aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: túl a csillogáson [behind the candelabra] (2013) Kovács Erzsébet
2013. augusztus 18. 10:54:00

Kategória: film 31 komment

Akit már hajtott melegbárba a kíváncsiság, és volt alkalma megtekinteni a transzvesztita fellépők zenés produkcióját, az Steven Soderberghnek a mozi mögött talán semmivel el nem maradó tévéfilmjében kedves ismerősként köszöntheti azt a flitterekben és strucctollakban, aranyfüstben és strasszkövekben tobzódó, szégyentelenül tetszeni vágyó, túlburjánzó giccsesztétikát, amelynek Liberace, a hetvenes-nyolcvanas évekbeli Las Vegas szórakoztatóiparában ünnepelt sztárzongorista volt az első hermelinpalástos királya. Királya, és nem királynője, mert a középkorú amerikai háziasszonyok álma az AIDS okozta haláláig titkolta a nagyközönség elől, miért is nem nősül meg.

Scott Damon.jpg

A film eredeti címe ugyan csak arra utal, hogy a nagyérdeműt slágerekkel és népszerű klasszikus zenei részletek hatásvadász, de virtuóz feldolgozásával szórakoztató, extravagáns előadó szerette a zongora tetejére kitett kristályüveg gyertyatartóval emelni az est fényét, ám a magyar címadó jó szemmel látta meg, hogy a Túl a barátságonhoz hasonlóan ez a történet is melodráma, mégpedig az explicit jeleneteket fukarul mérő fajtából. Nem is csoda, hiszen a forgatókönyvet Liberace szeretőjének memoárjából az a Richard LaGravenese írta, aki a fiktív visszaemlékezéseken alapuló A szív hídjaiban sikerrel ríkatta meg a nőket (meg a férfiakat, még ha nem is vallják be).

2005 előtt még a kósza gondolat is hihetetlennek tűnt volna, de egy meleg párkapcsolat bizonyos okokból ideális vivőanyaga annak az egyébként univerzális érvényű szerelmes történetnek, amely az idő és a szerelem elmúlása, a megöregedés, a magány és a nosztalgikus vágy köré építkezik. "Lee" és Scott történetében sincs másként, azonban ezzel a hasonlóságok nagyjából véget is érnek. Annie Proulx és Ang Lee szótlan, viseltes ruhájú cowboyai bizonyára nagyot néztek volna, ha ebbe a harsány és szabados, vásári Versailles-ba csöppennek, ahol a feszes nadrágfenekű komornyik a legnagyobb természetességgel rázza fel a szaténpárnát az ágyban pihegő gazdája és az aktuális szépfiú háta mögött.

Liberace megvalósult amerikai álmában "a jóból is elvarázsol a sok". Semmi sem elég jó, semmi sem elég sok a hedonista, nárcisztikus, vénülő sztárnak, pénz nem számít, ha újabb és újabb vastag aranygyűrűvel kápráztathatja el a hamvas vidéki fiút. Sok ilyen ajándék kell még, mire ráeszmélünk, hogy az életrajzi történet nem is annyira a szeretni és adni, csak adni vágyó öregemberről szól, mint inkább a szerelem önzéséről, amely be akarja kebelezni, a maga hasonlatosságára formálni, birtokolni a szeretett lényt. Meg a szerelem vakságáról, amely nem veszi észre, hogy éppen így, éppen ezért semmisül meg.

A készítők dicséretére legyen mondva, hogy nem bulvárosították el a máskülönben nagyon is félreérthető történteket. Nem cukrosbácsit és aranyásó fiút látunk a tévé képernyőjén, hanem két szerelmest egy gyönyörűen kivitelezett, időutazásra csábító period piece-ben. Michael Douglas olyan simulékonyan, olyan nyájasan adja a meleget, mint anno Sean Penn a Milkben. Koros, elformátlanodó testén, ráncain csillog a vastag, vakolatnyi smink, Matt Damon kölyökképén a pirosító, de mégsem a sminkesek érdeme, hogy nem fejcsóválva nézzük, ahogy Jason Bourne (vagy Max Da Costa) tolja hátulról Gordon Gekkót.rating-8.gif

Lee Douglas.jpg

Címkék

kritika matt damon drama michael douglas steven soderbergh biopic 8csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr395464674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.18. 11:02:40

Az utolsó mondatot látva azért megállt a képzeletbeli kanál a kezemben. :)

pekmester 2013.08.18. 11:18:13

Ennek a filmnek nem en vagyok a kozonsege. Az utolso mondatnal ki is razott a hideg.

Wintermoots (törölt) 2013.08.18. 11:22:10

hát azt hiszem, ezt is kihagyom

TomPowell25 2013.08.18. 11:36:53

Teljesen egyet értek a leírtakkal és az értékeléssel. Douglas zseniális (messze jobb, mint Penn Milkként, ami már a ripacskodás határát súrolta) és Damonra sincs panasz. Az a bizonyos rész meg semmivel sem durvább (vagy hosszabb), mint a Túl a barátságon idevágó jelenete. Soderberghnek pedig méltó búcsú, amennyiben tényleg végleges a részéről.

Kovács Erzsébet 2013.08.18. 11:40:46

@pekmester: @Wintermoots: @TomPowell25: Srácok, tényleg csak ennyit kell elviselni a homoerotikából. Ha kihagyjátok, ne ezért tegyétek, hanem azért, mert nem néznétek szerelmesfilmet.
A két főszereplő nagyszerű (bár nekem a Milk sem volt túl sok).

TomPowell25 2013.08.18. 11:45:43

@Kovács Erzsébet: Nekem az ég egy adta világon semmi bajom nincs az ilyenekkel (a Spartacusban durvábbak voltak, és azt is szemrebbenés nélkül végignéztem), mivel úgy gondolom, hogy a történethez, a karakterekhez ezek is hozzátartoznak. És igen: ez a film a szerelemről és az önzésről beszél első sorban, méghozzá nagyon okosan, ami manapság ritka, pláne az álomgyárból.

Wintermoots (törölt) 2013.08.18. 11:59:53

@Kovács Erzsébet:

én a nagy gatsby új változatát sem nézem meg, pedig a kisregényt szeretem. ez meg még giccsesebbnek, még ellenszenvesebb karakterekkel telítettnek látszik, a színészek rajongója sem vagyok különösebben, plusz még homoszexuálisokról is szól.
azaz aligha én vagyok a célközönség.

Kovács Erzsébet 2013.08.18. 12:06:58

@Wintermoots: Kár, úgy látszik, mégsem fogalmaztam elég jól, ha nem derült ki, hogy nem ellenszenvesek a karakterek, sőt. Két őszintén szerető emberről van szó, csak hát a legnagyobb szerelemnek is meg lehet a maga önzése.

drazsika 2013.08.18. 12:13:12

@Wintermoots:
Ez a film úgy szól a homoszexuálisokról mint a Social Network a facebookról.
@Kovács Erzsébet:
Elég jószívűen állsz a magyar címhez, a forgalmazó szerintem nem azt ismerte fel hogy melodrámáról van szó, hanem azt hogy két férfi szerelmes egymásba, ezt a címben érzékeltetnie kell, rímelnie kell a másik "olyan" filmre...

pekmester 2013.08.18. 12:26:02

@Kovács Erzsébet: szerelmesfilmet szivesen nezek, de csak a klasszikus, no es ferfi felallasban. Ket meleg "ferfi" ronanca nem erdekel.

Kovács Erzsébet 2013.08.18. 12:30:30

@TomPowell25: A Spartacus nekem még kimaradt, de tervezem.
Hát ez az. A Bound például Wachowskiék legjobb filmje szerintem, a Mátrixot is beleértve. Pedig abban aztán van realisztikusan ábrázolt leszbikus ágyjelenet rendesen.

Kovács Erzsébet 2013.08.18. 12:33:25

@pekmester: Szíved joga így dönteni, de a Túl a barátságon sikere épp annak a ténynek volt köszönhető, hogy a szerelem emberi, nem pedig férfi vagy női dolog. Hogy ki kivel, az mindegy, az érzés és a történet többnyire ugyanaz.

Kovács Erzsébet 2013.08.18. 12:35:29

@drazsika: Pedig tényleg melodráma mind a kettő, persze két férfi kapcsolatának melodrámája. Mindegy, szerintem jó címadás volt, még az eredeti angol cím értelmét is sejteti valahogy, hogy tudniillik ki is az az ember a gyertyatartó, a csillogás mögött.

Wintermoots (törölt) 2013.08.18. 12:36:26

@Kovács Erzsébet:

én elhiszem hogy neked tetszett, te meg hidd el nekem, hogy én nem akarom/fogom megnézni:)

TomPowell25 2013.08.18. 12:37:33

@Kovács Erzsébet: jó, de a férfiaknak általában semmi bajuk ezzel, ha két nő csinálja.:)

Kovács Erzsébet 2013.08.18. 12:46:01

@TomPowell25: Na, és megnéznének mondjuk két tipikus, butch leszbikust? Na ugye. Hogy azt már ne is említsem, hogy abba kevés férfi gondol bele, vajon egy (hetero) nőnek milyen érzés lehet azt a leszbikus jelenetet végignézni, amit ő természetesen igen érdekesnek talál.

Atkakukac1989 2013.08.18. 12:46:33

Ott a helyem a nézőtéren.

Kovács Erzsébet 2013.08.18. 12:46:58

@Wintermoots: Nekem nem kell bizonygatnod semmit. :-)

pekmester 2013.08.18. 13:07:05

@Kovács Erzsébet: ennel en konzervativabb vagyok.

Wintermoots (törölt) 2013.08.18. 17:43:04

@Kovács Erzsébet:

:)
mindenesetre kár, ha soderbergh tényleg abbahagyja
89-13.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.18. 18:07:27

Amúgy félig-meddig a kritika győzött meg arról, hogy ezt a filmet látnom kell. Emberek, abba gondoljatok bele, hogy valószínűleg ez lesz Soderbergh utolsó filmje, amit gyöngyvásznon láthatunk.

Wintermoots (törölt) 2013.08.18. 18:17:02

@Zalaba_Ferenc:

a stúdiók és a bűntársaikká vált nézők miatt lesz ez, ha így lesz...

Kovács Erzsébet 2013.08.18. 19:50:46

@Wintermoots: Mint a mellékelt ábra mutatja, a tévé ma már jó irány lehet neki is, másnak is. Lynch is emlegeti mostanában, hogy sokkal nehezebb lett Hollywoodban egy filmet (ami nem remake/folytatás) tető alatt hozni. Közben meg vannak már olyan sorozatok (Breaking Bad, Mad Men...), amikbe ugyanúgy komolyan invesztálhat érzelmileg a néző, mintha a moziban ülne.

Wintermoots (törölt) 2013.08.18. 22:32:23

@Kovács Erzsébet:

bár vannak olyan filmek, melyeket jobb moziban is látni, a jövő nem igazán ott van, szerintem sem. egyfelől veszteség, de másfelől meg haladni kell a korral.

Kovács Erzsébet 2013.08.19. 16:51:54

@Wintermoots: És Fellini Satyriconjával hogy állsz? Csak kíváncsi vagyok.

Wintermoots (törölt) 2013.08.19. 17:16:11

@Kovács Erzsébet:

ha jól számolom, 14 éve láttam, egy teljesen más időszakomban. arra emlékszem, hogy érdekesnek találtam, de pár elem kivételével nem tudnék sokmindent felidézni belőle.

Wintermoots (törölt) 2013.08.19. 17:21:38

@Wintermoots:

(ha már kérdezted:),meg szerelmi történet az utóbbi évtizedek egyik, ha nem a legjobb amerikai drámájának mazursky: enemies-a love story (ellenségek,1989) című filmjét tartom, bár azt is régebben láttam, többször. annak ellenére, hogy a specifikusan zsidókról szóló történetek nem érdekelnek különösebben)

Kovács Erzsébet 2013.08.19. 17:30:57

@Wintermoots: Csak mert Fitzgerald annak idején majdnem azt a címet adta a könyvének, hogy "A West Egg-i Trimalchio". Különös, de én pedig a Túl a csillogáson, illetve a filmes Liberace nézése közben nem tudtam kiverni a fejemből egy öregedő homoszexuális férfiszereplőt, akit Petronius hosszan taglal az eredeti szövegben.

Wintermoots (törölt) 2013.08.19. 17:46:00

@Kovács Erzsébet:

mivel liberace nem fiktív karakter, aligha róla mintázta, bár inspirációt meríthetett. no meg, annyira nem lehet különleges karakter hogy ne lehetne hozzá hasonlót találni:)
mindenesetre most türelmetlen lennék a satyricont végignézni, azt hiszem

Kovács Erzsébet 2013.08.19. 18:12:17

@Wintermoots: Hát éppen ez az, hogy úgy tűnik, mintha Liberacénak lettek volna elődei "már az ókorban is".

Wintermoots (törölt) 2013.08.19. 18:23:44

@Kovács Erzsébet:

kizártnak tartom, hogy ez téged meglep:)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása