aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: unbreakable (2000) Zalaba_Ferenc
2008. július 15. 12:00:38

Kategória: 15 komment

mostanság nem voltunk túl jóban. shyamalan meg én. alternatív hittanóráival, zöld üzeneteivel hol célba ért (the village), hol totálisan mellétrafált (signs, the happening), de a lényeg, hogy a nevével fémjelzett produkciók az utóbbi időkben nem csak kiváncsiságot, de gyanakvást is szültek. a the sixth sense idején ez még máshogy volt. ő volt az ultimate wunderkind, filmrajongó, filmkritikus szemében egyaránt (persze, mindig akadnak szakadárok...), s az unbreakable-t gigantikus elvárások előzték meg.

talán ez lehetett az oka annak, hogy első megtekintésre nem bomlott ki előttem a film igazi valója: minden idők legjobb képregényfilmje, amely... oops... nem képregény alapján készült. más nézőkkel egyetemben a csattanóra gyúrtam és elsuhantam a koncepciózusan felépített cselekmény felett.

az unbreakable jó pár évvel megelőzi a manapság divatossá vált eredettörténeteket.   szuperhőse, david dunn (bruce willis) végigjárja a képregényhősök felemelkedésének kanosszáját, ám a kockások szélsőséges ábrázolásmódját teljesen mellőzi, s valahol a realitás és a shyamalani álomvilág mezsgyéjén egyensúlyoz. mentorán, elijah price-on (samuel l. jackson)keresztül david számos jelet kap - a nézővel együtt, ezeket másodszori megtekintésre lehet csak igazán elhelyezni a képben, hisz míg a túldimenzionált főellenségekről, mítikus alapokról és énkeresésről szóló beszámolók első körben képregényes túlzásoknak hatnak, másodszorra valamennyi jelző megkapja a filmbeli párját. mert vannak filmek, melyek megújulnak.

az üzenet természetesen ezúttal is a hit körül csapódik le - ne kérdőjelezd meg magad, légy, akinek lenned kell -, ezúttal globális és felsőbbrendű mellékíztől mentesen. a csoda tehát nem a konklúzióval és az enyhén csavart befejezéssel jön, hanem a legelejétől jelen van, ha egy szomorú jellemdrámaként közelítjük meg shyamalan filmjét, ha felismerjük benne a szuperhősök apotézisét.

ezek után kell-e magasztalni a zenét, a képeket, a jelmezeket és a színészi teljesítményt?

Címkék

comics thriller bruce willis samuel l jackson superhero shyamalan 10csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr984535655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_87470 2008.07.15. 12:44:06

Egyetértek a kritikával. Kár, hogy a DVD képe fos. A BD viszont űber.

Ismeretlen_1068 2008.07.15. 13:33:57

sajna, az én tévémen már jelentkeztek bizonyos anomáliák a BD-n is. :\

Pizsama · http://yofilm.blogter.hu 2008.07.15. 14:03:14

Most velem van a baj, hogy én már első nézéskor felfedeztem a film háttérében megbújó többletértékeket, vagy egész egyszerűen csak az átlagnéző értelmi színvonala fölé emelkedem?! :D

Ismeretlen_87620 2008.07.15. 14:47:20

Gyönyörű és mesteri film, kedvencem Shyamalantól. Nemrég néztem meg egyébként az 1080p-s változatot, és lehet, hogy közrejátszik a dologban, hogy ez volt az első HD-filmem de én majd leestem a székről, olyan szép volt példának okáért a film végi esős jelenetsor...

hanzo 2008.07.15. 15:14:16

nem gondoltam bele még, hogy miért, de az utolsó mondat: ,,A gyerekek miatt, akik porcelánnak hívtak" nagyon sokszor eszembe jutott a film megnézése óta, biztos a jelent drámaisága égette bele a memóriámba ;]

Ismeretlen_93066 2008.07.15. 15:23:16

A héten nekem is megérkezik bd-n, alig várom. Kíváncsi leszek a sokat bántott transzferre... A kritikával pedig én is egyetértek, hatalmas múvi.

Ismeretlen_62806 2008.07.15. 15:24:12

hanzo: eredetiben sokkal kifejezőbb a név (Mr. Glass) - ha figyelmesen végignézed a filmet, a karaktert végig csak tükörben vagy nagy üvegfelületek mellett/azokon keresztül látjuk, a vele együtt törő botjáról nem is beszélve. fantasztikus film, az eddigi legjobb szuperhősmozi, de majd a watchmen... :)

í 2008.07.15. 15:56:41

Meg akarom nézni. Most.

Ismeretlen_1068 2008.07.15. 19:07:36

porcelán? eredetiben "mr glass", tökjó villain név. :)

Ismeretlen_1068 2008.07.15. 19:09:26

SPOILER! a kivágott jelenetek között van egy nagyon értékes az ifjú mr glasszel. ha vkinek megvan a dvd/bd, feltétlenül nézze meg. szinte már megbocsátható mindaz, amit később művelt.

hanzo 2008.07.15. 21:48:30

hmm eszembe sem jutott, hogy megnézem eredeti nyelven, mivel először szinkronosan láttam és nekem teljesen passzoltak a szinkronhangok, de így, hogy mondjátok muszáj volt meglesnem angolul is a végét ;] http://youtube.com/watch?v=Tmzbosye2-Y (mire is jó a jútyúb)

ringsider · geekz.blog.hu 2008.07.16. 10:44:55

teljesen egyetértek, éppen a múlt héten emlékeztem meg róla a Hancock kapcsán a geekz-en

Malibu 2008.07.18. 21:31:35

Eh, úgy tűnik, HW-n rétegvéleményt képviselek azzal, hogy totál egyetértek veled :)

Ismeretlen_1068 2008.07.18. 22:49:49

nézegettem, oda se neki. nekem is van olyan ismerősöm, aki szerint ez a film egy kalap hurkalé, mégsem hívom ovisnak... állandóan. :)

Malibu 2008.07.19. 00:36:53

Jó, nem szoktam kertelni :P Mondjuk legtöbbjüknek elég érdekes filmes véleményei szoktak lenni, de van valami báj a geekhumorban.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása