aeon flux

ready for the action now, danger boy?

olvastam: stephen king - a búra alatt [under the dome] (2009) Zalaba_Ferenc
2011. augusztus 04. 09:01:07

Kategória: 26 komment

A Setét Torony-szériát és néhány kiemelhető ellenpéldát eltekintve az elmúlt húsz évben Stephen King nem túl sok jó írást adott ki a kezéből. Egyesek ezt annak tudják be, hogy az író végre kijött az alkoholizmusból, és eme szenvedélyével együtt azokat a démonait is lerakta a ruhatárban, melyek oly sokakat - köztük engem is - rémüldözésre, no meg falánk olvasásra késztettek. Szóval ilyen hosszú, ám továbbra is termékeny üresjárat után végre egy olyan regényt letenni az asztalra, amely minden megelőlegezett pesszimizmusa ellenére megidézi azt a korszakot, amikor King még király volt, bizony oly váratlan teljesítmény, melyről eme blogon is érdemes megemlékezni.

A Setét Torony-szériát és néhány kiemelhető ellenpéldát eltekintve az elmúlt húsz évben Stephen King nem túl sok jó írást adott ki a kezéből. Egyesek ezt annak tudják be, hogy az író végre kijött az alkoholizmusból, és eme szenvedélyével együtt azokat a démonait is lerakta a ruhatárban, melyek oly sokakat - köztük engem is - rémüldözésre, no meg falánk olvasásra késztettek. Szóval ilyen hosszú, ám továbbra is termékeny üresjárat után végre egy olyan regényt letenni az asztalra, amely minden megelőlegezett pesszimizmusa ellenére megidézi azt a korszakot, amikor King még király volt, bizony oly váratlan teljesítmény, melyről eme blogon is érdemes megemlékezni.

Eme negatív hozzáállás nem csupán a két évtizedes (kvázi) szarlapátolásnak tudható be, hanem a regény premisszájának is (egy kisvárost egy áthatolhatatlan búra zárja el a külvilágtól), melyet az utóbbi években nem csak egy kultikus Luna-fivérek képregény, de a Simpson család első egész estés filmje is meglovagolt. A Simpsonékat pedig ritkán szokták egy lapon emlegetni Stephen Kinggel.

Talán egyeseknek blaszfémiának tűnhet eme gondolat, de a mai felgyorsult világunkban egy 1.000+ oldalas regény maga a kín, és mikor kiderült, hogy a Végítéletet és az Azt leszámítva King munkásságának leghosszabb írását készül kiadni a kezéből, az érthető ódzkodást eredményezett a sorok között.

A kész mű végül 1.074 oldalas lett - mármint Amerikában: nálunk két kötetben, közel 1.600 oldalon jelent meg -, és a kiinduló pont tényleg nem okozott meglepetést, és nem is tartalmazott eredetiséget, mégis bitang jó ponyva lett belőle, melynek Kingtől megszokott (szeretett/utált) társadalomkritikai vonulata sem tolakodóan profán (nem úgy, mint a Mobil című szörnyűségben), csupán jelenlévő: nem mellékes, de nem is mindennél fontosabb tényező.

Hogy ezt a bő másfél ezer oldalt rekordsebességgel lehet bedarálni, az a rég látott minőségben megírt karaktereknek, eme karakterek gondolatainak, verbális megnyilvánulásainak és cselekedeteinek köszönhető. Ráadásul King ezúttal több tucat - esetenként szélsőségesre karikírozott, mégis - hús-vér figurát mozgat városméretű sakktábláján, a regény remek egyensúllyal felépített narratívájának köszönhetően mégsem lehet elveszni köztük, de még a szerteágazó, ám egy irányba haladó történések fonalainak egyike sem szakad el.

Ráadásul öregkorára King végre az öncélú erőszakoskodásról és a szörnyűségek gyakorta fárasztó részletezéséről is leszokott. Természetesen halálesetekkel ezúttal is számolni kell (miazhogy!), van köztük explicit is, de leírásuk inkább tényszerű, néha morbid iróniával átitatott, és ritka kivételektől eltekintve a narratívát szolgálják.

Ugyanakkor King továbbra is polgárpukkasztó gúnnyal közelíti meg a mára már erősen omladozó amerikai álmot. A külvilágtól elzárt városban, amely az eseményt megelőzően csak egy volt a sok liberálisan idilli közösség közül, rémületes gyorsasággal omlik össze a civilizáció, és órákban mérhető adagokban jelennek meg, majd tűnnek el a történelmi-társadalmi "devolúció" állomásai a totalitárius rendszereken át egészen a kőkorszaki káoszig. Az emberekből pillanatok alatt jön elő az állat - hol a törvényt erkölcsöt nem ismerő vad, hol az öntudattal nem rendelkező birka, de ez a legyek ura sztori történetesen a világ szeme láttára történik, amely mint sok más esetben ezúttal is kényszerű (önkéntes?) szemlélő.

Abszolút pozitív (egy háborút megjárt szakács) és negatív (egy hatalommániás másodtanácsos) oldal ezúttal is van, a regény szereplői leginkább köréjük csoportosulnak, szerepük és lényük viszont mégis inkább emberi, mint szimbolikus. A dolgokat pofátlanul leegyszerűsítve az egyik oldal ki akar jutni, a másik bent akar maradni. És ugyan King egyértelműen az előbbi csoportot támogatja, azért az ember olvasás közben akaratlanul is gondolkodóba esik, hogy hasonló helyzetben vajh ő mit tenne... vagy merre sodródna.

Események, melyekkel sodródni lehet, pedig szép számmal adódnak: póriasan szólva a regény pörög, mint a motolla, épp ezért kár, hogy a befejezésre kifogy a szufla a búrából (ehem). Nekem személy szerint nem is a jelenség okozóinak személyével volt bajom, hanem a végletekig egyszerű megoldással. De ki is mondta azt, hogy egy történetet nem lehet befejezni, legfeljebb abbahagyni? Csak nem maga King?

kövess minket facebookon!

Címkék

politika horror stephen king sci fi drama regeny olvasmany 8csillagos regeny kritika

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr94540088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jester 2011.08.04. 10:03:18

Az első kötet vége felé járok. Nekem is tetszik, de a cikkedbe még nem merek beleolvasni.

Ismeretlen_1068 2011.08.04. 10:04:49

Spoiler csak az utolsó bekezdésben lehet, de az is olyan spoiler, hogy nem is spoiler. :)

Ismeretlen_180758 2011.08.04. 10:08:01

Én nem magyaráznám az alkoholizmusával (az előtt írta a legjobbakat), sokkal inkább annak, hogy beállt a futószalag mellé. A setét torony szériát meg már a hetvenes években elkezdte, azért jó:) Egyébként számomra az utolsó igazán jó King regény a Halálos árnyék volt, azóta maximum az egész jó (Dolores, Halálsoron) minősítésig vitte. Viszont örülök, hogy ez most sikerült, még a nyáron időt akarok szakítani rá:)

mikice 2011.08.04. 10:20:44

Én konkrétan az első fejezetnél tartok, úgyhogy most én sem olvastam tovább :-) Viszont akár a cikkbe is beilleszthető ez a remek kis könyv-trailer: http://www.youtube.com/watch?v=zQJmy6k8NNY

wayage 2011.08.04. 10:25:09

Nagyon örülök ennek a kritikának:) King életművének kb. 80%-át olvastam, de pont a napokban kezdtem bele nagy lemaradásom pótlásába, A Setét Torony könyvekbe. Most olvasom a 2. részt, A Hármak elhívatását. Így az új könyvébe majd csak később kezdek bele. Egyébként az öt kedvenc King könyvem: Holtsáv, Borzalamak városa, Talizmán, Az, Végítélet + a novellás köteti (Éjszakai műszak, Remény rabjai, Csontkollekció). Az utóbbi évekből a nyugodtabb, lassabb, nosztalgikusabb írásai tetszettek, mint a Rémautó vagy a Colorado kölyök. A 2008-as Duma Key-nek is voltak jó pillanatai.

ignion 2011.08.04. 10:48:01

kingtől legutóbb ami igazán tetszett az a skinner sweet sztori az american vampire-ben, de ez a búra nekem kifejezetten közepes volt

Ismeretlen_119215 2011.08.04. 11:54:38

Én is nagyon szerettem ezt a könyvet, iszonyúan nyomasztó, viszont a megoldást én is túl egyszerűnek találtam, kicsit furcsa volt.

freddyD 2011.08.04. 12:48:29

"A mobil" szar? Ehh... Nemrég vettem meg Alexandrában. Elég kemény leárazások voltak, gondoltam miért ne? :/

Ismeretlen_1068 2011.08.04. 15:36:14

Ha már szóba került A Setét Torony: ki fogja nekem kölcsönadni a szériát? Ígérem, a fiam a közelébe se mehet. :)

Ismeretlen_1068 2011.08.04. 15:38:41

5: Az öt legjobb King? Hmm. Puskáznom kell... Borzalmak városa A holtsáv Christine Tortúra A rémkoppantók És persze a novelláskötetek.

Ismeretlen_1068 2011.08.04. 15:39:39

És nekem is van egy kérdésem: Ki melyik Kinget olvasta először és mikor? Én a Cujót, 14 évesen.

Ismeretlen_180758 2011.08.04. 16:10:32

Állattemető és úgy 13-15 éves korom magasságában. Top5: Ragyogás Tortúra Carrie Borzalmak városa A holtsáv

klogg 2011.08.04. 16:37:44

Ragyogás, 20 körül. Most épp Setét torony, 4. kötet. Ragyogás Halálos árnyék Tortúra Christine A két Rose

klogg 2011.08.04. 16:57:00

Ja, és az Álomcsapda olyan bűnrossz volt, hogy azóta teljesen felhagytam a könyveivel, de lehet, hogy ezt a búrásat bepróbálom.

danzig 2011.08.04. 17:07:45

Nálunk megszűnt az egyik könyvesbolt..anno...kb 20 éve és ott voltak igazán durva leárazások.. megvettem a Tortúrát és a Christine-t az akkro még számomra ismeretlen Kingtől, csupán a hátsó borítóra írt szösszenet alapján....és a lényeg: darabját 20 !!! forintért :D Utána 2 hónapig nem mertem beleolvasni egyikbe se annyira félelmetesnek tűntek, de a Christine végül nyert ...utána a Tortúra... a Cujó véletlenül megvolt egy ismerősnek (mi a baja ennek a kutyának ?? :D ) és lényegében kb 6 évvel ezelőttig minden amit csak írt... Top: Az - és nem a Bohóc miatt, hanem a gyerekkor ábrázolása az ami mesteri benne Atlantis gyermekei - a első fejezet/novella a könyvben egyszerűen mestermű Setét Torony - valahol a 2. 3. kötet táján szippaantot be nem akarok spoilerkedni, de annyit mondok Ajtók :D A holtsáv , ajánlom hozzá nemm a filemt mert azt Walken ellenére sikerült elszabniuk...hanem a sorozatot Talizmán

Ismeretlen_180575 2011.08.04. 17:09:29

jó az írás, viszont több ponton nem értek egyet. pl.: szerintem minden könyve jó. tény, hogy sokszor nagyon hasonlítanak egymásra, ezért kellhet egy kis időkihagyás, miután az ember 3-4-et egyhuzamban elolvasott, mert akkor az 5. már nem ütne akkorát, de az újabb könyvei számomra legalább annyira élvezetesek, mint a régiek. a mobil-t azt minden létező ember lehúzta, de én erről olvasás közben nem tudtam, és nekem az egyik kedvencem lett. angolul olvastam, és egyrészt a sztori nagyon megfogott, másrészt a gondolatiság mögötte, amit az emberi agy kialakulásáról fejteget benne, harmadrészt pedig szerintem nagyon szépen fogalmaz benne, összetett angol mondatok (nem pedig egy pongyola megfogalmazással írt ponyva), külön tetszenek a bibliai utalások. az under the dome tényleg hirtelen lett befejezve, mert valószínűleg nem jutott már más az eszébe; kicsit olyan mint az AZ-ban amikor a végén egy (eléggé elcsépelt) óriáspókkal oldja meg a nagy misztikumot. amúgy mi az hogy nem részletezi az erőszakot? és amikor sammy bushey megerőszakolását taglalja 20 oldalon keresztül?? meg nincs benne öncélú erőszak?? a polgármester gyereke, junior karaktere maga az öncélú erőszak, a sex and violence megtestesítője, kinek tettei értelmetlenek(mint magáé az emberiségé is sokszor) és az értelmetlen pusztítást úgy végzi, hogy nincs is különösebb oka rá. Ő a gonosz maga szóval szerintem King nem szokott le a szörnyűségek részletezéséről, az under the dome-ban is van benne bőven belőle.

Ismeretlen_82259 2011.08.04. 19:21:45

Nálam Top 5 King: Az Végítélet Setét torony 4 - Varázsló és üveg Borzalmak városa Tortúra

Ismeretlen_6782 2011.08.05. 08:02:29

Nem emlékszem, pontosan melyik volt az első, vagy a Bilincsben, vagy a Holtsáv. A Holtsávot asszem korábban olvastam, de akkor még nem fogtam, hogy az King, meg azt sem, hogy milyen jó könyv az - csak második olvasásra esett le... Akkoriban olyan 15-16 éves lehettem, és nem nagyon voltam horrorajongó, nem is kaptam rá Kingre azonnal. A top 5-öm tőle: Az Végítélet Holtsáv Hasznos holmik Carrie A Setét Tornyokból csak az elsőt olvastam, nem jött be, de ha meg tudnám szerezni az egész sorozatot egyben, újabb próbát tennék vele... :)

Süti 2011.08.05. 08:12:55

Mobil jó volt..., jöhetne belőle a film.

klogg 2011.08.05. 09:47:22

18: a Setét Torony első kötete egy kínszenvedés, előszörre kb. harminc oldalig jutottam, és annyira nem tetszett, nem kötött le, hogy hosszú évekig pihentettem. Aztán idén csak átrágtam magam rajta, és érdemes volt, mert a második kötet eleje már rögtön sokkal magával ragadóbb. Úgyhogy csak kitartás.

Ismeretlen_1068 2011.08.05. 12:43:10

15: Nem rég olvastam újra az Itet, és néhol kifejezetten untam, hogy már megint jön a Bóhoc és mindenféle szörnyűségekkel riogatja az embereket. Egy tinédzsert biztos megrémít, de szerintem a horror rész erősen túllihegett - ahogy említetted -, sokkal jobb az emberi oldala, főleg a gyermeki figuráké, de ebben ugyebár a The Body című kisregény az igazi mestermű, amiből a szintén zseniális Állj mellém! készült.

Ismeretlen_1068 2011.08.05. 12:53:13

16: Talán egy elfogult King-rajongóval van dolgom? Nem baj az, legalább lesz min vitáznunk. :) A Mobil első feléből nekem az jött le, hogy Kingnek volt egy jó ötlete, amire megint fel kellett építenie egy világvégét, és mindezt baromi unottan tette. Aztán a második felére pedig ráhúzta ezt az emberi agy = számítógépes harddrive marhaságot, amit ráadásul egy hátulgombolós kiskrapek fejtegetett a többiek előtt. Sikoltani tudtam volna. :) A nyitva hagyott befejezés pedig olyan volt, mintha a földön fekvőbe belerúgnának még egyet. Ami az öncélúságot illeti: szerintem félreérted a dolgot. Egy öncélúan erőszakos karakter nem jelenti azt, hogy a regény, amiben szerepel, szintén öncélú lesz. Biztos sokan felháborodnak, de szerintem az American Psycho regényváltozata az öncélúság csimborasszója (a film jobb), továbbá King néhány régebbi regénye (pl. az Az) is halmozza a durvulást. Ezekhez képest a Búra egy lenyugodott író letisztult írása. Simán ecsetelhette volna Ifi tetteit hosszú oldalakon át (utalni utalt rá, hogy mit művelt a "barátnőivel", de le nem írta őket), és szerintem Samantha Bushey megerőszakolásának momentumait sem különösebben ecsetelte - elő- és utóéletét már igen, de ezek már az elborzasztásról szóltak.

xyzdg1981 2011.08.05. 19:07:36

nekem Lynch meg nem valósult One Saliva Bubble-je jutott eszembe...

Ismeretlen_6782 2011.08.06. 15:17:46

20: igen, nekem is ez esett le az elmúlt években mások véleménye alapján. Ezért is írtam, hogy újabb próbát tennék, ha valaki megdobna az egész sorozattal... ;)

Szabolcs 2012.02.13. 14:30:11

A Setét Torony után én is kicsit csalódtam, mert a Torony olyan jó volt, hogy azt gondoltam, ez király!!!! Aztán jött a Mobil meg a Duma Key... Nem rosszak, mert nem azok, de kinges minősítő listámon igen igen hátul kullognak a futottak még kategóriában. Viszont azért lássuk be, hogy a Setét Torony valszeg olyan sokat leszívott belőle, hogy kellett egy nagy rakás idő, míg újra feltöltődik képességgel egy újabb jó regényhez. Én még csak most kezdtem el A búra alttot, de eddig jónak ígérkezik... Ja és a TOP5 King nekem: 1. Setét Torony (cakkli-pakli mindenestől) 2. Ragyogás 3. Végítélet 4. Az 5. Hasznos holmik. Belevenném még az Atlantisz gyermekeit is, de nem fér be az ötbe:-(

sultani germany · http://hu.netlog.com/secretstarr/blog 2012.02.27. 07:07:25

Csak egy igazi borzalom létezik, ami méltó tükröt állít az író saját munkásságának. És ez, a Lisey története. Az egyetlen a királytól, aminek a végigolvasását elhalasztottam... Egyetértek a Christine, rémkoppantók, ragyogás, hasznos holmik, és rövid novellák best of - véleménnyel. Idővel mindenki változik, és ez alól még King sem menekülhet. Legfeljebb regényeiben...

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása