költségvetés: 65 millió dollár
bevétel: 17,2 millió dollár
bukta: 89,5 millió dollár
És megint Willis. A Die Hard-filmekkel befutott színész forgatókönyvírói babérokra is tört a nálunk is forgott akció-vígjátékkal, ami annyira mellément, hogy szakajtónyi Arany Málnája mellett a kegyelemfödést is megadta a TriStar Pictures-nek. A céget egyesítették a Columbiával, s onnantól kezdve az újólag elnevezett Sony Studios felügyelete alatt működik tovább, ma már egyre ritkábban, de nem észrevétlenül (District 9). Willis néhány módosabb sikerrel igyekezett felejteni (Az utolsó cserkész, Jól áll neki a halál), ám az 1994-es évet (Az éj színe, Világgá mentem) csak a Ponyvaregény mentette.

#40 Honnan tudod? (How Do You Know, 2010)
költségvetés: 120 millió dollár
bevétel: 30,2 millió dollár
bukta: 89,8 millió dollár
Ez olyan friss, hogy még most is remeg a föld összeomlásától: a Sony másodjára kényszerült csalatkozni James L. Brooksban a Spangol - Magamat sem értem után, s érdemes elgondolkodnia azon, hogy mennyire éri meg 50 millió dollárt költeni csak a résztvevők fizetségére. Az újraforgatott nyitány és befejezés, illetve az alapvetően elhúzódó munkálatok egy romantikus film esetében különösképpen rosszul hatnak, de még így sem a műfaj legnagyobb zsákutcájával van dolgunk.

#39 The Nutcracker in 3D (2010)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 0,2 millió dollár
bukta: 89,8 millió dollár
Nem az első produkció a listán, amelynek stábja megjárta hazánkat, de az első, amely veretes költségei ellenére még csak esélyt sem kapott igazán az amerikai mozikban. A 0%-os Rotten Tomatoes-ítéletet látva talán jobb is, hogy a lehető leghalkabb körülmények között szerepelt le Andrej Koncsalovszkij álomprojektje, amellyel legjobban vitán felül az előzetes híresztelések ellenére végül mégsem felbukkanó Al Pacino járt.

#38 A vörös bolygó (Red Planet, 2000)
költségvetés: 80 millió dollár
bevétel: 17,5 millió dollár
bukta: 91,5 millió dollár
Az ezredfordulón Hollywood a Mars felé fordult, ám mindegyik produkció meglehetősen földhözragadtnak bizonyult: a legnagyobb ütést a Warner kísérlete szenvedte, s a dél-afrikai születésű Antony Hoffman rendező így más egyebet már nem is csinált a filmiparban. Val Kilmer hánykolódása a DVD- és tévépiacon eztán vette kezdetét, a forgatókönyvért részben felelős Chuck Pfarrer (Darkman, Tökéletes célpont, A Sakál) pedig végleg ki lett vonva a forgalomból.

#37 Narnia krónikái: Caspian herceg (The Chronicles of Narnia: Prince Caspian, 2008)
költségvetés: 225 millió dollár
bevétel: 141,6 millió dollár
bukta: 91,6 millió dollár
A Harry Pottert is zavarba hozó sikerű első Narnia-adaptáció bevételének felét sem bírta magából kiszenvedni a folytatás, mialatt a költségvetés lényeges növekedést eszközölt. A Disney a lehető legjózanabb lépést tette meg, mikor lepasszolta a könyvsorozat jogait. A stafétát átvevő Fox így maga is megismerhette tavaly év végén, hogy milyen egy C.S. Lewis-feldolgozáson pénzt veszíteni, igaz, a csökkentett büdzsének hála rongyos 50 milliós mínusszal megúszták a dolgot. Negyedik részre már nem kell számítanunk.

#36 A világ legszebb története (The Greatest Story Ever Told, 1965)
költségvetés: 20 millió dollár
bevétel: 8 millió dollár
bukta: 92,8 millió dollár
Bizony, régen sem volt minden fenékig tejfel. A történelmi eposzok fénykorában is be-becsúszott egy olyan produkció, amire a közönség egyszerű közömbösséggel reagált. A Jézus Krisztus életét elmesélő, eredetileg 260 perces alkotás a zökkenőkkel teli munkálatokban viszont nem volt egyedülálló akkoriban. A több millió dolláros költést és zéró leforgatott anyagot látva a Fox magára hagyta George Stevens író-rendező-producert, aki a United Artistsnál talált új otthonra; a három hónaposra tervezett forgatási időből több mint kilenc hónap lett; több stábtag is meghalt a munkálatok ideje alatt, és így tovább, mígnem a legdrágább Észak-Amerikában forgatott film lett A világ legszebb történetéből. Stevens már csak egy filmet készített, s a nagyszabású vallási alkotások korának is vége szakadt.

#35 Derék Dudley (Dudley-Do-Right, 1999)
költségvetés: 70 millió dollár
bevétel: 10 millió dollár
bukta: 93,2 millió dollár
Újfent 1999-ben vagyunk, ismételten a Universal háza táján. A rajzfilmsorozatból készült családi moziban a főhőst Brendan Fraser alakította, aki vígjátéki szerepeivel rendre leszerepel azóta is, így még találkozunk vele a listán. Hugh Wilson rendezőt (Rendőrakadémia, Elvált nők klubja) nem engedték többet stúdiófilm közelébe, egyetlen munkája ezt követően a 2004-es Mickey című baseballfilm volt, ami 6 milliós költségvetés mellett 300 ezer dollárt szenvedett össze az amerikai mozikban.

#34 Lépéskényszer (Virus, 1999)
költségvetés: 75 millió dollár
bevétel: 14 millió dollár
bukta: 94,7 millió dollár
Az év megint ugyanaz, és a stúdió sem más. A James Cameron-filmjein edződött trükkmester, John Bruno rendezői debütálását azonban még az 1998-as nyár durranásának szánták, ám a Universal megfutamodott a főszereplő Jamie Lee Curtis másik akkorra időzített mozijától, a Halloween - Húsz év múlvától, legalábbis a halasztás okaként ez állt a hivatalos közlésben. A speciális effektek terén figyelemreméltó, máskülönben tucatszámba menő sci-fi-horror ötlete A vörös bolygó kapcsán már említett Chuck Pfarrertől származik, Curtis maga pedig tíz éves távlatból megvetően nyilatkozik a nálunk csak videón, három éves késéssel megjelent produkcióról.

#33 Robin Hood (Robin Hood, 2010)
költségvetés: 200 millió dollár
bevétel: 105,3 millió dollár
bukta: 94,7 millió dollár
Hiába deklaráltuk relatív síkon sikeresnek Ridley Scott kalandfilmjét, a számokkal nem lehet ellenkezni. Egyes források ugyan 155 millió dollárról szólnak különféle adókedvezmények igénybevételére hivatkozva, ám a lényegen ez nem sokat változtat: a Universal még egy 100 milliós blockbusterrel sem képes egyenesbe jönni. Az esetleges folytatás valószínűleg nem fog elkészülni, Scott visszatért első sikeréhez, Crowe pedig azóta újabb csorbát szenvedett A következő három nappal, következő szerepe pedig RZA és Eli Roth közös filmjében, Pam Grier és Lucy Liu oldalán (!) lesz.

#32 Mennydörgő robaj (A Sound of Thunder, 2005)
költségvetés: 80 millió dollár
bevétel: 1,9 millió dollár
bukta: 96,1 millió dollár
A Ray Bradbury novellájából készült sci-fire nagyon rájárt a rúd: a zord időjárás elúsztatta a prágai díszleteket, majd a produkciós cég csődjének következtében egyszerűen elfogyott a rendelkezésre álló pénz, így végül egy igen csúf fércmunka lett belőle a trükkök terén, ami ekkora költségvetés mellett már a nevetségesen is túltesz. A Warner 2005 nyár végén (igencsak eltérve a 2002-es tervektől) tessék-lássék módra bedugta pár száz moziba a filmet, aminek igazi sztárja Ben Kingsley haja volt, ám a box office-eredményt látva akár küldhette volna a Sci-Fi Chanelre is. A jobb sorsra érdemes Peter Hyams (Földi űrutazás, Gyilkos bolygó, Időzsaru, A bestia, Ítéletnap) azóta csak egy krimi-remake-t dirigálhatott, ami még akkora teret sem kapott a bizonyításra, mint a Mennydörgő robaj.

#31 Apák napja (Father's Day, 1997)
költségvetés: 85 millió dollár
bevétel: 28,6 millió dollár
bukta: 97 millió dollár
Valóban, ezen komédiát nem szokták a nagy bukások között emlegetni, ám az ábra azt mutatja, nagyon is helye van itt: a Warner 85 milliót költött a Robin Williams-Billy Crystal párosra, s joggal gondolták, hogy Ivan Reitman kezei alatt ez a francia eredetiből merítő produkció az 1997-es nyár vígjátéksikere lesz. A filmet azonban szétcincálta a kritika, még egy Arany Málna-jelölés is jutott neki, s a közönség is inkább nézte akkortájt Szőr Austin Powerst, no meg Az elveszett világ dinoszauruszait. A főszereplő duó így nagyobb sikert aratott a Jóbarátok egyik epizódjában.

#30 Talpig majom (Monkeybone, 2001)
költségvetés: 75 millió dollár
bevétel: 5,4 millió dollár
bukta: 97 millió dollár
Brendan Fraser vesztét sok minden akarta már a színész karrierje során, de a megelevenedett pajzán játékmajom talán mindegyiken túltesz. Már tíz évvel ezelőtt is érthetetlen volt, hogy adhatott ki a Fox egy ilyen érezhetően nagyon csekély rétegre számot tartó műre 75 millió dollárt, pláne a Huncut világ és a James és az óriásbarack sikertelensége után. Henry Selick rendező karrierjének csúfondáros pontja vált e képregény-adaptációból, ám szerencsére a hosszabb szünet után bemutatott, 2009-es Coraline és a titkos ajtó helyretette a dolgokat.

#29 Dredd bíró (Judge Dredd, 1995)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 34,7 millió dollár
bukta: 100,3 millió dollár
Ezen ambiciózus képregény-adaptáció vagy túl későn, vagy túl korán érkezett a mozikba. 1995-ben még csak Batman játékszere volt a filmvászon a négyzetekbe rajzolt hősök körében, Stallone pedig éppen e sokat kritizált szerepével indult a lejtőn. Ezután Andy Vajna producer is inkább Budapestre vonult elkészíteni az Evitát és A miniszter félrelépet; későbbi nagyszabású akciófilmjei már mind a Dredd bíró sorsára jutottak. A Disney után jövőre a Lionsgate tesz próbát a törvény jövőbeli emberével, jóval kevesebb pénzből, s a fogadkozások szerint hűebben a forrásanyaghoz.

#28 A fegyverek szava (Windtalkers, 2002)
költségvetés: 115 millió dollár
bevétel: 40,9 millió dollár
bukta: 100,6 millió dollár
A második világháborús akció-dráma Scooby Doo és Jason Bourne ellen indult csatába 2002 nyarán, s bizony akkor még komolyan nyertesnek várták John Woo filmjét, már csak emberes költségvetése miatt is. A nyomozókutya és az amnéziás kém azonban inkább beszélt a nézők nyelvén. És ez az esztendő ilyen volt az MGM-nek: ehhez a 2010-ben 100 milliót érő veszteséghez tessék még hozzáadni a Rollerball - Könyörtelen játék és a Hart háborúja 70-70 milliós deficitjét, s már világos is, miért szorítkozott ezt követően a hánytatott sorsú cég olyan produkciókra, mint az ÖcsiKém, a Nagydumás kiscsajok vagy a Birkanyírás 2. Woo még egy kísérletet tett Hollywoodban, s A felejtés bére hellyel-közzel helyt is állt. Nicolas Cage ezalatt levonta a tanulságot abból, hogy a Corelli kapitány mandolinja után második háborús mozija sem kellett a nézőknek, így szerepet vállalt az Oscar-jelölését hozó Adaptációban, majd megrendezte saját filmjét, a Sonnyt. Ma már nem dönt ennyire ésszerűen.

#27 Elvitte a víz (Flushed Away, 2006)
költségvetés: 149 millió dollár
bevétel: 64,7 millió dollár
bukta: 101,6 millió dollár
Mivel a vizet gyurmaanimációval megjeleníteni a lehetetlennel vetekedett volna, az Aardman Animations az Elvitte a vízhez először alkalmazta a teljes CGI-eljárást. Az eredmény megőrizte a védjegyüknek számító stop-motion technológia jegyeit, azonban összetettség és a gyakori változtatások az egekbe repítették a költségeket. Veszett ügyként indult hát az amerikai mozikban a vécén lehúzott házipatkány története, s a kanyonméretű különbségek a két oldalon a DreamWorks és az Aardman szakításával járt. A cég idén tér vissza a Karácsony Artúrral, immáron a Sony égisze alatt.

#26 Mennyei királyság (Kingdom of Heaven, 2005)
költségvetés: 130 millió dollár
bevétel: 47,4 millió dollár
bukta: 101,7 millió dollár
Ridley Scott a Gladiátor sikere után nem tágított a kardos-szandálos eposzok vidékéről, ám ezúttal több hibát is vétett: főhősnek a kevéssé markáns Orlando Bloomot tette meg, az idő és a hely pedig módfelett érdektelenebbnek bizonyult az amerikai közönség számára az ókori Rómánál. A Fox nyárindító blockbuster-aspiránsából így a rendező legnagyobb, de mint fentebb már tapasztalhattuk, nem egyetlen méretes kudarca lett. Mivel a fél évvel későbbi Elizabethtown sem hozta a várt sikert, Bloom a két A Karib-tenger kalózai-folytatás után a Hollywoodtól távoli, szerényebb profilú filmek felé fordult, míg középkorban játszódó filmre azóta sem költenek 50 milliónál többet az álomgyárban, már ha egyáltalán.

#25 Alagút a halálba (Daylight, 1996)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 33 millió dollár
bukta: 101,7 millió dollár
Ismét Stallone. A színész másfél évvel a Dredd bíró, s bő egy évvel a Bérgyilkosok veresége után szenvedte pályája legsúlyosabb balegyenesét. S mindezt éppen akkor, mikor a nézőket egyre-másra nyűgözték le a katasztrófafilmek (Twister, A függetlenség napja). Persze, digitális tornádókkal és megsemmisülő Fehér Házzal nem szolgált az akkoriban igen szorgos Rob Cohen (Sárkányszív) filmje, s talán éppen ez volt a baj: ahogy a Dredd bíró esetében, színészünk ezúttal is túl későn érkezett egyszemélyes, ráadásul a megszokottnál esendőbb hadseregével. A Universal megint vesztett, ám kitartó bizalma a rendezőben bő öt év múlva kifizetődött a Halálos irambannal, ami a stúdió egyetlen jelenleg is életképes franchise-ává lett. Stallone, akinek gázsija meghaladta a bevétel felét, ezután a Coplanddel még magára vonta a figyelmet, később azonban kénytelen volt megtörni a Daylight kapcsán tett fogadalmát, miszerint öreg már az akciózáshoz. Jól tette, hogy megtette.

#24 A jövő hírnöke (The Postman, 1997)
költségvetés: 80 millió dollár
bevétel: 17,6 millió dollár
bukta: 107,2 millió dollár
Kevin Costner karrierjét mindenkiénél jobban meghatározta legnagyobb sikere: a színész a Farkasokkal táncoló után görcsösen ragaszkodott az epikus hangvételű és hosszúságú produkciókhoz, ami a Robin Hood, a tolvajok fejedelme kapcsán még jól sült el, ám a Wyatt Earp már megkongatta a vészharangot. Ennek ellenére jött a Waterworld, s annak világraszóló csődjét követően is elkészült ez a regényadaptáció, amit Costner már maga is rendezett. Annak ellenére, hogy begyűjtött egy zsáknyi Arany Málna-díjat, s notorietást szerzett mint az egyik legnagyobb bukta, A jövő hírnöke maradandó sérülést nem okozott: Costnert csak 13 év múlva, változatos box office-t követően érinti meg a "csak DVD-n" szele.

#23 A 13 napos ostrom (The Alamo, 2004)
költségvetés: 107 millió dollár
bevétel: 22,4 millió dollár
bukta: 107,5 millió dollár
Az alamói ütközetet felelevenítő westernfilm presztízsprojektként indult: Ron Howard és Russell Crowe részvétele akkor esett kútba, mikor a Disney nem egyezett bele Howard 200 milliós büdzséjébe. Nagy kérdés, hogy az Oscar-díjas rendező és színész párosával sikerült-e volna megnyerni a közönséget, mert a végeredményt látva szinte már édesmindegy, hogy 200 vagy 100 milliót költöttek rá. A film koppanása mégsem szólt akkorát, hogy még ma is emlegessék, pedig méltán követel helyet magának e listán.

#22 Perzsia hercege: Az idő homokja (Prince of Persia: The Sands of Time, 2010)
költségvetés: 200 millió dollár
bevétel: 90,8 millió dollár
bukta: 109,2 millió dollár
A tavalyi év legzajosabb mellétrafálása még egy helyet kölcsönöz a Disneynek és Jerry Bruckheimernek visszaszámlálásunkban. Még a premiert megelőző napon is a nyár biztos pontjának tűnt a kalandos fantasy, ám a nézők nem láttak Jake Gyllenhaalban megbízható hőst, s a trükk-csinnadratta ígérete is túl átlagosnak bizonyult a magához térni látszó amerikai mozizóknak. Franchise így nem lesz már a dologból, s sovány vigasz, hogy világszinten a legnagyobb bevételt elért videojáték-adaptáció vált belőle.

#21 80 nap alatt a Föld körül (Around the World in 80 Days, 2004)
költségvetés: 110 millió dollár
bevétel: 24 millió dollár
bukta: 109,2 millió dollár
Nem hagyjuk el a Disney portáját, ugyanis Jules Verne történetének megerőszakolásáért is ők a felelősek. Ahogy a közelmúltbeli Gulliver utazásai esetében, a könyvhűség talán itt is célravezetőbb lett volna, de ezt időbe telik megtanulniuk a stúdiófőnököknek. Jelen esetben talán nem is gondolták volna, hogy az Édes vízi élet címre hallgató, fél évvel későbbi premierjük megelőzi a nyári durranásnak szánt Jackie Chan-nevezést a 2004-es toplistán. Pedig még Arnoldot is csatasorba állították ("A karom akarom!").

#20 Jeanne d'Arc, az orléans-i szűz (The Messenger: The Story of Joan of Arc, 1999)
költségvetés: 85 millió dollár
bevétel: 14,3 millió dollár
bukta: 109,8 millió dollár
Talán nem fair számba venni e francia gyártású történelmi alkotást, ámde ha nem lett volna kiemelt szerepe az amerikai bemutatónak, akkor nem siettek volna úgy vele a franciát követően, nem nemzetközi szereposztása lenne és persze nem angol nyelven szólna. Luc Besson filmjét a Sony mutatta be a tengerentúlon, de mint az az Ausztrália és a Mennyei királyság esetében már bebizonyosodott, az amerikaiakat nem érdeklik más nemzetek hányattatásai a vásznon. Besson ezután már csak az Arthur és a villangók első részével merészkedett direktori minőségben az amerikai mozikba, hasonlóan hervasztó végkifejletre, Milla Jovovichot ellenben Arany Málna-jelölése sem tántorította el, így A Kaptár-szériával még sokra vitte. Ugye?

#19 Szupernova (Supernova, 2000)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 14,2 millió dollár
bukta: 110,9 millió dollár
A Lépéskényszert pontosan egy évvel követte egy újabb megviselt sci-fi. A még 1998 tavaszán-nyarán forgatott produkció láttán oly módon elszörnyedtek az MGM-nél, hogy Francis Ford Coppolát hívták segítségül, hogy újravágja. Walter Hill rendező le is mondott a direktori kreditről, a filmet pedig nagyjából minden mindegy alapon küldték mozikba az igen esélytelen januári időszakban. A Halálhajó és az említett Lépéskényszer után egy harmadik indok is kellett arra, hogy a tudományos-fantasztikus horrorokra kiadott pénzekkel óvatosabban bánjanak a stúdiók.

#18 A sziget (The Island, 2005)
költségvetés: 126 millió dollár
bevétel: 35,8 millió dollár
bukta: 111 millió dollár
A sötét pont Michael Bay pályafutásában. Tulajdonképpen máig érthetetlen, miért nem lett nyári szenzáció a rendező legvisszafogottabb munkájából. Vagy mégsem az? Ewan McGregor akcióhőssé való előléptetése igen rizikós húzás volt, s a sci-fi vonal is túl hangsúlyos szerepet kapott - mekkora különbséget képes tenni egyetlen fénykard! Jerry Bruckheimer biztosan röhögött a markába, látván, mi esett meg a nélküle most először dolgozó Bayjel, ám a mosoly később sejthetően lefagyott az arcáról, miközben a Transformers-filmek aratnak, ő pedig csak a Rágcsávókkal képes 100 millió fölé döcögni. McGregor nyomban ott is hagyta a hősszerepet, s hasonló léptékű produkciója ezután csak az Angyalok és démonok volt, míg Bay érthető módon leragadt a jól fizető alakváltó robotoknál.

#17 Inchon (1981)
költségvetés: 46 millió dollár
bevétel: 5,2 millió dollár
bukta: 115,8 millió dollár
Számos neves lap ragadtatta magát arra, hogy minden idők legrosszabbjai közé sorolja a koreai háborúban játszódó filmet, máshol pedig az 1980-as évek legnagyobb bukásának deklarálták. Igazság mindkettőben van, ám a kritikus mértékű ellenszenv legnagyobb okozója egyértelműen az, hogy a koreai alapítású vallási irányzat, az Egyesítő Egyház pénzelte teljes egészében a Laurence Olivier főszereplésével készült produkciót. Nehezen lelt amerikai forgalmazóra az Inchon, s mikor végül a nézők elé került, hűvös távolságtartással szembesült, ami több mint 40 millió dolláros hiányt eredményezett. Ennek mai mértéke csakugyan évtizedének (egyik) legnagyobb vereségévé avatja a nálunk kevéssé ismert, négyszeres Arany Málna-nyertes alkotást.

#16 Félrelépősdi (Town & Country, 2001)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 6,7 millió dollár
bukta: 116,1 millió dollár
Warren Beatty hiúsága és a forgatókönyv az alkotók által is érzékelt hiányosságai vezettek a romantikus vígjátékok legnagyobb blamájához. Az 1998-ban, 44 millió dolláron megkezdett forgatás időben és pénzben is nevetséges mértékben terebélyesedett, lévén 2000-ben újrafelvételekre lépett fel igény. A díszes színészgárda több tagja is letudott más egyéb filmet a Félrelépősdi start- és befejezési dátuma között, s az újbóli összetoborzás következtében a gázsit is újra megkapták. Beatty többet nem állt kamerák elé, Goldie Hawn is csak egyszer, s Charlton Heston is már csak majomjelmezben bukkant fel a vásznon játékfilmben.

#15 Poseidon (Poseidon, 2006)
költségvetés: 160 millió dollár
bevétel: 60,7 millió dollár
bukta: 119,6 millió dollár
A Warner megszenvedte a 2006-os nyarat: legnagyobb bevételt elért filmjük (Superman visszatér) sem érte utol költségvetését, ám az esztendő legnagyszerűbb perecelése mellet eltörpül az Acélember kínlódása: a klasszikus katasztrófafilm remake-je egyetlen nagyívű ütközésjelentre volt kiélezve (hullám és hajó között), ami Oscar-jelölést hozott ugyan, de nézőt még annyit se, hogy első helyen kezdjen a premier hétvégéjén. A Trója ugyancsak harmatos szereplése után utolsó cseppként értékelte mindezt a stúdió, s a Viharzóna kirobbanó sikere ellenére több filmet nem bízott Wolfgang Petersenre, aki azóta is pihen a babérjain. Kurt Russell egyedül Kaszkadőr Mike szerepét öltötte magára azóta, s még Stallonének is nemet mondott A feláldozhatókra.

#14 Babe: Malac a városban (Babe: Pig in the City, 1998)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 18,3 millió dollár
bukta: 120,6 millió dollár
Belegondolva, kész csoda, hogy a Universal még nem jutott az MGM sorsára: már a kilencvenes évek második felétől jutott minden esztendőre több grandiózus bukfenc, amelyek közül az egyik legkínosabb az Oscar-díjas Babe malac visszatérése. A kritikusok egyetértettek abban, hogy a folytatás meglepő mód sötétebb tónusú a bájos eredetinél (meg is gyűlt a baja a korhatározással), s ez nem tett jót az Egy bogár életével és a Fecsegő tipegőkkel nehezített év végi mezőnyben. A film csak az ötödik helyen nyitott (a Universal ugyancsak elméretezett Ha eljön Joe Blackjének szomszédságában), s végül az egyik leggyengébben teljesítő beszélő állatos produkció lett belőle.

#13 Anyát a Marsra! (Mars Needs Moms, 2011)
költségvetés: 150 millió dollár
bevétel: 25 millió dollár (projekció)
bukta: 125 millió dollár
Igen, egészen idáig szólt a jegy, amit a Disney pár hete megváltott. Az Anyát a Marsra! váratlanul nagyot huppant, s még nagyobb lenne a vész, ha nem 3D-ben vetítenék a mozik. Gyászos véget hozott ez az Imagemovers-nek, Robert Zemeckis producer cégének, de nem ártott volna mindezzel számolni, hiszen animációs filmek terén a tudományos-fantasztikum kéretlen párosítás, s a motion capture használata sem volt épp szerencsés húzás egy rajzfilm esetében. Az eset feltehetőleg nem marad következmény nélkül a fősodorbeli animációs filmek és a 3D jövőjére nézvést.

#12 A mennyország kapuja (Heaven's Gate, 1980)
költségvetés: 45 millió dollár
bevétel: 3,5 millió dollár
bukta: 126 millió dollár
Még egy film, ami a bukás szinonimájává vált. A sokat markoló westernt a költségvetés megnégyszereződésével járó elhúzódó munkálatok és Michael Cimino rendező határokat átlépő viselkedése döntötte le a lábáról. A fáma szerint a hatodik forgatási napon már öt nap késésben voltak a munkálatok; a rendező 220 órányi anyagot vett fel, azzal a kifejezett céllal, hogy túltegyen Coppola Apokalipszis mostján; komplett utcadíszletet bontatott le, mert nem találta az igazinak; képes volt addig halogatni a felvételek megkezdését, míg egy neki tetsző felhő be nem úszott a képbe; lecserélte a vágószoba zárát, hogy más ne férjen hozzá az anyaghoz, ráadásul a 40 milliós költségvetés felét amúgy is kokainra költötte a stáb - írja a The Hollywood Hall of Shame című könyv egy bennfentesre hivatkozva. 1979 karácsonyából 1980 novembere lett a premier dátuma, a leszállított vágás 325 percéből pedig 219. A United Artists végül nem élte túl a filmet, az MGM-mel együtt az MGM/UA Entertainment Co.-ba olvasztották, az Arany Málnában részesített Ciminónak ellenben nem tette be a kaput: féltucat filmet csinált még, ám a legutóbbit még 1996-ban; a Hajsza a nap nyomában 31 milliós költségvetés mellett 21 és félezer dollárt gyűjtött.

#11 Az arany iránytű (The Golden Compass, 2007)
költségvetés: 180 millió dollár
bevétel: 70,1 millió dollár
bukta: 126 millió dollár
A fantasyfilmek újhullámát kívánta meglovagolni a New Line Cinema addigi legdrágább beruházásával, a végkifejletre pedig még jól emlékszünk: erőtlen kezdést erős visszaesés követett, s még a nemzetközileg felhalmozott 300 millió dollár is gyenge érv volt a folytatás mellett. A New Line Cinema 40 év függetlenség után a Warner Bros. részévé lett, a filmet övező szócsaták keresztényellenességéről pedig olyan gyorsan elhaltak, amilyen hirtelen gyökeret eresztettek.

#10 Lopakodó (Stealth, 2005)
költségvetés: 135 millió dollár
bevétel: 32,1 millió dollár
bukta: 126,6 millió dollár
Igencsak tévúton járt a Sony, mikor legnagyobb durranásaként a Lopakodót nevezte a 2005-ös évre, ráadásul egy kisebb afrikai állam éves költségvetésének megfelelő összeget fektetett bele. Lehetett-e volna egyáltalán egy tudatára ébredt szuperrepülőről szóló akciómoziból siker? Húsz évvel korábban, a Tűzróka és a Top Gun korában talán összejött volna, bár egy jól csengő név már akkor sem ártott az ilyesmihez. A film 2005-ben csak a kényelmetlen kudarcok számát gyarapította; a nyarat a stúdió valamirevaló siker nélkül zárta, s az egész esztendőben is csupán két vígjátéka, A randiguru és a Dick és Jane trükkjei vette be a 100 milliót.

#9 A Római Birodalom bukása (The Fall of the Roman Empire, 1964)
költségvetés: 20 millió dollár
bevétel: 4,8 millió dollár
bukta: 128 millió dollár
Anthony Mann nagyívű munkáját úgy látszik, kötelezte a címe: a Királyok királyát és az El Cidet is jegyző Samuel Bronston producernek az anyagi csődöt jelentette, több történelmi filmet már nem készíthetett, s a Liviuszt alakító Stephen Boyd is úgy érezte, a film anyagi sikertelensége tönkretette karrierjét. Ráadásul a filmtörténetben is csak csekély jelentőséggel bír A Római Birodalom bukása: egyetlen Oscarra jelölték, a nívós színészgárdából pedig Sophia Loren nyert pusztán figyelmet azzal, hogy egymillió dollárt kapott szerepéért, ami addig csak egyszer, Elizabeth Taylor és a Kleopátra esetében fordult elő.

#8 Pluto Nash: Legény a Holdon (The Adventures of Pluto Nash, 2002)
költségvetés: 100 millió dollár
bevétel: 4,4 millió dollár
bukta: 129,8 millió dollár
El lehet képzelni azt a hüledezést, ami a Warnernél folyt a 2 millió dolláros, 1000 dollár alatti mozinkénti átlagos bevételt jelentő nyitóhétvége láttán. Igaz, hogy az sosem jó ómen, ha egy költséges film két évet tölt dobozban, ám ez még a legpesszimistább forgatókönyvüket is bizonyosan alulmúlta. És a Showtime - Végtelen & képtelennel és az Én, a kémmel karöltve egy rettentő rossz évet írt Eddie Murphynek, akit azóta már végképp kisöpörtek a nézők a mozikból. Az Ahová lépek, szörny teremmel és az Irány Coloradó!-val befutó Ron Underwood rendező a Pluto Nash óta egyetlen olyan filmet sem csinált, amire bárki bármilyen okból emlékezhetne, s a sci-fi és a vígjáték párosítása is újból felmondta a leckét azoknak, aki az egy évvel korábbi Evolúció óta elfeledték volna.

#7 A kincses bolygó (Treasure Planet, 2002)
költségvetés: 140 millió dollár
bevétel: 38,2 millió dollár
bukta: 138,3 millió dollár
A Robert Louis Stevenson regényét a világűrre adaptáló rajzfilm históriája jól ismert: a Disney fele királyságát költötte 2D-s és 3D-s technológiákat vegyítő, 43. egész estés mozijára, ám ahogy azt mostanság újfent megtapasztalják, animációs science fictionnel nem lehet nyerni. A premierhétvégét követően a cég csaknem 50 millió dollárral csökkentette negyedéves jövedelmét, s a már munkálatok alatt álló két filmjét (Mackótestvér, A legelő hősei) letudva áttért a teljesen számítógép generálta animációra. A kincses bolygót átlagosan fogadta a kritika, ám egy Oscar-jelölést kiérdemelt vigaszdíjként. John Musker és Ron Clements rendezők és a tradicionális eljárás 2009-ben új esélyt kaptak A hercegnő és a békával.

#6 Final Fantasy: A harc szelleme (Final Fantasy: The Spirits Within, 2001)
költségvetés: 137 millió dollár
bevétel: 32,1 millió dollár
bukta: 146,2 millió dollár
Ismétlés a tudás anyja: az animált science fictiontől idegenkednek a nézők, pláne, ha ennyire közel kerül az uncanny valleyhez. A videojáték-sorozat alapján készült japán-amerikai koprodukció elismerést szerzett technológiai vívmányaiért, azonban a gyártó Square Pictures súlyos árat fizetett úttöréséért: a film bukása a keveset élt cég felszámolását eredményezte. Mindennek lassan már tíz éve, ám magának a játéknak a népszerűsége töretlen, legalábbis a tavaly kiadott tizenötödik részből erre lehet következtetni. Tipikus esete annak, mikor a suszter jobb, ha a kaptafánál marad.

#5 Nagy Sándor, a hódító (Alexander, 2004)
költségvetés: 155 millió dollár
bevétel: 34,3 millió dollár
bukta: 153,4 millió dollár
Oliver Stone hódítási kísérlete kétfrontos vereséget szenvedett: a kritikusok ugyanúgy elbántak a háromórás történelmi drámával, mint a nézők, így a Warner vállalkozásából a 21. század legnagyobb bukása kerekedett. Stone meghatározó filmekkel teli munkássága révén simán átvészelte a krízist, mi több, kiadott még pár változatot a kezei közül a Nagy Sándorból, Colin Farrell pedig kétszer tett kísérletet ezután nagyobb közönség kegyeibe férkőzni, ám sem a Miami Vice, sem A zsaruk becsülete nem boldogult. A Warner feltehetőleg végleg letett az ókori filmekről, mivel fél évvel korábban a Trója is falónak bizonyult számukra, Martin Scorsese és/vagy Baz Luhrmann Nagy Sándor-projektje Leonardo DiCaprióval a főszerepben, pedig végleg ment a levesbe.

#4 Waterworld (Waterworld, 1995)
költségvetés: 175 millió dollár
bevétel: 88,2 millió dollár
bukta: 157,4 millió dollár
Kevin Costner alaposan befürdött jövővíziójával (nem utoljára, ugyebár), s ennek megint a Universal itta meg a levét. Azaz nem megint, hiszen a legkorábbi mind közül ezen kudarcuk, de egyben a leghangosabb is. Csak a szokásos: az elhúzódó munkálatok és egyéb nem várt események (díszletromboló hurrikán) az eredetileg kijelölt 100 milliós költségvetést a sztratoszférába katapultálták, így a Waterworld az addig készült legdrágább hollywoodi filmmé avanzsált. Nem tett jót a forgatásnak Kevin Costner egója sem: visszadobta Mark Isham score-ját, majd Kevin Reynolds rendezőt, akivel a Robin Hood, a tolvajok fejedelmén hatékony párost alkottak, egyszerűen kirúgta két hétten a finis előtt (más források szerint Reynold maga hagyta ott a produkciót), s a forgatókönyv-elsősegélyezésre a helyszínre utazott Joss Whedon is hét hét pokolnak írta le a filmmel kapcsolatos élményét. A Waterworld végül a 12. helyet csípte meg az 1995-ös toplistán a maga 88 millió dolláros bevételével, ami korántsem kevés (ma 160 milliót érne), ám menthetetlenül aláás minden igyekezetet az elszabadult büdzsé, amiben benne foglaltatott 22 millió dollár Costner saját pénzéből is.

#3 A kincses sziget kalózai (Cutthroat Island, 1995)
költségvetés: 100 millió dollár
bevétel 10 millió dollár
bukta: 163,2 millió dollár
1995 szorgalmasan igyekezett mély nyomot hagyni a legnagyobb box office-bukták történetében. Az MGM filmje akkorát hasalt, hogy hozzánk például csak A Karib-tenger kalózai bemutatóját követően jutott el, ahogy azt címe is sejteti. A film bűnlajstroma hosszúra nyúlik: a kalózos sztori tabu lett, a Carolco Pictures bezárta kapuit, Geena Davis karrierje megbicsaklott, a film pedig egyenes utat talált a Guiness Rekordok Könyvébe, mint a filmtörténelem legnagyobb anyagi bukása. Renny Harlin rendező ellenben a Még drágább az életeddel és a Függő játszmával eleget tett le az asztalra ahhoz, hogy még háromszor is nagyobb összeget bízzanak rá: a Háborgó mélység még a felszínen maradt, viszont a Felpörgetve és Az ördögűző: A kezdet rossz üzletnek bizonyult.

#2 Féktelenül 2.: Teljes gőzzel (Speed 2: Cruise Control, 1997)
költségvetés: 160 millió dollár
bevétel: 48,6 millió dollár
bukta: 191,5 millió dollár
1994-ben az alig 30 millió dollárból forgatott Féktelenül több mint 350 milliót kaszált világszerte. A folytatás nem volt meglepő, ám az első rész a gerincét vesztette el azzal, hogy buszból hajó lett, Keanu Reevesből pedig Jason Patric. Vízzel dolgozni nem kifizetődő, ahogy a Waterworld esetéből kiderült, s a Féktelenül 2. költségvetéséről a bemutató előtt pár hónappal fel is reppentek olyan hírek, hogy az eredetileg tervezett 100 millióból 135-160 millió lett, noha a rendező, Jan De Bont ragaszkodott a 110-hez. Nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél, de akárhogy is, a Fox alaposan zátonyra futott a filmmel 1997 nyarán, mikor olyan műfajtársak szárnyaltak, mint A fegyencjárat, az Ál/arc és Az elnök különgépe. Sandra Bullock nem érhetett férfitársai, Cage, Travolta és Ford nyomába, de legalább 11 milliót (az első részért kapott fizetség huszonkétszeresét) akasztott le szerepéért - no meg egy Arany Málna-jelölést.

#1 A 13. harcos (The 13th Warrior, 1999)
költségvetés: 160 millió dollár
bevétel: 32,7 millió dollár
bukta: 197,7 millió dollár
A néhai Michael Crichton regényéből készült fantasynek jutott a kitüntetés, hogy elfoglalja listánk első helyét. 1997 augusztusában, kerek két évvel a bemutató előtt kezdődtek meg a film munkálatai. A tesztvetítések negatív visszhangja teljes átalakításokat követelt meg, s Crichton maga ugrott be John McTiernan rendező helyére, mikor újrafelvételek is szükségessé váltak. A teljes zenei anyag ment a kukába, már elkészült jelenetek szereplőit cserélték le, s végül a 85 milliós költségvetés csaknem megduplázódott, a tervezett bemutató pedig több mint egy évvel odázódott el. A kész produkcióval a Disney látszólag nem tudott mit kezdeni, nyár legvégén küldte mozikba, s átlagosan szerepelt. Ekkora pénzek mellett azonban az átlagos édeskevés. Az egyik mellékszereplő, Omar Sharif a film különféle kudarcainak hatására pár évre visszavonult a színészettől, McTiernan pedig rendezett még két anyagi csődöt: a Rollerball - Könyörtelen játékot és a Kiképzőtábort.

Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr384539478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása