aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: kész katasztrófa [trainwreck] (2015) Takács Máté
2015. augusztus 23. 10:55:00

Kategória: film 2 komment

Judd Apatow-nak kéne már adni valamilyen kitüntetést. Hazája szolgálatáért. A mostani 100 millió dolláros bevétel azt sugallja, jelentős igényeket elégít ki úgy, hogy közben túl nagyot sosem gondol. A Kész katasztrófa például egy harmincas nőről szól, aki nem kíván megállapodni, férfiakkal való érintkezése így egyéjszakás kalandokra korlátozódik. Oké, ez mégis kicsit rendhagyó elképzelés, elvégre aligha vetett volna rá ügyet ekkora tömeg, ha férfi lenne a hős. Ez a lényeg: egy Apatow-filmtől nem szokatlan az az egyszerű, mégis hatásos ötlet, hogy csavarint a berögzült szerepeken.

trainwreck.jpg

De most az érdem valójában nem az ilyen projekteket amúgy előszeretettel felkaroló producer-rendezőé, hanem azé az Amy Schumeré, aki nem csak a főszerepet játssza, hanem a forgatókönyvet is jegyzi, és akinek Inside Amy Schumer című szkeccsfilm-sorozata nem csak Emmy-jelölései okán érdemel említést. A Kész katasztrófa egy megérdemelt és megszolgált szerep számára: ott van benne a kreált figura mellett saját maga is –már csak az egyező keresztnév miatt is–, és a mostanság egyre nagyobb médiafelületet kapó törekvések (nemekről, de igenlések közepette), miközben a szokásos harsány poénkodással valójában klasszikus romantikus vígjáték van kikövezve, amiben a konfliktus is földhözragadtabb, de ezáltal messze hitelesebb.

A poénkodás pedig szüntelen, ezen a nőn végig lehet röhögni; az majd még elválik, hogy csak mert új a képben, vagy mert erre termett. Én az utóbbira szavazok. Partnere, Bill Hader pedig régen kiérdemelt főszerepben lehet részben megszokottan esetlen, részben menő, elvégre sportorvost alakít, aki a kosarasok krémjével haverkodik, köztük LeBron Jamesszel, akinek fikcionalizált alteregója a film egyik nagy találmánya. Mulatságos, és ehhez még Tapsi Hapsival sem kellett kokettálnia, bár azt rebesgetik, majd arra is sor kerül.

S ha már más filmre utaltam, hát a popkulturális tornádó is végigsöpör a Kész katasztrófán, és abból a millió cuccból, amit felkap, csaknem mind pont ott csapódik földbe, ahol a felkészült néző áll, de ez is –a szüntelen poénkodás részeként– egy idő után sok lesz. És ez visszatérő problematikája az Apatow-műveknek: nem képesek a vágószobában megválni a viccek egy részétől, pedig az olló szenvtelen használata gördülékenyebbé tenné a sztori folyását, életszerűbbé a helyzeteket, rövidebbé a játékidőt. Az egyazon témára fűzött öt-hat poénvariáció már-már természetellenes, mint ahogy a két óra feletti hossz is. És tuti, hogy ebből is lesz bővített változat.

Mindegy, hozzá lehetett már szokni, és Amy Schumernek amúgy is jár a reflektorfény. A film majdnem ugyanaz, mint az eddigiek ebben a vonulatban, mégis friss. Címéhez hűtlen, konstans módon vicces vígjáték, szórakoztató szereposztással, hiszen Tilda Swinton és John Cena is alaposan kibújhatott eddigi bőréből. Ez már másnak is jól jött idén. Idén, amikor a jó vígjáték olyan ritka, mint a... mint a rossz vígjáték két órás játékidő fölött? Lehetséges. A lényeg, hogy kész szerencse, hogy itt van a Kész katasztrófa.

Kövess minket facebookon és twitteren!

trainwreck_hun_poszter.jpg

Címkék

kritika **** comedy judd apatow tilda swinton lebron james bill hader brie larson uip duna film ezra miller amy schumer

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr717727244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Repce Manó 2015.08.23. 13:04:11

Akkor ez a film azt sugallja az egyszeri női nézőknek, hogy legyenek alkoholista ribancok, nincs abban semmi rossz? vagy azért van valami tanulsága ilyen téren? amúgy várok már egy jó vígjátékot és Apatow csinált már olyat.

Repce Manó 2015.11.19. 12:33:40

Igen, várok már Apatow-tól egy jó vígjátékra a 40 éves szűz óta, ami az egyik kedvenc vígjátékom, de azóta még csak meg se tudta közelíteni azt a szintet nálam. Ez a film nekem még 10-es skálán sem ér 4 csillagot. A főhősnő esetében nem jönnek ki a szexuális vágyai, olyan, mint ha kényszerből feküdne le férfiakkal, hogy aztán vicces helyzeteket teremtsen, ami meglehetősen erőltetett poénokat hoz.
SPOILER
A film elején, amikor szakítanak a kigyúrt palival, akit elvileg komolyan próbál venni, hogy moziba is elmegy vele, de közben meg lefekszik bárkivel, aki az útjába kerül és ez kiderül, ő meg csak habog, hogy be van tépve, nem lehetne-e elnapolni ezt a témát, SPOILER VÉGE szerintem ultraszánalmas és nem tudok szimpátiát érezni egy ilyen nő iránt. De ő a főszereplő és próbálják jó színben feltűntetni, együtt kell érezni vele és a csávóval, aki amúgy tök rendben van, de mégis csak egy ilyen ribancra telik neki, aki ordenáré módon éli az életét ezáltal a promiszkuitást hirdeti a nők számára.

A humor az, nos én nem emlékszem rá, hogy egyszer is felnevettem volna, észleltem, hogy volt egy-két erőltetett szándék a nevettetésre, de az is kihalt a romantikus szál kezdete utána, ami átment drámába. Inkább néztem volna egy Sandler filmet, azok azért még ha primitív is, de vicces és általában a poénok kellően parodisztikusak, vagy legalább is elrugaszkodnak a valóságtól, míg egy ilyen film, amiben a primitív viselkedés minta teljes mértékben realisztikus módon jelenik meg, sokkal inkább jelent követhető példát így károsabban is befolyásolhat.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása