aeon flux

ready for the action now, danger boy?

usa box office: csillagszórók háborúja Takács Máté
2017. december 25. 07:43:00

Kategória: boxoffice 1 komment

Az, hogy szenteste hétvégi napra esett, ezúttal is alaposan elkaszálta a bevételi esélyeket. A premierek közül a Jumanji: Vár a dzsungel azért szépen gyűjtögetett, megalapozva a hosszú távú sikert. Árnyéka lett csupán a Tökéletes hang 3. elődjének, és A legnagyobb showman is szerényen muzsikált. Ahogy sejthető volt, a Kicsinyítésre és az Apavadászatra alig vetült figyelem. Második hete a Star Wars: Az utolsó Jedik uralja a listát, bár alaposan megcsappant bevétellel.

jumanji_2.png

> új filmek
Bármennyire is kedvelt családi filmnek számít a Jumanji, a maga idejében kissé elbántak vele. 1995 karácsonyának nagy slágerfilmjének szerepét csak ímmel-ámmal töltötte be, hiszen úgy kellett átrugdosni a 100 millió dolláros határon. Persze, mást jelentett ez akkor és mást jelentene manapság az utód, vagyis a Jumanji: Vár a dzsungel (Jumanji: Welcome to the Jungle; hazai bemutató: már a mozikban) számára, szóval még csoda is, hogy 22 évet kellett várni, hogy ismét játékba hozza a Sony ezt a valójában sok lehetőséget rejtő matériát. A nem remake, hanem inkább gondolatbeli folytatásos megközelítés, illetve a táblás játék videojátékra változtatása mindenképpen jó húzások voltak, és a szereplőgárda is gondosan lefed mindenkit, már ami a nézői csoportokat jelenti. És minthogy az egészet kihozták állítólag 90 millió dollárból, a kockázat sem volt nagy ezzel az időzítéssel. A szerdai nyitány óta 50 millió dollár került a 3765 mozi kasszájába, ebből 34 millió tekintendő a szokványos, három napos nyitánynak - röviden: a kijelölt pályára állt az egyébként egész tűrhető kritikákkal megszórt családi fantasy. Innen simán elvezethet az út 180 millióig is, tekintve az egészen hitványnak ígérkező januári felhozatalt.

A Tökéletes hang 2. akkorát szólt, hogy beleremegett 2015 májusa, és még a Mad Max: A harag útját sem engedte a volánhoz. Ugyan már ez a második eresztés is alaposan elvékonyodott az első, bizonyítottan közkedvelt részhez képest, túl sok volt az a 184,3 millió dollár, hogy máris kivonják a forgalomból. A Universal tisztában volt vele, hogy a harmadik kör az utolsó lesz, és hogy harmadjára nem lehet csak ugyanazzal gazdálkodni, így hát a Tökéletes hang 3. (Pitch Perfect 3; hazai bemutató: december 28.) túllép az a capellán és fullba nyomja a muzsikát. Ez is kevésnek bizonyult újabb eget rengető számokhoz, hiszen csak 20,5 millió dollárt daloltak ki a Bellák a tárcákból, ennek is a felét a nyitónapon. Látható tehát, hogy már csak a kifejezett fanok tartanak a franchise-zal, és bár a karácsonyi időszakban bőven lehet sokszorozni a kezdőösszeget, itt most talán merész lenne ötszörös többszörösökkel számolni... Egyelőre persze az esély még adott, hogy megcsípje a 100 milliót, de 75-tel okosabb volna kalkulálni, és az még mindig derék a 45 milliós költségvetés fényében.

Hugh Jackman még az X-Men kezdetek: Farkast forgatta, mikor elkezdte dédelgetni nagy álmát, egy dalolós-táncolós-szórakoztatós produkciót, amely végül A legnagyobb showmanben (The Greatest Showman; hazai bemutató: december 28.) valósult meg. Phineas Taylor Barnum, akit lehetősége nyílt most eljátszani, csakugyan nagy showmester és több téren is úttörő volt a maga idejében, szóval az életére fűzni egy filmet nem megveszekedett ötlet, ám egy eredeti dalokkal tarkított musical formájában már kétségtelenül olyan kockázatokat rejt, amikre nem minden stúdió bólint rá egyből. A Fox végül megszavazta a dolgot, és 84 millió dollárt sem voltak restek rendelkezésre bocsátani. Hogy megbánják-é? Az kétségtelen, hogy ezzel a műfajjal nem egyszerű érvényesülni, külön affinitás szükséges rá még akkor is, ha találomra pillantja meg a műsorban az ember, de mint karácsonyi-családi program (aminek reklámozni igyekeztek), jó opció. Akárhogy is nézzük, a 20 millió fölé toluló elvárások mellett nem elégséges a 13,2 millió dollár, ami öt nap alatt a jegyeladásokból befolyt; ebből a nyitány 8,6 millió, vagyis alig a tizede a büdzsének. Veszve persze nincs semmi: a nézői visszhang kiváló, a célzott közönség pedig széles, úgyhogy ha 84 millióig nem is húzza, 70 millió fölé dalolhatja még magát.

Érdekes alapötlettel és piacképes főszereplővel bír a Kicsinyítés (Downsizing; hazai bemutató: január 11.), amelynek rendezőjétől viszont szokatlan, hogy 68 millió dollárokat felemésztő produkciókat alkot. Alexander Payne a kritikák szerint nem is tudott nevéhez igazán méltó végeredményt letenni az asztalra a gazdasági okokból összezsugorított társadalomról. Így az ínyencek számára nem kihagyhatatlan, a nagyközönség számára pedig túl obskúrus és nem is igazán úgy reklámozott film kényszerült be 2668 teátrumba - gyatra eredményt generálva. Csak 4,6 millió dolláros bevételt ért el, ami miniatürizált körülmények között kétségtelenül tetemes összeg volna, így viszont a Paramount futhat megint a pénze után. A Kicsinyítés mindemellett nagyon nem találta a közös hangot azzal a kevés emberrel, aki jegyet váltott rá és még nyilatkozott is a látottakról a CinemaScore-nak, így hát nem áll előtte túl nagy jövő. 25-30 millió dollár közé tehető a legvégső állomás.

Talán egy éve is megvan, hogy az Apavadászat (Father Figures; hazai bemutató: január 4.) először helyet kapott a naptárban, ám a Warner Bros. valamit nem érzett rendben a film körül, így igen sokat kellett még dobozban ücsörögnie, és közben címváltozáson is átesett. A nyitányát látva azonban feleslegesnek tűnő félelem volt, hogy a Bastards cím nem fejezi ki kellőképpen a film tartalmát és vígjáték mivoltát: a Father Figures éppen így csapódott le ugyanis az amerikai közönségnél. A stúdió sokat alighanem nem ölt a promóba, de azért csaknem 3000 mozit leszerződtetett, hogy ne legyen túl diszkrét a felsülés: 3,2 millió dollárt ért csak Owen Wilson és Ed Helms faterfelderítése. Kétségtelenül nem annyira karácsonyi, hogy Glenn Close egy halom fószerrel egyszerre szűrte össze a levet, de nem mintha ez a kényelmetlen sztori felelős volna az érdektelenségért. Az Apavadászat 15 millió dollárnál sokkal messzebb vélhetően nem jut, így 25 milliós ára is borsosnak bizonyul.

Gary Oldman tűnik A legsötétebb óra (Darkest Hour; hazai bemutató: január 18.) első számú és egyetlen valódi bevethető kártyájának, lévén Joe Wright filmje nem emelkedik ki a kritikusoknál. Winston Churchill méltatott megelevenedése viszont elég jó horog az amerikai nézőknek is. A Focus Features már most országosan, persze ezen belül azért még korlátozottan futtatja drámáját, és a 4,1 milliós hétvégi összeg még 5000 dollár feletti átlagot takar mozinként. Hétmilliót gyűjtött vasárnapig, és ki tudja, meddig tervezhet még, ha netán megnő az esély, hogy Oldman nevét olvassák fel az Oscar-gálán.

A víz érintése is ugrott egy nagyot. Guillermo del Toro fantasy-románca 726 moziban pereg szimultán, és 3,1 millió dollárral bővült - alacsonyabb átlagot jelent ez, mint A legsötétebb óráé, ez egy érdekes fordulat. A Fox Searchlight még bízhat valamennyire a díjszezonos kegyben, és még úgy is kisajtolhat a filmből 30-40 milliót, hogy végül jelentős díj nélkül marad.

> korábbi filmek
Több mint 80 millió dollárral kevesebbet szállított le második hétvégéjén a Star Wars: Az utolsó Jedik, mint Az ébredő Erő két éve. Na persze, sok a körülmény, mindenekelőtt az, hogy ezen a hétvégén a mozik forgalma visszaszorult. A 68%-os esés azért ennek ismeretében sem épp üdvös, és bár temetni nem kell még a Disney produkcióját, a kedvezőtlen fényeket le kell szögezni: a 68,5 millió dollárt rejtő második víkend alig különbözik a Zsivány Egyesétől, az összbevételt tekintve pedig 365,1 millió jött össze tíz nap alatt, szemben Az ébredő Erő még mindig felfoghatatlan 540 milliójával. A következő két hétvége változatlanul a Star Wars győzelmét hozhatja, a stúdió pedig biztosan beveti a remek kritikákat, hogy a felszínen tartsa a bevételeket. Innen a 650 milliót megcsípni már több korrekt eredmény volna, más felől viszont túl nagy fogyatkozás az előző epizódhoz képest.

> végszó és ami jön
A karácsony kinyírta ezt a hétvégét, ahogy szokása. Alapjában véve nem vészes a különbség a 2016-os, 24-ét is magában foglaló víkendhez képest, ám most módfelett több film és jelentősebb Star Wars van terítéken, így egy meglegyintés azért kijár. A Jumanji: Vár a dzsungel azért hozta, amit hoznia kellett, a többiek pedig éghetnek a szépítési vágytól, és Az utolsó Jedik is meg kell mutassa, milyen van még. Ma A világ összes pénze csatlakozik az eleve nem épp szellős kínálathoz, miközben jó sok pluszjel várható a toplistán.

> a top 10 (hivatalos becsült adatok)

# film hétvégi
bevétel
összbevétel büdzsé
1  Star Wars: Az utolsó Jedik $68.5m $365.1m $200m
2  Jumanji: Vár a dzsungel $34.0m $50.6m $90m
3  Tökéletes hang 3. $20.5m $20.5m $45m
4  A legnagyobb showman $8.6m $13.2m $84m
5  Ferdinánd $7.1m $26.5m $111m
6  Coco $5.2m $161.3m $200m
7  Kicsinyítés $4.6m $4.6m $68m
8  A legsötétebb óra $4.1m $7.0m $30m
9  Apavadászat $3.2m $3.2m $25m
10  A víz érintése $3.1m $7.6m $19.5m

Címkék

fox sony fantasy musical guillermo del toro box office comedy warner hugh jackman paramount universal sequel gary oldman alexander payne biopic darkest hour downsizing focus features the shape of water star wars the last jedi jumanji welcome to the jungle the greatest showman pitch perfect 3 father figures fox searchlight

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr1713522687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csaba Turbucz 2017.12.25. 09:40:38

Éljen!!majd 70%-os esés!!Van remény!

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása