Biztos sokan gondolták már úgy, hogy egy-egy filmnek ők bizony megadták volna a lehetőséget, hogy ne csak DVD-n, tévében (vagy még úgy se), hanem a nagy vásznon jusson el a hazai nézőkhöz. Mert hát hiába van évente több száz bemutató, mindig akad olyan kedvenc, ami kimarad a szórásból, egy forgalmazó sem vállalja a mozis terjesztését (idén mi is alkottunk egy külön kategóriát ezeknek a házi díjunkhoz).
Az EU támogatásával indított Scope50 program most ezt az állóvizet hivatott kicsit megkavarni. A dolog nagyon egyszerű: különböző tagországok ajánlhattak a projektbe többnyire díjnyertes, a világ filmfesztiváljain sikerrel vetített darabokat, amelyek ennek ellenére sem találtak forgalmazót a résztvevő országokban. Az így kialakult filmcsomagból választott minden ország 10-10 alkotást, amelyeket aztán egy „online filmfesztivál” keretei között vetítettek le 50 filmrajongónak, hogy a végén az ő, több szempontot is figyelembe vevő értékelésük alapján válasszák ki a nyertest, amelyik majd bekerül a hivatalos mozibemutatók közé.
A kínálat színes volt, amelyben éppúgy helyet kapott horror, fekete komédia, felnőtté válási történet, dramedy vagy kényesebb kérdéseket boncolgató dráma. A végeredmény március 12-én alakul ki, egy film biztosan bemutatót kap (a többiből pedig majd válogat a Titanic Filmfesztivál). A kérdés adott: neked melyik a legszimpatikusabb, melyik keltette fel az érdeklődésedet, melyiket néznéd meg moziban?
De még mielőtt nekifognék az ismertetőknek, hadd mondjam el, hogy a kezdeményezés nem egyszeri alkalomra szólt, jövőre még több országgal, még több résztvevővel és még több filmmel folytatódik a program.
MAGICAL GIRL
A Torontói Filmfesztiválon debütált, majd a San Sebastian-i Nemzetközi filmfesztiválon fődíjat nyert spanyol-francia koprodukcióban készült Magical Girl (r.: Carlos Vermut) egy atmoszferikus, meglehetősen vaskos thriller, amelyben egy apa akarja teljesíteni haldokló kislánya utolsó kívánságát ami nem más, mint hogy megkapja kedvenc anime-karakterének méregdrága ruhája. A férfinak persze nincs annyi pénze, így a kosztüm megszerzése zsaroláshoz és véres tragédiához vezet. Nevezhetnénk akár elő szereplőkkel forgatott animének is, a Magical Girl egy igazi felnőtt thriller.
THE GOOB
A kitchen sink cinema hagyományait folytatva Guy Myhill rendező több nagy fesztivált (Velence, London, Stockholm) megjárt filmje az európai „white trash” világába kalauzol egy fiú történetén keresztül, akinek az anyja új pasit hoz a házhoz. Autóverseny, bevándorlók, izzadtságszag, keserű sör és első szex. Üdv a fedélzeten, Európában sem könnyű felnőni egy lepukkant környéken.
CONCERNING VIOLENCE
Európa a gyarmatai kincseiből épült, hangzik el a súlyos állítás Göran Olsson Berlinben és a Sundance-en is bemutatott dokumentumfilmjében. És tényleg, kevés szó esik erről a témáról, pedig a kifinomult Európa még a huszadik század második felében is a gyarmatokon élősködött. A film eredeti felvételeket felhasználva mutatja be az afrikai kolonizáció ellenes megmozdulásainak néhány megdöbbentő fejezetét.
GOODNIGHT MOMMY
Anyahorror, ikerhorror, torture porn – a horror zsánerének közkedvelt műfajai keverednek Ulrich Seidle családi vállalkozásában, amelyben két kis ikerfiú gondolja úgy, hogy a plasztikai sebészetről hazaérkező, bebugyolált arcú nő nem is az édesanyjuk, aminek aztán súlyos következményei lesznek. Érdekes elegy, ami nem csak az olcsó ijesztgetésen, de a kaptafákon is túlmutat, az osztrák vidék pedig Haneke Furcsa játéka óta nem volt ilyen hátborzongatóan bizarr.
BIRD PEOPLE
Cannes-t, Karlovy Vary-t és Torontót alaposan megosztotta Pascale Ferran egzisztencialista drámája, amelyben két ember sorsa ér fordulóponthoz egy Párizs melletti szállodában: egyikük egy amerikai üzletember, másikuk egy takarítónőként dolgozó diáklány. Hétköznapi emberek, sorsfordulójuk mégis szürreális élményben részesíti a nézőt. Kemény falat.
STILL LIFE
Eddie Marsan sajnos nem túl gyakran kap főszerepet, de legalább amikor igen, abból valami nagyon szerethető sül ki. A Still Life egy igazi édesbús brit történet egy szürke hivatalnokról, aki magányosan elhunyt emberek hozzátartozóit igyekszik felkutatni. Mivel munkája többnyire eredménytelen, a vezetőség be akarja zárni egyszemélyes részlegét, így a férfinak már csak egy ügyre marad elég ideje. Egy minden ízében életigenlő, kedves kis filmről van szó, amiből nem hiányzik az élet árnyoldala sem.
LIL’ QUINQUIN
Bruno Dumont minisorozatnak forgatott 200 perces filmje pillanatok alatt levette a lábukról a kritikusokat. Nem csoda, a franciáknak baromi jól áll a fekete humor és a slapstick is, a Lil’ Quinquin pedig mindkettőből ad bőven, megfűszerezve egy krimitörténettel, amelyben egy ember testrészei bukkannak elő egy tehén seggéből. És ez még csak a kezdete egy három és fél órás őrületnek.
HIPPOCRATES
Legyen az akármilyen szakma, az iskolapadból kikerülve mindennek lelkesen, világmegváltó tervekkel állunk neki. Így van ezzel a címbéli férfiúról elnevezett esküt frissen letett főszereplőnk is, aki az apja vezette kórházi részlegen kap rezidensi állást, hogy aztán gyorsan meg is kapja az első pofont. Fontos témát feszeget tehát a film, de nem szürkén teszi. Akinek valaha is része volt egy váróteremben eltöltött laza három órában, az át fogja érezni a bajt, ami nem csak a hazai kórházakat sújtja.
CLASS ENEMY
Szeretünk dobálózni a szavakkal, nem törődve azzal, megjegyzéseink hogyan érintik majd mások életét. Komcsi, náci, pedofil, drogos. Elég egy jól irányzott megjegyzés, hogy elinduljon a lavina. Ahogy pár éve Mads Mikkelsennek egy kisvárossal kellett szembenéznie A vadászatban, az Osztályellenség főszereplő némettanárjának egy gimnáziumi osztállyal, akik fasisztának titulálják, és őt hibáztatják egyik társuk haláláért. Kőkemény, feszültséggel teli első film Szlovéniából. Nincs az olyan messze tőlünk...
OUT OF NATURE
Legyen krimi, dráma, vígjáték, a skandináv alkotásuk reneszánszukat élik. Itt van például ez az Out of Nature, nem egy bonyolult történet: a harmincas évei második felében járó családapa fogja magát és hétvégére nekivág a természetnek. Egyedül van, ő, a hegyek és gondolatai. Persze el kell felejteni instant Coelhót, a mi főhősünk provokatív, szókimondó, őszinte és szellemes, görbe hétvégéje pedig az egyik legkúlabb kapuzárási pánik, amit valaha láttatok.
És most ti jöttök: