aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office magazin: blockbusterek magyarországon VI. Takács Máté
2008. október 10. 11:00:28

Kategória: film 5 komment

Az őszi félévkezdő szünet után folytatódik a magyarországi sikerfilmek krónikája. 1999 második felében megszaporodtak a blockbusterek - az első hat hónap hat darab 200 ezer néző feletti bemutatójával szemben most 13 címet számolhatunk össze. Magasan a mezőny felé tornyosul egy, ami azóta sem talált legyőzőre.

1999, 2/2
Július még javában A MÚMIA átkával telt, de árnyékában két InterCom-premier is jeleskedett. 8-án a frankok leghollywoodiasabb exportja megkezdte hódító útját Pannon földön. A TAXI felspécizett Peugeot-ja kis híján ugyan, de nem tudta befogni Imhotep homoktornádóját a fővárosi toplistán a nyitóhetében, de a célvonal átszakításakor már a 258 ezredik utas intette le a rendkívüli sikeres széria első modelljét. Ez az európai filmek terén kivételes szám még nem a csúcspont a sorozatban, és nem az utolsó francia bomba az évben. Két hét múlva az 1999-es év első észak-amerikai százmilliós blockbustere került a magyar mozikba. A CSAK EGY KIS PÁNIK véget vetett A MÚMIA négyhetes regnálásának a budapesti mezőnyben, és bemutatta a közönségnek Robert De Niro komikusi oldalát, amivel a színész még szép sikereket ér majd el a jövőben. Mire Paul Vitti kipánikolta magát, Harold Ramis filmje felkúszott idehaza 229 ezer látogatóig, amivel a 200 ezer néző feletti listán az éves 17. helyezett lett. Július havában még nagy feltűnést keltett, amint Sandra Bullock elragadja újabb férfiprédáját a MINT A HURRIKÁNban, míg a pár hónappal korábbi A CSAJ NEM JÁR EGYEDÜL nyomvonalán haladó, de annál egy fokkal emészthetőbb 10 DOLOG, AMIT UTÁLOK BENNED szintén százezernél több jegyet értékesített.

Augusztus első hétvégéjén aztán elérte hazánkat is a legújabb őrület. Bár odaát ekkor már egy másik film kezdte meg a maradandóság felé menetét, a MÁTRIX tiszteletet parancsolóan, 74 ezres nézőszámmal rajtolt a fővárosban, és nem is eresztette a dobogó legfelső fokát egészen szeptember közepéig (csupán egy hétre engedte át a WILD WILD WESTnek), s még december elején is a top 10 vendége volt. Az azóta is számtalanszor megidézett film kitartó vetítései során közel hatszázezer néző szerezhetett róla tudomást, hogy nincs kanál, s egyúttal bronzéremhez juttatta az éves versenyben a későbbiekben négy Oscar-díjjal jutalmazott produkciót. A négy év múlva érkező folytatások sorsa idomulni fog a világviszonylatban elértekhez. A nyár vége felé a hosszú késéssel érkezett, de címének nem ellentmondva teljesítő CSÚCSFORMÁBAN, az egy képtelen képrablást felvázoló A THOMAS CROWN-ÜGY és az év legszenvedélyesebben utált filmje, a WILD WILD WEST - VADIÚJ VADNYUGAT gyűjtött még magának nem elenyésző számú pártfogót.

Az ősz beköszöntével aztán a felfokozott várakozás következtében megdermedt a levegő, mi több, légüres térré vált minden moziterem: messzi-messzi galaxis színes kavalkádja került a vászonra. A STAR WARS I. RÉSZ: BALJÓS ÁRNYAK vetítéseire már szeptember 16-án, a bemutató napján közel 40 ezren ültek be országszerte, az első hétvégét követően pedig már 212 ezren látták a rekordkönyveket alaposan átíró filmmonstrumot; október első hetét 650 ezer eladott jegy fölött zárta, és ez így ment tovább még egy jó darabig. A frenetikus számok kenterbe verték a kilencvenes évek összes bemutatóját; 1 millió 196 ezer fő volt kénytelen konstatálni a John Williams halhatatlan dallamaival kísért stáblista elindulásakor, hogy a film legjobb szereplője elhalálozott (nem, nem az az ördögfióka, akinek derékba tört a karrierje), a legrosszabb pedig előléptetést kapott. Ennél nagyobb embersereglet legutóbb AZ ÖRDÖG JOBB ÉS BAL KEZE 1988-as bemutatójakor gyűlt össze a nézőtereken. A Star Wars-jelenlét ahogy a múltban, úgy a jövőben is erős lesz, noha a BALJÓS ÁRNYAK fantasztikus eredményeit nem tudják megismételni a folytatások. Szeptember még egy sikerfilmet üdvözölt: Adam Sandler ökörködött egy keveset az APAFEJben, igaz, erre cirka egymillióval kevesebben voltak kíváncsiak, mint a csillagközi csinnadrattára; mindazonáltal, máig ez az itt is népszerű komikus magyarországi csúcstartója a maga 202 ezer jegyváltójával.

Október elején a Budapest Film osztotta két részre az InterCom kilenc blockbusterét. A SZTÁROM A PÁROM olyan közönséget csábított a mozikba, akiket már egy ideje mellőzött a hazai forgalmazás: fittyet hányva a riasztóan debilis címre, 282 ezren nevették és könnyezték végig a jó érzékkel kiválasztott betétdalok között bóklászó örökifjú Grant és a saját magához egészen közeli szerep alakításakor is rém rideg Roberts románcát - 45%-kal jobb eredményt felmutatva a négy és fél évvel korábbi NÉGY ESKÜVŐ ÉS EGY TEMETÉSéénél. Az akkor "minden idők legsikeresebb angol filmje"-ként aposztrofált, a Golden Globe-okat osztogató külföldi újságírókat teljesen megható romkom diadalmenetét az alig egy hónappal rá érkező újabb Roberts-románc sem szakította meg, de a végelszámolásnál azért utat kellett nyitnia előtte.

A kettő között azonban előbb még BIGYÓ FELÜGYELŐ tett igazságot Disney színvonalon 110 ezer állampolgár kíséretével, majd Martin Lawrence adta ki az ultimátumot: ÁLLJ, VAGY JÖVÖK! A 200 ezresek táborába korábban a BAD BOYS - MIRE JÓK A ROSSZFIÚK?-kal és a NEKEM 8-cal már beköszönt afroamerikai színész most rátett egy lapáttal korábbi sikereire is: a zsúfolt, de túl sok izgalmas címet nem kínáló október után nagy robajjal nyitotta meg novembert, és ahogy éppen 43 évvel korábban a ruszkik, úgy szállta meg most ő az országot. Fenyegető szavaival a magyarok nem kívántak kekeckedni, éppen ezért meg sem álltak a legközelebbi multiplexig: 309 ezer főt számlált nézőtábora, mire lenyugodtak a kedélyek. Egy héttel később tehát újra előkerült Miss Roberts és a tonnányi papírzsebkendő. Jól összeszokott párosukhoz most Richard Gere csatlakozott, a magyar pedig - hasonlóan a világ más egyéb nemzeteihez -, nem vette észre, hogy ennek a dalnak egy jobban csengő változatát már hallotta korábban. Az OLTÁRI NŐ most találó címmel találta meg közönségét, s csaknem háromszázezer nézőre futotta a rohanó menyasszonynak így alig egy hónappal az előző románc után, ám ez így is távoli kiáltás csupán az 1990-es MICSODA NŐ közel hatszázezer moziba járót megszólító performanszához képest. Ez utóbbi határ a tárgyalt évben már csak a színésznő három bemutatójának (+ ÉDESEK ÉS MOSTOHÁK áprilisból) együttesen jött össze. A tizenegyedik hónap szokás szerint az éves Disney-mesével ért véget. De ebben az évben más is véget ért: ez pedig a stúdió rajzfilmjeinek sikere, azaz a kilencvenes évek reneszánsza. A TARZAN nem csak otthonában, de a világ más tájain is jócskán rálicitált elődjeire, így a MULANra és a HERKULESre is. Nálunk az év végére már több mint 258 ezren jártak indahouse, ami meghaladja A NOTRE DAME-I TORONYŐR turistáinak ezen adatát, megegyezik a POCAHONTAS új világát felfedezőkével és alulmarad ALADDIN bazárjainak bőségével szemben. A rajzfilmekre jellemző hosszú lefutás végeztével 457 ezer látogatóhoz ért a liánokon lengő legény, vagyis megmaradt hátránya a lámpalázas arabssal szemben (noha csak 30 ezer főnyi), ám az éves lista ötödik helyét foglalta el. Az ősz bőséges kínálatában még az októberi AZ ÁTOK telepedett rá több mint 180 ezer gyanútlanra, novemberben pedig James Bond tűnt fel néhány újabb tár elpufogtatására, pár újabb nő elcsábítására és több tízmilliós díszletek teljes leamortizálásra. A VILÁG NEM ELÉG ambiciózus címe ellenére is csak újabb felvezetőként szolgált a jubileumi, 20. felvonás számára. Decemberben további négy film élvezte a jegyváltók kitüntetett figyelmét.

Ebből a vígjáték-trió éllovasa így az év végére még kellően felforgatta a mezőnyt a maga 537 ezer nézőjével. Akárcsak a KERESD A NŐT! egy évvel ezelőtt, az AMERIKAI PITE abszolút fogyaszthatóvá vált Magyarországon is, a tizenéves fiatalság körében máig el nem múlt népszerűséget szerezve. Az ezévi karácsony így az 1998-ashoz hasonlóan egyebek mellett a férfiúi ékesség körül forgott a vásznakon, kitaposva az utat a folytatásoknak és megannyi klónnak. A budapesti top 10-ben egészen február végéig képviselte magát az InterCom bemutatója, és végül az éves lista negyedik helyéig jutott, Jason Biggs pedig ennél a szerepkörnél nem tovább. A harsány és meredek poénok mellett jutott hely egy kis hazainak is. December 9-én debütált immáron megszokott év végi magyar filmként az első remake-ünk, a HIPPOLYT. A Kabay Barna-Koltai Róbert páros vállalkozása kifizetődőnek bizonyult a lassú víz partot mos elv érvényesülésével. 260 ezer fővel etették meg a filmet hagymával vagy anélkül, utat nyitva további klasszikusok modernizálása előtt, azaz hol kisebb, hol nagyobb mértékű meggyalázásának. A következő évi eresztés, Koltai helyett Kernnel, még tovább bővíti az érdeklődők számát. A sok könnyed kikapcsolódó mellett azért akadtak, akik a borzongásban találták meg számításaikat: nem kis pánikot keltettek a HÁBORGÓ MÉLYSÉG génkezelt cápái, akik az olyan ropogós pipihúst szeretik, mint amilyen *SPOILER*-é, ám a fenevadak állkapcsai nem voltak elég erősek a kétszázeres határ megcsípéséhez. Az 1999. év vége a világvége-hisztéria jegyében telt, erre játszott rá Schwarzenegger pokoljárása a 16-án bemutatott ÍTÉLETNAPban. Az InterCom szervezésében levezényelt költséges sátánista szeánsz az osztrák oltalmazó utolsó önerejű megmérettetése a 200 ezres klubban, hiszen két további filmje a TERMINÁTOR 3 előtt már nem fog túl nagy testet építeni. Gabriel Byrne ördögi arckifejezései és Robin Tunney rémület közepette is csillogó szemei 224 ezer embert babonáztak meg, amiből az elmaradt világvégére ocsúdtak fel. Az év egy Flamex-sikerrel indult (PENGE) és azzal is zárult. A forgalmazó prezentálta ugyanis az Asterix kalandjaira régebben is vevő magyar közönségnek az addigi legdrágább francia produkciót. Az ASTERIX ÉS OBELIX 368 ezer nézőt érdekelt, amíg műsoron volt; ez az eredmény éppen az 1987-ben vetített rajzfilmek, az ASTERIX, A GALL (460 ezer néző) és az ASTERIX ÉS KLEOPÁTRA (331 ezer néző) adatai között helyezkedik el, ám módfelette több, mint az 1988-as ASTERIX ÉS CÉZÁR AJÁNDÉKA és az ASTERIX BRITANNIÁBAN százezer főnél nem sokkal magasabb mutatója. A folytatások, bár nem tudnak majd felérni az első rész sikeréhez, továbbra is komoly vonzerőről tesznek tanúbizonyságot.

Az első féléves Top 10 a következőképpen módosult, azaz

1999 legnézettebb filmjei Magyarországon
helyezés, film (végső országos nézőszám) forgalmazó

1. Star Wars I. rész: Baljós árnyak (1 196 113) InterCom
2. A múmia (690 524) UIP
3. Mátrix (597 730) InterCom
4. Amerikai pite (537 102) InterCom
5. Tarzan (457 633) InterCom
6. Asterix és Obelix (368 000) Flamex
7. Állj, vagy jövök! (309 018) InterCom
8. Szerelmes Shakespeare (304 732) UIP
9. Oltári nő (298 515) InterCom
10. Egy bogár élete (293 398) InterCom

folytatása következik

a cikksorozat első része (1997/1)
a cikksorozat második része (1997/2)
a cikksorozat harmadik része (1998/1)
a cikksorozat negyedik része (1998/2)
a cikksorozat ötödik része (1999/1)

Címkék

toplista anniversary bond magyarvalosag box office magazin

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr684535932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DCIJB 2008.10.10. 13:43:02

Hol lehet rálelni a hazai box office adatokra? (A Bond filmek egymáshoz viszonyított szereplése érdekelne.)

aTom 2008.10.10. 13:48:42

Nagyon vártam már a folytatást TheHun! :-) Mint mindig, most is érdekfeszítő és érdekes adatokkal teli volt a cikked. Egyes nézőszámnagyságnál bizony elakadt a lélegzetem. Majd ha végeztél a cikksorozatoddal, akkor elárulod hogy honnan szedted a forrásadatokat? ;) (Addig el ne áruld, mert még elrontanám a bennem dúló meglepetésérzetet a cikkeidet olvasva.)

Ismeretlen_82723 2008.10.10. 14:04:58

A Bond-filmekkel az a baj, hogy az év végén jött mind, s bizony így csak nagyjából az év végéig mért adatok állnak rendelkezésre. Emiatt becsülnöm kellett A Holnap markában és A világ nem elég esetében is (konkrét adatot nem is írtam egyikhez sem), de úgy számoltam, hogy a 200e néző egyiknél sem lett meg, ha nem is sokkal (lehet, hogy ebben tévedtem, különösen utóbbinál). A Halj meg máskor! viszont már elég új ahhoz, hogy fix adat álljon rendelkezésre. Arról majd később. Részleges adatok íme: GoldenEye: 155 762 néző (bem.: 1995-12-14) A Holnap markában: 128 143 néző (bem.: 1997-12-18) A világ nem elég: 172 309 néző (bem.: 1999-11-25)

Ismeretlen_82723 2008.10.10. 14:07:03

aTom: A végén majd természetesen el, de idejekorán nem akarom elrontani az élvezetet. Olvassanak csak minél többen itt. :)

Ismeretlen_1068 2008.10.14. 14:07:16

no végre én is eljutottam az újabb elemzés abszolválásához, olvasás közben nyerítettem rendesen, de vajh melyik az a film, amiből a RUNAWAY BRIDE ihletet merített?

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása