aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: ponyvaregény [pulp fiction] (1994) Zalaba_Ferenc
2012. július 07. 14:59:17

Kategória: film 20 komment

TheHungarian besztof listáján felbátorodva, meg ebben a laza nyári, sörözgetős-pancsolós melegtől megihletődve úgy éreztem, rizsázok egy kicsit a 90-es évek egyik legfontosabb filmjéről.

A gengszterek is csak emberek. Kajáról és lábmasszázsról dumálnak, izzadnak és fújtatnak, viccesen néznek ki játszóruhában, puhafedeles krimit olvasnak a WC-n és ciki dumát eregetnek az első randin. Ez a legfontosabb dolog, ami a Pulp Fictionből kiderül. Ugyanakkor továbbra ők a leglazább arcok az egész világon. Igazi moziikonok: brutális maffiafőnökök, könyörtelen bérgyilkosok és olyan bokszolók, akik nem hajlandók lefeküdni a szervezett bűnözésnek.

A Pulp Fiction modus operandija ez a kettősség, ettől válik olyan egyénivé, olyan ellenállhatatlanná, egy egész mozis generáció totemoszlopává. Az összes popkulturális, filmeket és nótákat idézgető, kiszámíthatatlan véletlenekkel apelláló narratíva és az audiovizuális körítés csupán habarcs.

Tarantino bemutatkozó filmjével, a Reservoir Dogsszal gerillaharcot folytatott a trendek ellen, második rendezésével pedig már nyílt hadviselést alkalmazott a közhelyes filmekkel szemben. A dolognak csupán egyetlen rákfenéje akadt: amint felcsendült a szörfgitár az "any of you fucking pricks move..." kezdetű szöveg után, egy csapásra belőle is trend lett. S ahol trend van, ott értelemszerűen „antitrend” is. A Pulp Fictionről és szülőatyjáról pedig már tényleg rengeteget összehordtak. Csak néhány szemelvény:

  1. Tarantino, a mestertolvaj. Filmjeinek minden mozzanata, a Reservoir Dogs esetében még a teljes cselekmény is "kölcsönzött".  Oké, de ha olyan könnyedén össze lehetne lopkodni mindent Melville-től Kurosawán át Kubricikig, akkor miért nem képes senki sem kitermelni azt az utánozhatatlan atmoszférát, amely Tarantino teljes életművét átitatja - zsánertől, hangvételtől függetlenül?.
  2. Tarantino, a rasszista. Spike Lee erőteljes kirohanást intézett QT felé, amiért az teleszemetelte az N-betűs szóval a Jackie Brownt. No hiszen, ha a fajgyűlöletet niggerezések számával mérnénk, akkor a költészetet is kilóra vennénk. Ráadásul a direktor fetisiszta vonzalmat érez a fekete nők után, és az sem elhanyagolható, hogy a kvázi házi színészének számító Samuel L. Jackson neki köszönheti illusztris karrierjének legfontosabb figuráit.
  3. Tarantino, a férfisoviniszta – a nők csupán szexuális játékszerek lennének, esetleg túldimenzionált szuperszajhák, mint a hetvenes évek b-kategóriás filmjeiben? Eme tétel megdöntéséig sem kell a Jackie Brownig vagy a Kill Billig várni, hisz Uma Thurman már a Pulp Fictionben is pikk-pakk levedli a szuperszajha álcát, mikor laza, down-to-earth hozzáállással keni kenyérre Vincent Vegát.

QT a Reservoir Dogs európai bemutató turnéján, a Black Mask magazinból merített ötletekből írta meg a Pulp Fiction forgatókönyvét, melyet aztán régi cimborája, Roger Avary tanácsára és a Dogs mintájára strukturálisan feldarabolt; talán a sokkhatás kedvéért (basszus, középtájon Bruce Willis szitává lövi John Travoltát!), vagy a film keretét adó mexikói felállás (multi-pisztolyszegezés) és Jules isteni revelációja okozta katarzis mondta ki a megfelelő végszót? Lehet, de azt sem zárhatom ki, hogy ez is csak egy trükk, amellyel QT odatesz a kliséknek. Mia (Uma Thurman) azt mondja Vincent Vegának (John Travolta) a mondvacsinált randi előtt, hogy „ne légy már ilyen kocka”, ez akár QT jelszava is lehetne, hisz amit lehetett, azt másképp csinált. De ez így történt első, szerintem erőteljesebb filmjében is: ott nem láttuk a rablást, itt sem láttuk a bokszmeccset, ott sosem került előtérbe a szajré, itt nem tudtuk meg, mi van az aktatáskában (Marcellus Wallace lelke talán, amit a tarkóján keresztül szívtak ki, s ezért visel sebtapaszt?!), ott Laurence Tierneyt rángatták elő a limbóból, itt John Travoltát, ott is volt egy csomagtartós kameraállás, itt is volt egy.

Zene, mozdulatok, arcok, flashbackek és pofázás pofázás hátán: ha úgy tetszik, a Pulp Fiction is „csak” egy Reservoir Dogs, csak jobb a marketingje. A marketing pedig trendi dolog, de inkább hozd ki a bénát.

Címkék

kritika kult tarantino cannes comedy uma thurman bruce willis john travolta roger avary samuel l jackson harvey keitel quentin tarantino tim roth rosanna arquette pulp fiction christopher walken ving rhames eric stoltz maria de medeiros spi amanda plummer andrzej sekula crime movie 9csillagos gangster movie

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr764769674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2012.07.07. 15:16:27

Ki mikor és hogyan látta először a filmet? A magam részéről: a tatabányai Turul Moziban 3-4 alkalommal, aztán mikor megjelent a film VHS-en a Mokép gondozásában, összekuporgattam a kölcsönzői változat árát (akkor még nagyon nem lehetett otthoni használatra műsoros videokazettát venni), és ugyan nem voltam kibékülve a szinkronnal, de a filmet nagyon sokszor újranéztem - és ha jól rémlik, VHS-en is eredeti képaránnyal, ami akkoriban nem volt túl gyakori dolog.

Ismeretlen_82723 2012.07.07. 15:47:13

Én videokazettán láttam először, méghozzá eredetiről átmásoltan. A Mokép tudta, mitől döglik a légy (meg a videopiac).

Ismeretlen_1068 2012.07.07. 15:50:01

2: Ja igen, ők jó sokáig nem vetették be a Macrovisiont: a UIP volt ennek úttörője, méghozzá emlékeim szerint a Hard Target című csoda-opusszal (ugyanakkor a nem függetlenek között a megvásárolható videokazettákkal is ők jártak az élen).

siposa 2012.07.07. 15:51:11

Helyi moziban néztem meg, nem voltunk túl sokan. Fogalmam sem volt, mire ülök be, az ominózus véletlen-fegyverelsülős jelenetnél már fojtottan vihogtam, míg a nézőtéren mindenki hulla csendben ült - akkor kezdtem nagyjából felfogni, hogy ez valami más... De kellett még pár és és pár másik mozi, mire rájöttem, mit is néztem.

Ismeretlen_63220 2012.07.07. 16:59:45

Én előbb láttam a Jackie Brown-t, és bizony a PF nem tudott vele versenyezni. Szerintem a JB magasan jobb, és az egyedüli dolog, ami miatt a PF népszerűbb, hogy kellemes minták tömegét adja. Ez hiányzik a JB-ből, viszont az sokkal finomabb szövet.

Ismeretlen_653629 2012.07.07. 17:11:35

Az akkori Broadway moziban néztem meg, ami a Károly körúton volt/van. A közönség baromi jól vette a poénokat és a fentebb említett véletlen-fegyverelsülős jelenetnél már mindenki fetrengett. Elsőre viszont nekem nem jött be, főleg a film hossza miatt (160 perc), ami abban az időben teljesen eltért a többi amcsi mozik hosszúságától. Arra viszont nem emlékszem, hogy a vetítés feliratos volt-e avagy szinkronizált... Évekkel később DVD-n is bezsákoltam az angol nyelvű könyvkiadással együtt, (Pulp Fiction: Screenplay - FF Classics). Örök élmény: Jackie Brown, Corvin mozi. A Robert De Niro/Bridget Fonda parkolós jeleneténél mindenki tapsolt és ujjongott...

Ismeretlen_87626 2012.07.07. 18:00:26

Életem meghatározó élménye volt a Kill Bill. Horrorbubus voltam, de nem nagy filmes, persze hogy bejött a véres bosszúhadjárat... De éreztem, hogy ez valami más és elkezdtem QT filmek után kutatni... Előbb azt hiszem a Kutyát, utána a Ponyvaregényt láttam, mindkettőnek kellett egy kis idő, míg beértek. (Nyilván rá kellett állnom a QT élményre. A Kill Bill is QT-s, de azért az egy kicsit más...:) Egyébként otthon láttam, DVD-ről, megvettem a 4000 ft-os egylemezes kiadást... Na, lényeg a lényeg, azóta hatalmas filmrajongó vagyok, filmet tanulni mentem egyetemre,a szakdolgozatomat persze QT-ról írtam ( Előzmények és hatások az életműben), épp ma vettem át az oklevelemet. Szóval, Tarantino és a Ponyvaregény, a Kill Bill (meg az összes többi filmje) indított el ezen az úton, amin tulajdonképpen most járok... Éljen a Mester! :)

Ismeretlen_111887 2012.07.07. 18:19:00

@Real013GSF: De komoly! Én is Tarantinoból írtam a szakdogámat és majdnem ugyanabban a témában. (Filmes és tömegkulturális utalások Tarantino mozijában) Egyébként számomra is eléggé meghatározó volt ez a pali, ami a filmes hozzáállásomat illeti. Egyszerűen megszeretteti a filmet bárkivel, aki valamelyik munkáját megnézi. Lebilincselően rakja össze a filmjeit, szinte bárki számára fogyaszthatók. Nekem amúgy a személyes kedvencem a Ponyvaregény, de legalább ugyanennyire szeretem a Kutyaszorítóban című opusát is... tulajdonképpen meg mindegy is, mert az összes filmjét tudom fejből. :)))

Scal · http://www.fatumteam.com 2012.07.07. 18:39:12

őszintén szólva, valami sokkal többet vártam ettől a rizsázástól magam részéről nem tartom mestertolvajnak Tarantinót, inkább egészen piti tolvajnak, mert leginkább olyantól lop amit átlag néző soha az életben nem les meg (szamuráj, meg kung-fu filmet, giallok, olyan spagetti westernek, amik már tényleg a legalja, stb.) és ettől azt hiszi valami újat látott, pedig cskak annyi történt, hogy a rendező bácsi hülyére tékázta magát a boltban, és már tényleg minden szart megnézett annyit unatkozott - miért nem a keresztapából lopott vajh? rasszistának nem tartom, szerintem ez ökörség, viszont az tény hogy egy normális női karaktert nem tudott összehozni amíg a pubertást ki nem heverte, ez nála olyan 40 éves koráig tartott, meglátszik hogy tiniként miért nézett annyi tévét - és ez meglátszik Mia Vallacen is, pontosan olyan a nő, meg az egész randi, amiről egy olyan iskolás álmodik, aki az osztály legjobb csajával akar elmenni, az meg le se szarja a valóságban és persze igen Marcellus lelke van az aktatáskában, hogy ez tényleg ennyi baromságot képes volt szülni, arany van benne, egy maffiózónak már rég nincs lelke

DCIJB 2012.07.07. 18:46:54

A Ponyvaregény az egyetlen film, amit a mai napig szinkronnal nézek.

Ismeretlen_1068 2012.07.07. 19:49:32

9: Vajh az az iskolás is arról álmodozik, hogy a randi végére OD-zott csajt adrenalinshottal kell újraéleszteni? :) Egyébként QT filmjeinél az alkotóelemeket nem szabad különállóan kezelni: együttesen alkotnak olyan szövetet, melyhez fogható aligha létezik.

Ismeretlen_1068 2012.07.07. 19:52:32

A Jackie Brownt pedig 34 évesen rendezte, s a címszereplőnél jobb női karakter kevés rohangászott a vásznon a 90-es években.

Ismeretlen_714493 2012.07.07. 19:54:00

Fú talán tízéves voltam, mikor elösszőr láttam testvérem jóvoltából. Csak arra nem emlékszem, hogy VHS-ről, írott lemezről, hol és milyen körülmények között.

Scal · http://www.fatumteam.com 2012.07.07. 21:20:09

már megbocsáss de a címszereplő abban a filmben sikkad el a legjobban, annyira semmilyen (és egyébként ez a hülye picsa ábrázolás a legjobban a Halálbiztosban ütközik ki - érted ütközik ki :D) szerintem az első normális női karaktere a Kill Billben volt de ez persze nem hiba, Leone se tudott mit kezdeni a nőkkel, csak akkor meg kell valahogy oldani, hogy ne tébláboljanak a vásznon lehet ezért jobb a Kutyaszorítóban - dacára hogy az is egy hatalmas nagy lopás

Ismeretlen_1068 2012.07.07. 21:44:17

14: Elsikkad, azt mondod? Úgy csavarta az ujja közé a rossz- ÉS a jófiúkat, hogy közben végig áldozat-szerepben tetszelgett. A Kill Bill nőfigurája jó? Az nem is nő, hanem egy terminátor. Legalábbis én így látom.

Ismeretlen_87626 2012.07.08. 00:16:17

8, Johnnymore!!! Lehetséges, hogy átküldd nekem a szakdogádat? Szívesen elolvasnám, szeretem a témát :D

hinher 2012.07.08. 00:24:03

Szigeten, szabadtéri kertmoziban, méghozzá viszonylag későn - a programfüzetnek hála pontosan be tudom lőni: 1996. augusztus 16., péntek 23.30. Azt nem tudom, hogy a gépész szórakozott-e, vagy tényleg technikai malőr volt-e, mindenesetre az ominózus adrenalin-injekciós jelenet közepén leállt a film, és hosszú perceket kellett várni a folytatásra.

Ismeretlen_111887 2012.07.08. 12:00:19

@Real013GSF: Átküldeni?! ;DDD

Scal · http://www.fatumteam.com 2012.07.08. 19:42:17

15: szerintem egy mozi attól jó ha emlékszel rá, a Jackie Brownból arra emlékszek, hogy volt benne egy helyes picsa, akit egyszer csak De Niro fejbe lőtt, meg a zenékre - de azokat mindig jól válogatja össze a fószer, lehet DJ-ként még többet ért volna el - majd ha megveszem DVD-n akkor megnézem még egyszer, de "Tarantino legkiforrottabb filmje" eh eh nem igazán maradt meg a fejemben pedig nem rég láttam, pár éve persze elnézést ha időközben a hölgy - akinek neve most nem jut eszembe, de valami híresség volt a feketék közt amikor még szép volt és lédús - Travoltához vagy Jacksonhoz hasonló nagyívű karriert futott be, mindent én sem tudhatok

Ismeretlen_77710 2012.07.08. 22:29:21

2006 december 21. Pár nappal előtte bátyám mutatott valami filmet amiben John Travolta, Samuel L. Jacksonnal dumál a lábmasszázsról, és elküldtem a fenébe, hogy hagyjon már az ilyen elvont szarságokkal. Aztán az említett dátumon megtört a jég, megnéztem, és azóta szerelmes vagyok a mozgóképbe.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása