A Túl a csillogáson (Behind the Candelabra) után még azt gondoltam, hogy Steven Soderbergh talán nem bánta meg a kis képernyőre váltást, A sebész első epizódját látva viszont egyre biztosabbnak mondható, hogy ez volt élete legjobb döntése.
Pedig közel sem tűnt ilyen rózsásnak a helyzet, mert hát mi újat tud mutatni egy kosztümös kórházsorozat, prémium csatorna ide vagy oda. Ilyenkor persze mindenkinek a "több szex, több vér, több káromkodás" mantra jut eszébe, Soderbergh viszont ahelyett, hogy hozná ezt az alapelvárásként emlegetett kábeles szentháromságot (mondjuk azért vér van bőven), inkább megbolygatja a kosztümös drámák állóvizét, új löketet ad a kórházsorozatoknak, és még a szériának otthont adó Cinemaxot is odapozicionálja az anyacsatorna (HBO) mellé. Szép munka volt, Steve.
Normál esetben most kéne előrukkolnom egy bocsánatkéréssel, hogy a rendezőt a showrunnerek (Jack Amiel és Michael Begler) elé helyezem, de amitől ez a sorozat frissnek és különlegesnek hat, az mind Soderbergh kísérletezgető kedvének és messziről felismerhető stílusának érdeme. Sőt, ha most gonosz akarnék lenni, azt mondanám, történet szintjén ez az első rész nem is mutat túl sokat. 1900-ban a New York-i Knickerbocker kórházban új eljárásokkal kísérleteznek, hogy menthetőek legyenek az addig biztos halálra ítélt betegek. A főorvos öngyilkossága után a helyébe lépő Dr. Thack (Clive Owen) nem egyszerű figura. Egy morózus drogfüggő, aki ugyan briliáns sebész, de gondolkodás nélkül vágja a helyettesének kiszemelt fekete orvos fejéhez, hogy egy négernek semmi keresnivalója az ő kórházában.
Kirekesztés, a teljesen természetesnek vett rasszizmus, az állathoz is méltatlan körülményeket között élő bevándorlók képe, a napjaink normái szerint minősíthetetlen életet élő főhős - egyik sem új dolog, de aztán jön Soderbergh, aki már a külsőségek terén sem engedi, hogy nézője a múltban ragadjon: közelképekben fest tablót, digitális kamerát használ, aláfestésnek pedig kortárs elektronikus zenét kever. Durvák ezek az anakronizmusok, de működnek: a műtét sikerült. A sebész nem csak a múltat mutatja be, hanem, mint a főszereplői, maga is a jövőbe tekint.
Ráadásul ez az egész hókuszpókusz nem csak arra jó, hogy frissebb és lendületesebb legyen a show, hiszen ezek a megoldások tényleg aktív szereplői a filmnek tökéletes kontrasztot állítva az általános, ma is aktuális kérdésfelvetések, vagy akár a karakterek mögé. Nehéz ezt elmagyarázni, hiszen egy stílusbravúrt látni kell - és ha megnézed, látni is fogod, hogy ez a sorozat nem pusztán történelmi helyzetjelentés, nem csak korkép, hanem egy szépen átgondolt folyamat nyitánya.
A sebész augusztus 9-től, szombatonként látható a Cinemaxon és az HBO Go-n.