aeon flux

ready for the action now, danger boy?

a 100 legnagyobb amerikai bukás (20-11.) Takács Máté
2016. december 17. 14:26:00

Kategória: boxoffice Szólj hozzá!

Utolsó előtti felvonásához érkezett a nagy vesztesek taglalása. Túljelentkezés a science fiction osztályból, bedőlő western, felboruló katasztrófafilm, történelmi eposz túlméretezve, óriások aprópénzzel: mindenki megkapta a magáét, beleértve Robert Zemeckist, George Millert, Bryan Singert és Wachowskiékat.

bo_bombs_09.jpg

Az igazságosság és összehasonlíthatóság jegyében a dolgokat leegyszerűsítettem. Meglehet, hogy manapság a nemzetközi bevételek teljesen átformálják azt a képet, amit Észak-Amerikában mutat egy film bevétele a költségvetés fényében, de az ezredforduló előtt alig-alig lehetett számolni a külföldi bevételekkel, így hát ettől én most is eltekintek. Továbbá, nyilván ma bukni 50 milliót és 50 évvel ezelőtt bukni 50 milliót szintén más-más súllyal bírt, ennek szemléltetésére a költségvetés összegéből kivont amerikai bevétel után fennmaradó összeget a 2016-os jegyárszínvonalhoz igazítottam. Az így kapott, pirossal jelölt számok jelentik a rangsor alapját, és persze erősen tájékoztató jelleggel bírnak.

korábban:
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 100-91.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 90-81.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 80-71.

a 100 legnagyobb amerikai bukás: 70-61.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 60-51.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 50-41.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 40-31.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 30-21.

#20 A mennyország kapuja (Heaven's Gate, 1980)
költségvetés: 44 millió dollár
USA bevétel: 3,5 millió dollár
bukta ma: 130,4 millió dollár

Egy film, ami a bukás szinonimájává vált. A sokat markoló westernt a költségvetés megnégyszereződésével járó, elhúzódó munkálatok és Michael Cimino rendező határokat átlépő viselkedése döntötte le a lábáról. A fáma szerint a hatodik forgatási napon már öt nap késésben voltak a munkálatok; a rendező 220 órányi anyagot vett fel, azzal a kifejezett céllal, hogy túltegyen Coppola Apokalipszis mostján. Komplett utcadíszletet bontatott le, mert nem találta az igazinak; képes volt addig halogatni a felvételek megkezdését, míg egy neki tetsző felhő be nem úszott a képbe; lecserélte a vágószoba zárát, hogy más ne férjen hozzá az anyaghoz, ráadásul a 40 milliós költségvetés felét amúgy is kokainra költötte a stáb - írja a The Hollywood Hall of Shame című könyv egy bennfentesre hivatkozva. 1979 karácsonyából 1980 novembere lett a premier dátuma, a leszállított vágás 325 percéből pedig 219. A United Artists végül nem élte túl a filmet, az MGM-mel együtt az MGM/UA Entertainment Co.-ba olvasztották, az Arany Málnában részesített Cimino számára kényszerszünet következett, de aztán négy filmet csinált még, a legutolsót 1996-ban. A Hajsza a nap nyomában 31 milliós költségvetés mellett 21 és félezer dollárt gyűjtött.

#19 Poseidon (2006)
költségvetés: 160 millió dollár
USA bevétel: 60,7 millió dollár
bukta ma: 131,3 millió dollár

A Warner megszenvedte a 2006-os nyarat: legnagyobb bevételt elért filmjük (Superman visszatér) sem érte utol költségvetését, ám az esztendő legnagyszerűbb perecelése mellett eltörpül az Acélember kínlódása: a klasszikus katasztrófafilm remake-je egyetlen nagyívű ütközésjelenetre volt kiélezve (hullám és hajó között), ami Oscar-jelölést hozott ugyan, de nézőt még annyit se, hogy első helyen kezdjen a premier hétvégéjén. A Trója ugyancsak harmatos szereplése után utolsó cseppként értékelte mindezt a stúdió, s a Viharzóna kirobbanó sikere ellenére több filmet nem bízott Wolfgang Petersenre, mi több, Hollywood egésze sem; emberünknek idáig tartott kipihenni a zakót, lévén karácsonykor érkezik új filmje a német mozikba. Kurt Russell egyedül Kaszkadőr Mike szerepét öltötte magára a rákövetkező öt évben, de visszatérése után is legfeljebb lovakra meg autókba szállt.

#18 Jupiter felemelkedése (Jupiter Ascending, 2015)
költségvetés: 176 millió dollár
USA bevétel: 47,4 millió dollár
bukta ma: 132,1 millió dollár

Ahhoz képest, hogy milyen előkelő helyet szerzett magának a Wachowski nővérek ambiciózus, ám kusza sci-fi kalandfilmje, annyira nem vágott földhöz senkit, csupán azokat, akik új filmekkel bővítették volna kedvenc tudományos-fantasztikus akciófilmjeik listáját. A Jupiter felemelkedése készítése nem lehetett gubancoktól mentes, hiszen 2014 nyaráról volt kénytelen a sikert könnyen termő, ám csaknem 200 milliót kóstáló filmeknek azért nem túl ideális február havára vándorolni, a következő évbe, és hát akkortájt nem egy siker söpörte egyre távolabb az asztal közepétől (Kingsman - A titkos szolgálat, SpongyaBob: Ki a vízből!, A szürke ötven árnyalata). A limitált érdeklődést Channing Tatum és Mila Kunis megúszta szárazon, Eddie Redmayne Oscarral folytatta, ellenben a rendezőpárosnak a Speed Racer - Totál turbó és ez után aligha adnak még egyszer három másik filmre elegendő összeget, hogy digitális nyersanyagra hányják agymenéseiket. Talán egy negyedik Mátrix?

#17 Babe: Malac a városban (Babe: Pig in the City, 1998)
költségvetés: 90 millió dollár
USA bevétel: 18,3 millió dollár
bukta ma: 132,4 millió dollár

Belegondolva, kész csoda, hogy a Universal nem jutott a 2010-es évekre az MGM sorsára: már a kilencvenes évek második felétől akadt minden esztendőre több grandiózus bukfenc, amelyek közül a legértelmetlenebb az Oscar-díjas Babe malac visszatérése. A kritikusok egyetértettek abban, hogy a folytatás meglepő mód sötétebb tónusú a bájos eredetinél (meg is gyűlt a baja a korhatározással), s ez nem tett jót az Egy bogár életével és a Fecsegő tipegőkkel nehezített év végi mezőnyben. A film csak az ötödik helyen nyitott (a Universal ugyancsak elméretezett Ha eljön Joe Blackjének szomszédságában), s végül az egyik leggyengébben teljesítő beszélő állatos produkció lett belőle. De még egy évtized, és George Miller talán a kis sertést is újraálmodja, mint Mad Maxet!

#16 A Római Birodalom bukása (The Fall of the Roman Empire, 1964)
költségvetés: 19 millió dollár
USA bevétel: 4,8 millió dollár
bukta ma: 132,7 millió dollár

Anthony Mann nagyívű munkáját, úgy látszik, kötelezte a címe: a Királyok királyát és az El Cidet is jegyző Samuel Bronston producernek az anyagi csődöt jelentette, több történelmi filmet már nem készíthetett, s a Liviuszt alakító Stephen Boyd is úgy érezte, a film anyagi sikertelensége tönkretette karrierjét. Ráadásul a filmtörténetben is csak csekély jelentőséggel bír A Római Birodalom bukása: egyetlen Oscarra jelölték, a nívós színészgárdából pedig Sophia Loren nyert pusztán figyelmet azzal, hogy egymillió dollárt kapott szerepéért, ami addig csak egyszer, Elizabeth Taylor és a Kleopátra esetében fordult elő.

#15 Az óriásölő (Jack the Giant Slayer, 2013)
költségvetés: 195 millió dollár
USA bevétel: 65,2 millió dollár
bukta ma: 138,3 millió dollár

Hiába finomított a Warner a címen (Killerből így lett Slayer), Az óriásölő nem tudott az évtized egyéb családi mesefilmjeinek nyomába eredni a kasszáknál. A nem biztos, hogy csak jó értelemben ijesztő óriás-figurák és úgy eleve a történet morbidsága is gátolta az érvényesülést, és nyilván nem lett volna lényegesen más a helyzet, ha Bryan Singer szabadabban alkothat, mert a felnőttek ritkán kíváncsiak nekik szóló fantasykre. A szóban forgó lények idén, Spielberg mester kezei között is kicsik maradtak, Az óriásölőn meg amúgy a Legendary Pictures 125-140 millió dollárt veszített, úgyhogy bizonyos, hogy sokáig nem látunk viszont égigérő paszulyokat meg egyebeket a mozivásznon.

#14 Az arany iránytű (The Golden Compass, 2007)
költségvetés: 180 millió dollár
USA bevétel: 70,1 millió dollár
bukta ma: 138,3 millió dollár

A fantasyregények mozifilmes dömpingjéből a New Line Cinema addigi legdrágább beruházásával vette ki a részét kilenc éve, a végkifejletre pedig még emlékezhetünk: erőtlen kezdést erős visszaesés követett, s még a nemzetközileg felhalmozott 300 millió dollár is gyenge érv volt a folytatás mellett. A New Line Cinema 40 év függetlenség után a Warner Bros. részévé lett, Nicole Kidman és Daniel Craig vélhetően azóta is messziről elkerülik egymást (lásd még: az Invázió méretes kudarca ugyanabban az évben), a filmet övező szócsaták keresztényellenességéről pedig olyan gyorsan elhaltak, amilyen hirtelen gyökeret eresztettek.

#13 Lopakodó (Stealth, 2005)
költségvetés: 135 millió dollár
USA bevétel: 32,1 millió dollár
bukta ma: 139 millió dollár

Igencsak tévúton járt a Sony, mikor legnagyobb durranásaként a Lopakodót nevezte a 2005-ös évre, ráadásul egy kisebb afrikai állam éves költségvetésének megfelelő összeget fektetett bele. Lehetett volna egyáltalán egy tudatára ébredt szuperrepülőről szóló akciómoziból siker? Húsz évvel korábban, a Tűzróka és a Top Gun korában talán összejött volna, bár egy jól csengő név már akkor sem ártott az ilyesmihez. A film bemutatója évében nem volt egyedi eset, csak gyarapította a kényelmetlen kudarcok számát; a nyarat a stúdió valamirevaló siker nélkül zárta, s az egész esztendőben is csupán két vígjátéka, A randiguru és a Dick és Jane trükkjei vette be a 100 milliót.

#12 Anyát a Marsra! (Mars Needs Moms, 2011)
költségvetés: 150 millió dollár
USA bevétel: 21,4 millió dollár
bukta ma: 140,4 millió dollár

Csaknem az élbolyig szólt a jegy, amit a Disney és az ImageMovers Digital közösen váltott meg öt és fél évvel ezelőtt, lévén a stúdió történetének legnagyobb fiaskója egyes számítások szerint a negyedik legnagyobb konkrét pénzvesztő lett a filmtörténelemben 2011 nyarára. Ennek számtalan oka közül a nem szép animáció és az eleve elmért történet (anyaelrablás gyerek mellől) élen járnak, no és persze ott volt még a jelen esetben producerként közreműködő Robert Zemeckis mániája, a motion capture, ami animációs filmre applikálva nem mindig hoz tetszetős eredményt. Az Anyát a Marsra! az ImageMovers Digitalt visszalökte az ImageMoversbe, így a tervezett Disneyvel közös projektek közül csak a Karácsonyi ének és ez valósulhatott meg.

#11 Pluto Nash - Legény a Holdon (The Adventures of Pluto Nash, 2002)
költségvetés: 100 millió dollár
USA bevétel: 4,4 millió dollár
bukta ma: 142,5 millió dollár

El lehet képzelni azt a hüledezést, ami a Warnernél folyt a 2 millió dolláros, 1000 dollár alatti mozinkénti átlagos bevételt jelentő nyitóhétvége láttán. Igaz, hogy az sosem jó ómen, ha egy költséges film két évet tölt dobozban, ám ez még a legpesszimistább forgatókönyvüket is bizonyosan alulmúlta. És a Showtime - Végtelen & képtelennel és az Én, a kémmel karöltve egy rettentő rossz évet írt Eddie Murphynek, akit azóta már végképp kisöpörtek a nézők a mozikból. A Tremors - Ahová lépek, szörny teremmel és az Irány Colorado!-val befutó Ron Underwood rendező a Pluto Nash óta egyetlen olyan filmet sem csinált, amire bárki bármilyen okból emlékezhetne, s a sci-fi és a vígjáték párosítása is újból felmondta a leckét azoknak, aki az egy évvel korábbi Evolúció óta elfeledték volna.

befejezése következik

Címkék

sony western disney fantasy box office comedy animation sci fi eddie murphy warner kurt russell action george miller wachowski universal bryan singer robert zemeckis sequel historical wolfgang petersen disaster movie michael cimino adaptation the golden compass children movie new line cinema jack the giant slayer

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr3212054033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása