2017-ben több mint 270 filmet mutattak be a magyar mozik, és vagy egy tucatot tűztek ismét műsorra. Az újdonságoknak csupán alig egyharmadához volt szerencsém, ám azokat gondosan válogattam meg, így megkíséreltem hitelt érdemlően kinyilvánítani azt a 25-öt, amit melegen ajánlanék.
#25 Szólít a szörny
Felnőtteknek szóló gyerekfilmből nem terem már minden bokorban, és ez még ráadásul kellő érzékenységgel és körültekintéssel nyúl ugyancsak ritkán látott, kiskorúakat érintő nehéz témákhoz. Diszkréten, de meglegyint, és a fa adja a másikat.
#24 Rögtönzött szerelem
Valóságból merítésénél fogva őszinte romantikus vígjáték, amiben a humor magától értetődő, a kedvezőtlen sorsfordulatok hozadékának kedves ábrázolása viszont már teljesítmény, ahogy Holly Hunter és Ray Romano remek játéka is.
#23 Dunkirk
Christopher Nolan olyannak mutatja a háborút, amilyennek ritkán láthattuk, pedig belülről sosem más: nemes érzelmektől, pátosztól, elhivatottságtól mentes darálás vagy éppen tengődés. Keveset markol, eleget ragad meg, sokat nyújt.
#22 Star Wars: Az utolsó Jedik
Rian Johnson nevezése a Star Warsba régi históriát képes új utakra terelni; sallangot nyes le, ösvényt vág, megszabályoz, színesít. Röviden, kiadós tereprendezés egy messzi-messzi galaxisban, izgalmas elmozgatásokkal és kielégítő sorsalakításokkal.
#21 Egy szent szarvas meggyilkolása
Ennyire kellemetlen kihívás nem adódik sok a moziszékben ülve: Yorgos Lanthimos első munkája, ami a magyar mozikban is feltűnést kelt, végig ott lappangó, de csak sokára megmagyarázható és sosem oldódó feszültséggel gyilkol. Szentségtelenül.
#20 A négyzet
Ruben Östlund változatlanul nagy zsiványa a társadalmi szemlélődéseknek, s ha nem is üt most akkorát, mint a Play - Gyerekjáték? vagy a Lavina idején, kereteket nem szab annak, mit gondoljunk az ő vagy bárki kortárs művészetéről.
#19 Holdfény
A Holdfény kimerített témát, témákat képes új alapokra helyezni, precíz érzékeltetésével annak, miként is válik valójában a gyermekből felnőtt, és miként határoznak meg egy egész életet ifjúkori szavak, tettek, színek.
#18 Őrült boldogság
Paolo Virzi egymás mellé ültet egy mély depresszióst és egy vidáman pörgő kóros hazudozót, és elvárja, hogy ebből valami jó süljön ki. Így lesz: az Őrült boldogság megadja a mélyről törő érzelmet és az életszemléleti optimizmust is, anélkül, hogy bármely figuráját feláldozná a másik érvényesülésének kedvéért – és közben a legtöbbet hozza ki a két főszereplő színésznőből.
#17 Tűnj el!
Az amerikai jegypénztárak és kritikusok meghódítása sosem volt ennyire egy tőről fakadó. Mindenkit meghódító, újszerű, meghatározhatatlan műfajú trip Jordan Peele-től, amit fehér ember is feszengve néz végig. Fészkelődj! Nevess kényszeredetten! Egy biztos: ez a film nem tűnik el nyomtalanul.
#16 LEGO Batman - A film
A LEGO-kaland után újabb építőkockás komédia, ami áthágja az animációs filmes szabályokat, újrateremti a denevérembert kicsiknek (valójában igenis nagyoknak), feléli a Warner teljes filmtárát, s mindezt csak a jó vicc kedvéért. Abból meg sosem elég!
#15 Vademberek hajszája
Taika Waititi talán csak azért a saját, búcsúztatós jelenetéért csinálta meg a Vademberek hajszáját, de akárhogy is: az új-zélandi kaland képtelen epizódokkal és figurákkal, adekvát humorral és persze a főszereplő kissrác faltól-falig jelenlétével nyeri ügyét.
#14 Frantz
Francois Ozon titokzatos idegent küld a háborúban elesett ifjú gyászoló családjára, ami pedig kibontakozik, az egyszerre szorítja és melengeti a szívet. Külső-belső szépség, kor- és karaktermegértés jellemezte dráma a legsúlyosabb béklyóról, ami csak az ember lelkét húzhatja.
#13 Thor: Ragnarök
Teljesen elszállt Marvel-mozi (végre!), ami nem csak a szokványokkal szórakoztat, hanem Taika Waititi azon bizonyos képtelenségeivel is. Elrugaszkodik, frissít, leráz és lezár, s majdnem szétesik, olyan laza.
#12 Széttörve
M. Night Shyamalan van olyan ügyes, hogy a többszörös személyiség-szindrómát ne csak olcsó rémületkeltésre használja; épkézláb elképzelésekkel és James McAvoy élvezetes alakításával a Széttörve végig egyben marad, a jellemző rendezői fogások pedig talán a Jelek óta nem érvényesültek ilyen jól.
#11 Némaság
Lassú folyású, őrjítő történelmi tabló, aminek minden perce sokat mondó. A szereplők játéka és a szemet gyönyörködtető külsőségek vaskos támasztékok a mindig hálás vizsgálódási témához, a hit kérdésének – jelen esetben legsűrűbb – mezején való gyomláláshoz.
#10 Coco
A Pixar legjobbja az Agymanók óta, szuper látványvilágú, rabul ejtő világot feltáró, príma dalokkal átszőtt és persze legfőképpen: mélyen érzelmes kaland, amely sosem korhadó tanulság-gerendákat rögzít vadiúj szögekkel.
#9 Lady Macbeth
Merész jellemtanulmány egy mai kornak való fiatal nőről, akit a 19. század szült – nem pusztán a történet szerint, hiszen egy 1865-ben publikált műből lépett a vászonra. A Lady Macbeth ravasz, gonosz, átgázol rajtad, a címszerepet játszó Florence Pugh pedig ördögi és angyali egyszerre, ahogy azt illik.
#8 Anyám!
Eredeti, sodró menet a tébolyba, erős alakításokkal, frappáns szimbólumrendszerrel és alaposan helyben hagyó befejezéssel. Nem egy szempontból felülmúl mindent, amit Darren Aronofsky eddig csinált.
#7 A majmok bolygója: Háború
Egy részről részre terjeszkedő és növekvő trilógia borongós, érzelmileg megérintő befejezése. Színvonalas blockbuster, ami csak azt majmolja máshonnan, amivel kerekké teheti Cézár történetét.
#6 Volt egyszer egy Szíria
Pattanásig feszült, letaglózó életkép a háborús zónává vált szír fővárosról. Egy lakóház egyetlen lakására korlátozódó helyszín, súlyos terhek, kilátástalanság szó szerinti és átvitt értelemben a viszkető ujjú, arctalan lövészek árnyékában.
#5 A régi város
A Casey Affleck által rendkívül érzékletesen eljátszott, meggyötört figura önmagában elegendő kvalitás A régi város számára, ám még Kenneth Lonergan is hatásosan tálalja a jelen- és jövősíkot a jókora ütésekhez, majd – a feloldás helyett – a feldolgozáshoz. Tömény, de ízét a finom humor adja.
#4 Az óra
Bulgária Oscarra nevezett filmje Közép-Kelet-Európa egésze számára ismerős konfliktust vázol fel, amikor a becsületes, annál is kisebb kisembert a bürokrácia ilyen-olyan ágai, a meg nem értés és a végletekig hajtott karriertudat maga alá gyűrik. És megváltás ezen a földrészen nem jár a felismerésekért, de ilyen jó filmek, mint a feszült, és szükséges szociális zavart keltő Az óra, teremnek helyette.
#3 Wind River – Gyilkos nyomon
Taylor Sheridan két remek film megírása után maga is rendezett egy a tőle megszokott hangvételű történetet. A Wind River társadalmi üzenete égető hiányt fed le, atmoszférája úgy mar, ahogy a wyomingi tél hidege áthat, Jeremy Renner játékánál pedig csak Sheridan rendezése precízebb – koronaként azzal vérfagyasztó végső konfrontációval.
#2 Szárnyas fejvadász 2049
Masszív, teljesen beborító science fiction műremek, olyan moziélmény, amivel betelni nem lehet. A Szárnyas fejvadász 2049 díszletei, zenéje és Harrison Ford alakítása mellett valami igazán fontos dologgal nyűgöz még le: történetszövésével nem csak kibővíti, hanem teljessé teszi az 1982-ben realizált jövővíziót. Folytatás legyen a talpán, ami ezt megismétli, pláne ilyen előddel, pláne ilyen távlatból.
#1 Nyomd, Bébi, nyomd!
Zenei fergeteg és fergeteges akciók, meg a kettő tökéletes összehangolása: megismételhetetlen stílusbravúr, lelkesedés hajtotta szerelemfilm Edgar Wright munkája, amit nem lehet elégszer újranézni.