aeon flux

ready for the action now, danger boy?

top 2012: az év legjobb fimjei Zalaba_Ferenc
2013. január 01. 17:40:00

Kategória: film 24 komment · 1 trackback

Nos, az udvarhölgyek lerendezését követően prezentálni ildomos a királyt, a királynőt, a herceget, a hercegnőt, meg izé, még hat filmet, mert ebből az allegóriából már nem jövök ki jól... Tehát íme a tíz legjobb film, melyet 2012-ben láttam (függetlenül attól, hogy bemutatták-e itthon vagy sem, 2012-es keltezésű-e vagy sem: a lényeg, hogy a viszonylag friss filmterméshez tartozzon).

10. DE ROUILLE ET D'OS [Rust and Bone, Belgium/Franciaország, 2012, Jacques Audiard]

Volt egy olyan perc A próféta rendezőjének új filmjében, amikor szinte szűkölve takartam el az arcomat, hogy én ezt képtelen vagyok továbbnézni. Szép kis szerelmesfilm, mondhatom. Pedig igazán rákészülhettem volna már lelkiekben, hogy ez az év a másfajta love story-k kora lesz, hisz 2012 egyik legünnepeltebb filmjében valaki két órán át haldoklik, és ennek a filmnek az a címe, hogy Szerelem. No de azt nem láttam, ezt viszont megéltem, s ugyan az az epizód, melyben a vízi cirkuszban dolgozó Marion Cotillard mindkét lábát leharapja egy kardszárnyú delfin, már ismeretes volt előttem, és ennek alapján volt némi prekoncepcióm afelől, hogy egy sírós-lelkizős-újjászületős sztori bontakozik majd ki előttem, de nem is érhetett volna váratlanabbul, hogy a történet valódi főszereplője nem ő, hanem Alain, az egykori küzdősport-bajnok, aki mindenen és mindenkin átgázol, míg az élet ki nem oszt neki egy akkora pofont, hogy kénytelen alaposan átértékelni a dolgokat. Közhelyektől mentes, laza eleganciával és könyörtelen őszinteséggel bemutatott sorsdráma.

9. FELETTÜNK A FÖLD [Another Earth, USA, 2011, Mike Cahill]

Mint említettem, 2012 az alternatív szerelmesfilmek kora: Brit Marling főszereplő/író példának okáért sci-finek álcázott egy romantikus drámát, melyben egy gyarló és egy megtört ember talál egymásra, miközben a naprendszerünkben felbukkan a Föld pontos másolata. Nem mondom, hogy kettejük tragikus találkozása ne szült volna bennem előítéleteket, melynek köszönhetően lemeztelenített lélekkel fogadtam a két ember érzékeny közeledését, ám a Felettünk a Föld így is csak egy lett volna a színvonalas, de elég kiszámítható független mozik közül, ha végül egy ügyes és többféleképpen magyarázható húzással vissza nem tér a sci-fi hálás mezsgyéjére.

anotherearth.jpg

8. HÁZ AZ ERDŐ MÉLYÉN [The Cabin in the Woods, USA, 2012, Drew Goddard]

Drew Goddard író/rendező és Joss Whedon társíró/producer könnyedén elcsábulhatott volna abba az irányba, melyet már sokan választottak előttük, hogy a nézőt megvezetve csak az utolsó harmadban leleplezzék le trükkjüket, mi szerint a tóparti kis házba érkező fiatalok nem egyszerűen egy zombicsalád áldozatául válnak, hanem valami sokkal rafináltabb dolog van a háttérben. A Ház az erdő mélyén így is sok ponton betalált volna, de a film egyik legnagyobb erénye inkább abban rejlik, ahogy a slasher rendesen megviselt műfaját percről percre dekonstruálja, amely egy igazi zsánerpukkasztó metafilmhez vezet, melynek utolsó harmada azért mégis elhozza azt a beteljesülést, melyről sok horrorrajongó álmodozik. Mert ne mondd azt, hogy azt a bizonyos gomblenyomós jelenetet te nem tekerted vissza legalább háromszor.

7. KARI-GURASI NO ARIETTI [The Secret World of Arrietty, Japán, 2010, Jonebajasi Hiromsza]

A gyakorlatilag konfliktusmentes animációs film valójában minden élőlény - így az ember - legnagyobb félelméről, az elmúlásról mesél, méghozzá olyan hatásosan, hogy minden bizonnyal ez lesz az a film, amely elé leültetem majd a fiamat, ha a halál témáját valamivel illusztrálnom kell. Emellett a film csodákról is mesél: párhuzamos világokról, veszélyes óriásokról és kalandos utazásokról, melyek gyönyörűen felépített karaktereinek és tapintható atmoszférájának hála válnak szinte kézzelfoghatóvá.

6. SHAME - A SZÉGYENTELEN [Shame, Anglia, 2011, Steve McQueen]

Megbűvölt ez a film: úgy, mint a kígyó teszi az egérrel, mielőtt lecsapna rá. A film antihőse is egy ragadozó, amely szüntelenül prédára les, és még csak nem is azért, mert örömét lelné a vadászatban: létfeltétel nála, egy drog, amely nélkül egyszerűen elsorvadna. Steve McQueen és "múzsája", Michael Fassbender a szó szoros értelmében véve is kendőzetlen portrét festettek egy szörnyetegről, aki vagy ami szüntelen étvágyának kielégítése érdekében egyre vadabb és vadabb dolgokat tesz meg, mert titokban abban bízik, hogy valahol valaki végre megszabadítja a szenvedéseitől.

shame.jpg

5. LOOPER - A JÖVŐ GYILKOSA [Looper, USA, 2012, Rian Johnson]

Rian Johnson mindenkit átvert, és ezt volt, aki nehezen bocsájtotta meg neki, a Looper ugyanis nem az az egyszerűen leírható sztori, melyet a premissza ígér, mi több, a filmkészítés klasszikus szabályait is hajlamos átlépni, mikor hosszasan elidőzik egy flashback vagy egy tanyasi miliő kibontásakor, hőseit pedig váratlan tettekre készteti: hol szerelemtől gyötrődő énjüket gyurmázza, hol egyszemélyes hadseregként küldi őket harcba, mint valami John Matrix-paródiát. A film legfőbb fegyvere hát a kizökkentés, de nem csak időből és térből, de zsánerből is: no, és pont eme kiszámíthatatlansága miatt zseniális.

4. PROMETHEUS [USA/Anglia, 2012, Ridley Scott]

Ridley Scott formabontó blockbusterével úgy választotta ketté a közönséget, mint Mózes a Vörös tengert, de egy biztos, hogy eme "blogoszférában" senkit sem hagyott hidegen. Ez már önmagában is fegyvertény. Számomra talán az a legnagyobb erőssége ennek a filmnek, hogy képes volt a filmtörténet egyik filmes ikonját egy nálánál is nagyobb enigma részesévé tenni, amely lélegzetelállító méretekkel rendelkezik, de az benne a legszédítőbb, hogy mindez csak a jéghegy csúcsa. A felfedezőút pedig azóta is tart.

3. TIRANNOSZAURUSZ [Tyrannosaur, Anglia, 2011, Paddy Considine]

Joseph egy szörnyeteg. Egy pusztító hurrikán, amely magára és környezetére egyaránt veszélyt jelent. Mi történt ezzel az emberrel, miféle bűntudat készteti erőszakos kirohanásaira? Paddy Considine, Nagy Britannia egyik legtitkoltabb színésztehetsége néhány hét alatt írta és rendezte meg ezt a filmet, melyben egy vaskos terhek által mardosott és erőszakos kirohanásokba menekülő (abban vezekelő) férfi sorsa kereszteződik egy imákba kapaszkodó, komoly önértékelési gondokkal küzdő nőével, aki szintén súlyos terhet cipel; ebből a könyörtelen realizmusból nő ki az utóbbi évek talán legszebb és legmegindítóbb szerelmi története, középpontban két akkora alakítással, hogy ha lenne igazság a Földön, akkor Meryl Streep és Jean Dujardin sűrű elnézések közepette nyújtaná át Oscar-díját Olivia Colmannek és Peter Mullannek. 

tyrannosaur.jpg

2. HOLDFÉNY KIRÁLYSÁG [Moonrise Kingdom, USA, 2012, Wes Anderson]

Nem is tudom, ki mondta - sajnos nem én -, hogy Wes Anderson filmjeiben minden mű, kivéve az érzéseket: és van-e valódibb és emlékezetesebb érzés az első szerelemnél? Talán csak egy egyéni látásmóddal rendelkező filmművész, aki tudásának legjavát eme érzés filmes interpretálásának szenteli. Elképesztő hatásfokon.

1. LAZHAR TANÁR ÚR [Monsieur Lazhar, Kanada, 2011, Philippe Falardeau]

Van, hogy a gyereked előbb szembesül a halállal, minthogy leülhetnél vele olyan filmeket nézni, mint az Arietti. Van, hogy minden előzetes figyelmeztetés nélkül, durván kirántják őt a gyermekkor biztonságából. Hogy segítesz neki értelmezni és feldolgozni azt, amivel idejekorán szembesültek? Bizonyára ezer meg ezer módszer létezik rá, de azt hiszem, számomra Lazhar tanár úr módszerénél nem nagyon létezik megnyugtatóbb, nem csupán azért, mert ő maga is megtapasztalta a hirtelen veszteség pusztító súlyát, hanem mert empátiájának hála képes azt elérni, amire csak nagyon kevés pedagógus: hogy a gyermekek önállóan, saját maga találja meg a sokkból vezető kiutat. Azóta próbálom ebben a szellemben nevelni a gyerekemet. 

Kapcsolódó anyag:

Top 2011: Az év legjobb filmjei
Top 2011: A tíz legjobb film előszobájában
Top 2010: Az év legjobb filmjei
Top 2010: A tíz legjobb film előszobájában
Top 2009: Az év legjobb filmjei
Top 2009: A tíz legjobb film előszobájában
Top 2008: Az év legjobb filmjei
Top 2007: Az év legjobb filmjei
Top 2006: Az év legjobb filmjei
Top 2005: Az év legjobb filmjei

kövess minket facebookon és twitteren!

Címkék

joss whedon steve mcqueen anime alien sci fi bruce willis charlize theron edward norton bill murray wes anderson ghibli tilda swinton romance emily blunt guy pearce frances mcdormand joseph gordon levitt michael fassbender chris hemsworth marion cottilard rian johnson noomi rapace carey mulligan paddy considine prometheus time travel brit marling aeonflux eurocinema top film eddie marsan top2012 peter mullan olivia colman

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr344990220

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-creeper- 2013.01.01. 18:01:44

Izgalmas és sokszínű lista.

"Mert ne mondd azt, hogy azt a bizonyos gomblenyomós jelenetet te nem tekerted vissza legalább háromszor."
- de még mennyire, hogy mondom. Bleeee. :)

Lazhar tanár úr nálam is toptízes egyébként.

ungverjaland 2013.01.01. 18:09:15

Elég változatos lista. A Shame, az Another Earth, a Tyrannosaur és a Rust and Bone nálam is abszolút Top10-es. A Looper nekem annyira nem jött be, a Prometheus jobban mint a legtöbb embernek, de Top10-be így se raknám. Illetve a Moonrise Kingdom-mal is voltak problémaim. De amúgy korrekt lista.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.01.01. 18:33:55

A Rust and Bone és az Arrietty hazai mozipremierjére vajon hiába várok?

Amit láttam ezek közül, nekem is tetszett, kivéve a Felettünk a Földet, nekem ugyanis rettttenetesen ellenszenves volt a főszereplő nő figurája. Nem tudtam megbocsátani neki. És most jövök rá, honnan volt ismerős Gere Richárd lánya a Végzetes hazugságokban. :)

szkristof92 2013.01.01. 18:42:17

Nagyon változatos lista, változatos címekkel, van is jó egypár ami sürgős pótolásra szorul (Cabin-t még mindig nem láttam). Az enyém ehhez képest eléggé konvencionális: (rangsorolás nélkül)

- A tetovált lány
- Shame
- A némafilmes
- Fehér pokol
- Avengers
- Holdfény királyság
- Prométheus
- TDKR
- Expendables 2
- Looper
- Felhőatlasz
- Pi élete
- Életrevalók
- Amour

kaamir 2013.01.01. 19:26:41

Két kivételtől eltekintve nagyon szimpatikus a lista. Én az idei bemutatók közül nem tudnék 10 igazán jót összeszedni, úgyhogy évszámra tekintet nélkül ezek tetszettek az idén látott filmek közül:

1 Snowtown (2011)
2 Nyomtalanul (1988)
3 Alkony sugárút (1950)
4 Az utolsó szolgálat (1973)
5 We Need to Talk about Kevin (2011)
6 Super (2010)
7 Nadir és Simin (2011)
8 Életrevalók (2011)
9 JFK (1991)
10 Red, White and Blue (2010)

Futottak még: Karácsony Artúr, A hét pszichopata, Rare Exports, A trollvadász, Az ötödik pecsét, A 13-as rendőrőrs ostroma, A vizsga

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.01.01. 21:26:25

A fenébe, mindenki milyen konszolidált. Mégis csak kellett volna az a TDKR vagy A Hobbit a legjobb tízbe? :)

Szoltik 2013.01.01. 21:48:34

@kaamir: Nyomtalanul, fuck yeah. Szívem csücske.

purple rain 2013.01.01. 22:02:27

@Zalaba_Ferenc: Konszolidált vagy nem, ezek elég rétegfilmek... Az első két helyezett olyan szinten nem érdekel, hogy hihetetlen, a Shame-t nem bírtam végignézni olyan fostojás utalom az egész, pedig az, hogy pozitívan álltam hozzá nem kifejezés, mégis arra keltem, hogy kómába taszajtott (képzavarral). A Ház az erdő mélyén a horrorgeekeknek biztos mondott valamit, én speciel szörnyülködtem a végén mily baromság. A Rust and Bone viszont érdekelne Cottilard miatt. Hol láttad te ezt? Tolták nálunk? És igen, legalább a két felsorolt filmből egyet ideerőltethettél volna, csak, hogy kilógjon :D

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.01.01. 22:06:18

@Takács Máté: Én szívesen bemutatnám mindkettőt. Igaz, egyikből se lehetne várat építeni (amellett, hogy japán, az Arietti se nem 3D-s, se nem vicceskedő, de még csak nem is számítógéppel rajzolt, a Rust&Bone pedig embert próbáló élmény - Zsé végig se bírta nézni, s nem azért, mert olyan rossznak találta), de ki lehetne ügyeskedni belőle némi nézettséget. A Cottilard-film amúgy nálunk Sony, ha jól tudom, a Ghiblibe meg talán még mindig kapaszkodik a nem is létező Best Hollywood.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.01.01. 22:08:12

@purple rain: Ööö, szerintem inkább ne vágyj erre a Cottilard-filmre, a Lazhar tanár úrnak pedig legalább az előzetesét tekintsd meg, hátha mégis...

www.youtube.com/watch?v=0fHMw-eZCnc

-creeper- 2013.01.01. 22:21:12

Cotillard.

Cotillard, Cotillard, Cotillard. :)

purple rain 2013.01.01. 22:23:15

@Zalaba_Ferenc: Igenis uram! :) Nos megnéztem az előzetest, és kíváncsi lettem, bár egy dolog érdekel mindösszesen, hogy egy kanadai iskolában miért franciául pofáznak.... :) Az Életrevalók például három forintot nem ért szerintem, ott is jobban jártam volna még azzal is, ha a tiszta játékidőt a budin ülve töltöm vérhassal sajnos... Remélem ehhez nem hasonló lelkivilág kell mert akkor bukó... Ez a lábatlan Cottilard film viszont egyre jobban izgat, nincs ehhez valami elérhetőség? Vagy majd csak kijön DVD-n?

purple rain 2013.01.01. 22:24:46

Na tessék.... Én is Cotillard-ra emlékeztem, de lusta voltam megnézni és megbíztam a kedves főszerkesztő úrban :) Ezért legyen szíves a cikket így hagyni, vagy korrigálni a kommentjeimet is :P :P

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2013.01.01. 22:53:08

@purple rain: megnézném a listádat, mert szerintem biztos vicces. :-)

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2013.01.01. 22:54:20

@Zalaba_Ferenc: nagyon korrekt lista. A felét láttam, a másik felét pedig meg akarom nézni.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.01.01. 23:47:08

Rust and Bone-ra most borzasztóan kíváncsi lettem.

Jimbo75 2013.01.02. 10:45:27

A 10-ből kettőt láttam, Looper és Prometheus, nálam mindkettő az év 10 legnagyobb csalódásába talán beférne, de oda sem biztos...

Repce Manó 2013.01.02. 11:54:15

A Ház az erdő mélyén című film annyira hatással volt rám, hogy nem is emlékszem, milyen gomblenyomós jelenetről van szó. Horrorként sajnos egyáltalán nem működött nálam a film, a Sinister ellenben nyilvánvaló hibái ellenére elérte, hogy 3 napja félek egyedül a sötétben.

naughtyL 2013.01.02. 14:04:22

Nekem a Rust & Bone-ban az volt elképesztő, hogy Alian (Matthias Schoenaerts) megközelítéséből/szemszögéből mennyire leegyszerűsített/teljesen lényegtelen, az a szörnyűség, ami alapjaiban változtatott meg egy emberi életet. És természetesen, ezzel az állatiasan egyszerű ösztönnel, segít a legtöbbet.
És akkor a Női szemszög meg a másik gyöngyszem.

Egyébként, aki nem bírta végig, annak mi volt az, ami a "na akkor nekem ennyi, ebből"-t jelentette? ha szabad kérdezni.

hoborg 2013.01.02. 19:58:42

Rám összességében idén a Tyrannosaur volt a legnagyobb hatással, de a többi is megvolt, a két francia kivételével, amiket amint lehet, pótolok. Frankó lista.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása