aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: a közösségi háló [the social network] (2010) Zalaba_Ferenc
2010. november 11. 06:48:49

Kategória: 13 komment

Mark Zuckerberg (Jessie Eisenberg) létrehozza a facebookot, és mint a legtöbb siker atyját, hát őt is beperelik lopásért. Talán nem is alaptalanul, neki viszont szent meggyőződése, hogy nem lopott, csupán csinált egy jobbat.

Mark Zuckerberg (Jessie Eisenberg) létrehozza a facebookot, és mint a legtöbb siker atyját, hát őt is beperelik lopásért. Talán nem is alaptalanul, neki viszont szent meggyőződése, hogy nem lopott, csupán csinált egy jobbat.

Miközben nincs olyan franchise, amit ne ajánlanának fel neki, nincs olyan forgatókönyv, amit ne küldenének el neki, Fincher a lehető legváratlanabb projektek mellett parkol le - már a klasszikus romantikus drámákkal kokettáló BENJAMIN BUTTON is új színt hozott a rendező karrierjében és a THE GIRL WITH THE DARGON TATTOO mellett is értetlenül állnak az emberek, melynek már a svéd eredetije is olybá tűnik, mint amit nagy mértékben inspiráltak Fincher felnőtt thrillerei. De mind közül magasan kiemelkedik a facebook-film, amelyről előljáróban annyit lehetett tudni, hogy Amerika legfiatalabb milliárdosának felemelkedését és fantasztikus találmányának térhódítását kronologizálja kvázi nóném fiúk és lányok közreműködésével.

Csípőből jön a kérdés: mindez kit érdekel?

Talán csak azt az 500 millió júzert, akik minden idők legnagyobb közösségi oldalává dagasztották a facebookot. De igazából nem. Ez a film ugyanis nem egy siker/bukástörténet unásig rágott, pozitív ("neked is sikerülhet!") vagy negatív ("vigyázz, mit kívánsz!") üzenetek sulykolásával, sokkal inkább egy modern kori királydráma a hatalomvágyról és a csalárdságról, meg mindenféle jóról, melynek hatására birodalmak omlanak össze, hogy aztán új, még nagyobb birodalmak rügyezzenek ki a romokból.

Fincher filmje továbbá vészjósló látlelet a jelenkor torzultságáról: az információ világában már bárki elérhet bármit - így is meg úgy is -, s előbb tehet szert hatalomra, mint hogy megtanulná kezelni azt. Ezek a srácok nem fizikai korlátok közé szorított yuppiek vagy szürke eminenciások által terelgetett kiskorú uralkodók - ezeknek a fiúknak már semmi sem szabhat határt. Ebben a miliőben nincs helye sem az elveknek, sem a tartásnak, de még az érzelmeknek sem. Aki érez, azt felzabálják.

Könnyen lehet, hogy eme érzelmi sivárság hangsúlyozása miatt tartja a film is a két lépés távolságot, mindenesetre a drámát erőteljesen kikezdi ez a hidegség, ahogy Fincher játszik a karakterekkel. De mint sokszor, a hidegség ezúttal is egy olyan fegyver, ami segít a nézőnek abban, hogy pártatlanságát megőrizve élve boncolgassa a szituációt és annak szereplőit. A kérdés már csak az, hogy akarod-e ezt.

A THE SOCIAL NETWORK minden szempontból profi munka: Aaron Sorkin dialógusai ostorozzák az agyat, és a THE WEST WING-hez hasonlóan ügyesen párosítják a gyermekded humort az intelligens szópárbajjal. Forgatókönyve még a cselekmény adagolásában és az időszerkezet darabolásában is csak jó pontokat érdemel (mindkét tényező követéséhez kell némi "rákészültség"), a színészek kiválóak, főleg Andrew Garfield, a jövendőbeli Pókember, a zene, a fényképezés, a vágás és a rendezés egyaránt pazar, de azért elgondolkodtató, hogy ha egy film bizonyos elemeit magasztalja az író - ez esetben jómagam -, akkor annak egészével gondok lehetnek.

Ennek a filmnek pedig van agya és végső soron van szíve is, csupán lelke nem nagyon.

Címkék

kritika facebook justin timberlake drama david fincher aaron sorkin jesse eisenberg andrew garfield rooney mara 7csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr224538901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

anita 2010.11.04. 17:28:23

7 csillag? Csak?! Ennyit kb. a Tolvajok városának is adtál.. (vagy én adtam ennyit?..) Átütő erejű produktumra számítok.. ehhez képest a 7 csillag lófasz..

Ismeretlen_1068 2010.11.04. 21:36:53

A THE TOWN 6 csillagot kapott, ellenben az EASY A 7-et, a PREDATORS meg 8-at. :)

Ismeretlen_173977 2010.11.04. 23:35:04

És az Oscar esélyeket hogyan látod? Zene,forgatókönyv,esetleg legjobb film? A Predators hogyan lett 8 csillag miközben a The Town csak 6?Nem fordítva kéne lennie?:)Nincs bajom a ragadozókkal,de közepes iparosmunka max,a The Town viszont feszes és hihetetlen jól rendezett film szerintem.

Ismeretlen_9654 2010.11.04. 23:40:54

na most már csak egy hetet kell várni! a zodiac annak idején kissé tömény volt, és ahogy hallom fincher ezen az elnök embereis (a pakulás, nem a sorkinos), tényfeltárós úton megy tovább. és ha ehhez még hozzáadjuk sorkint humoros, intelligens és hihetetlenül intenzív párbeszédeit, akkor azért lesz fejkapkodás.

Ismeretlen_1068 2010.11.05. 00:11:47

3: Jelölném: - forgatókönyv - epizódszereplő (Garfield) - vágás Jelölik: - film - rendezés - forgatókönyv

Ismeretlen_110188 2010.11.05. 14:33:10

A forgatókönyvért nemcsak jelölni fogják, hanem meg is fogja kapni a díjat, legalábbis a legtöbb kritikából ezt szűröm le.

Ismeretlen_1068 2010.11.06. 07:16:33

Kapcsolódó anyag (spoileres): http://www.the-editing-room.com/the-social-network.html

galahad 2010.11.11. 20:50:37

"The same reason I used CGI to put your face on two different bodies instead of just casting twins: I’m David Fucking Fincher!" LOL

galahad 2010.11.11. 20:51:43

egyébként az egész szöveg zseniális

Ismeretlen_97684 2010.11.12. 08:20:09

Amennyire ódzkodtam ettől a filmtől előzetesen, annyira tetszett végül. Fincher eddigi legfelnőttebb filmje. Egy félelmetes zseni kíméletlen portréja, de ugyanakkor egy kor végletekig pontos, kijózanító tablója is. A színészek, a vágás, a zene, szinte minden osztályon felüli. Eddig az év legjobb amerikai filmje. 10/10

img · http://notwo.org 2010.11.18. 01:19:25

Ma néztük. Az előzetesek miatt kicsit tartottam tőle, de végül úgy jöttem ki, hogy az egyik legjobb film idén, s Finchertől a második kedvencem. Érzelem nem sok szorult belé, igaz, de egy percre sem ül le, iszonyat pörgős, teljesen beránt, menő, általa/miatta szinte én is a része akarok lenni a kreatív folyamatnak. Eisenberg teljesen jól hozza a szerepét a Zombieland után egy teljesen más profilú filmben is, ami kellőképp meglepett. Volt pár szokatlanabb vágás, a zene sem átlagos, ez mindenképp kiemeli a szürke tömegből - a sok egyéb apróság mellett. Pl. az evezős rész az In the Hall of the Mountain Kinggel zseniális. Amúgy már a vetítés előtt ronggyá hallgattam a soundtracket, így féltem tőle, mennyire befolyásol majd, hogy minden mozzanata a fejemben van, de teljesen pozitív volt - és a film is. Persze a téma miatt eléggé megosztja a tömeget, mert sokan a facebook miatt kerülik, vagy épp emiatt ülnek be rá, még ha nem is nekik való (azt hittem megőrülök, amikor a tőlünk pár méterre ülő öltönyös apuka harmadszor állt neki mobiltelefonálni a film alatt, gondolom nem kötötte le túlságosan). Ettől függetlenül bátran ajánlom.

· http://stigma.freeblog.hu 2010.11.19. 14:57:03

nálam tízből tizenegy pont. Fincher nagyjából megvett egy életre(habár már a Hetedik óta..). Garfield magasztalásába pedig beszállnék, valami zseniális, a legjobb új arc. miatta és Carey Mulligan miatt várom a Never let meg go-t úgy, mintha a Messiásra várnék.

g 2011.02.20. 22:58:38

Jobb a Benjamin Buttonnél (annál talán még a Zodiákus is jobb), de Fincher még mindig mélyrepül. Hol van már a Fight Club globalizációkritikája, vagy a Hetedik hideg precizitása? Jójó, azért kezd javulni a csávó. 10/5

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása