aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: mielőtt éjfélt üt az óra [before midnight] (2013) Cseh Dániel
2013. június 29. 20:00:00

Kategória: film 29 komment

18 évvel ezelőtt egy amerikai fiú és egy francia lány beszélgetni kezdtek egy Budapestről Bécsbe tartó vonaton. Ha akkor és ott nincs az a veszekedő német házaspár, Jesse és Celine soha nem ismerik meg egymást. A lány nem száll le a vonatról, hogy együtt töltse az éjszakát a fiúval Bécs utcáit járva, kilenc évvel később a nő nem látogat el a férfi könyvbemutatójára Párizsban, a férfi nem kési le a repülőgépét, hogy addigi életét maga mögött hagyva végre azzal lehessen, akiről minden nap álmodott a vonatút óta. De az a házaspár akkor és ott összeveszett, Celine néhány sorral arrébb ült, Jesse pedig megszólította. Richard Linklater immáron trilógiává érett sorozatának legújabb, talán utolsó fejezetében hőseink már a negyvenes éveikben járnak, egy Görögországban élő író vendégszeretetét élvezik, két gyönyörű ikerlányt nevelnek, és újra kimondják, amit mindenki gondol, legyen az bármennyire keserédes is.

Before Midnight.jpg

A hivatkozási pont státuszába belenövő Mielőtt felkel a Nap titka nem volt más, mint a két szimpatikus, azonosulási pontok garmadájával felvértezett főszereplő által kimondott gondolatok, elméletek tálalása. Azon felül, hogy a nézőtér egy emberként szorított az eleinte bukásra ítélt szerelem beteljesüléséért, újszerű élmény volt a többnyire mindannyiunk fejében már megfordult gondolatokat visszahallani. A felismerés, hogy másokat is foglalkoztatnak hasonló kérdések, és még hasonló álláspontot is képviselnek, felért egy kisebb csodával, mert ne gondoljuk, hogy csak az idei, esztelen és értéktelen látványorgiákkal kikövezett évben számít üde színfoltnak egy valamiről ténylegesen beszélni próbáló film. A kilencvenes évek közepén súlyos kődarabként csobbant a kaptafára készült mozifilmek állóvizébe Linklater filmje, hogy aztán közel egy évtizeddel később, már a színészekkel karöltve megírt forgatókönyv mentén terelje tovább a karakterek szerelmi életét, nem kevesebb sikerrel. A Mielőtt lemegy a Nap azon ritka folytatások egyike, amelyek szinte semmilyen minőségbeli differenciát nem mutatnak fel a nagy előddel szemben, a készítők minden bizalmukat a nézők karakterek iránti szeretetébe vetették, néhány új, és néhány súlyosabb téma felölelése után végül úgy döntöttek, ledöntik a falat a két szereplő között.

Most Görögországban járunk, Jesse és Celine együtt élnek, gyermekeket nevelnek, felőrlik magukat és egymást a mindennapokban, és változatlanul nem áltatják sem egymást, sem bennünket. Nincs tökéletes szerelem, nincs örökké tartó rózsaszín köd, nincsenek évek után is átbeszélgetett éjszakák, nincs felhőtlen gondtalanság. A Mielőtt éjfélt üt az óra persze nem egy depresszív hangulatú, bántóan őszinte darab arról, mennyire nem érdemes kergetni az álmainkat, sokkal inkább egy őszinte vallomás, egy kimondott gondolat, amit valahol mindannyian tudunk. Az, hogy a filmvásznat valaha megjárt legidillibb pár élete sem mentes a gondoktól, hogy mindketten úgy érzik, a másik javára mondanak le saját örömeikről, és több kompromisszumot kötnek a másiknál, csak azt bizonyítja, hogy mindannyian jó úton járunk. Ez volna hát az igaz szerelem, az önzetlen odaadás. A tökéletes szülő nem ébreszti fel a gyermekét, csak, hogy ne kelljen újabb ókori romokra rácsodálkoznia, és megeszi annak almáját, majd letagadja. A tökéletes pár az ajándékba kapott éjszakát a hotelben veszekedéssel tölti, egymásra mutogatnak a hitvány nemi életük miatt, és váltig hiszik, hogy sokkal többet áldoztak fel a kapcsolatuk oltárán, mint a másik.

A film első, nagyobbik felében olyan gondolatok érik egymást, amik bátran felvehetik a versenyt az előző részekben hallottakkal, még ha sokszor a (sorozat történetében először) remekül megírt mellékszereplők szájából is hangzanak el. A vendégeket fogadó görög család külön filmekre érdemes karakterekből áll, a remek hangulatú vacsorajelenetet megelőző és követő, vágásoktól többnyire mentes szcénák, amelyekben Jesse és Celine kettesben beszélgetnek, pedig legalább olyan magas minőségűek, mint amihez eddig hozzászoktunk, és az érzelmek ezúttal is megállíthatatlanul tombolnak. A keserű pirula, a bántó felismerés aztán a kissé indokolatlanul elnyújtott, talán kevésbé ügyesen megírt hoteljelenetben érkezik el, ahol mintha elfogyott volna az írók türelme saját karaktereikkel szemben. Különösen aggasztó, ahogy Celine figurája kivetkőzik magából, átvitt értelemben és szó szerint egyaránt, de a mondat végére kerülő pont ízig, vérig Linklater megoldása. Ahogy harmadik alkalommal is elköszönünk a szereplőktől, az, különösen az azt megelőző másfél óra fényében, mesteri.

A Mielőtt éjfélt üt az óra tökéletesen viszi tovább azt, amit az első rész elkezdett, és a második folytatott. Bár egy ponton kissé megbicsaklik, de egyrészt ennek megítélése teljes mértékben szubjektív, érzelmi alapú, másrészt a teljes játékidejében sokkal többet vállal, mint eddig tette, így ez igazán bocsánatos. A valószínűleg soha meg nem öregedő, értékükből semmit nem vesztő első és második részhez képest is rengeteg érzelem dübörög a vásznon, a szót kapó mellékszereplők üdítő gondolatai, és az a példátlan őszinteség, amivel bennünket, nézőket ezúttal is megtisztelnek, nem csak ebben a csalódásoktól nem mentes nyári szezonban kell úgy, mint egy falat kenyér. Hawke, Delpy és Linklater hármasa remélhetőleg nem vár újabb 9 esztendőt, míg újra betekintést enged Jesse és Celine mindennapjaiba, de ha többé nem találkozunk velük, akkor sem lehetünk elég hálásak.rating-9.gif

Before Midnight Poster.jpg

Címkék

kritika ethan hawke julie delpy richard linklater sequel romance

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr405383815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

3 2 1 2013.06.29. 20:17:19

a veszekedő házaspár osztrák. a tenyérjóslásnak helyszínt adó kleines café tulajdonosai valójában.

zsóka_eszter 2013.06.29. 21:57:32

ha nem is egy több héten át tartó, 50-es, de egy 10-es listát minden idők legjobb trilógiáiból vagy folytatásaiból összedobhatna a szerkesztőség :)

a kritikáért pedig köszönet, méginkább meghozta a kedvem, hétfőre foglaltunk jegyet

Wintermoots (törölt) 2013.06.29. 21:59:20

persze újra kellene néznem az első kettőt, pár éve láttam őket, de valahogy annyira nem jöttek be. nem voltak rosszak, nézhetőek, de nem igazán fogtak meg.
lehet hogy túl sokat vártam a rengeteg dícséret után, vagy csak nem voltam abban a hangulatban amit a filmek megkívánnak, ki tudja.

levee 2013.06.30. 02:26:26

Mázlisták. Hol láttátok a filmet? :-)

Angyalosi Ádám · http://aeonflux.blog.hu 2013.06.30. 03:22:07

A csillagokkal maximálisan egyetértek, a kritikában leírtakkal egyáltalán nem.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.06.30. 04:03:29

@Angyalosi Ádám: egy kifejtést szívesen olvasnék.

Én kételkedem ebben a filmben azért.

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2013.06.30. 21:48:55

@zsóka_eszter: Nem rossz ötlet, bár tény, hogy ötvenes listát, ha akarnánk, sem tudnánk belőle összehozni, ritka az ilyesmi. :)

@levee: London. :) De én attól is boldog vagyok, hogy egyáltalán bemutatják otthon moziban, nem tudom, mennyire találja majd meg a közönségét így, 3D nélkül.

@Angyalosi Ádám: Remélem, gyorsan, mert erről a filmről nagyon szívesen beszélgetnék, főleg, ha valaki máshogy látta. :)

levee 2013.06.30. 22:28:57

@Cseh Dániel: az elsőt bemutatták, a második sajnos elmaradt és csak DVD-n jött ki, a harmadikat meg szerintem jól becélozták nyárra, az uborkaszezonba, hátha a cím alapján páran megnézik úgy, hogy esetleg az előzményeket sem ismerik. Az biztos, hogy kult státuszban van, szerintem lazán hozhat 10-15 ezer nézőt, ha jól bepromózza az ADS.

Wintermoots (törölt) 2013.06.30. 22:49:51

@levee:

megkérdeztem egy középkorú, moziba nem járó ismerősömet, hogy szerinte hányan néznek meg ma a moziban egy nagyon sikeres filmet. elsőre kétmillió nézőre tippelt, utána ezt csökkentette. teljesen meglepődött azon hogy háromszázezer néző már óriási sikernek számít:)

levee 2013.06.30. 23:16:34

@Wintermoots: kétmillió, haha. :-) hát az durva is lenne. nincs is annyi mozi Magyarországon, hogy ezt ki lehessen hozni.

egyébként tényleg röhej, de egy art besorolású filmnél 15 ezer néző az siker. Kérdezd Corneréket, akik az Élet fája forgalmazását, amit bravúrral kihoztak 15 ezerre. ;-)

Wintermoots (törölt) 2013.06.30. 23:25:06

@levee:

jó, hát nem gondolta át. de ha pl. visszagondoluk a legnézettebb sci-fikre, az első nyolc másfél körüli-három milliós nézettséget produkáltak anno. szóval a szám mégsem irreális.
csak hát manapság már a párszázezer is óriási, és művészibb alkotásoknál már a 15ezer is csoda.
persze egyfelől ez is egy kisvárosnyi néző, de azért az összlakossághoz viszonyítva elég csekély.
valahol elszomorító, hogy jó filmeket is csak a lakosok egy csekély hányada lát (még ha a videót, tévét, letöltést hozzávesszük, akkor is). na de mindegy, ez van.

levee 2013.06.30. 23:32:07

@Wintermoots: igen, én azért abban bízom, hogy ha megint jönnek majd vissza a magyar filmek (most így, a szünet után), akkor talán megnő egy picit rájuk a kereslet, főleg, most hogy kópiaszámban is talán jobbak lesznek, vidéken is szinte mindenhol digitalizáltak. Legalább ennyi előnye van... :-D

Robert Horvath · http://bowl.hu/ 2013.07.01. 11:12:10

"Jó filmeket is csak a lakosok egy csekély hányada lát" ... moziban. Én pl. ezt és a Tajtékos napokat is bármennyire vártam, képtelen lennék ott megnézni, vagy vidékiként csak ezért felutazni Pestre. Az arányokat én inkább a fővárosi lakosságra vetítenem le, bár sajnos úgy se sokkal szebb a kép (hahh)

Atkakukac1989 2013.07.01. 13:36:42

Ez az a trilógia, (de inkább ugye még most az első két rész), amit alig látott emberfia. Pedig bitang jó. Bárkit kérdezek, bármilyen korosztályból senki sem ismeri. :( Persze itt most nem a nagy filmfogyasztókra kell gondolni, hanem mondjuk azokra a nézőkre, akik előszeretettel fogyasztják a romantikus filmeket. Na, ez a gond. Kell még pár év, mire ráeszmél a tömeg mekkora filmek ezek.

Wintermoots (törölt) 2013.07.01. 14:03:20

@Robert Horvath:

nem csak moziban. kíváncsi lennék, bizonyos filmeket mondjuk a 16-65 közötti lakosság hány százaléka látott és hánynak tetszett:)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.13. 06:54:19

Mielőtt felkel a nap: ambíció és szertelenség (10/9)
Mielőtt lemegy a nap: vágy és beteljesülés (10/9)
Mielőtt éjfélt üt az óra: önámítás és keserűség (10/8)

cszn · http://cszn83.blogspot.com/ 2013.08.13. 10:43:15

@Zalaba_Ferenc: Ez jó!

Mielőtt felkel a nap: szabadság, lelkesedés (10/8)
Mielőtt lemegy a nap: bizonytalanság, felelősség (10/10)
Mielőtt éjfélt üt az óra: odaadás, beletörődés (10/9)

;)

Wintermoots (törölt) 2013.08.13. 10:59:13

ha lesz folytatás, 3, 6 vagy 9 év múlva lehet, borzasztóan zavaró lenne, ha ettől eltérő időpontban készülne. talán így is jobb lett volna, ha 10-10 év elteltével jön.
bár lehet hogy ez rajtam kívül senkit nem zavar:)

Tnitike 2013.08.14. 22:30:36

Nekem a Before Midnight az előzményeknél is jobban tetszett!! :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 00:13:54

Ezzel a filmmel az a legnagyobb baj, hogy a korábbi részekkel ellentétben, melyek Jesse és Celine életének egy-egy nagy momentumát tárják fel, ez életüknek egy hosszú szakaszát fogja össze egyetlen napba, és némileg bi( vagy sok)polárisnak tűnnek benne a figurák, ahogy néhány óra lefogása alatt kapcsolatuk számos arcát prezentálják, mintha csak egy best of gyűjteményt prezentálnának az elmúlt évekből; sajna ebből a montázsból leginkább Celine jön ki rosszul (de az is lehet, hogy csak férfiként látom így), aki bizonyos szituációkban képes igazi cafkává süllyedni, és ezért elég nehéz vele szimpatizálni. Még szerencse, hogy a film amúgy tele van elképesztő erényekkel, témákkal, dialógusokkal, de hát ez már el is várható.

geomayler 2013.08.30. 21:09:17

Idézek a kritikából:
"A Mielőtt éjfélt üt az óra persze nem egy depresszív hangulatú, bántóan őszinte darab"

Sajnos de.

A fő probléma a filmmel ez volt: "Különösen aggasztó, ahogy Celine figurája kivetkőzik magából"

geomayler 2013.08.30. 21:14:09

@Zalaba_Ferenc: nem csak férfiként, barátnőm is így látta.
Egyébként igazad van, hogy a sűrítés ment a történet rovására, de nem is tudtam volna máshogy elképzelni a folytatást, mint hogy egy napjukat látjuk.
Tényleg voltak jó párbeszédek benne, főleg Jesse könyvötletei tetszettek.

Kovács Erzsébet 2013.08.30. 21:56:50

@geomayler: De talán nem úgy depresszív, mint egy Bergman-film, ahol csak a kétségbeesés nem evilági szépségében lehet gyönyörködni a végén. A Céline és Jesse veszekedése utáni jelenetet, ha a néző úgy akarja, értelmezheti úgy, hogy kibékültek, miután kiadták magukból a minden hosszú kapcsolatban szükségszerűen felgyülemlő feszültséget. Ja, és Céline problémáit nagyon meg tudom érteni. Ijesztően hitelesen megírt figura.

Wintermoots (törölt) 2013.08.30. 22:14:04

@Zalaba_Ferenc:

aki bizonyos szituációkban képes igazi cafkává süllyedni, és ezért elég nehéz vele szimpatizálni."

akkor tényleg reális figura.

Winkie 2013.09.18. 00:01:54

Az első két rész nélkül is érdemes beülni rá vagy azok megtekintése esszenciális ezen rész élvezetéhez?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.18. 07:19:11

@Winkie: Meg kell nézni őket. Meg egyébként is.

Wintermoots (törölt) 2013.12.20. 23:14:34

Jesse és Celine mindennapjaiba, de ha többé nem találkozunk velük, akkor sem lehetünk elég hálásak"

akkor lehetünk nagyon hálásak, ha soha többé nem találkozunk velük. kevesebb filmen kell bosszankodni, miért is kellett megnézni.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása