aeon flux

ready for the action now, danger boy?

remake: engedj be! [let the right one in/let me in] (2008/2010) Cseh Dániel
2014. február 16. 20:50:00

Kategória: film 20 komment

A 2008-as esztendő a vámpírrománcok éve volt. Szikrázó, ostoba tekintetű vámpírfiúk estek szerelembe kisvárosi lányokkal, sőt, még a kockás hasú vérfarkas sem volt hiánycikk akkoriban, de Európa hidegebb végében történt valami lényegesen fontosabb, aminek csakugyan dolga volt a szerelemmel és a vámpírokkal. John Ajvide Lindqvist 2004-es regényéből maga írt forgatókönyvet, majd Tomas Alfredson rendezővel karöltve az év egyik legzseniálisabb, felejthetetlen alkotását vitték vászonra. A műből azóta készült színdarab Svédországban és Skóciában, ahogy képregény is. Csoda, hogy Hollywood is kért egy szeletet a tortából?

lettherightonein1.jpg

A meglehetősen egyszerű alaptörténet, mint sokszor, ezúttal is a karakterisztika és a megfelelő érzelmi ábrázolás okán válik többé. Oskar, a hallgatag, magának való fiú rendszeres iskolai terrorizálás áldozata, élete azonban fenekestül felfordul, amikor beköltözik a szomszédba Eli, az első blikkre is különc lány. Az „édesapjával” sűrűn költöző lány mezítláb szántja a havat, állítása szerint meglehetősen régóta tapossa 12. életévét, és olykor különös szagot áraszt, viszont szándéka ellenére is baráti viszonyba kerül a fiúval, aki előtt apránként összeáll a kép: Eli vámpír, az érkezése napját követő rejtélyes halálesetek pedig nem a véletlen művei.

Hogy a Let the Right One In közel hibátlan mű, azt kevesen vitatják, nem csak jómagam, de az Empire magazin is az év legfontosabb, legkiemelkedőbb alkotásának titulálta, és bár Alfredson a papírformával ellentétben mindössze a szintén fantasztikus Tinker Tailor Soldier Spy című filmjével jelentkezett a kirobbanó sikert követő 6 év alatt, a film számos karriert pályára állított. Kiváló színészválasztása, gyönyörű képei, egyszerre nyomasztó és gyermekien romantikus zenéi és elsősorban a ritka érzelmi precizitása miatt sikerre ítéltetett, ez pedig elkerülhetetlenül magával vonzotta egy, az Államokban elkészülő remake ígéretét.

A Let Me In, magyar keresztségben meglehetősen szerencsétlenül az eredetihez hasonlóan Engedj be! címre hallgató újragondolás nem a felháborítóan pocsék, de nem is a nélkülözhetetlenül zseniális feldolgozások táborát népesíti, sokkal rosszabb: a teljesen feleslegesekét. Az ügyes előzetesek és plakátok tengerén túl biztató hírek is érkeztek a készülő film háza tájáról. A főszerepben a jelenkor két igazán tehetséges gyermekszínésze köszön vissza, Chloe Grace Moretz és Kodi Smit-McPhee már több ízben bizonyították rátermettségüket (Az út, 500 nap nyár, Ha/Ver), a rendezői székbe pedig az a Matt Reeves süppedhetett bele, aki a Cloverfield zajos sikere után igazán azt csinált, amit akart.

Meglepő módon azonban a szigorú instrukciók korlátainak ütköző színészek legalább annyira a remake élvezhetetlenségén dolgoztak, mint amennyire a fantáziátlan rendezés és forgatókönyv, ami szintén Reeves munkája volt. A szolgai hűség esetünkben fatális hibának bizonyult, az Apa szerepében visszafogottan, de megbízhatóan brillírozó Richard Jenkins kivételével senki nem képes az átlagosnál többet letenni az asztalra, a történet apró változtatásai pedig inkább csak fejvakarást, mint elismerést váltanak ki az egyszeri nézőből. A minimális eltérések jelentősége a nullához közelít, így aztán a Let Me In alig merészkedik láposabb vidékre, mint a hírhedt Psycho kísérlet tette.

A feldolgozás például a Tom & Jerry epizódokhoz hasonlóan csak deréktól lefelé mutatja Owen (Oskar) édesanyját, akinek megszállott vallásossága éppen annyira nem kerül kihasználásra, mint amennyire ígéretes adaléknak bizonyul a film elején. (Az ember számítana némi reakcióra a falakat borító feszületek okán, ha már egy vámpír jár a házban, de nem.) Az Apa gyilkosságai esetében viszont kalapot kell emelnünk, különösen a történet derekán látható félresikerült kísérlet esetében érezhető feszültség az, ami többek között aztán a bántóan gyenge szintről az érdektelen közepesre emeli a kész filmet.

Ami viszont útját állta egy emlékezetes feldolgozás elkészülésének, az az eredetiben látható helyi közösség ábrázolásának teljes hiánya, illetve az ezt helyettesítő nyomozói szál, ami aztán szintén kidolgozatlanul marad. Owen karakterét sikerült az első percekben elidegeníteni, egy a társadalomból kivetett különc fiú helyett kapunk egy félmeztelenül, maszkban a szomszédokat titokban figyelő srácot, aki szimpátia helyett inkább vált ki félelmet a nézőből. Sajnálatos módon Eli, azaz Abby karaktere is vérszegény lett, legyen bármilyen fájdalmas a szójáték: figurájából kiveszett minden, ami érdekessé tette, Moretz pedig csak felmondja a kötelezőt a szerepben.

Ha egyetlen gondolatban kellene megragadni a remake problémáját, azt mondanám, rossz végén ragadta meg a történetet. A zseniális alapanyag és az eredeti film egy horror elemekkel tarkított romantikus sztori, míg a feldolgozás egy horrorfilm, esetlen szerelmi szállal. Nem nézhetetlen, nem kellemetlen, de teljesen felesleges, minden erénye kimerül abban, hogy fantasztikus alapanyagból építkezik, ha tett jó szolgálatot létezésével, akkor az nem lehetett több, mint, hogy az érdeklődők kezébe adta Lindqvist és Alfredson eredetijét. A svéd változat kedvelőinek legfeljebb érdekesség lehet egy unalmas két órára, az új érkezők viszont maradjanak inkább az első feldolgozásnál.

Remake > Eredeti: A jelenet, amelyben Richard Jenkins akcióra készen fekszik egy autó ülése alatt, de tervébe hiba csúszik.

Eredeti > Remake: Minden más.

Érdekesség: A feldolgozás azon jelenetében, amikor Abby vérezni kezd, amiért Owen nem invitálta be az otthonukba, a lány egy Kiss Destroyer pólót visel. A regény szerint ez az album volt Oskar első kazettája, amit a Sony Walkman vásárlása után megvett.

lettherightonein2.jpg

Címkék

horror remake vampire let the right one in romance richard jenkins matt reeves let me in tomas alfredson kodi smit mcphee chloe grace moretz

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr455815957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyílméregbéka 2014.02.16. 19:45:19

Kicsit megengedőbb vagyok a remake-el szemben, mert én azt láttam előbb és nagyon tetszett. Utána hallottam, hogy ennek van egy eredetije, amit utána megnéztem és valóban jobb, de azért nem annyira. Eredeti 9/10 míg a rameke 8/10. Az ilyen többé kevésbé ismeretlen európai filmek amerikai remake-i szerintem egyáltalán nem feleslegesek, még ha sokszor nem is sikerülnek jól, azért hasznosak, mert szélesebb körhöz eljut, és ezáltal sokan az eredetit is megnézik utólag.

ungverjaland 2014.02.16. 21:02:50

Egyet kell értenem a kritikával. A remake nem nézhetetlen, hanem borzasztóan semmilyen és abszolút feleleges. Újat nem tesz az eredetihez, viszont a hangulat és az alakítások nem működnek rendesen. Az meg nem érv, hogy azért nem felesleges, mert akkor az eredeti szélesebb rétegekhez eljut, mert akkor ennyire erővel műsorra lehet tűzni az eredetit is, arra is elmennek az emberek és nem kell kidobni a pénzt egy teljesen értelmetlen filmre.

HavasiG 2014.02.16. 21:23:13

@Nyílméregbéka:

"Az ilyen többé kevésbé ismeretlen európai filmek"

Azért ez a kijelentés erre a filmre nem túl szép dolog. :)

Nyílméregbéka 2014.02.16. 21:46:54

@HavasiG: Miért? Sajnos ez az igazság. Szépen szerepelt ugyan a fesztiválokon, de a nagy mozihálozatoknál nem futott, a kereskedelmi tévécsatornák nem adták le egyszer sem, a rameke-kel ellentétben. Filmes érdeklődésü emberek körében ismert volt ugyan, de általánosan ez nem egy ismert film.

HavasiG 2014.02.16. 21:51:25

@Nyílméregbéka:

Az átlagos mozinéző agya "fire & forget" módra működik. Szerintem aki csak egy picit igényes filmek terén, az ismeri.

Ilyen alapon a legjobb magyar film evör a Barátok Közt. :)

Nyílméregbéka 2014.02.16. 22:03:18

@ungverjaland: "Az meg nem érv, hogy azért nem felesleges, mert akkor az eredeti szélesebb rétegekhez eljut, mert akkor ennyire erővel műsorra lehet tűzni az eredetit is, arra is elmennek az emberek és nem kell kidobni a pénzt egy teljesen értelmetlen filmre."

Nem tudom te milyen álomvilágban élsz, de a valóságban az emberek többsége sajnos inkább beül egy film amerikai remake-éra mint a svéd, spanyol vagy francia eredijére. Ez a való világ. Hacsak paran vannak ezután akik kíváncsiak lesznek az eredetire, már megérte szerintem.

Nyílméregbéka 2014.02.16. 22:05:15

@HavasiG: Aha, tehát az az "ismert film" amit pár tarisznyás bölcsész istenít, mert csak az ő vélemenyük a mérvadó, és nem milliönyi átlagnézőé. Értem. :)

ungverjaland 2014.02.16. 22:08:30

@Nyílméregbéka: Ez a közönség nagy fokú lenézése, soha nem fogjuk megtudni hogy mennyien nézik meg az eredetit, ha normális mozis megjelenést kap. Esélyt sem kapott. Helyette viszont automatikus gyártottak egy silány remake-et.

HavasiG 2014.02.16. 22:15:42

@Nyílméregbéka:

Én azért egész messzire vagyok a tarisznyás bölcsésztől, hidd el. ;)

Az igazság nagyjából a kettő között van, de ahogy Ungverjaland is írta, ha egy filmet be sem mutatnak, hogy lehet lemérni az ismertségét?

Ha lehetne mérni a letöltött torrenteket, nagyon fordulna a helyzet nézettségek terén, akár mozifilmek, akár sorozatok a téma.

ungverjaland 2014.02.16. 22:18:47

@Nyílméregbéka: "Aha, tehát az az "ismert film" amit pár tarisznyás bölcsész istenít"

Pár tarisznyás bölcsész? Könyörgöm, IMDb-n 140 ezer szavazata van, több mint kétszer annyi mint a remake-nek.

Nyílméregbéka 2014.02.16. 22:25:56

@ungverjaland: Egyrészt egyetértek, jó lenne ha több eredeti európai film kerülne a multiplexekbe is, másrészt a valóság az, hogy ha nagy ritkán be is kerül pár, az nagyot bukuik, az emberek többségét egyszerűen nem érdekli, ő csak szórakozni akar. Ráadásul a művész mozik is konganak az ürességtől sokszor, mert olyan kevesen kíváncsiak ezekre a filmekre még az "igényesebb" rétegből is.

ungverjaland 2014.02.16. 22:31:04

@Nyílméregbéka: Tudsz olyan példákat mondani a közel múltból, amikor egy eredeti európai film szélesebb megjelenést kapott és nagyot bukott?

Nyílméregbéka 2014.02.16. 22:43:35

@ungverjaland: havonta egyszer-kétszer bekerül egy-egy skandináv, francia vagy spanyol film a multikhoz, de ezek hamar eltünnek a sűlyesztőben, nem halllunk nagyon róluk, be sem kerül a köztudatba, mert alig valaki nézi ezeket. Legfeljebb majd csak akkor hallunk róla újra, ha az hír röppen fel, hogy amerikai remake készül belőle. :)

ungverjaland 2014.02.16. 22:48:47

@Nyílméregbéka: Azért itt felhívnám a figyelmet arra, hogy Let Me In is éppen, hogy visszahozta a rá költött pénzt, tehát tévedés, hogy azt annyival többen látták volna.

nikodémus 2014.02.17. 05:57:08

Enyhén szólva távol áll tőlem a vámpíros zsáner, de az eredetit 2008 legjobb filmélményei között tartom számon. Az újrát azóta sem néztem meg.

DeadlyGr 2014.02.17. 09:34:37

@ungverjaland:
ez a 140ezer szavazat eléggé meglepett. ezt azért nehéz megmagyarázni.

mert bárkit kérdeznék, nem filmrajongó, de nem is barátok közt néző emberekből és nem hiszem, hogy tudnának a film létezéséről.

de pl szerintem ennek a listának a 90%-át ismerik az emberek: www.imdb.com/search/title?at=0&num_votes=100000,200000&release_date=2005,2014&sort=num_votes,desc&start=1&title_type=feature

HavasiG 2014.02.17. 09:46:53

@Nyílméregbéka:

A "Let the right one in" nem a művészfilm kategória. A dolog ott megy félre, hogy ha egy film nem hollywoodi, akkor művészfilmnek van tituálva és be sem mutatják.

Én például valóban nem szeretem a művészfilmeket és egy lyukas garast sem költenék rájuk.

De azért van átmenet a művészfilmek és a hollywoodi produkciók között, amik viszont nem kapnak elég marketinget, így nem jutnak el az emberekhez. Persze független filmként honnan is lenne pénz marketingre...

Nyílméregbéka 2014.02.17. 10:08:31

@HavasiG: Persze, nem művészfilm, de a legjobb skandináv filmek is csak rétegfilmek sajnos, és ezeket jó esetben a művész mozik szokták bevállalni, ritkán jut el a multikba.

@ungverjaland: Ha csak abból indulok ki, hogy az utóbbi évben kábé ötször adták le különböző tévécsatornákon, akkor biztos több emberhez is eljutott. Sajnos az eredetit nem adja le egy csatorna semm.

ungverjaland 2014.02.17. 14:25:29

@Nyílméregbéka: Én értem, hogy nem adja a tévé (mondjuk én nem nézek tévét, úgyhogy fogalmam sincs), de ez nem a film hibája. Ha a tévében az eredeti menne, az emberek ugyanúgy megnéznék, de ehelyett csinálnak egy felesleges amerikai remake-et és azt nyomatják. Ez az ami teljesen érthetetlen.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása