aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: viharsarok (2014) Németh Barna
2014. március 20. 08:40:00

Kategória: film 6 komment

Alig egy hónapja adta hírül a sajtó, hogy nagyon kellemes fogadtatásban részesítették a külföldi újságírók Császi Ádám első játékfilmjét a Berlini Filmfesztiválon. A mustra sajtótájékoztatóján a rendező azt mondta, hogy filmje a belsővé tett homofóbia és diszkrimináció teljes poklába vezet, és azért kezdett bele, mert ezekről a témákról beszélni kell, hátha többé nem fordul elő ilyesmi. Való igaz, a mai közállapotokat elnézve nagyon is beszélni kell erről (és kéne még sok minden másról), de figyelembe véve, hogy a magyar film úgy általában nem tud mit kezdeni a szexualitás bármilyen formájával, a stáb ezzel az alkotással tényleg fejest ugrott a mély vízbe.

viharsarok1.jpg

A történet főszereplője Szabolcs (Sütő András), akit apja focista létre kárhoztatott Németországban. Egy balhé után a fiú összepakol, és hazaköltözik néhai nagyapja tanyájára méhészkedni. Egy szerencsétlen incidens során ismerkedik meg Áronnal (Varga Ádám), aki besegít neki a pusztulásnak indult tanyaház feljavításában. A két fiatal közötti kapcsolat szép lassan több lesz mint barátság, ráadásul Szabi egykori csapattársa, Bernard (Sebastian Urzendowsky) is felbukkan, hogy háromszöggé alakítsa a szerelmi viszonyt ezen a toleránsnak aligha nevezhető környéken.

Nem mondom, bátor lépés volt a témaválasztás, de a merészség mellé ezúttal stílus is társult. Az alkotók elsősorban a belső folyamatokra koncentráltak. Akárcsak a vidéken, a szereplőkben is újabb és újabb vihar dúl. Áron és Szabolcs egy eddig ismeretlen érzést tapasztal meg, ami sajnos nem a megnyugváshoz vezet. Áron már kész szembeszállni addigi életével és minden mással is, de mégis két világ között őrlődik: a könnyebb utat válassza Bernarddal, vagy kitartson Áron mellett egy olyan helyen, ahol állandó verbális és fizikai bántalmazásban van része úgy, hogy közben Áronban is ellentétes érzések kavarognak? Ő egyrészt szerelmes és féltékeny Bernardra, másrészt környezete reakciói félelmet és haragot váltanak ki belőle.

Még tapasztalt alkotóknak sem egyszerű feladat egy ilyen összetett konfliktusokat bemutató film elkészítése, hát még egy első filmesnek, aki szinte csak amatőr színészekkel dolgozik. Császi és csapata viszont felülemelkedett a nehézségeken, ennek eredményéül az utóbbi idők talán legimpozánsabb magyar rendezői bemutatkozását tette le az asztalra. Ez elsősorban a jól megírt karaktereknek és az átlagon felüli színészvezetésnek köszönhető. Sütő Andrásból és Varga Ádámból valami olyasmit hoztak elő, amit még profi színészekből sem mindig sikerül. A hiteles alakítás még csak fél siker lett volna, de a varázslás nem áll meg a színézeknél.

Császi minimalista megoldásai és szűkre szabott párbeszédei ugyan néha elszakadnak a realitás talajáról (például egy-egy felfokozott élethelyzetben ritkán szoktunk nagyokat hallgatni), de hitelüket sosem vesztik, sőt, a választott stílus nem csak a történéseknek ad nyomatékot, hanem a nézőt is közelebb segíti a szereplők vívódásához. Ehhez társulnak Rév Marcell operatőr kiváló képei, melyek hihetetlen intenzitással jelenítik meg ezt a több fronton dúló vihart, előrevetítve egy közelgő tragédia képét.

A tökéletes összhangot azért itt-ott megakasztja néhány furcsa jelenet (például biztos nem úgy néz ki egy falusi mise, ahogy a filmben levezénylik) és pár "melegek kontra társadalom" klisé is becsúszik, de hogy végül őszinte vastapssal jutalmazzam a rendezőt, az sajnos az utolsó pár percen csúszik el (és meg vagyok győződve arról is, hogy a berlini díj is ezért maradt el). Értem én, hogy a film igaz történetet mesél el, de ha már úgyis megváltoztattak egy-egy részletet, a finálén is lehetett volna finomítani, ha már előremutató filmet akartak készíteni. Persze a Viharsarok sok szempontból így is az, de pont a végén kellett volna határozottabban kiállni a kitűzött cél mellett, mert így ha nem is megalkuvó, de mindenképpen meghunyászkodó lett a film.

Innentől lehetséges SPOILER következik!

A különféle emberi jogok mellett kiálló filmek véleményem szerint nem tehetik meg, hogy nem egyértelmű lezárást adnak. A Viharsarok végén lehet vitatkozni, valószínűleg fognak is, hiszen mégiscsak ott volt az az utolsó pillantás, na de a Serpicót sem szerettük volna, ha a főhős szomorú szemekkel ugyan, de behódol a korrupciónak, vagy ha a Találd ki, ki jön vacsorára végén a társadalmi jólétét előtérbe helyezve a főszereplő lányka könnyes búcsút int Sidney Poitiernek, hogy aztán lecserélje egy fehér fickóra.

viharsarok-poszter.jpg

Címkék

kritika magyarfilm drama eurocinema csaszi adam

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr885870392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TomPowell25 2014.03.20. 09:03:11

Hosszú idő óta az egyetlen magyar film, amire felettébb kíváncsi vagyok, részben a bátor témája, részben a megvalósítása miatt. Remélem minél előbb megtudom majd nézni.

exilis 2014.03.20. 12:40:06

Bátor téma? Minden második művészfilm ezt feszegeti mostanában. Inkább slágertéma.

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2014.03.20. 17:59:36

@totorohun: nem magyar filmek. gondolom erre gondolt Tom.

TomPowell25 2014.03.20. 21:31:30

@robertdani: igen, erre gondoltam.:)

@totorohun: bizonyos értelemben valóban sláger téma, de vizsgáljuk meg miért: ahogy a kritika is írja, erről beszélni kell, mert az emberek nem tudják hogyan viszonyuljanak mindehhez (akár heterók, akár szexualitásukat nehezen megélő melegek) és ebből kifolyólag minden olyan filmre szükség van, ami kellő hozzáértéssel nyúl hozzá a témához és párbeszédet generál.

exilis 2014.03.21. 11:46:16

Szerintem azért is célt tévesztenek ezek a filmek, mert ezeket eleve azok nézik meg, akik amúgy is elfogadóan állnak a kérdéshez. Akik pedig nem elfogadóak, azok nem hajlandóak megnézni, ellenben úgy élik meg, hogy már megint egy film amiben a "bu..kat" fényezik. Szóval a sok film nem az elfogadást segíti, sőt.

A másság elfogadása ellen egyféleképpen lehet védekezni, ha az érintettek nyíltan felvállalják a másságukat, mert amíg ez egy rejtett szegmens, addig mindig is ellenszenves lesz a többség szemében. Most őszintén kinek lenne szimpatikus az a társaság, aki csak akkor kerül szóba ha a pedofíliáról, az aids-ről, vagy valami polgárpukkasztó meztelen menetelésről van szó? Hol vannak a Magyar mindennapok homoszexuális hősei? A homokos élsportoló, színész aki nyíltan megéli és elfogadottá próbálja tenni ezt az állapotot? Sehol nincsenek.

Németh Barna 2014.03.21. 12:04:12

@totorohun: Szerintem, akiknek annyi eszük van, hogy ezek a dolgok jutnak eszükbe, azok a javaslatodra is így reagálnának. Lásd Alföldi és Kulka.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása