aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: szentjánosbogarak sírja [hotaru no haka / grave of the fireflies] (1988) Zalaba_Ferenc
2013. július 07. 08:00:00

Kategória: film 24 komment

1945 nyara. Végéhez közelít a második világháború. A japán hadsereg elveszítette a Csendes-óceáni csatákat, a szövetségesek a Tokiói öblöt és a nagyobb kikötővárosokat bombázzák. Napalmot használnak, hisz a papírból, fából készült házakat a tűz pillanatok alatt felemészti. Az egyik ilyen szórás során a Kobében élő tizenéves Szeita és négyéves kishúga, Szecukó otthon nélkül marad. A magatehetetlen párost nagynénjük fogadja be, ám egyre terhesebbnek érzi jelenlétüket, és ez végül elváláshoz vezet. Gyermeki gőgtől, kaland- és szabadságvágytól hajtva a két kisember megpróbál egyedül, egy elhagyott vízparti menhelyen boldogulni, miközben körülöttük a térdre kényszerített Japán az utolsókat rúgja.

grave_of_the_fireflies620.jpg

Oldalakat megtölthetnék azzal, hogy a Szentjánosbogarak sírjához kapcsolható személyes „leg”-jeimet sorolom: minden idők legjobb animációs filmje, minden idők legemberibb drámája, minden idők legmegrázóbb háborús filmje, és így tovább, de a hozsanna közepette valószínűleg elveszne a film igazi értéke és jelentősége, hisz Takahata Izsao munkájának ereje pont abban rejlik, hogy mellőzi a "leg"-eket: nem sokkol, nem vadászik könnyekre, nem prezentál sem látványos tragédiákat, sem hősies önfeláldozásokat. Egyszerűen csak bemutat két tiszta lelket, melyet felemészt a gyermeki naivitás, az, amelyik nem tud mit kezdeni a valóság kegyetlen realizmusával.

Személyes munka, nem csupán azért, mert az eredeti történet írója, Noszaka Akijuki saját tapasztalatát oltotta irodalmi vezeklésbe, hanem aligha lehet olyan ember, aki magára ne ismerne Szecukóban, akit még a legnagyobb borzalom sem tud kikezdeni. Mindnyájan szeretnénk ismét ilyen makulátlanok, ilyen fenntartások nélkül bízó lények, ilyen őszinték és önzők, játékosak és akaratosak lenni, mint a gyermekek. És talán a film legnagyobb ereje abban rejlik, hogy mikor a nézőt hatalmába keríti ez az érzés, mikor áthatja a nosztalgia, mikor úgy érzi, mennyivel tisztább, egyszerűbb és őszintébb az őt körül vevő világ, akkor szembesíti annak felfoghatatlan könyörtelenségével is. És a vágyból, a hévből így lesz, ha nem is felismerés, de lassú elfogadás.

A Studio Ghibli három alapítójának egyike, Takahata Iszao egyedülálló érzékkel alkotta meg két, mélységesen emberi figuráját, az elbújdosást mesés kalandként megélő, később a tragédia kulcsává váló Szecukót, illetve a bátyját, Szeitát, a történet mozgatórugóját, hisz Szecuko „csupán” a bátyus tetteinek következményeit viseli magán. Szeita pedig hoz néhány rossz döntést, melyeket valószínűleg szigorú apjától örökölt büszkesége szült, s melyeket mélységesen megbánt volna, ha tudja, mi folyik körülötte. De a japán kormány a háború során mindent megtett azért, hogy a nép azt higgye, ezt a harcot ők fogják megnyerni: ugyanez a büszkeség hajtotta Szeitát is sorsa felé.

A történet és a karakterek realizmusa – mintha a Biciklitolvajok találkozna A nap birodalmával – gondolkodóba ejtheti a nézőt, hogy miért lett éppen animációs film Nozsaka szívszaggató írásából (később készült belőle élőszereplős változat is). Részben természetesen azért, mert Japánban a rajz, mint kifejezőeszköz sokkal fontosabb szereppel bír, mint a világ legtöbb részén, ugyanakkor az animáció révén a karakterek vonásai elnagyoltabbá, általánosabbá válnak, így a nézők könnyebben helyettesíthetik bele magukat Szecukó vagy Szeita bőrébe. De ebben nincs semmi öncélúság: az író vezekel, a rendező emléket állít, a néző pedig könnyeivel küszködve szembesül azzal, hogy a szentjánosbogarak miért halnak meg oly korán.

kövess minket facebookon és twitteren!

poster_graveofthefireflies.jpg

Címkék

kritika anime drama miyazaki ghibli war movie 10csillagos asian movies

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr925394208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ungverjaland 2013.07.07. 08:48:59

Mondjuk hozzátartozik a teljes képhez, hogy a film egyáltalán nem háborúellenes, pacifista üzenettel készült, ezt a kritikusok olvasták bele. Az eredeti üzenete az volt hogy a társadalomtól eltávolodott testvérek képtelenek normális életet élni a felnőttek segítsége nélkül. Ezzel akart a rendező azokra a fiatalokra hatni, akik nem becsülték meg, hogy milyen komoly szenvedésen mentek keresztül a szüleik a háború alatt.

Persze ez nem von le a film érdemeiből, mert mindenki úgy értelmez egy filmet ahogy akar, csak gondoltam azért ezt érdemes tudni.

Emellett én kedvelem a filmet, de egyetértek azokkal a kritikákkal is amelyek szerinte túlságosan manipulatív ill. a karaterek kidolgozottsága is lehetne jobb.

szkristof92 2013.07.07. 09:17:16

Az egyik legjobb film, amit talán soha nem fogok újra végignézni.

cineplex 2013.07.07. 10:56:19

Ezzel én is így vagyok. Pont a Barefoot Gen (Hadashi no Gen) után láttam és így még keményebb volt a hatása. Nem egy könnyen emészthető darab - egyik sem - , de az egyik legjobb történet, amit valaha láttam.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2013.07.07. 11:04:45

Nem vagyok egy nagy anime fan, de ez a film tényleg isteni, nagyon szép és megható, ritka kincs.

dracoo 2013.07.07. 11:10:42

Én erősen készülök arra, hogy újranézzem, a díszdobozos magyar kiadás otthon csücsül és vár rám türelmesen. Szerencsés helyzetben vagyok, mert pont kishúgom van, így adott egy plusz réteget is a film.

És persze legalább tizenkettő csillag a tízes skálán! ;)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.07.07. 12:05:09

@ungverjaland: Nem feltétlenül értek egyet azzal, hogy a film ne lenen háborúellenes. Szeitát pont az a háborús büszkeség hajtotta arra, hogy ésszerű megfontolás nélkül támadjon meg egy nálánál sokkal erősebb dolgot (jelen esetben a természetet), mint ahogy Japán rohanta le Amerikát. Csak mert Pearl Harboron tovább ők se nagyon gondolkodtak.

Ugyanakkor manipulatívnak sem tartom, hisz tessék, többféleképp lehet értelmezni, továbbá a karakterek is épp azért fantasztikusan akkurátusak, mert egyáltalán nem lépnek ki szerepükből, nem válnak felnőttekké, nem mondanak vagy tesznek olyat, amit a filmes gyerekek gyakorta mondani vagy tenni szoktak azért, mert az őket megalkotók egyszerűen képtelenek gyerekfejjel gondolkodni.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.07.07. 12:06:16

@szkristof92: @Wintermoots: Amiért valószínűleg nekem is nagyon nagy bátorságra lenne szükségem, hogy újra leüljek elé. Mióta gyerekem van, egy csomó dolgot másképp látok, más lett az ingerküszöböm is, de ezt már jó párszor említettem. :)

ungverjaland 2013.07.07. 12:21:37

@Zalaba_Ferenc: A rendező maga mondta, hogy az ő szándéka szerint nem háborúellenes a film ill. ő semmilyen ilyen üzenetet nem akart vele közvetíteni. Persze itt lehet vitatkozni az alkotói szándék vs. a néző saját értelmezése témán, ezért is írtam, hogy természetesen többféleképpen értelmezhető a film, még ha az alkotónak nem is ez volt a szándéka.

A gyerekek gyerekként viselkedtek, nem is ez volt a baj, de én mégis úgy érzetem, hogy inkább sablonalakok voltak, mint valódi karakterek. És még egyszer mondom, én sok szeretni valót találtam ebben a filmben, de hibát is, ugyanakkor tagadhatatlanul letaglózó és erős film.

Wintermoots (törölt) 2013.07.07. 12:27:59

@Zalaba_Ferenc:

ezt értem, én is sokmindennel így vagyok. igazából arra futott volna ki, hogy ha én valóban jónak tartok egy filmet elsőre, akkor legalább még egyszer látnom kell, akármilyen "nehéz"* is.

(sőt, igazából akkor merem mondani egy filmről hogy biztosan jó/rossz (mármint szerintem), ha kétszer láttam. részben ezért is volt drága mindig a mozi a kicsit is komolyabb filmeknél: mondjuk megnéztem pénteken meg kedden, mert csak egyszeri nézésre úgysem tudnám az egészet rendesen befogadni.)

*az más kérdés, hogy én is kerülök már bizonyos témákat és alkotásokat, lehet hogy jók, lehet hogy nem, de én nem fogom látni őket, és egy részük nem is hiányzik. tehát azt teljesen megértem, hogy valaki bizonyos filmeket kerül, hogyne. van elég baj az életben így is.

szkristof92 2013.07.07. 12:48:11

@Wintermoots: Mert egy olyan történet, ami finoman szólva is nehezen emészthető és a lehető legmegrázóbban mutatja be. Tényleg kevés film képes belőlem ilyen ambivalens érzelmeket kihozni, hogy egyszerre látom benne az összes értékét és szépségét, ugyanakkor lelkileg annyira kifacsar, hogy szinte a közelébe se akarok menni, talán még Klimov Come and See című mozija volt hasonló.

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2013.07.07. 14:34:33

Hogy ez mennyire nem volt rám hatással :/

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.07.07. 14:55:23

@ungverjaland: Igazad van. Eszembe is jutott az a vicc, amikor a szerző olvassa a kritikus véleményét a műről, és annyi mond magában, hogy "So, that's what I meant". :)

Ami a figurákat illeti, egyrészt szerintem így, elnagyoltan voltak jók, hisz ahogy azt a kritikában is írom, univerzalitásuk miatt lehetett jobban beleérezni magunkat a bőrükbe, másrészt a körülmények emelték ki őket a sablonból, mert hát valljuk be, elég kevés háborús film foglalkozik (őszintén) a gyerekszereplőkkel, ez a háborús film pedig már csak azért is különleges, mert egyetlen puskalövés sincs benne.

Wintermoots (törölt) 2013.07.07. 16:12:54

@szkristof92:

értem, úgy-ahogy, bár én így nem voltam egyetlen filmmel sem.

Ecco 2013.07.07. 21:43:42

@szkristof92: Ezzel én is így vagyok. Az Earthlings a másik ilyen film.

Amúgy pedig "régen minden sokkal jobb volt". :) A ghibliben nem csak Mijazaki tudott 10 pontos filmeket rendezni.

dracoo 2013.07.08. 09:30:29

Viszhang: Nézd meg az Arrietty-t! ;D

Angyalosi Ádám · http://aeonflux.blog.hu 2013.07.08. 13:49:00

Egyszer láttam eddig a filmet. Úgy ültem le elé, hogy annyit tudtam, hogy:
1. Ghibli
2. Olyan jónak tartják, hogy sokszor egy mondatban szerepel a Chihiróval, úgyhogy bizonyára hasonló lehet.
3. Aranyos gyerekek vannak a poszteren.

Szerintem nem kell mondanom, ezek utám mennyire földhözvágott. Évek óta gyűjtöm az erőt egy újranézésre.

Péter Miskolczi 2013.07.08. 23:13:59

Köszi a cikket, ennek hatására néztem most meg. Régebben láttam egy shotot belőle, az elejéről ahol a főszereplő srác az oszlopok között van és... az a kép eléggé megragadt bennem, de a film maga így egyben még keményebb. Tényleg nem egy sokszor újranézős darab, de elképesztő ahogy az emberre hatni tud ha megnézi.

Dr. betonfelhő Ph.D. 2013.07.09. 10:52:13

A legszomorúbb film a világon.

mojoking77 2014.06.28. 02:53:00

@Pitypalatty úrfi: Ooooo, meg kellett volna nezni, esetleg... :)
Ilyeszto volt amugy, en kb fel evig kerulgettem, mielott megneztem. Meg nem gyilkolt, konnyeket sem ejtettem, de letaglozoan jo volt...

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2014.06.28. 03:02:00

@mojoking77: ez a gond, hogy megnéztem :) De annyira irracionálisan viselkedtek a szereplők, hogy nem tudtam komolyan venni :P

mojoking77 2014.06.28. 10:52:15

@Pitypalatty úrfi: Melyik jelenetben?
Par adalek:
-II. Vilaghaboru, bombazasok, eleg sok ember elhuny
-Az idossebb foszereplo 14 eves, a fiatalabb 4.

Ezek utan a filmbol a racionalis viselkedest hianyolod??????

Nem vagyok biztos benne, hogy te vagy a legerosebb lancszem a csapatban... :)

Gondolom ugyanezert utalod a Gyuruk urat, es vagy 1000 masik filmet is...

Petrow 2016.01.27. 17:25:16

Apaként elég rendesen mellbe vágott ez a film. És igen, ha kicsit is hajlamos vagy a depresszióra, vagy amúgy is a padlón vagy, messze kerüld el, mert ez a film át fog rajtad gázolni lelkiekben.

A tartalmáról:

Ha nem is háborúellenesnek akarta megírni, de pár olyan dolog azért került bele, ami miatt az ember legalábbis elgondolkodik, hogy nem-e volt valami más szándéka is az alkotónak.
Az egyik ilyen pl. a tűzvihar közepén is a császárt éltető katonatiszt. Hirohito ekkor még élt, és tabunak számított őt háborús bűnösként tekinteni - nem is vonták felelősségre. Az említett jelenet azonban mégis felemás a szememben - szerintem nem egy japán érezte anno burkolt uszításnak.

A másik, hogy itt is egy generációnyi férfi eltűnt a háborúban. Ha jobban megnézed, szinte csak öreg férfiakat látni a filmben, és a többször mutatott, újra egymásra találó családok (pl a végén, a lemezjátszót elindító lakók) is szinte csak nőkből állnak.

De azt az értelmezést is el tudom fogadni, hogy a tiszteletre, vagy inkább annak hiányára akarta felhívni az akkor már erősen modernizálódó generáció figyelmét - lásd a végső jelenet Kobe felhőkarcolóival.
Kíváncsi lennék, hogy a mai generációt látva mit gondol, hogyan sikerült ezeket az üzeneteket közvetíteni.
Ennél az értelmezésnél maradva a nagynénit sem tudom elítélni, elvégre ő is a saját családját kellett, hogy védje, és Szeita tényleg nem igazán akart beállni a sorba. Erkölcsileg is nehéz igazolni a lopást, háborús időben pláne. OK, hogy főként a testvéréért tette, de mindenki más is az életben maradásért küzdött. Ilyen szempontból szerencséje volt, mert pl. a világ nem egy részén simán lelőtték / agyonverték volna fosztogatásért.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása