aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: a hobbit - váratlan utazás [the hobbit: an unexpected journey] (2012) Zalaba_Ferenc
2012. december 11. 16:03:25

Kategória: film 75 komment

Gandalf úgy véli, Zsákos Bilbó lehet a legmegfelelőbb jelölt arra, hogy a tizenhárom fős törp-kommandóhoz  csatlakozva segítsen visszaszerezni a törpök birodalmát, ahonnan Smaug, a sárkány űzte ki őket. Igen, kilenc év után végre újra Középföldén barangolhatunk.

Kb. ilyen esélyekkel indulna az Alien, ha az Alienst követően kellene leforgatni: A hobbit olyan A Gyűrűk Urához képest, mint Ani Darth Vaderhez képest - tőle ered a legenda, de mégis csak egy kicsike és aranyos, de naiv kezdemény, akit ma már felmenői is más gúnyába öltöztetnének, ha megtehetnék. Tolkien azt nyilatkozta, hogy ma már mellőzné az olyan kiszólásokat, melyek anno egy bizonyos korosztályhoz igazították az 1930-as években született történetet, melyet viszont igazságtalanság lenne simán csak lemesézni, hisz a háttérben ott rejtőzik mindaz a kutatómunka, az az alkotói alaposság, amely A Gyűrűk Urában nőtte csak ki magát igazán. És a születése sem volt olyan könnyed, mint azt nyelvezete és szerkezete sugallja: Tolkien többször is félretette művét, hogy aztán számos alkalommal átdolgozza azt.

A filmváltozattal is valami hasonló történt: akadnak itt külső okok - az MGM és a Warner közötti, több évig elhúzódó jogi huzavonának köszönhetően a film elveszítette eredeti rendezőjét, Guillermo del Torót, és helyére Peter Jackson valami olyan hozzáállással ült, melyet úgy lehetne körvonalazni, hogy "ha nagyon muszáj, akkor megrendezem én" - és belső indíttatások is: a film forgatókönyvén dolgozó Jackson és két írótársa, Philippa Boyens és Fran Walsh a bemutató évében döntöttek úgy, hogy az eredetileg kétrészesre tervezett filmet trilógiaként mesélik el, méghozzá abból az egyszerű megfontolásból, hogy vannak olyan dolgok a történet hátterében, melyeket ha most nem tárnak fel, hát soha nem fognak. 

S mint a regényt ismerőknek már az első bekezdésből is lejött, a végső film rendesen felduzzasztotta az eredeti történetet, amely voltaképp alig volt több egyszerű kincsvadászatnál. A filmben honfoglalásról, egészen pontosabban honvisszafoglalásról van szó, mi több, egy ködbe burkolózó fekete mágus megjelenésével és egyéb baljós előjelek fitogtatásával A Gyűrűk Ura világháborújának is elkezdték megásni a lövészárkokat. 

Mindehhez jól jött Peter Jackson általam is számtalan alkalommal kritizált megalomániája, aki képes volt akkora feneket keríteni ennek a szögegyenessztorinak, hogy azon kaptam magam, hogy elhiszem, hogy itt ismét baromi sok forog kockán, és ismét a legapróbbak hozzák majd a legnagyobb változást. Meg aztán ha az ember Középföldén jár, akkor nem baj, ha elengedi a fantáziáját.

Példának okáért meg lehet próbálni némi személyiség jegyekkel felruházni 13 törpöt, akiket, ember legyen a talpán, aki képes volt megkülönböztetni egymástól. Ez többé-kevésbé sikerült is - igaz, ami igaz, a neveket most sem tudnám felsorolni, azt meg főleg nem, hogy ki kinek a kije, de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a filmben egy jól működő, élő-lélegző csapatot láttam harcossal, kalandorral, renitenssel, mókamesterrel, és nem utolsósorban a vezetővel, Thorinnal, a birodalom nélküli királlyal, akit mind közül a legszemélyesebb indok köt az előttük álló küldetéshez.

Vele szemben Bilbónak és Gandalfnak valamivel hálátlanabb szerep jutott, de félreértés ne essék, szívmelengető érzés volt újra látni Gandalfot, a szürkét, aki tökösnek tökös, de nem mindenre tudja a választ, viszont helyén van a szíve, és persze, hogy muszáj azonosulni az esetlen félszerzettel, aki útja során átlagemberből igazi hőssé növi ki magát. Kár, hogy mindez túlontúl is ismerős, és szintén kár, hogy ez a hősködés ezúttal kissé erőltetettnek, toldozott-foldozott odaadásnak hat: Bilbót én semmiképp se zökkentettem volna ki eredeti szerepköréből - most még legalábbis. Sokaknak okozhat fejfájást az is, hogy abban a bizonyos szópárbajban Gollam egyszerre tűnik önmaga paródiájának és valódi fenyegetésnek.

Maga a narratíva többé-kevésbé hűen követi az eredeti regényt: a körítés az, amely nagyobb lett, s ez nem csupán új szereplőket, de új ellentéteket is magával hozott, s erre igazából szükség is van, hisz maga a cselekményt kb. úgy lehet leírni, hogy a verbuválást követően a csapat elindul, és miközben A-ból B-be halad, ilyen meg olyan galibákba keveredik. És ennyi.

Természetesen a megvalósítás pazar: Új-Zéland sokszor méltatott tájai adják háttért, a Weta zseniális csapata és a sok-sok visszatérőt felvonultató stáb a szakértelmet (egy-két lény szinte lemászik a vászonról, annyira elképesztően életszerűek) és a remek színészgárda a lelket (Martin Freeman maga a tökély). Peter Jacksonnak szinte "csak" annyi dolga volt, hogy belőlük dolgozva valami élőt hozzon létre. Gyermekét láttuk már korábban, szívének dala megindítóbbnak, trükkjei lehengerlőbbnek tűntek, de mégis jó volt vele újra játszani. És most már csöppet sem bánom, hogy még kétszer is elkísérhetem a játszótérre.

A HFR 3D-ről:

Az előjelekkel nem törődve a forgalmazó a meglehetősen szkeptikus sajtónak HFR 3D-ben prezentálta a filmet, azaz a megszokott 24 helyett 48 képkockát láttunk másodpercenként, s a vetítés így egészen sajátos élményt eredményezett. Szerintem téves megközelítés a HFR-t tévéjátékokhoz, szappanoperákhoz hasonlítani, maximum csak annyiban, hogy azok berendezése, bevilágítása hétköznapi érzést kölcsönöz a látottaknak: mintha egy ablakon keresztül tekintenél a világra (egy színpadra), és a 48 fps a túlontúl is megszokott akadozástól és elmosódottságtól mentes megjelenése is ilyen érzést kelt, csupán annyi a "bibi", hogy ezúttal egy fantáziavilágra nyitsz ablakot, és elképesztő lényekkel, tájakkal, akciójelenetekkel (melyek némelyikében Peter Jackson sajna megidézte a King Kong túlzásait) szembesülsz, és ez bizony sokak számára meghökkentő lehet.

Én viszont tátott szájjal néztem. Nem azt mondom, hogy a HFR-é a jövő, ahhoz ugyanis túlságosan eltér a 70-80 éve berögzült szokványoktól, ezért érezheti tőle magát kényelmetlenül sok-sok ember, ez pedig főleg egy fantasy esetében tud nagyon visszatetsző lenni, hisz a szokatlan élmény állandóan kizökkenthet a meseélvezetből. Talán egy akciófilmnél, valami ál-realista, testközei adok-kapoknál kellett volna először tesztelni ezt az eljárást, úgy talán többen tudták volna átadni magukat az újfajta mozizásnak. 

Persze előbb vagy utóbb ezt is meg lehetett szokni: nálam ez úgy jött le, hogy az első egy óra ámuldozását követően csak akkor tűnt fel, hogy valami mást látok, mint eddig, amikor az akciójelenetekben a kamera meglódult, és én mégis minden egyes apró részletet - hátteret, előteret és szereplőket - abszolút ki tudtam venni. Ilyenkor megint elengedett az alsó állkapcsom.

Ezért is nagy kár, hogy valami nem stimmelhetett a Westend négyes termének vetítőjével, ugyanis 4-5 percenként pár másodpercre szétesett a 3D: a fókusz szétfutott és a szereplők homályba vesztek, de mire ez igazából tudatosulhatott volna bennem, a kép ismét összeállt. Csak hát a kizökkenés... Nagyon remélem, hogy ez egyedi eset, és nem arról van szó, hogy a vetítőgép tulajdonképpen nincs is felkészülve a HFR-re.

Címkék

kritika fantasy guillermo del toro hobbit lord of the rings cate blanchett peter jackson elijah wood adventure ian holm hugo weaving martin freeman andy serkis 8csillagos film technology

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr274959940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DHOPW42 2012.12.11. 16:11:27

Nagyon jó bejegyzés! Amúgy Martin Freeman, de persze te is tudod, csak elírtad, szóval nem okoskodás, csak felhívom rá a figyelmet :D Örülök, nagyon bizakodó vagyok most már! Igazán jó kritika!

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 16:12:49

Jó, hogy nem Morgant írtam. :) Köszi!

Tamás Horváth 2012.12.11. 16:20:24

A HFR-es kitérőddel nem teljesen értek egyet, véleményem sokkal inkább közel áll a külföldi kritikákhoz, mint a Tiedhez.

A HFR-rel az volt a legnagyobb probléma, hogy sokkal jobban kihangsúlyozta, mi díszlet, mi CGI, és nem egyszer nagyon olcsónak hat mindaz, amit a WETA alkotott. Az egész olykor egy kisebb költségvetésű videojáték átvezető videóinak a látványára hasonlított. Eközben a HFR jótékony hatással van a kép minőségére, a látottak élvezhetőségére (Te is írtad, mennyire részletgazdag minden), valamint a távoli képeknél én se mertem pislogni. Mégis, összességében inkább ront az élményen, mint támogatja azt.

A film egyébként nagyon jó, és érdemes próbát tenni a HFR-rel, de első körben engem nem győzött meg, hogy ezt a vonalat erőltetni kellene.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2012.12.11. 16:33:11

csak, egy kérdés :D ti hol néztétek már meg?? premier csak 13.-án lesz éjfélkor.

mesterjani 2012.12.11. 16:38:18

Köszönöm ezt a kritikát. Most alig bírom ki ezt a maradék 2 napot. Csak jönne már el az ideje. :)

klág 2012.12.11. 16:53:15

én azt hittem valami probléma van a szememmel és azért esik szét a kép, de ha te is láttad akkor nem megyek szemészhez.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 17:06:10

@REMY: Elég régóta járunk sajtóvetítésekre.

szkristof92 2012.12.11. 17:10:04

Na most megnyugodtam. Már alig várom a pénteket!

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 17:16:40

@Tamás Horváth: A videojáték-intrót is szokták emlegetni, valóban, de érzésem szerint csak azért, mert a játékok képfrissítése meghaladja a 24fps-t.

Gandalf Garaboncias 2012.12.11. 17:23:05

Úgy tudtam, ma este lesz. Ezek szerint több sajtóvetítés is van?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 17:30:32

@Pisti, az aragorn: Szerintem a ma esti inkább egyfajta gálavetítés lesz.

vargatom 2012.12.11. 17:34:38

@Zalaba_Ferenc: Hát azt két kezeden megszámolhatod szerintem, de ha a saját polcodra korlátozodd, akkor talán egy is elég.

Szinte csak a Call of Duty, Forza, és PS3-on még a Gran Turismo meg a God of War az, ami 30fps-nél biztosan gyorsabb, de a 60-at csak ritkán érik el, főleg mostanában (az első Modern Warfare azért még jobban muzsikált, a kevésbé részletes grafika miatt). A mindenféle Uncharted, Assassin, GTA és hasonló nagyobb nevek 30fps-t céloznak és a gyakorlatban ez ingadozik egy kicsit lefelé.

Az egészet az bonyolítja kicsit, hogy a HDTV-k standard képfrissítése 60Hz, és ehhez kell alkalmazkodni; plusz a szemnek általában kedvesebb a stabil frame rate, mint az ami átlagban talán magasabb, de ide-oda ingadozik. Ugyanez egyébként a Hobbitnál is különösen érdekes lesz, amikor Bluray változatokra kerül a sor, mert a legtöbb lejátszó csak 24fps-t tud, a tévé meg ahhoz igazodva annak valamilyen egész számú többszörösét támogatja...

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 17:43:08

@vargatom: Főleg PSN-en jött ki egy csomó olyan játék (pl. WipeOut HD, Stardust HD), amely 60 fps-sel "döcög", amúgy a régi PC-s stuffokra gondoltam, melyeket szépen fel lehetett húzni.

|brucewayne 2012.12.11. 18:00:13

hm, valóban meglepő és egyúttal örömteli tőled ezt olvasni.

persze az írott stílusod és a megelőző, külföldi kritikai visszhang (amit te is melítettél pár helyen) ismeretében, meg egy kis fejtöréssel rá lehetett volna jönni a fb-komment csavarjára;), de ez pont így sült el tökéletesen.

azt azért bánom, h végül nem del Toro dirigált, pedig a hibái ellenére bírom Jackson munkásságát is.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 18:16:52

Az egy egészen más film lett volna: ez minden tekintetben Jacksoné.

mesterjani 2012.12.11. 18:38:20

@Zalaba_Ferenc: Szerintem, így lett teljes a kép. PJ kezdte el ezt a világot, ő már benne él lassan 15 éve, vagy több?!

szkristof92 2012.12.11. 18:45:47

Amúgy gyors kérdés, milyen maga a 3D? Hozzáad vagy inkább maradjak a kétdimenziónál?

Andrews 2012.12.11. 19:12:33

Egy rossz hír mára. Ian Mckellen-nek prosztatarákja van 6 éve. Talán akkor ezért nem ment el az új-zélandi Hobbit premierre mert épp felülvizsgálaton volt. Szerencsére nincs baj, jelenleg nincs áttét se. 6 éve jól kezelik.

Más:
A Prometheus konvertált 3D-s volt-e nem tudjátok (Idén is csak 1db 3D-s filmet néztem eddig)? Mert remélem annál jobb lesz a Hobbit 3D-je, állítólag az Avatarra hasonlít, s mélységet ad mindennek s nem előugraszt. Hobbitra csak 3D-sre tudtam jegyet venni, mert este 7-8 fele nem tudnék menni moziba 2D-sre.
A szinkron milyen lett aki már sajtóvetítésen látta?

Ja és hogy-hogy nem volt unalmas menetelgetések sorozata a film? :D

"Szerintem különben Peter Jacksonnak valami baj van a szemével, és senki sem mer szólni neki, ezért szophatunk ezzel a 48 fpssel."
Varga úr folytatta a negatív felhangot. :) Én úgy érzem ez marketing a cikkre. A megfogalmazások érdekesek.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 19:15:47

@szkristof92: 2D-ben sajnos nincs HFR-vetítés, egyébként azt mondanám, hogy azt válaszd. De igazából mindegy, mit választasz: a film jó. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 19:18:18

@Andrews: Sajnáljuk Ian McKellent, reméljük, felépül.

A Prometheust 3D-ben forgatták. A hobbit jobban rágyúr a 3D-s effektusokra, de én a Prometheus térhatását jobban bírtam. A szinkron nagyszerű, csak kicsit sok karakter nevét ejtik "sz"-szel (pl. "Szorin").

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 20:04:34

@Pitypalatty úrfi: Lehet-e A hobbitot GYU-nosztalgia nélkül nézni? :)

Andrews 2012.12.11. 20:22:03

Köszi a válaszokat.
Szorin volt már Thorin a Gyűrű szövetségében is, egy bővített jelenetben, Móriában. :) Azon se akartak változtatni.

Bilbó milyen volt új hanggal?
Szemüveges vagyok ugye én is, nem tudom ez hátrány lesz e ennél a fajta 3D-nél?

Nem hányt egyébként senki a HFR 3D-től? Az akciók nem voltam műviek a 48 fps miatt, (CGI látszott e tőle stb) mint sokan mondták?
Filmzene film alatt is hangulatos volt és epikus? Külön hallgatva idén tuti top3-as nálam. Oscarra vajon jelölik e?
Ja és várható hogy a WETA megszerzi a 100. Oscarját? :DD

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2012.12.11. 20:24:50

@Zalaba_Ferenc: Van benne valami, de én akkor is saját jogán szeretném élvezni ezt a filmet. Mondjuk a három rész közül valószínűleg ez hajaz leginkább a GYU-ra, a másik kettővel kapcsolatban bizakodóbb vagyok.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 20:50:10

@Pitypalatty úrfi: Mivel már a regény is szorosan összefonódott A Gyűrűk Urával, úgy is nehéz lett volna elválasztani őket egymástól, ha újabb betétekkel PJ nem fűzte volna még szorosabbra a kapcsolatot. Olyan ez a film, mint a a LotR egy eddig nem ismert fejezetét csapnád fel.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 20:53:39

@Andrews: Bilbónak új hangja volt? (Oké, tudom, hogy igen, de nálam a szinkron soha nem volt mérvadó.) A többi kérdésedre nem igazán tudok válaszolni: majd magad is felfedezed.

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2012.12.11. 21:20:12

@Zalaba_Ferenc: Persze, sok a közös elem, de azért a két könyv alapvetően eléggé más (a hangvétel, és a sztori összetettsége is). Ez úgysem lehet gyűrűk urább A Gyűrűk Uránál, az alapanyag nem alkalmas rá, akármennyit toldozza-foldozza is Jackson.

De egyébként nem is ide akartam kilyukadni, csak azt remélem, hogy nem valami gagyi utánérzést kapunk.

(mondjuk van egy olyan érzésem is, hogy a negatív kritikák egy jó része annak köszönhető, hogy az előző trilógia miatt sokan olyan elvárásokat támasztanak, amiknek valójában nem is kell, hogy megfeleljen a film)

Andrews 2012.12.11. 21:31:27

Bocsánat, az öreg Bilbónak értettem. (Ian Holm).

SoZi · https://www.facebook.com/SosGraphicDepartment 2012.12.11. 21:55:29

Nálam a könyv utolsó 100 oldalára tért csak vissza az igazi könyves Gyűrűk Ura-érzés, ezért nem is remélek még ettől a résztől hasonlót. Persze érdekel, hol lett elvágva a sztori, de ne mondd el, AE, ha el akartad volna mondani, nyilván megtetted volna a cikkben. Esetleg annyit, hogy mennyire lehet félbevágottnak érezni? Kijátszották-e a "bosszantó cliffhanger" kártyát?

Az viszont nagyon érdekel, van-e benne már valami a Hobbiton kívüli sztorikból. Az Unfinished Tales csak most jelent meg itthon, lecsapok rá, amint lesz rá keret. Ebből készültek a kiegészítések, ugye?

|brucewayne 2012.12.11. 21:55:35

a szétesős 3D pedig annyira tipikusan magyar, h ihaj.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.11. 22:01:33

@SoZi: Lecsaptak rá, de annyira nem bosszantó. Én sokkal szemetebb helyen vágtam volna. :)

Gandalf Garaboncias 2012.12.11. 22:05:00

@SoZi:
Hivatalosan nem használhatták fel az Unfinished Tales-t, mert a filmes jogok miatt csak A GyU Függelékeiből meríthettek.

Bár tudom, kissé illetlen más filmes blogot ajánlani, de e témában ajánlanám a cikksorozatom első három részét itt:
filmdroid.hu/tag/tolkien/

A reklámért pedig bocsánat az Aeonfluxtól!

Drakeamarth 2012.12.11. 23:51:16

Nagyon élvezetes és reménykeltő kritika, szerintem főleg egy előzetes Gyűrűk Ura maraton/újranézés után válhat igazán élvezhetővé a Hobbit. Apropó, le a kalappal a Voxos GyU cikk mellett, baromi szórakoztató volt :)

AE, a zenéről tudnál kicsit írni? Mennyire használt Shore új témákat, illetve régieket és olyan sokat adott-e hozzá a képekhez, mint a régi trilógia esetében?

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.12.12. 01:06:58

semennyire, mintha nem is lenn új track, kivéve a Misty Mountains

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.12.12. 01:15:47

jééé megszűnt a blokkolásom? :D akkor azért még epéskedek, szóval már meg se lepődök, hogy ez egy 8-as film Nálad, én kicsit mást vártam, minthogy Jackson lemontázsolja nekem szinte egy az egyben a Gyűrű Szövetsége dramaturgiáját

én igenis bánom, hogy ezt a történetet így feldagasztotta, telenyomta fölös, oda nem illő, patetikusnak ható baromságokkal, velem egyáltalán nem tudta elhitetni, hogy itt mekkora dolog forog kockán, tiszta érdektelen az egész, nem vonja be a nézőt

a filmet pár jelenet menti, mint a nagy visszatérések, a gyűrű megtalálása, és Freeman mennyire szerethető, ezzel a sok esendőségével, mint a "tökéletes angyalarcú Elijah Wood"

és akármennyire sietsz a kritikával, egyszer azért olvasd át: "Miartin Freeman" még mindig nem az igazi, "És a a születése sem volt olyan könnyed"

ha Én észreveszek ilyet, az már tényleg durva

a szétesés engem baromira zavart, csütörtökön repetázok akkor kiderül mivel van a gond

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.12. 09:08:05

remélem a hétvégén én is eljutok moziba.

Andrews 2012.12.12. 09:53:13

www.youtube.com/watch?v=gcoCVhFRK1Y&list=SP3PXbVwwzRptQ_2rOLtRfmj3s8l3iok9N&index=2

Peter Jackson válasza, hogy miért 3 részes lesz a film. Tolkien túl gyorsan írásában szinte átszaladt jó pár akciójeleneten pl vagy ikonikus jeleneten, filmen ez hülyén nézett volna ki, meg hát ott vannak a Gyűrű Ura függelékek és Tolkien jegyzetek is.

Andrews 2012.12.12. 09:55:48

Hát már az 1-2 trackben is van új zenei elem vagy az Axe and Sword és a Misty Mountains különféle variálásai, vagy a gonosz zene elemek. (Ancient Evil, A hegy allatti goblin város félelmetes taktusai amikben van ugyan pár máshogy is felhasznált Mordor érzés is).
Én is várom már nagyon a csütörtök délutánt.

Gandalf Garaboncias 2012.12.12. 13:00:44

Tolkien volt az, aki A Gyűrű Szövetségében megismételt pár dramaturgiai elemet A hobbitból, ezért Jacksont hibáztatni kár lenne.

Adam Van Helsing · http://helsing.blog.hu 2012.12.12. 15:06:59

aztán trailer van-e a következőhöz a stáblista után?
bár a LOTR-nál ilyen nem volt, de azóta nagy divat lett.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.12. 15:11:03

@Adam Van Helsing: jó kérdés, nem kéne felállni ha nem szabad.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.12. 15:35:41

@Adam Van Helsing: Nem tudom. Nekem rohannom kellett, szóval nem bírtam végigülni a 12 perces stáblistát. :)

lippije_ · http://www.filmkocka.hu 2012.12.13. 03:05:46

Egy dolog megnyugtatott, ahogy néztem én is a westend sajtóvetítést, azt hittem, már megint rossz a szemüvegem, nem hittem el, hogy tényleg ennyiszer és így szétesik a kép, engem kifejezetten zavart, pont, ahogy leírtad : kizökkentett a meséből. Remélem, megoldódott azóta, és csak minket ért a megtiszteltetés, hogy így láthattuk :)

Regggie 2012.12.13. 11:45:55

CC Aréna, éjféli HFR vetítés. Trailerek, reklámok lemennek, de már furcsa volt, hogy a korhatáros képernyők össze-vissza ugrálnak kivétel nélkül. Aztán a nagy semmi. Villany fel, biztonsági őr + még 1-2 arc be, de senki nem tud semmit. Néhányan elindulnak a wc-re. Felnézek a vetítőhöz, egy srác kapkodva telefonál meleltte..lassan fél 1, nem jó jel. 7-8 perc múlva besétál a főnökasszony, hogy bocsi, de gondjuk akadt a film biztonsági kódjával, kb 5 perc türelmet kér.
Mit mondjak, a hangulatot ez kissé odavágta. De 5 perccel később legalább tényleg elindult a film. A 48 FPS nagyon komoly, sokkal valósághűbb, és végre látni mindent akkor is, amikor oldalra mozog a kamera. Nekem nagyon bejött.
A film is jó volt, bár volt 2 jelenet is a trailerben, ami vagy a vágóasztalon végezte, vagy a későbbi részekben lesz majd benne, nem tudom. A szinkron rendben volt, bár én jobban örültem volna, ha az énekeket meghagyják eredetiben.

Dean6 2012.12.13. 18:10:13

Nekem nagyon tetszett!
A sima 3d-t néztem, de itt is észrevehető volt néhány jelenetnél,mint ha szétesett volna a kép,kicsit zavaró volt.A kép tiszta volt és gyönyörű.A 3d szerintem jó volt,de igazából semmi plusszot nem adott az élményhez,ezért egy 2d-s ismétlést hamarosan megejtek. Kicsit szerintem lassan indult,meg furcsa volt,hogy mindig megemlítenek valamit a múltból és azonnal mutatták is azt,így kicsit nagyok voltak az ugrálások,de végül is, egy is egy megoldás.Rengeteg LOTR utalás volt benne,a völgyzugolyi beszélgetések meg még rejtélyesek is voltak,bármennyire is tudjuk mi lesz majd a jövőben.
Kicsit abban csalódtam,hogy Peter Jackson most nagyon sok CGI-t használt,ami sokszor teljesen élethű volt,de néhány jelenet(farkasos),ahol viszont sokkal jobban is kinézhetett volna.Nálam egyértelműen az év legjobb filmje,szórakoztató volt,klasszikus kaland-film elemekkel.Remekül szórakoztam.

argab 2012.12.14. 22:37:58

Aki Westendben HFR-t nézte: más vetítéseken is jelentkezett ez a szétesősdi?
Holnapra pont oda szól a foglalás.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.15. 07:16:56

@argab: Több helyen is olvastam, hogy a Westendben szétesik a kép, úgyhogy szerintem gondold át.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.15. 09:05:17

Az Eurocenterben semmi gond nincs a HFR-vetítéssel, csak épp a terem székeit ilyen emberekre tervezték:

i173.photobucket.com/albums/w56/STWRSChronicals/Characters/PoofYarael.jpg

szkristof92 2012.12.15. 09:12:13

2D-ben és 24 képkockával néztem a Corvinban, éles kép, gyönyörű látvány. A film pedig abszolút más hangulatú és megközelítésű mint a Gyűrűk Ura, könnyedebb, humorosabb hangvételű, és meseszerűbb, az első fél óra tényleg nagyon nehézkes, utána viszont két óra tömény élveztet. 8.5/10

|brucewayne 2012.12.15. 09:18:44

sajna nekem tegnap le kellett mondanom róla, és tartók tőle, h így a moziban teljesen kimarad:/.

DylanM 2012.12.15. 09:36:01

Egy gyors kérdés: Imax 3D-ben fogom megnézni a filmet ma este. IMAX-ben 48 fps-el adják?

DylanM 2012.12.15. 09:39:17

És ez jó nekem, vagy rossz? :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.15. 09:52:09

@DylanM: Erre a kérdésre én igazán nem tudok válaszolni.

DylanM 2012.12.16. 02:16:49

Megvan a válasz! :) Nekem jó volt, hisz láthattam a Star Trek Into Darkness első 9 percét, amit csak az IMAX előtt játszanak! :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.16. 07:12:17

@DylanM: Ja, azt mondhattad volna, hogy külföldön tanyázol. :)

DylanM 2012.12.16. 08:37:20

@Zalaba_Ferenc:
Én is úgy tudtam hogy csak amcsiban adják előtte, de kellemeset csalódtam. :) Az Arénában is ment, szinkronizáltan!

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.16. 08:39:00

NE BASSZ!!! Ezt vajh a UIP miért nem verte nagydobra?! Még direkt rá is kérdeztem pár hete, és azt mondták, "dolgozunk rajta", de azóta semmi válasz.

DylanM 2012.12.16. 08:55:18

Hát látod, én is meglepődtem, hisz senki nem reklámozta, és senki nem is írt róla, ezért már le is mondtam róla. De az elővételbe vásárolt IMAX jegyek már megvoltak. Aztán egyszercsak megjelent a Bad Robot logó... :) Szuper volt! 9 perc sejtelmes "vajon mit akarhat a főgonosz?" (Még mindig az az érzése, hogy az eugenikus háborúkkal, és Kahn-al fogják valahogy összehozni a sztorit.) akció, izgalom, poénok. Meg egy kis előzetes.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.16. 09:18:45

Nos, a UIP megerősítette, hogy szombattól valóban műsorra került a Sötétségben - Star Trek első 9 perce a hazai mozikban (méghozzá szinkronnal), de nem minden előadás elé fér be, szóval jegyvásárlás előtt érdeklődni kell.

(Hát ezért nem verték nagydobra.)

DylanM 2012.12.16. 09:27:43

Akkor ezek szerint rohadt nagy szerencsém volt... :) Szombaton a 22:30-as előadáson voltam!

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.16. 09:29:20

@DylanM: Igen, az utolsó előadáson valszeg már nincs időlimit. :)

argab 2012.12.16. 10:57:49

Győzött a kíváncsiság, mert ha tegnap nem, akkor januárig már nem jött volna össze a HFR vetítés.

@HFR: megvolt, ilyet is láttunk. Viszonylag gyorsan megszokható, bár végig furcsa volt kicsit. Kültéri képeknél igazán szemet gyönyörködtető a hatás, de beltéren, díszletekben valahogy idegennek hat a filmhez (dokumentumfilmnél szerintem imádnám). A 3D-t viszont határozottan elviselhetőbbé tette, nem jelentkezett az a darabosság a mozgásoknál mint egy 24p-s 3D vetítésen. Mondjuk engem a 3D sem győzött meg eddig maradéktalanul. Inkább lenne végre 4K valahol.

@Westend: ide se megyek többet mostanában, az biztos. Az csak egy dolog hogy a vetítő még mindig szar és néhány percenként szétesik a 3D (mintha kiesne a szinkronból a vetítő). De a vászon is kriminális állapotban van, a bal szélén egy jól látható sötétebb sáv található. Ráadásul mintha piszkos lenne, vagy rosszul lenne kifeszítve, vagy nem is tudom milyen, de világosabb képeknél egyértelműen felhősödést lehetett észrevenni, nem volt egyenletes a kép. Eléggé illúzióromboló volt így együtt.

_aTom_ 2012.12.19. 20:27:29

Tegnap megnéztem én is 48 fps-sel a filmet a Westenben és sajnos a széteséses probléma még mindig fennáll. Be is telefonáltam és mondta az ügyletes hogy még nem hallottak erről a problémáról. Kértem egy e-mail címet hogy hova tudnék írni erről a dologról. Megadták a központi címüket. Megírtam nekik a gondomat, és azt is hogy valszeg nem egyedi esetről van szó. Jött egy automatikus üzenet hogy 8-30 napon belül válaszolnak majd nekem. Hát kíváncsi leszek...
Amúgy szombaton a Duna Plaza-ban néztem a filmet "sima" 3D változatban és azzal nem volt semmi gond. Amúgy nekem bejön a HFR, habár bele kellett szokni. A film végére már szinte fel sem tűnt (csakúgy mint a 3D). Sajnos a képszétesés mindig kizökkentett az élvezetből. Ezt meg is írtam kulturáltan a cinemacity-nak, mert nem azért fizettem másodmagammal 2x2eFt-ot hogy hibával teli képet kapjak, ráadásul ezt 3 órán keresztül.

SoZi · https://www.facebook.com/SosGraphicDepartment 2012.12.20. 00:30:17

HFR 3D az EuroCenterben hibátlan. Még a megszokott sötétebb kép sincs. Szikrázó!
Amúgy nagyon bejött ez a technika. Egyszerűen élethű, aprólékos és a 3D-nek is nagyon jót tesz. Egyik másik monszter tényleg félelmetes volt, ahogy közelített. Ahogy éreztem, talán egy kicsit lassabb kameramozgást igényelne. (Vagy csak meg kell szokni) A lassítások viszont gyönyörűek.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.20. 07:21:36

@_aTom_: ...és ez a probléma kezdetektől fogva fennáll, mégsem tesznek semmit. A CC Westend helyében simán levenném a műsorról a HFR-vetítést, mert ezzel csak ártanak maguknak is, meg a technikának is.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.20. 07:45:52

Hoppá, most nézem, hogy a Westend bizony már nem is játssza HFR3D-ben a filmet.

-creeper- 2012.12.20. 08:20:53

@Zalaba_Ferenc: Én úgy látom, a 4-es terem programja egész nap a HFR.

_aTom_ 2012.12.20. 21:12:29

@Zalaba_Ferenc: Lecsekkoltam és a netes programjuk szerint elég sok előadás van még betervezve a közeljövőben. :(
Remélem hogy legalább a hibát kijavítják.
És az Arénában vajon milyen a minőség?

Spiny_Norman 2012.12.26. 22:12:50

Ej. HFR, 3D, fuck cares.
Emberek, évente egy ilyen fantasy-t fújna a szél a mozikba, gyönyörű lenne a világ. Fekete-fehérben is jöhetne.
Ezt egyszerűen nem ér megkritizálni, mert akkora fehér holló. Etetni kell, magokat szórni elé, nem hessegetni, hogy utánérzés vagy, a klónjaid már zabáltak erre...

Könyvben egyébként messze nem állunk ilyen szarul.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása